Geld nodig? Doe iets elektrisch, dat lijkt toch wel het credo vandaag de dag. Hier in Nederland, maar zeker ook in de US of A.
Fisker beheerst het fundraising spelletje blijkbaar heel goed, want zij haalden maar liefst 528,7 miljoen dollar aan leningen op bij het U.S. Energy Department. Let wel: dit is een autofabrikant die tot op heden precies nul (0 dus) eigen auto’s op de weg heeft rijden (ja wel een verbouwde SL en BMW 6-serie, maar dat is een ander spelletje). De Fisker Karma is simpelweg nog niet klaar. De productie van de vierdeurs Karma start in 2010 bij het Finse Valmet, dat jaar komt de auto waarschijnlijk ook op de markt. Zodra deze op de markt komt, kun je de Fisker Karma gaan bestellen bij Kroymans in Hilversum. Wel een dikke portemonnee meenemen, want de prijzen start zo rond de 100.000 euro.
Het half miljard dollar krijgt Fisker in principe echter niet om aan de Karma door te werken. Het zal worden gebruikt voor Project NINA waarmee Fisker de volgende generatie plug-in hybrides. Fisker wil namelijk een betaalbare voor het gezin geschikte plug-in hybride ontwikkelen. Die moet ongeveer 39.900 dollar gaan kosten (na “taxbreaks”), waarmee betaalbaar nogal een rekbaar begrip is. Voor dat geld koop je in Amerika namelijk ook een 3-serie met dikke zescilinder of bijvoorbeeld een Audi Q5. Al in 2012 zou de nieuwe plug-in hybride op de markt moeten komen en dat lijkt dan weer onrealistisch snel.
Hoe Fisker het geld heeft binnengehaald? Lees deze quote uit hun persbericht maar eens en je ziet op welke gevoelens ze hebben ingespeeld:
Fisker Automotive expects to create or save at least 5,000 US jobs among auto suppliers and thousands more to manufacture a plug-in hybrid in the U.S. Project NINA – inspired by the ship belonging to explorer Christopher Columbus — is symbolic of the automobile industry’s transition from old world to new. By 2012 Fisker Automotive is expected to launch a family oriented, user friendly plug-in hybrid featuring cutting edge technology, radical styling and world-class quality. Global sales are predicted to exceed 100,000 units annually. A significant percentage will be exported, helping to balance the US trade deficit.
vincenzo zegt
tis een lelijk hok, maar ik zeg bouwen dat ding!
Frisse verschijning.
Laue zegt
het zijn natuurlijk mooie auto’s maar ik vind dat de oude rotten in het vak het beter verdienen.
Treff zegt
kunnen ze mij ook niet sponsoren, ik heb ook goede ideeën, haha!! Maar ze mogen die Fisker wel op de markt brengen! Ik vind het een mooi auto!
rotorhead zegt
“Let wel: dit is een autofabrikant die tot op heden precies nul (0 dus) auto’s op de weg heeft rijden.”
Zeker weten? Volgens mij is de totale oplage van zowel de Latigo CS als de Tramonto verkocht ;)
http://www.autogespot.com/nl/viewimages.php?id=c214748364826072009092056
http://www.autogespot.com/nl/viewimages.php?id=c214748364830012009033941
Alwood zegt
ehm, maar fisker heeft toch de oude op BMW 6-serie en Mercedes SL wagens wel rondrijden? Gewoon twee brandstofslurpers :P
autoblogger zegt
@Alwood: dat is coachbuilding ;) Wouter heeft artikel aangepast…
Cor Steenstra zegt
Wat heel vreemd is in deze zaak is dat Fisker eerder dit jaar ook al $85 miljoen aan extra investeringen kreeg, maar sinds die tijd alleen maar meer mensen uit hun pand in Irvine hebben ontslagen, en niet meer nieuw hebben ingehuurd. De Fiskers gebruiken een hele hoop GM onderdelen, dus ook delen van hun suppliers, wat het behoudt van de 5000 banen zal betekenen, maar de productie is altijd in Finland gepland geweest, dus wat dat de Amerikanen zal opleveren is een raadsel.
