Dit is het gevolg van een klapband met je F430… Die terugroepactie kwam iets te laat?
Voordat we weer allemaal gaan roepen wat een Italiaanse rommel het eigenlijk is, eerst nog even wat background info. De bestuurder reed 290 km/u (180 mph) en hoorde een raar geluid waarna hij besloot om vaart te minderen, dat was een verstandige actie want niet lang daarna kreeg hij een klapband. Op het moment van klappen was de snelheid afgenomen tot 190 km/u (120 mph) maar zie hier wat een schade zoiets aan kan richten. Onderdelen van de achterkant zijn alle kanten opgevlogen. Stel dat er een voorband geklapt was, dan had de bestuurder de auto waarschijnlijk niet kunnen houden. (bron: wreckedexotics.com, via carscoop)
Osca zegt
was cker onderweg naar de garage =p
Chris zegt
wow, halve achterkant weg door een klapband
midasracer zegt
Zonde, zat de eigenaar van deze auto laatst niet op dit forum hierover te vertellen? Iets van 30 mille schade?
YK zegt
@midasracer:
http://www.autoblog.nl/archive/2009/09/20/terugroepctie-banden-430-scuderia-lopen-leeg#comment-2244945
Deze meneer bedoel je cker? ;)
OT:
Knap van de bestuurder om met die snelheid nog tot stilstand te brengen. :o
Overkwam een reisgenoot van ons eens onderweg naar Turkije. Op de B-wegen van Servië, met een snelheid van ongeveer 110. De flarden vlogen toen letterlijk in de lucht, laat staan hoe het moest zijn geweest met 190!? :s
Erickson zegt
Die terug roep actie ging alleen over de scuderia toch?
SvenvW zegt
Nog knap dat je een auto op de weg houdt als je met 190km/u een klapband krijgt….
Neem aan dat Ferrari voor deze kosten opdraait ?
NiNja zegt
Wow veel schade, en ja de actie ging alleen over Scuderia. De link is gewoon ter info.
Arnoud zegt
@SvenvW:
In eerste instantie natuurlijk de verzekering.
En daarna waarschijnlijk de bandenfabrikant. Die zal vervolgens weer proberen aan te tonen dat de ophanging geometrie van de F430 niet deugt en de claim proberen door te spelen aan Ferrari.
FS zegt
@ SvenvW op welke gronden neem jij aan dat Ferrari voor deze kosten op draait?
SvenvW zegt
@FS:
Vanwege de terugroepactie misschien ? Deze geldt ook voor de Scuderia, wat toch ook een F430 serie is. Dus waarom wel voor de Scuderia en niet voor de F430 ?
Harie zegt
@SvenvW: Daar zou ik maar niet al te hard vanuit gaan. Een klapband kan namelijk zoveel oorzaken hebben. Wellicht lag er iets op de weg dat dit veroorzaakt heeft.
berry zegt
een vriend van mij zat ernaast, 30.000 euro schade had hij het over..
ongelooflijk dat hij hem nog op de weg heb kunnen houden
Griffin zegt
En waarom denken wij trouwens dat dit een Nederlandse Ferrari was? Afgaande op de nummerplaat lijkt een Franse meer voor de hand liggend…
Harie zegt
@ Orignal Arnoud:
Zolang zo’n probleem niet tientallen keren voorkomt bij eenzelfde auto met exact dezelfde banden zal helemaal niemand niets claimen. Als jij 190 rijdt dan zal de verzekering niet zomaar het geld ophoesten. De bandenfabrikant kan een claim altijd afwijzen omdat men niet zomaar kan aantonen dat het probleem bij de band lag (wellicht bij het wegdek of een voorwerp op het wegdek). Hetzelfde geldt voor Ferrari.
In het verleden is er wel een keer een banden schandaal in de VS geweest met Firestone banden welke massaal onder bepaalde omstandigheden de geest gaven. Daar zijn toen wel claims uit voortgekomen omdat het dusdanig grote aantallen waren dat er wel een verband moest zijn.
In dit geval dus dikke pech… maar niet zoveel als iemand die niet eens een 430 kan betalen…
Cantago zegt
Maar één ding staat vast, hulde voor deze man dat hij zijn prachtauto op de weg heeft weten te houden met zo’n absurde snelheid! Want bij 190km/u ben je zo de pijp uit;) Ook verstandig om bij het minste of geringste geluidje bij 290km/u even wat vaart te minderen… Gelukkig is de schade redelijk beperkt gebleven, het had namelijk veel erger kunnen zijn!
John zegt
@Cantago: Absurde snelheid? In je Twingo ja, maar deze auto’s zijn ontworpen voor veel hogere snelheden. Enige bevolkingsgroep die over dergelijke snelheden zeurt zijn NL-ambtenaren.
Citrofiel zegt
@Griffin: Fransen hebben geen geel voor… Daarbij, als je de foto groter bekijkt (in de bronpagina), dan lijkt er toch echt NL te staan, geen F.
