Het lijkt erop dat BMW M eindelijk de knoop heeft doorgehakt. De volgende generatie M5 krijgt een V8 met turbo(‘s) onder de motorkap. Iets meer dan een maand geleden melden we jullie dat er nog werd getwijfeld tussen een V8 en een V10, maar de nieuwe baas van BMW M GmbH, Kay Segler, heeft in een interview bevestigd dat de nieuwe M5 een V8 turbo krijgt.
En als we V8, turbo en BMW M horen dan denken we natuurlijk meteen aan de M TwinPower Turbo motor die vinden in de X5 M en X6 M. In die SUV’s levert de 4.4 liter grote V8 met twee turbo’s een vermogen van 555 pk en 680 Nm. Of M GmbH dit blok nog een ander karakter gaat geven voor de M5 is niet bekend. Wel geeft Kay Segler aan dat de focus meer is verschoven van vermogen (en veel cilinders) naar prestaties en power to weight ratios. Reken er dus maar op dat BMW er alles aan zal doen om de nieuwe M5 flink op dieet te zetten.
Ook was er nog nieuws over de nieuwe M3. Die zal (zoals al werd verwacht) een 6 cilinder turbo onder de motorkap krijgen. Waarschijnlijk zal die motor gebaseerd zijn op het x35i blok dat nu al in diverse BMW producten te vinden is. (via: blogs.motortrend.com)
cardesigner@USA zegt
Leg deze V8 in de M3!
jan zegt
jammer, de v10 uit de m5/m6 geeft toch verreweg het leukste geluid uit het autopark
Sorcerer zegt
Deze auto gaat echt enorm bruut worden qua prestaties denk ik. Het past de auto ook beter dan een hoogtoerige V10, en het verbruik zal met liters omlaag gaan (per 100 km)…
Ook de 0-100-tijd zal spectaculair worden denk ik, met lekker veel koppel onderin. Een hele verbetering als je veel reviews mag geloven: ook Wouter vond het koppel onderin wat aan de lage kant, bleek uit zijn M5 Touring video… pas hoger in de toeren komt hij los en het is toch jammer dat je bij normaal gebruik soms het gevoel hebt te kort te komen in zo’n duur topmodel.
CengizKhan zegt
Laat ze voorbeeld nemen bij AMG gewoon dikke V12 motoren,wat je al zegt de V8 hoort in de M3
Turbo zegt
Vroegah hadden we 4-cylinders, en dat was ook de hemel. Niks ‘hoort’ ergens in. Het moet gewoon hard gaan. Harder dan de rest op dat moment. Dat is voldoende.
robin l zegt
gewoon weer een 6 in lijn neerzetten zonder turbo net als vroeger.
Timmie zegt
Sinds de wissel aan de top, is de M-afdeling zijn identiteit te grabbel aan het gooien. Zo is ook downsizing aan de orde.
Fiat Coupe zegt
Ik ben vooral benieuwd naar de mogelijkheden van het 3 liter twin turbo blok uit de 335i. Die v8 kennen we al, hij zal wel iets krachtiger en zuiniger worden.
Jip zegt
Die 335i motor krijgt denk ik iets van 430 pk in de m3. Ik denk dat ie nog beter gaat rijden dan de m3 van tegenwoordig, omdat ie wel lichter wordt van zo’n 6 cilinder.
rstyled zegt
Laat ze maar een mooie 6 cilinder erin lepelen in die m3. Net als in de e46 m3 een 3.2L 6-in-lijn, desnoods met dat nieuwe turbosysteem van bmw. Deze 6 cil. haalde ook meer dan 100pk per liter (343pk uit 3.2l). Met een een redelijke bi-turbo kom je makkelijk boven die 430pk denk ik.
EJS zegt
Jammer van de identiteit van ‘M’, maar verder denk ik dat het voor de prestaties en de wegligging stukken beter is!
Janneman zegt
Nee!
Echt jammer.
Ik houd echt van hoogtoerige V10’s met hun prachtige geluid.
Die komen al niet meer in de nieuwe S6, en nu ook al niet in de nieuwe M5. Waarschijnlijk dan ook niet in de nieuwe M6..
Zonde.
GOD zegt
Ik ben blij dat ze de focus op gewicht hebben gelegd.
ik hoop ook dat het een serieuze focus is.
wat een onzin is er de laatste paar jaren op de markt uitgebracht. RS6 met 580pk en meer dan 2 ton zwaar.
M3 met een V8 en bijna 1700kg.
ben ook blij dat de M3 weer een R6 krijgt.
GOD zegt
^^ bijna 2 ton
M-lover zegt
ik wil een 4 cyl turbo :D gebaseerd op de E30 M3 :p
ontopic: idd, maak een lange optielijst… airco, niet nodig, verwarmde elektrische zeltels: niet nodig! begrenzer weghalen… nodig ;)
EM zegt
Laat ze bij BMW eerst eens een 4 cilinder ontwerpen dan moeten ze niet meer shoppen bij PSA.
