Vanaf modeljaar 2016 geldt in Amerika over het gehele modellengamma van elke autobouwer een gemiddeld verbruikscijfer van 35,5 mpg, oftewel 1 op 15. Brullende V8-monsters mogen dat gemiddelde niet te zeer omlaag trekken, dus moet er ook bij auto’s als de Corvette worden nagedacht over manieren om ze zuiniger te maken. GM is in ieder geval van plan om er toch alles aan te doen om de Vette te behouden; zelfs, als het echt moet, een hybride versie.
Momenteel meldt Tom Stephens, vice chairman of global product development, dat er genoeg ideeën zijn om het niet zo ver te laten komen. Gewichtsreductie, banden met lagere rolweerstand en elektrische stuurbekrachtiging zijn allemaal kleine beetjes die helpen. Stephens gelooft niet dat er een zescilinder in de Corvette zal komen, maar een grondige modernisering van de V8 zal wel nodig zijn: directe injectie, variabele kleppentiming en cilinderuitschakeling staan op het lijstje met to-do’s. Het gemiddelde verbruik van de huidige Corvette is 1 op 7,7. (via automotive news)
Bijna zo belangrijk: hoe gaat de nieuwe Vette eruit zien? Ed Welburn, GM head of global design, laat weten dat de C7 dezelfde weg als de Camaro zal bewandelen; oftewel een retro-geïnspireerd maar modern ontwerp. We moeten daarbij niet denken aan de Stingray Concept uit de tweede Transformers-film, al zou de legendarische split-window, zoals op bovenstaande Sting Ray uit 1963, het productiestadium best wel eens kunnen halen. Na een aantal experimenten met een middenmotor is nu overigens duidelijk dat de nieuwe Corvette toch dezelfde FR-layout zal behouden.
En wanneer komt ie? Daarover wordt nog met geen woord gerept. Maar aangezien GM het druk genoeg heeft met het verzuinigen van hun bread-and-butter auto’s, en met milieumobielen als de Volt, kan het nog wel even duren. Gelukkig is de C6 ook geen straf, dus wij wachten wel. (via insideline)
Vroegwakker zegt
Hopelijk komt er geen hybride versie. Immers nog een motor er in die extra kracht geeft, wie wil dat nou?
El Tonno zegt
Vorig weekend heb ik het voorrecht gehad om verschillende Sting Ray’s te mogen bewonderen in nieuwstaat. Dit gaat dan natuurlijk over de klassiekers. Ik hoop dan ook net als de vroege vogel hierboven, dat we geen hybride gaan krijgen, maar gewoon dikke blokken…
Rob USA zegt
Zo das nog eens lekker de dag beginnen met zo’n foto.
Deze auto kan ook gerust onder het kopje “babes” staan,
met zo’n heerlijke kont kan ze zich zelfs meten met alle Alfa/Maserati/Fiat babes van de afgelopen weken, maar dat is alleen maar mijn smaak of course.
OT: Kunnen ze niet als compensatie een Corvette kindertrapauto uitvoering in brengen als compensatie van de C02 uitstoot en daardoor dus het gemiddelde flink naar beneden bijstellen. Het blijft nl een Corvette of niet? :)
bmw-e30-7bh zegt
Ach met al de auto’s die gemaakt worden in de VS, zal een paar ‘v8 supercars’ het gemiddelde toch niet zo erg omlaag trekken..
Het is niet zo dat iedereen ‘m kan betalen, dus wat maakt het uit?
Lustigson zegt
Volgens mij is dé oplossing om de V6- en V8-motoren bij normaal gebruik op 4 cilinders te laten draaien. Scheelt toch aanzienlijk, dunkt me.
mhijnen zegt
Een Vette kan toch niet op tegen al het Europese MR geweld…
jurrian zegt
als ze dan dat idee van aston martin gebruiken is het probleem makkelijker opgelos. bij elke corvette die je koopt krijg je een straatlegale kart die 1 op 30 rijd. opgelost!
C6_R zegt
@jurrian: Het probleem is al opgelost, Corvette valt (in de VS in ieder geval) gewoon onder chevrolet, dus alle zuinige kleine Chevy’s vervullen de rol van “straatlegale kart”. Ook wordt de Corvette natuurlijk zelf weer nog zuiniger dan dat ie al is.
Leuk leesvoer: http://jalopnik.com/5336586/stingray-concept-transformers-corvette-a-high+tech-hybrid-super-car
pizzakoerier zegt
Ze moeten de corvette (en de camaro) gewoon laten zoals ze zijn en stoppen daar de gewone auto’s van v6’en en v8’en te voorzien. Ik woon in nyc en het is hier echt zo dat een 3.5 liter als relatief klein wordt gezien, zeg maar wat bij ons een 2liter turbo is…’four-cilinder cars’ zie je echt niet zoveel rijden dat zijn bijna alleen maar japanners die nota bene als goedkoop worden beschouwd
Citrofiel zegt
Ferrari schijnt het laatste jaar opvallend goed bezig geweest te zijn qua CO2-reductie. Zal ook wel komen door de nieuwe kleine California. Maar het is dus wel mogelijk, zonder (vooralsnog) hybrides te gebruiken. En goed, helemaal schoon zal hij niet worden, maar voor sportwagens moet maar gewoon gecompenseerd worden. Om ze aan de normen te laten voldoen is vrijwel onmogelijk.
Freewarefreak zegt
Prachtige foto! De über Vette aller tijden. De Stingray. Vond ik altijd zo vet in die serie. Hoe heet dat ook weer? Renegate? Dat ie in die zwarte stingray rijdt. Geweldig!
