Opel heeft teveel capaciteit, dus dat er flink wat ontslagen zullen vallen en tenminste één fabriek moet sluiten, dat staat buiten kijf. Nieuwe eigenaar Magna heeft steeds geroepen de Belgische fabriek in Antwerpen te zullen sluiten. Dat had Magna in de onderhandelingen voor de overname van Opel bekokstoofd met de Duitse regering. Duitsland verstrekt 4,5 miljard aan kredieten en in ruil daarvoor zouden de fabrieken in Duitsland worden gespaard. Dit tot woede van vakbonden in overige landen waar Opel actief is. Toch is er nog een klein lichtpuntje voor de Belgen.
General Motors, oud-eigenaar, maar met 35 procent van de Opel aandelen nog altijd groot aandeelhouder, is momenteel druk in de weer met Magna om de overname af te ronden. GM algemeen directeur Fritz Henderson laat weten dat het nog helemaal niet definitief is dat de fabriek in Antwerpen zal worden gesloten.
De Amerikanen willen tevens de controle behouden over belangrijke onderdelen, zoals bijvoorbeeld de product- en motorenontwikkeling. GM wil vier van de acht zetels in de raad van bestuur en zou een kantoor openen met een tiental mensen bij Opel in Duitsland.
Het laatste woord zal er nog niet over gesproken zijn. Er doen berichten de ronde dat de fabriek in Antwerpen veel efficiënter kan produceren dan de fabrieken in Duitsland. Daarnaast zijn er mensen die zich afvragen of de staatssteun van Duitsland wel volgens de regels is. Kortom, nog genoeg onduidelijkheden. (via: standaard.be)
Treff zegt
Laten we hopen voor alle medewerkers dat ze open blijven! Het zijn redelijk veel banen die op het spel staan.
Citrofiel zegt
“De Amerikanen willen tevens de controle behouden over belangrijke onderdelen, zoals bijvoorbeeld de product- en motorenontwikkeling.”
Aaah, en dan stiekem gebruiken voor de eigen autootjes hè. Ja, ik heb jullie wel door, GM. :twisted: :P
Hanico zegt
Zucht… ik dacht dat de overname soap eindelijk grotendeels was afgelopen. Blijkbaar had ik het dus mis.
W1ck3D zegt
kan ze geen ongelijk geven bij Opel Antwerpen. De Duitsers willen wel de voordelen van de EU, maar leggen de nadelen naast zich neer. Staatssteun rechtvaardigt niet alles.
Laurens zegt
Magna en Angela mogen alleen geld verstrekken? Heet die GM RvB voorzitter Madoff oid :-)
OT: als ik geld kwijt wil, stop ik het in NedCar.
Patrick zegt
Laat wel wezen, Opel is van orgine Duits…dus ik kan mij er wel iets van voorstellen dat de duitsers het meeste voordeel willen.
BaRa zegt
@Patrick: Opel is al niet meer Duits sinds 1929. Dat is dus 80 jaar geleden. Ze zijn al langer een deel van GM dan dat ze in Duitse handen waren. Dat argument telt dus niet echt, denk ik :) Het is vooral de Duitse politiek die hier het voordeel van wilt. Duitse fabrieken sluiten kost Frau Merkel stemmen.
Saab 9-5 zegt
Kan GM geen Chevy’s gaan bouwen in Antwerpen?
hilbert zegt
Belgen kunnen beter gaan flirten met VW,zij willen toch zo graag de grootste zijn..Trouwens in de jaren 20 was Lancia groter dan Opel…