Prof. Dr. Vliegwiel zegt
@EM:
Misschien ff wakker worden?!
robbie zegt
@EM: Alleen voor MINI gebruikt BMW motoren die samen(!) met PSA zijn ontwikkeld. De viercilinders die in BMW’s liggen zijn zelf ontwikkeld!
Realhustler zegt
Wel zonde van de ontwikkeling van de V10, alleen maar gebruikt voor de huidige m5 en kan dan weer het museum in.
Misschien kunnen ze die v10 gebruiken voor de nieuwe M1 ? Zoals BMW zelf aangaf is de X6 M beter af met veel koppel en heeft daarom de V8 turbo. Eigenlijk is de M5 ook beter af met meer koppel.
een echte lichte sportwagen, die heeft liever veel vermogen bij veel toeren.
GOD zegt
@ EM
bedoel je zo iets?
1.5 liter 4 cilinder turbo
wielspin in de 6e versnelling bij 345 op Monza.
1500pk in qualificatie trim en 900 in de race.
zelfs richting de 1900pk in de fabriek gehaald om de max te testen.
STJ zegt
Kan niet geloofen dat ze de x35i blok gaan gebruiken, dat ding is troep! Het is een open deck design!
GOD zegt
@ STJ
dus??
GuidoBmw zegt
Ik vind een V8 prima passen in de nieuwe M5 maar zoals het blok in de X M-versies zeg ik in eerste instantie nee. Boven de 5000 toeren weinig extra’s meer. Hopenlijk in de M3 weer een hoogtoerige 6Cil :D
micheloo0 zegt
Godverdomme man dit is zeer on-bmw ze hadden dat beest van een v10 erin moeten laten liggen.
Tommy2 zegt
@GOD: Bedankt voor de info voor het geval iemand een specificatie getaletje ofzo vergeten was…
OT: We zagen het idd al aankomen, dit blok bast ook beter in een grote sedan, maar wel jammer van de V10. Denk wel dat een biturbo V8 zwaarder is dan een atmo V10 trouwens, voor de M3 idem, liever een atmosferische V8.
SimonMc zegt
Bye tradities, by historie…
Maar iedereen moet er toch aan vroeg of laat.
Langs de andere kant ben ik heel blij dat ze het aspect van gewicht gaan aanpakken.Het is zoals GOD al zegt hier, er is veel onzin uitgebracht de afgelopen tijden.Wel bijna 600 pk, maar met een gewicht van 2 ton…
Liever 400 pk, maar 1400 kg bv.
Maar toch wel jammer.Een turbomotor is niet M waardig.
SimonMc zegt
“bye historie” trouwens…
M power 4 life zegt
Ik moet toch even een traanje weg pinken,
Maar ik ben tevreden als ze de twinturbo v8 hoogtoerig maken en de volgende m3 geen turbo’s geve.
na de crisis gooien ze de atmosferische v10en en v8 weer terug in de m5 en m3 lekkrrrrr
GuidoBmw zegt
Ik vind een turbo niet per definitie onwaardig, hoewel een hoogtoerig blok zonder toch wat lekkerder is.
RDS zegt
Turbo mag maar dan wel een heftige, 1.5 met 600 pk lijkt me wel wat
Headhunterz zegt
dat downsizen gaat allemaal ten koste van het geluid! ën dat allemaal voor het milieu :?
Camille zegt
X35i zal het nooit worden, dat betekent dat de nieuwe m3 vierwielaandrijving zal hebbn. lijkt me sterk
F355GTB zegt
Zonde…
Qua prestaties zal hij het waarschijnlijk prima doen, maar die hoogtoerige V10 had toch iets extra’s…
Roy zegt
Jaja de nadruk komt te liggen op gewicht ipv vermogen. Teneerste gaat het vermogen flink omhoog dus ze leggen de nadruk wel op vermogen, bovendien gaat het koppel van het turbo blok sterk omhoog tegenover een atmosferisch toerenblok en dat betekend een veel zwaardere aandrijflijn. Waardoor de auto waarschijnlijk nog zwaarder zal worden.
DrumZ zegt
Nu is BMW echt dood! Waarom was een BMW vroeger, ondanks misschien niet sneller, beter dan de rest? Wegligging en atmospherische motoren. Turbo’s zijn voor luilakken, zoals Audi. Een gemakkelijke manier om meer power te genereren. Maar weg is de directe gasrespons, hoogtoerige moteren, en vooral, de niet-lineare versnelling.
Even huilen hoor, afscheid van mijn favoriete merk :-(
SimonMc zegt
@DrumZ: Audi RS4 en R8 hebben allebei een atmosferische motor, de R8 zelfs 2 varianten met een atmosferische motor.
Waar zie jij dan een turbo?Oh ja, de RS6, maar BMW daarentegen heeft de X5 m en X6 m met turbomotoren…
Dus bullshit.
Citrofiel zegt
Heerlijk. V8>V10 wat mij betreft. Maar toch. Een deel van de magie van de M5 gaat verloren met een ‘kleinere’ motor. Dus ik weet niet of ik er netto blij mee ben…
peter zegt
@DrumZ wat je zegt over turbos is tegenwoordig niet meer zo. Zelfs de gewone bmw diesels hebben daar geen last van en rijden veel meer als een benzine dan de concurrentie. Maar een “M” blok is voor mij toch een hoogtoerige turboloze blok.
