Wederom komen er uit het hoge noorden van Europa geluiden dat het nog lang niet zeker is dat de Koenigsegg Group uiteindelijk Saab gaat overnemen. Begin augustus kwam de boel op losse schroeven te staan omdat een van de investeerders (Mark Bishop) zich terugtrok, maar gelukkig kwam niet lang daarna het Chinese BAIC to the rescue. En nu heeft de Noorse investeerder Bård Eker (voor 25% eigenaar van de Koenigsegg Group) wat olie op het vuur gegooid. Als er woensdag 30 september geen duidelijkheid is over onder andere de $600 miljoen aan leningen van de European Investment Bank (EIB) gooit hij de handdoek in de ring.
Uiteraard verscheen Christian von Koenigsegg ook gelijk met een verklaring waarin hij laat weten dat alles volgens plan verloopt en dat er niks aan de hand is, maar er spelen momenteel meer zaken. Zo schijnt de Amerikaanse investeerder Mark Bishop (die eerder uit het consortium stapte) bezig te zijn om grote hoeveelheden aandelen Koenigsegg Group te verkopen terwijl hij daar niet meer de eigenaar van is. Hij doet dat met behulp van de Noorse (ex-)oplichter Thomas Oye.
Het rommelt dus aardig in het hoge noorden. Ook worden er steeds meer vraagtekens geplaatst bij de investering van het Chinese BAIC. Waarom zou een Chinees bedrijf heel veel geld in een bedrijf investeren, maar verder nauwelijks zeggenschap willen. Komende week beloofd in elk geval cruciaal te worden. (via: thetruthaboutcars.com & autonews.com)
Kaassoufflé zegt
Nou ik hoop dat het ze gaat lukken! Meer kunnen we niet doen. -edit: check!-
Rick dos zegt
Ookal zou het ze lukken dan zal SAAB geen lang leven beschoren zijn.
Want wat willen ze gaan doen?
SAAB is nou niet een verkoopkanon, dus dan zouden ze in eerste instantie al miljoenen zo niet een miljard in marketing en pr gezeik moeten stoppen om meer naamsbekendheid te krijgen.
Heb je dat eindelijk in orde mag je miljarden gaan investeren in nieuwe modellen.
Tenzij je de prioriteit anders om legt, maar het punt blijft hetzelfde.
Een VAG, GM of Ford zou dit kunnen doen, maar een houtje touwtje consortium niet.
Leuk dat vaderlandsliefde maar niet echt realistisch.
cdp1193 zegt
@Rick dos: Als ze miljarden zouden uitgeven dan zouden ze een auto bouwen die tenminste 3 keer zoveel kost als een bugatti veyron :). Maar het gaat idd moeilijk zijn om Saab erbovenop te helpen. Ik hoop wel dat het lukt (het zou een zonde zijn als het merk zou verdwijnen).
Rick dos zegt
@cdp1193:
Je onderschat de macht van kwantiteit. ;)
super zegt
@cdp1193:
het zou mij niet verbazen als de ontwikkel/marketing kosten voor een golf hoger lagen dan voor een veyron (weet het uiteraard niet zeker) maar omdat er duizenden golfjes verkocht worden zijn de ontwikkelkosten per golf niet zo hoog. Dat is exact het probleem van saab, ze verkopen simpelweg te weinig autos om de torenhoge ontwikkel/marketingkosten op terug te verdienen.
super zegt
@Rick dos:
mee eens, saab verkoopt simpelweg te weinig autos om het alleen af te kunnen.
lala zegt
1) Bård Eker bezit bijna 25%
2) Hij heeft alleen gezegd dat de gehele koenigsegg group zich terug trekt als ‘een rij mijlpalen’ zich niet voor woensdag hebben opgelost, en dan wordt bedoeld de lening van de EIB
3) Er zijn geruchten dat Mark Bishop een coup probeerde te plegen, maar persoonlijk denk ik dat we dit met een korreltje zout moeten nemen.
ps: met alle liefde vertaald, zweeds is mn 2e taal
robbie zegt
@lala: Thnx, maar dat is toch ook ongeveer de strekking van mijn artikel?
lala zegt
@ robbie: ja klopt, het is geen kritiek. Het is alleen zo dat door kleine vertaalfouten het niet helemaal precies is(bijna 25%, de hele groep etc). gr lala
lincoln zegt
wie heeft onze vriend @SAAB eigenlijk voor het laatst gezien ..
ik mis die kwibus ..
en @mx5/rx8 ook ..
BaRa zegt
Niet alleen heeft Christian laten weten dat er niets aan de hand is. Ook Bård Eker heeft dat laten weten aan automotorsport.se. Om preciezer te zijn: “Editors of Auto Motor & Sport have been in contact with Bård Eker on Saturday morning and have been told that work with Saab continues according to plan. Bard Eker claims to be misquoted and has nothing further to add at this time.”
Do a triple check on your facts before going public. Ik weet dat die grondregel van de journalistiek aan glans heeft verloren, maar het voorkomt tenminste dit soort van roddels.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Lincoln: kwibus??? :D
Reageer nog wel eens hoor, maar dat inloggen vind ik zo’n gedoe… Voor de rest gewoon druk druk druk.
OT: tja, dit bewijst maar weer eens: hoe meer je je nek uitsteekt, hoe meer kans dat iemand hm eraf wil hakken. Mn. de pers weet in dit geval avn helemaal niks weer een aardig verhaal te breien!
Ik ga er zeker vanuit dat het goedkomt. Christian von Koenigsegg was al bij de intro. van de nieuwe 9-5 in Frankfurt! Mark Bishop is een onzin-verhaal. Bard Eker moet er even aan wennen dat dit soort besluiten meer tijd vergen dan hij gewend is… Die aanvraag bij de EIB loopt al even, maar niet langer dan gebruikelijk. Maar Bard is een snelle jongen, die snel wil handelen.
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Laten we daar dan maar op hopen :D
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ robbie: het laatste officiële nieuws uit Zweuuuden:
‘Afgelopen weekend zijn er op diverse internetsites berichten gepubliceerd over mogelijke problemen in de achterban van Koenigsegg Group. Bron van deze berichten is de Zweedse krant Dagens Industri. Kort daarna is er een statement gepubliceerd van Bard Eker, één van de aandeelhouders van Koenigsegg, waarin hij aangeeft dat Dagens Industri zijn woorden verkeerd heeft geïnterpreteerd.’
‘Speculaties blijven de gemoederen bezighouden, echter het proces loopt volledig volgens plan en de verwachting is dat alles voor het einde van deze maand wordt afgerond’
Kortom: roddelen kunnen ze in Zweden blijkbaar ook!
robbie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Gelukkig maar! Echter, zojuist lees ik dit:
Saab buyer may not get full EIB loan (Dagens Industri)
http://www.just-auto.com/article.aspx?id=101370
henk zegt
Slecht nieuws: Koenigsegg trekt zich terug. No deal.
http://www.reuters.com/article/reuterscomService5/idUSTRE5AN3JI20091124