Griffin zegt
@Citrofiel: okay, geen Frans dan. Maar de plaat is te breed voor een NL plaat. Luxemburg? Ik zie er geen NL in…
www.onlinekamasutrabeurs.nl zegt
fijn dat de bestuurder nog even foto’s heeft gemaakt (en kunnen maken). Wat een enorme schade zeg!
GH zegt
Hulde voor de bestuurder dat hij hem nog onder controle heeft weten te houden. En zoals in comment verder hierboven gezegd, mag hij wel blij zijn dat het niet zijn voorband is.
Had veel erger kunnen aflopen.
_eend_ zegt
Kudo’s voor de bestuurder, het had net zo goed in de vangrail kunnen eindigen, ipv ernaast.
Porsche-Blog zegt
Een vriend van mij was de passagier, hij reedt met een vriend van hem die de eigenaar is van deze 430. De schade bedraagt idd 30.000 euro.
Het gaat hier om een NL Ferrari, geen Franse.
Citrofiel zegt
@Griffin: Kijk maar eens op Autojunk, volgens mij is hij niet te breed…
Merry zegt
@Citrofiel:
Ik zie ook wel eens een franse auto met wit achter en geel voor.
Zit er eigenlijk wel regels aan vast welke je voor of achter doet?
RenesisHP zegt
@Merry:
Is dat niet gewoon een Engelse auto?
rider zegt
niet mis, wat een schade. maar dit nu toevallig een ferrari, je zou eens moeten bijhouden hoeveel vrachtwagens een klapband krijgen. het kan met elk voertuig gebeuren.
RenesisHP zegt
Wat een stom gelul hierboven. Dit zijn gewoon Nederlandse platen. Gewoon goed kijken.
Citrofiel zegt
@Merry: Nu je het zegt, dat zie ik ook wel eens. Wit voor, geel achter is standaard, maar andersom komt ook voor. Ik heb geen idee of daar regels aan verbonden zijn, dat zou ik ook wel willen weten eigenlijk. En nu gaan ze wisselen naar wit voor en achter, wat de meeste landen al hebben. Lekker duidelijk weer. Maar goed, dat deze F430 Nederlands is, daar ben je het wel mee eens? :P
johhny m zegt
er was/is sprake van een terugroepactie…….
Remco zegt
Wat een Italiaanse rommel is het eigenlijk…
clijde zegt
Over de klapband: Ik vind het wel vreemd dat hij iets raars hoort, en dan gaat hij vaart minderen. Een klapband is iets wat je niet hoort aankomen. Misschien toch iets van de ophanging geweest, of iets dergelijks. In dit geval dus toch een verzekerings kwestie denk ik dan.
vincenzo zegt
een vriend van een vriend was een vriend van mijn vriend. Hij zat er ook in en vertelde dat de schade heel erg veel was. Doodsangsten heeft hij uitgestaan!
johhny m zegt
bij Audis breken ophangingen , ik leg de link met de terugroepactie. Wel zo voor de hand…
Sorcerer zegt
Ben wel benieuwd of dit onder garantie valt omdat er wel sprake was van een terugroepactie.
Maargoed, de eigenaar (als het idd de eigenaar is) zegt bij het andere nieuwsbericht dat hij ook dacht (?) dat het ook door een te lage bandenspanning kon komen. Geen idee of dat nou een oorzaak is hiervan, een gevolg van ‘het probleem met de F430s’ of beide…
bozewolf zegt
Rammeltje bij 290 en dan maar even poot van het gas?
Heel, heel wijs!
Ary zegt
wat een italiaanse rommel :P
pol zegt
OMG italiaanse rommel. Wil wel eens zien dat mijn BMW er zo zal uitzien als ik aan 190km/u een klapband heb.
En gewoon 290km/u op een openbare weg? Hij had tegen een boom moeten knallen.
750i zegt
@pol:
Ik heb ooit met één van mijn vorige BMW’s een klapband (achterband) gehad bij een snelheid van plusminus 210 kilometer per uur. Behalve dat de band uiteraard aan flarden was verder geen enkele schade gehad.
SimonMc zegt
@pol: Je kapt op Ferrari én je hebt een BMW?
Nuff said…
Mike zegt
Jongens, een klapband claimen voor garantie….. Wat denk jezelf… Zie je jezelf al bij de dealer komen?
Race_Kees zegt
Net goed, lelijk rood proletarisch hok.
circlestorm69 zegt
Dus berry, Porsche-Blog en een vage bekende van vincenzo…allemaal dezelfde persoon zaten er naast. Hmmm.
Kleine wereld hier op AB.
Maar ik reed woensdag naar de IAA in Frankfurt ook stukken erg lekker door. M’n vader (die zelf volgens mij nooit harder dan 140 rijdt) zei “niet te hard hoor, als we een klapband krijgen…” Ik zei dat dat tegenwoordig bijna nooit meer voorkomt, maar dit zet me dan toch wel ff aan het denken.
Knap dat hij hem nog onder controle heeft weten te houden. Maar als het de voorband geweest was….
lLucske zegt
Had graag het reliëf van z’n banden eens kunnen zien….