Laurens zegt
’t Is dat ik vrij hoge morele standaards heb, anders zou ik het wel weten.
OT: de volgende crisis in de maak.
matthisl zegt
nspired by the ship belonging to explorer Christopher Columbus jaja goed verhaal hoor
laatste-man zegt
Say ‘Cheeeeeeeeeeeeeeeese’!
Ik kan toch niet wennen aan die rooster…
JPM zegt
Haha vooral dat laatste zinnetje ;)
Maar ik denk dat Fisker en Tesla de toekomst zijn voor Amerika. Als ze zulke mooie auto’s kunnen maken die ook nog eens presteren wat ze claimen dan zijn dat over 15 ontzettend succesvolle producenten.
Freewarefreak zegt
Ze zullen hier wel gevoelig voor geweest zijn:
“A significant percentage will be exported, helping to balance the US trade deficit”.
Fisker gaat in de toekomst veel geld genereren voor de B.V. America, dus daar willen ze wel een donatie voor doen denk ik.
lincoln zegt
milieu gefriemel ..
A .. lange termijn investering ..
B .. korte termijn roven/stelen ..
aangezien er veel “makkelijk” geld in zit verdenk ik .. B ..
roderick zegt
een half miljard om een produktiecapaciteit van een 100.000 auto’s te creeeren… wat een mooi sprookje.. maar dan kan helaas niet.. iedere gek die daar zijn geld in steekt is het kwijt!
Citrofiel zegt
Als Fisker over twintig jaar een van de grootste autofabrikanten is geworden wordt er wel anders gepiept. Ik denk dat Fisker zeker een toekomst heeft, en dan is zo’n investering lang niet gek.
Laurens zegt
@Citrofiel: is er nog een fabrikant nodig, er is al zoveel overbodige productiecapaciteit? Iets als dit kan iedereen ontwerpen. Als er vraag is.
De dingen worden overigens in Scandinavië geproduceerd, voorlopig. 2 Lappen zijn er full time druk mee…
sven2 zegt
begrijp mij nu niet verkeerd, ik vindt dit een pracht cabrio, maar meer als een Maserati GranCabrio is dit neit qua looks en dan is bij veel mensen de keuze, snel gemaakt!
Citrofiel zegt
@Laurens: Nodig? Natuurlijk niet. Maar geen enkele conventionele fabrikant lijkt snel genoeg te zijn met het aanbieden van een aantrekkelijke elektro-auto. Of Fisker is gewoon extreem goed in marketing en sneeuwt de andere fabrikanten onder om zelf de aandacht te vangen…
Laurens zegt
@Citrofiel: Als er vraag is.
Dit electro gedoe krijgt relatief veel aandacht, terwijl iets als MultiAir pas echt verschil maakt: grote aantallen x kleine verbetering inga hele kleine aantallen x grotere verbetering. Calculus les 1?
Citrofiel zegt
@Laurens: :lol: Het is waar, op de korte termijn maken verbeteringen aan verbrandingsmotoren meer uit dan die paar elektro-auto’s die op de wegen zullen verschijnen. Maar op termijn (ik zeg niet welke) zullen we toch ooit moeten overstappen naar andere manieren van aandrijving, al is het maar omdat de olie ooit op zal zijn, of giga-duur. Dan dicht ik Fisker een goede kans toe. Mits ze het overleefd hebben tot die tijd komt… :P
Laurens zegt
@Citrofiel: Wie weet is technologie dan zover gevorderd, dat we ons nog maar heel weinig hoeven te verplaatsen voor woon-werk. En gaan we op vakantie met een boot? Voor amusement zitten we al de hele tijd op de computer :-)
OT: het is een hele dure range extended “hybrid”. Grote voordeel daarvan is dat de klant een oprijlaan heeft, en wij voorlopig niet met zijn allen 21 miljoen laadpaaltjes voor minimaal 1000 Euro per stuk hoeven te installeren, waar alleen de Eneco’s maar beter van worden.
Want de EV is weggegooid geld als CO2 reductie een doel is. Stop met het verbranden van het regenwoud!
