Een nieuw model van Bugatti weet meestal redelijk de tongen los te maken. Dat is al het geval bij speciale uitvoeringen van de Veyron, dus als er een compleet nieuw model komt zoals de 16C Galibier barst het helemaal van de meningen en discussies. En uiteraard waren de “vergelijkingsmongolen” ook meteen van de partij. En deze keer lijkt het erop dat ze gelijk hebben!
Bij de eerste beelden van de Galibier werden gelijk vergelijkingen gemaakt met andere VAG bolides zoals de Panamera en Flying Spur. Uiteindelijk was het onze eigen Michiel van den Brink die ons er op wees dat de Bugatti 16C Galibier eigenlijk niet veel meer is dan een gecoachbuilde Bentley Mulsanne.
Zo zijn bijvoorbeeld alle hard points van de Mulsanne behouden gebleven en hetzelfde geldt voor de lijnen van de motorkap en heuplijn. Ook de A-stijl is identiek en de onderste helft van de B-stijl ook. Net zoals de kleine raamstijlen bij de achterste portierruiten.
En dat is toch opvallend, want Bugatti (en Bentley) baas Franz-Josef Paefgen zei nog niet zo lang geleden het volgende:
“A Bugatti saloon will have different dimensions and be a completely different concept. In fact it’s hard to find any similarites at all [with the new Bentley]”
Het lijkt er dus op dat herr Paefgen een redelijk liegbeest is! Plotseling begrijp ik ook alle geruchten over het feit dat de opvolger van de Arnage (= Mulsanne) de W16 motor van Bugatti onder de kap zou krijgen. Blijkbaar is Bugatti dus al sinds 2007 bezig met het ontwikkelen van de Galibier.
Inmiddels heeft (naar eigen zeggen) de eerste journalist ook de Galibier kunnen ’testen’ en die verteld ons dat de 8 liter W16 in de Galibier geen 4 turbo’s heeft, maar ‘slechts’ 2. Dit is gedaan om het koppel onderin te verbeteren. Wel levert het blok nu iets minder vermogen, iets meer dan 900 pk namelijk. Desondanks zou de topsnelheid alsnog op zo’n 390 km/u liggen. En 0 naar 100 gaat waarschijnlijk in minder dan 3 seconden! Wel moeten we nog tot 2013 wachten voordat de Galibier op de markt gaat komen.
De komende tijd gaat Bugatti de Galibier voornamelijk gebruiken om meningen te peilen van klanten. En als blijkt dat die een verbouwde Mulsanne met W16 motor niet zien zitten schijnen ze gewoon een ‘nieuwe’ Veyron te gaan bouwen. Ook op basis van de Mulsanne trouwens.
Een toffe feature van de Galibier is trouwens dat de ‘motorkap’ bestaat uit 2 flappen die onafhankelijk van elkaar met een druk op een knop geopend kunnen worden. Hoe dat eruit ziet kan je in de volgende video zien:
Bron: coachbuild.com
JamesBond007 zegt
krijg nou wat :|
JIFF zegt
@ James Bond
U had dit als superspion toch wel aan moeten zien komen…
JamesBond007 zegt
@JIFF:
Geachte JIFF,
Naar aanleiding van uw oplettendheid vermeld ik het volgende:
Een geheim agent doet alsof hij van niks weet!
jan1666 zegt
crisistijd? bezuinigen? toch niet bij zo’n merk? wel dus..
406_v6 zegt
Echte -en originele- Bugatti’s worden al sinds 1947 (dood van Ettore Bugatti) NIET meer gebouwd. :roll:
JamesBond007 zegt
@406_v6:
Ja je kan hem moeilijk uit zijn kist halen en vragen of hij nog een keertje een ”originele” Bugatti kan ontwerpen/bouwen bla bla.