Als de banden als nieuw zijn, kan je wel eens gaan praten met de bandenleverancier, zou ik denken….zeker na de terugroepactie….
Moesten zijn banden versleten geweest zijn, en daardoor klapband gehad hebben is het een ander verhaal hé….
matthisl zegt
dan schrik je je ook het klaplazerus!
porsche_fan zegt
ook alle F430 terug roepen dus. :p
lars zegt
whaha wat een reacties allemaal
De band is geklapt omdat de banden spanning redelijk laag was als je dan ineens heel hard gaat rijden kan die spontaan klappen. er wordt dus niks van ferrari vergoed maar de verzekering is er goed voor. mooi ritje:D
Recky zegt
wat is een cker? klinkt wel hip
DjiM zegt
“Stel dat er een voorband geklapt was, dan had de bestuurder de auto waarschijnlijk niet kunnen houden.”
I call bullshit.
Ik heb klapband gehad (ja, vooraan; rechts) met een VW Passat aan 150+ km/u in een bocht naar links op de snelweg.
Dat is bijzonder on-dramatisch: je voelt alleen je stuur licht trillen en ziet veeeel rook in de rechterspiegel :-)
Ik neem aan dat het aan 190km/u ook wel nog te houden zal zijn, middenmotor of niet…
HDM zegt
Dit artikel lezen, en dan zie je ineens rechts nog een complete waslijst met Gerelateerde Artikelen xD
Prachtig xD
mikkeeey zegt
dan moet je maar geen ferrari kopen
maar nee lamborghini;)
Pee Wee zegt
Dit heeft niets met de terugroep aktie te maken van Ferrari,dat is alleen voor de scuderia uitvoeringen.
EnzoR zegt
eeuwig zonde en een lekke band kun je altijd wel oplopen
Brokkenpiloot zegt
@HDM: inderdaad! Ferrari’s gaan zeker erg snel stuk!
360 ombouw zegt
Ik heb foto’s van n f40 gezien die van de heer … (kerel van die enzo en murch met 290 over de NL snelwegen).
Precies dezelfde schade..
Jo-zef zegt
@ circlestorm69 Ik had het onlangs voor tegen 135km/u het linkse voorwiel “bang” op het linkse vak van de snelweg. Vaart minderen dat gaat als vanzelf dan hoor, je moet alleen erg bijdehands aan het stuur draaien. Dus ja, als ik op dat moment toevallig net een sigaretje aan het opsteken was geweest dan had ik me waarschijnlijk niet zo proper op de pechtstrook ongehavend op de pechstrook geparkeerd. Het is geen reden om minder snel te rijden maar wel een les hoe fel je aandacht aanwezig moet zijn om álle autoritten tot een perfect einde de brengen. Ik weet nu althans zeer goed wat er zowat kán gebeuren op zo’n zorgeloos stukje autostrade… ;)
Jo-zef zegt
Oh ja, – 1x “op de pechstrook” en ik reed niet met een exoot maar gewoon met een Audi A6 :mrgreen:
Rick dos zegt
“Voordat we weer allemaal gaan roepen wat een Italiaanse rommel het eigenlijk is, eerst nog even wat background info.”
Okè, heb de background info tot mij genomen. Mag ik het nu roepen?
Rick dos zegt
En nu?
Rick dos zegt
How about now?
Edman zegt
@ Rick dos
Ga je gang, maar mondje dicht over de 458 Italia!
Rick dos zegt
Het is Italiaanse rommel! Zeker Pirelli banden?
Zo dat lucht op!
Thx, man. ;)
robin l zegt
elke band kan kapot heeft niks met merk of iets dergelijks te maken eerder met bandenspanning of inrijding.wij proberen ook vaak bandenschade te claimen en dat lukt nooit.dusss denk dat ie pech heeft.:-(
lars zegt
Ik zat ernaast, ben blij dat we nog leven:D
maar zoals ik al zei het lag aan de bandenspanning. er zaten net nieuwe banden op die waren een maand geleden in frankrijk bij de dealer eronder gezet.
deze nacht vergeet ik nooit meer haha
M zegt
Heb met mijn BMW ooit ook een klapband gehad bij 350 km/u en kon gewoon nog verder door tot 360. uiteraard met kinderen op de achterbank die keken een dvd’tje en de caravan erachter. (M5) ojah had de skibox toen niet. met skibox haal ik nl 370. en heb nog gas over, iedere BMW heeft altijd gas over ;-)
Dirk zegt
moet de eigenaar het niet gewoon zelf betalen aangezien de verzekering toch gaat zeggen dat hij veel te hard reed omdat je hier maar 120 km/h mag?
John zegt
@Dirk: Maak je geen zorgen als je een keer 121 rijdt over je verzekering. Je wordt wel als crimineel behandelt, maar iets harder dan door geestdoden is toegestaan rijden is geen uitsluiting van verzekering. Daar zitten gelukkig nog normale mensen :)