Laurens zegt
De enige juiste weg voor een overheid als men toch zich toch zo nodig wil bemoeien met automobiliteit en milieu, stel eisen aan het nieuwe wagenpark zonder je met de technologische uitvoering te bemoeien onder het motto gelijke monniken gelijke kappen.
Laat de EU dat nou al jaren geleden bedacht hebben.
MrKC zegt
@Laurens
nope, ooit van CAFE gehoord? Corporate Average Fuel Economy, first enacted by Congress in 1975 ….
Laurens zegt
@MrKC: zeker wel. Die Amerikanen zijn zo dom nog niet, maar de autolobby ook niet. SUV’s zijn ontstaan dankzij CAFE, want vrijgesteld (S Utility V).
Maar ben het met je eens dat de EU het misschien niet uitgevonden heeft ;-)
lincoln zegt
@Laurens ..
in 1968 werd daar op waterbasis gespoten (verf/lak) ..
en die lui reden al in 73 alleen nog maar loodvrij ..
iets waar we hier 25 jaar later mee kwamen ..
Laurens zegt
@lincoln: Ja, sommigen in NL denken dat het enige goede uit Amerika de bevrijding was. En dat danken we voor een groot deel aan de Russen…
mrB zegt
Er zitten zeker interressante dingen tussen. Benzine injectie is sowieso goed, meer pk’s en minder uitstoot. Ook ben ik wel een voorstander van cillinders uit zetten. Die kun je vrolijk aan zetten al je prestaties wil, maar verder gewoon uit laten en zuinig(er) kunnen rijden.
btw: wat is die oude sting ray ontzettend lekker
MrKC zegt
@Laurens: zijn we het helemaal met elkaar eens, fijn toch?
BTW: behalve SUV’s zijn dus ook (pick-up) trucks vrijgesteld, oftewel veruit de meest-verkochte voertuigcategorie in de States ……. inderdaad een goeie lobby dus!
Headhunterz zegt
in een corvette hoort gewoon een V8, en daarmee uit!
NLBUURMAN zegt
in een Corvette hoort een gewoon een LS3, LS7 of LS9 te liggen! geen stofzuigermotor…
Rick dos zegt
Iedereen zit hier wel altijd af te geven op Porsche 911 en dat het design van die auto al jaren niet veranderd is. Maar uh….heb je de afgelopen, pak ‘m beet, 30 jaar wel eens naar een Corvette gekeken? Same shit.
MattCurlew zegt
@Rick dos: alleen de Corvette is niet zo vreselijk moddervet geworden..
Rick dos zegt
@MattCurlew:
Schieten en dan toch steeds missen. Gaat niet zo lekker met jou vandaag, hè?
Laurens zegt
@Rick dos: LOL.
MattCurlew zegt
@Rick dos: verklaar je nader..
Rick dos zegt
@MattCurlew:
Hmmm…vreemd. Dacht dat het wel duidelijk was…
Met je comment probeer je een punt te maken maar mist volledig. Zo duidelijk?
@RobUSA
Zoek er maar eens een Corvette bij uit ’79 en ’09 en een 911 uit ’79 en ’09.
Either way, of je komt tot dezelfde conclusie óf je komt erachter dat je kijk op de 911 toch verkeerd is omdat je zo gefixeerd bent op Amerika…
@kippieknaus
Tja. Hè? Potverdorrie. Weinig tegenin te brengen.
Nou ja, eiegenlijk wel, maar ik heb gewoon geen zin…
MattCurlew zegt
@Rick dos: dat is jouw mening. Ik vind dat de 911 elke keer veelste lomp wordt. Terwijl de Corvette ook mooi herkenbaar is maar er wel moderner uit gaat zien en afgezien van dat ie breed is is ie niet lomp. Mooie platte auto
Rob USA zegt
@Rick Dos:Als je dat echt vindt zit er wel erg veel shit in je ogen. Elke generatie is juist zo verschillend maar als je zo op ons buurland gefixeerd bent, dan zijn idd je ogen/hersens dusdanig verpest dat ik het je niet eens kwalijk kan nemen.
KippieKnaus zegt
Corvettes veranderen toch echt meer dan Porsches over de jaren.
Rick Dos is wel een BMW en een semi-Porsche fanboy. Voor de rest een hata..
Rick dos zegt
Why the fudge moet mijn reactie goed gekeurd worden?
-edit: vreemd, geen idee, we houden het in de gaten-
Rick dos zegt
Hallo!
Rick dos zegt
What da hell? Bermuda? Driehoek?
Rob USA zegt
@Rick Dos:Duitse reacties worden altijd beter/meer gecontroleerd. :)
Rob USA zegt
@Rick Dos:Corvette 79 heeft uit klapbare lichten, enorme welvingen van de wielkasten voor en achter, de achterkant loopt \ ipv nu / en dat geld ook voor de voorkant, toen \ nu I. Niet te vergelijken dus, op hun 4 wielen na.
Nee, de Porsche blijft echt de “winnaar” op dat gebied en die 30 jaar kan je minimaal verdubbelen van descreativiteit.
C6_R zegt
:roll:
C6_R zegt
^Helft van de plaatjes stuk, dus lama!
phantom zegt
@ Rick Dos; Meestal heb je gelijk maar nu toch echt niet hoor, elke corvette van c1 t/m c6 lijken totaal niet op elkaar!! en dat is een feit. Alleen de dubbelle ronde achterlichten zijn hetzelfde gebleven.
Een porsche 911 is gewoon telkens weer een evolutie van het bestaand model hoewel ik de porsche ook een zeer mooie auto vindt