Laurens zegt
@406_v6: hoe zie je het merk Mercedes in dat verband?
dennis21 zegt
woww die voorkant en die lichten van bugatti (H)
JPM zegt
@ 406_v6
Sorry hoor, maar ik vind persoonlijk dat de Veyron aan alle eisen van een echte Bugatti voldoet. Kijk maar eens wat de oude modellen van Bugatti hebben betekend. Er zitten hier veel te veel VAG-bashers, maar eigenlijk kan ik niets anders dan concluderen dat VAG misschien wel de beste prestatie uit de geschiedenis van de moderne auto heeft neergezet. En dat is precies waar het bij Bugatti om gaat.
Peer zegt
Als ze er vijf centimeter tussen hadden gelast had niemand lopen miepen. Waarom zou het zo zijn dat een merk als Bugatti wel kan bestaan als onderdeel van VAG, maar als zelfstandig bedrijf niet?
En dan dat antropomorfistische geneuzel op coachbuilt.com over genen, haha. Als die van de Brink eens ging samenwerken met VAG dan kom ik z’n photoshopjes wellicht eens op straat tegen…
jdm zegt
’t blijft een afschuwelijk lelijke auto
cardesigner@USA zegt
Ik dacht al, waar ken ik hem toch van?
Mardec zegt
Niet veel meer dan een Bentley Mulsanne?
Een Maybach is niet veel meer dan een verbouwde S klasse, daar geef ik je gelijk in.. hoewel ik die al de moeite vind.
Maar dit niet veel meer noemen den een Mulsanne? Dus je noemt die 8.0 L W16 quad turbo voorin niet veel meer? Het is maar een legendarische motor.. Niet veel meer..
Kyanite zegt
Volgens mij was het C6_R die de eerste overleg-foto hier op het forum plaatste en niet Michiel van den Brink. C6_r gaf dus de voorzet en Michiel van den Brink maakte het af.
Het nieuwe Bugatti model is en blijft ronduit lelijk, net als de Veyron overigens. Technisch gezien zijn het wel plaatjes.
Laurens zegt
Prima toch. Met de Veyron het merk geherpositioneerd, en geen cent verdiend. Nu een beetje uitmelken. Als je ziet hoe succesvol(?) sommige tuners zijn, is er een markt voor net wat anders dan de buurman :-)
Mardec zegt
De motor is anders, hierdoor zal de schakelbak ook wel anders zijn, de differentiëlen en andere hutsemetut. Exterieur is anders, interieur wss ook. Kortom alleen het platvorm is hetzelfde.
Dus dan kan je een Bentley Continental ook niet veel meer noemen dan een VW Pheaton.
bpc zegt
@Mardec: een auto is zoveel meer dan een motor…
on topic deze auto pas totaal niet meer bij het merk bugatti, oorspronkelijke waren het lichte sportwagens dan kwam die zware veyron en nu een luxewagen :? tlijk dat het merk onder leiding van VAG de weg een beetje kwijt is…
sjoske zegt
Misschien kan het zo zijn dat deze concept gemaakt is op de basis van de Mulsanne om te peilen of het interessant is een bugatti 4 deurs te bouwen en wordt het uiteindelijke model een wel op zich zelf staand type??
Duidelijk zegt
Ik vind de Bugatti toch een paar tientallen meervouden mooier. Maar dat is natuurlijk weer persoonlijk.
lincoln zegt
eigenlijk is alles een Ford model-T ..
anyway .. een schande natuurlijk dat 2 auto,s die ik nooit van mijn leven aanschaf gelijkenissen vertonen ..
auto,s mogen nooit op elkaar lijken .. daar kweek je alleen maar vergelijkingsmongolen mee ..
FelixF zegt
@406_v6: Dus moeten ze maar stoppen met het maken van Bugatti’s? En dan gelijk ook maar stoppen met Lamborghini’s en Ferrari’s?
julien zegt
Het maakt eigenlijk niet veel uit of de basis nu een Bentley is of een VW polo ..?
Het is een van de weinige Luxe merken die echt hedendaags ontwerpt… en vernieuwend is…
En niet vervalt in oeroude engelse fermette stijl!