Anderzijds,hadden ze het voor in de M3 bij een 6 in lijn mogen houden voor mij. Dat is natuurlijk ten gevolge van de RS4 e.d. Maar als potentiele koper vind ik die naakte cijfers veel minder belangrijk dan het plezier dat ik kan beleven.
donaldduck zegt
Hallo, heeft iedereen *#^%##in hun ogen,
Kijk eens ff allemaal wat er op de camcover van het
plaatje van “GOD” staat.
Hoezo Turbo’s zijn niet M waardig, wat nou geschiedenis.
Rick dos zegt
“BEVESTIGING: Nieuwe BMW M5 krijgt V8 Turbo”
“Het LIJKT erop dat BMW M eindelijk de knoop heeft doorgehakt.”
Ja, wat is het nou? Is het nou bevestigd of is het nog steeds giswerk?
Maar goed, niet dat het me zal verbazen als het inderdaad een V8 wordt.
En dan mogen ze er zelfs turbo’s op draaien, als ze maar een M unieke motor er van maken. Dus niet zoals in de XxM een aangepaste 4.4 motor.
Want dat zou ik jammer vinden. Dan ga ik huilen. En dan ga ik als een klein kind op de grond liggen en met mijn handen slaan en mijn voeten schoppen. Dus BMW, als je dat niet wil zien…
majinstar zegt
Hij zal wel verkocht worden, maar het gemis van een V10 is een schade voor reputatie’s. Ik ben benieuwd of hij ook in prijs daalt. Ze kunnen moeilijk 10k extra vragen voor een zielige turbo. Voor een cilinder was dat nog wel te begrijpen.
GOD zegt
@ majinstar
hoezo schade voor reputaties? de M5 begon met 6 cilinders. persoonlijk vind ik een V10 te overdreven voor een snelle luxe sedan. een V8 past er veel beter bij.
zo vind ik een V8 ook weer te overdreven voor een M3 en past een 6 cilinder daar weer beter bij.
majinstar zegt
@ GOD: Waar pronk je liever mee, met een V10 of een V8 ? Ondanks dat hij er kwa vermogen verder op vooruit gaat, zou ik toch liever voor die V10 kiezen. Turbo’s zijn meer voor de kant en klare hobby tuners. De V8 is perfect gegoten voor de M3, daar moet je sowiezo niks meer aan veranderen. Dit soort auto’s koop je nou eenmaal voor een show off.
DrumZ zegt
@SimonMC.
Zijn de A4 en R8 tegenwoordig ook vertegenwoordigers van het E segment? Daarom nogal logisch enkel de RS6…
BananaFlip zegt
Jammer, die V10 heeft zo’n heerlijk geluidje…
Wat mij betreft mag ie er gewoon in blijven liggen hoor, en laat de M3 z’n V8 ook maar houden.
GOD zegt
@ majinstar
ik doe het voor mezelf en niet om te pronken.
als het gaat om sportiviteit dan komt een laag gewicht op prioriteit nummer 1 en niet het aantal cilinders en pk’s
de huidige M5 weegt 1830kg wat echt veels te zwaar is.
de M5 word tegenwoordig zoek gereden omdat de prestaties bevroren worden. wel meer pk’s maar dat word dan weer opgeheven door meer gewicht. er word wel ontwikkeld maar de ontwikkeling staat eigenlijk stil.
een M hoort compromisloos te zijn en dat zijn ze niet meer. wil je luxe haal een 7 serie, wil je knallen haal een M, zo zou het moeten zijn.
Benjamin1 zegt
Jammer, had leiver een atmosferische motor gezien. Achja, Na de X6m en de X5m kon dit er ook nog wel bij.
///Marketing ipv
///Motorsport
Zag laatst nog een E46 M3 rijden, blijft een lekkere bak!
Cantago zegt
V8 is ook prima, zolang hij maar bruut hard gaat;)
MarijnL zegt
Toch typisch dat veel mensen hier roepen “een turbo past niet bij een BMW M model” en “tradities gaan verloren”, terwijl de M-divisie al in 1977 gebruik maakte van turbo’s in hun race-modellen:
1978 BMW 320 Turbo Group 5:
Specs:
engine Inline-4
aspiration M12 Turbocharged
displacement 2000 cc / 122.0 in³
power 447.4 kw / 600.0 bhp
specific output 300.0 bhp per litre
GOD zegt
@ MarijnL
idd.
zelfs de E30 M3 zou aanvankelijk een turbo krijgen maar ging op het laatst niet door.
Nelis zegt
Precies. gel%l over “traditie”…
Dit heet “ontwikkeling”.
Ben en blijf BMW (M) fan.
grek zegt
eindelijk en v8 biturbo bijna 600pk
met en chip tegen de 700 pk laat de rest maar komen met en v12 of weet ik veel wat allemaal