Citrofiel zegt
@Laurens: Dat is nog een heel andere mogelijkheid inderdaad. Je bent geneigd om één ontwikkeling tegelijk te bekijken, maar andere zaken evolueren ook. Misschien teleporteren we tegen die tijd wel! ;)
Laurens zegt
@Citrofiel: zover wil ik niet gaan, maar van een ingenieur wordt verwacht dat hij de systeemgrenzen opzoekt, oftewel “outside the box” denkt :-)
Ik ben intussen erg van kosten in de zin van: wat kost het per ton CO2e per bron van uitstoot om het “vermeende broeikaseffect” te reduceren.
kowalsk zegt
‘Het zal worden gebruikt voor Project NINA waarmee Fisker de volgende generatie plug-in hybrides.’
Hier klopt iets niet ;)
Ontzettend mooi zo’n Karma (op de naam na… kots…), toch wel één van m’n favorieten.
Citrofiel zegt
@Laurens: Dan moet ik dat nog maar even gaan leren. De mens is een kuddedier, dingen die je honderd keer leest ben je geneigd te volgen. Maar kritisch blijven is belangrijk, daar zou ik (en vele anderen) vaker stil bij moeten staan, idealiter.
Het is inderdaad interessant te kijken wat het meest efficiënt is om aan te pakken. Bekend onder ons is dat de auto lang niet de grote boosdoener is waarvoor hij wordt aangezien. Ergens anders zijn wellicht grotere milieuwinsten te halen tegen in verhouding lagere kosten.
Laurens zegt
@Citrofiel: ben het wel met je eens dat zuinig omgaan met fossiele brandstoffen nuttig is. Maar dan vooral voor de betalingsbalans van de BV Nederland. Zag gisteren een programma over de VAE, wat ze daar aan protserige paleizen bouwen van het oliegeld… toch maar eens een keertje daar op vakantie gaan :-)
Citrofiel zegt
@Laurens: Op vakantie gaan? Bezorg je ze nog meer inkomsten. :twisted: Nou ja, als je dan wat foto’s van leuke auto’s mee terug brengt is autojunk/autoblog ook weer blij. ;)
autoblogger zegt
Kroymans is ook wakker, we kregen zojuist deze mail: Het grootste deel van de lening met lage rente wordt door Fisker geïnvesteerd in project NINA. Deze naam, die refereert aan het schip waarmee Columbus eind 15e eeuw naar Amerika voer, staat voor de overgang die de auto-industrie maakt van een oude naar een nieuwe wereld en voor de ontwikkeling van Fiskers ‘next generation’ plug-in hybridemodellen. Daaronder het toekomstige compacte model dat in de Verenigde Staten een prijs inclusief belasting van net onder de 40.000 dollar zal gaan krijgen.
Het overige deel wordt geïnvesteerd in de laatste fase van de ontwikkeling en van het productierijp maken van de Fisker Karma, die medio 2010 ook in ons land op de markt verschijnt. De ervaringen die met dit model worden opgedaan zijn uiteraard van groot belang voor de ontwikkeling van een ultra geavanceerd, gebruiksvriendelijk en hoogwaardig compacter middenklasse model waarvan Fisker er meer dan 100.000 per jaar wil gaan verkopen. Een aanzienlijk deel daarvan zal worden geëxporteerd. Dat is uiteraard positief voor zowel de Amerikaanse handelsbalans als voor een wereldwijde reductie van energie-verbruik en emissie. De bouw van de toekomstige compacte Fisker zal voorts tot vele duizenden extra banen leiden bij Fisker Automotive en toeleveranciers. Van de luxueuze Fisker Karma is al bekend dat deze alleen op zijn li-ion accu’s 80 km kan afleggen en minder verbruikt en uitstoot dan elke andere actuele plug-in hybride. Fisker wil met het volgende model nog een verdere stap vooruit zetten.
richard zegt
probleem met die electrische auto,s dat je ze idd niet hoort
en voor veel verkeers ongelukken kunnen verzorgen
dat merk je met die electrische scooters hier ook al in de stad hoevaak mensen daar tegen aan knallen als ze geluidloos achter je rijden
auto rijden is ook beleven het gevoel het geluid de trilling door de auto…..de auto is mooi ….maar de techniek is wel goed voor het milieu maar niet voor je beleving van auto rijden