Marina zegt
Die motorkap is gewoon een leuke gadget net zoals de luchthappers van de murcielago
ferrari599xx zegt
strange , verry strange
wie heeft vn wie afgekeken
Timmie zegt
Vrij normaal dat ze eerst peilen naar reacties van gefortuneerden alvorens er veel geld aan te smijten. Dt is de tol die je moet betalen als je op kleine schaal produceert. Je moet als het ware aan de potentiele klant toestemming vragen om iets te kunnen produceren. Heerlijk hoe een merk als Bugatti schoothondje speelt voor klanten.
Rob zegt
Welke zichzelf respecterende journalist gebruikt termen als “vergelijkingsmongolen”. Het is in ieder geval respectloos naar mensen met het downsyndroom. Leuk artikel, maar op deze manier van een bedenkelijk niveau Autoblog. Beter je leven!
RickB zegt
Chippuhh!!!
Leuk om te weten! :D
Screamer zegt
ach, VAG mag dan wel een paar platformen gebruiken voor een heel schala aan auto’s, maar het werkt WEL. tijdens die crisis-shit in de USA heb je niks gehoord over VAG, alleen dat gedoe met porsche.
en als ze deze 2 superluxe merken op dezelfde basis hebben staan, nou en. zet ze naast elkaar en het zijn 2 compleet verschillende auto’s.
En geef mij die Bugatti maar btw :9
oja. en ik heb bijna het idee dat de koplampen ook identiek zijn. kijk maar goed. achter de glaasjes van de Galibier zitten ronde koplampen die verdacht veel op die van de Mulsanne lijken :P
Mark IV zegt
Ik herken het als een bugatti, en ik vind het mooi, de rest kan mij niet schelen
Citrofiel zegt
@ Kyanite; C6_R plaatste de Continental Flying Spur, niet de Mulsanne…
Klassiekerrally zegt
Een Bugatti op basis van een Bentley. Ettore draait zich in zijn graf om.
Interieur is prachtig. Exterieur… tja… niet mijn kopje thee.
C6_R zegt
Hulde aan de vergelijkingmongolen en dan met name oppervergelijkingsmongool Michiel van den Brink! :lol:
Geert Schoots zegt
Ik vraag me af of je dit ding ueberhaupt op de weg kan houden, die W16 uit de Veyron ligt in die auto niet voor niks achterin.
Bugatti’s hoor je niet te maken als luxury saloon’s daar heb je Bentley en Rolls al voor, maar goed aangezien enige historische context voor Volkswagen toch niet echt uitmaakt moeten we maar het maar houden op de exclusiviteit…
Mark IV zegt
@bpc en Geert Schoots
euhm…type 41: 3170 kg, een hele lichte sportwagen en totaal geen luxe, of laat mijn geheugen me nu in de steek…
bpc zegt
@Mark IV: ok maar ze bouwde toch voornamelijk lichtgewichten nu bouwen ze alleen nog maar zware cruisers de oorspronkelijke bugattis (te minste de meeste ) waren licht en wendbaar nu heft buggati niet 1 licht wendbaar sportwagentje
Dr.Bob zegt
ACHT (!!) uitlaten ??
vla zegt
Ziezo. Panamera, my ass!
Ben eigenlijk wel erg benieuwd naar de nieuwe Bugatti! Je kan zeggen wat je wil over merkgeest, constructie en karakter, maar Bugatti heeft wat mij betreft nog steeds de status van fabelachtige koning der automobielen! De Volkswagen Group doet dat erg goed! :)
Ongekroonde koning der automobielen is weer een andere kwestie… ;)
vla zegt
Ben trouwens ook benieuwd naar het geluid, met die veel langere uitlaat met 2 turbo’s minder… En de woorden die de 4 inzittenden verzinnen om de rechtlijnige kracht van dit voertuig te beschrijven. :P
JagUar zegt
Hebben ze dan zelf helemaal geen inspiratie @ Bugatti?
Begin maar weer opnieuw guys….
glenne zegt
nouja eerlijjk gezegd bij de eerste foto’s had ik al iets van die heeft een flying spur lijn, met een verbouwde continental neus.
en gelijk ook :)
erg jammer, maarja ze moeten toch iets maken voor de uberrijken onder ons!
Stender zegt
Maar hij heeft wel 8 uitlaten, dat staat garant voor superveel snelheid!
ggj zegt
Wat een hoofdsteunen! :shock:
CarWasher zegt
@ JagUar,
ik weet niet hoe hetmet jou is hoor, maar als peugeot met een nieuwe SW versie komt, is dat ook een behoorlijke aanpassing maar wel ophetzelfde platform.
is dat een probleem? nee, waarom maak je dan druk om een bentley frame in een bugatti, de auto is zover aangepast dat het meeste anders is
en wie zegt hoelang die auto is?? bedoel, als je een afb oprekt, resized enzo, dan kan ik zelfs een cirkel dezelfde vorm geven als een kubus, wellicht is de bugattie veel langer en grotere wielbasis, maar dat kun je niet zien.. dus klaag dan ook niet!!
en over de bugatti, als ik ook zelf een berg geld had, zou ik um kopen, schitterende achterkant, en beetje gangster achterraampje, doet me denken aan de amerikaanse auto’s in de film The godfather 1 en 2.
bouwen dus!!!
en voor mij black on black met een witte en rode pinstripe
erikkie39 zegt
Als ze nu eens de achterlichtunit van de Veyron hadden gebruikt in plaats van de Panamera, had dit gewoon een schitterende auto geweest.
Tommy2 zegt
Ja je kan overal wel tegen aan schoppen, maar als je een goede nieuwe basis hebt binnen je concern, waarom zou je dan helemaal vanaf 0 gaan beginnen met een grote kans dat hij niet eens beter wordt dan die van de Mulsanne?
Een Maybach is ook een S-klasse, een Rolls is ook een 7-serie tegenwoordig, sowhat?
phantom zegt
degene die een veyron nog steeds lelijk vinden kunnen van mijn part naar mars verhuizen ofzo.. Pas in het echt gezien en het is gewoon een zeer mooie bruute machine, een echte blikvanger..
NLX zegt
@ phantom
Erica Terpstra is ook een blikvanger, maar daar wordt je ook niet echt vrolijk van…
406_v6 zegt
@lauerens & FelixF,
Mercedes, Ferrari en Lamborghini zijn nooit opgehouden te bestaan, de fabrieken hebben alleen andere eigenaren gekregen; Bugatti daarentegen is begin jaren 50 ontmanteld cq. opgehouden te bestaan. Alles wat daarna gebeurde met Bugatti is voortbreien door derden op de goede naam die de originele Bugatti’s hebben.
Zoals uit het artikel van Robbie blijkt is het huidige Bugatti -blijkbaar- niet in staat om een geheel op zichzelf staand model te ontwikkelen, maar wordt er een Mulsanne voor vertimmerd… :(
Toegegeven: Toen het originele Bugatti nog bestond kon je een kaal chassis bestellen en dit naar wens laten voorzien van een carroserie van een willekeurige coachbuilder; desalnietemin waren die auto’s naar mijn mening origineler als de huidige VAGatti. ;)
vincenzo zegt
tjsa dat is dus VAG. Lampje hier en daar….en kijk…een nieuw model.
Om te kosten die Duitse troep.
Lennard Hartman zegt
Waarom niet? Als het een goed platform is.
En de nieuwe 16C zal toch geen bochtenracer worden.
Het is meer een rechtuit-cruiser voor de rich and famous
autospotter zegt
de bugatti lijkt wel een beetje op deze Bentley ( de voorkant dan)>>
http://www.autojunk.nl/fotos/bentley-continental-gt-bugatti-veyron-look-a-lik/8013/2
Klassiekekliko zegt
Grappig, die eeuwige drukte over het gezamenlijk gebruik van platforms, motoren en aandrijflijnen. Al sinds het begin van het automobiele tijdperk is dat al zo geweest, zeker wanneer je kleine productieaantallen maakt moet je gewoon een bestaand motorblok nemen, een bestaande basis (dus motor+aandrijflijn+ platform/chassis) is dus echt geen schande.
Dat het huidige Bugatti niets heeft uit te staan met de uitgangspunten die Ettore Bugatti hanteerde bleek al bij de introductie van die loodzware Veyron, en deze auto maakt het er ook al niet beter op.
406_v6 zegt
@klassiekekliko,
Helemaal mee eens, Ettore Bugatti zou zich waarschijnlijk in z’n graf omdraaien als ie zag wat er nu onder zijn naam wordt geproduceerd.
Kyanite zegt
@Citrofiel
Dat zeg ik toch? C6_R gaf de voorzet en Michiel maakt het af.
Michiel_vd_Brink zegt
@Kyanite: check de data/tijd van de artikelen en de postings maar eens. Het maakt natuurlijk niet uit wie er het eerste was. Het was wel heel erg opvallend dat meerdere mensen er al vrij snel een Bentley in zagen, al was het de Flying Spur.
Citrofiel zegt
@Kyanite: Dus als ik hem had vergeleken met een Golf was ik de eerste geweest, omdat ik hem dan ook had vergeleken? Ik dacht dat het meer specifiek ging om het vergelijken met de Mulsanne in plaats van vergelijken in het algemeen. Maar goed, zoals Michiel hierboven al zegt, eigenlijk doet het er niet echt toe. Eigenlijk doen heel veel discussies op autoblog er niet toe, maar dat zeggen we maar niet hardop hè? ;)
rider zegt
autobild schreef hier over dat de 16C Galibier erg lijkt op een evolutie van de concept D1 van VW van 1999 (studiemodel van de pheaton) en de porsche Panamera. en inderdaad, met name die achterkant lijkt er wel erg veel op. en de motor in deze bugatti zou een 8liter W16 zijn met 2 mechanische compressors om meer koppel onderin te krijgen.
transam73 zegt
@ Geert Schoots: nooit van de Bugatti Royale gehoord zeker? Is tot de dag van vandaag even belangrijk voor het merkimago als de racertjes. Even je huiswerk maken alvorens quasi-intelligente opmerkingen over autohistorie te plaatsen aub.
@ Peer: double kudos on the rocks. Helemaal met je eens.
PloegR zegt
W.O Bentley en Ettore Bugatti zullen wel boven een beetje meewarig naar beneden kijken.
In hun tijd was de techniek het doel en marketing een vervelende bijzaak om geld te genereren.
Volkswagen heeft dit maar omgedraaid…
lincoln zegt
@PloegR ..
die 2 doen helemaal nix ..
zijn alle2 zo dood als een pier ..
Supreem zegt
@PloegR:
Dat techniek heden ten dage een bijzaak is voor Bugatti lijkt mij een moeilijk te verdedigen standpunt. Mocht je even rustig de cijfertjes van zo’n Veyron bekijken wordt dat vrij snel duidelijk.
JH zegt
De Maybach is zeker geen S-klasse maar eerder omgekeerd. De huidige S-klasse (W221) heeft wel veel gemeen met de Maybach omdat de Maybach het eerst ontwikkeld is en veel techniek door de W/V221 overgenomen is.
Het wachten is dus op de Bugatti Panamera-Estoque-variant ;)
Rick dos zegt
Nou. Potverdurrie zeg. Je zou maar als een ware Don Quichot op een ander topic over deze Bug ten strijde zijn getrokken tegen al die “vergelijkingmongolen”…
Tommy2 zegt
Manman, wat een zeikers, ze pissen echt over alles heen lijkt het wel… Zonder dat platform was er helemaal geen 16C Galibier (mischien maar beter ook). Zonder Volkswagen trouwens ook helemaal geen Bugatti etc.
erik zegt
Jaja… dan denk je weer aan die quote van Ettore zelf “Bentley builds the fastest lorries in the world” en jammer dat de oude, smurfblauwe elegante bugatti’s nu overengineerd duitse bakbeesten zijn geworden. en bovendien vind ik dat in plaats van de flying b er ook wel een origineel bugattimascottetje erop hadden mogen zetten (namelijk een klein olifantje naar model van de broer van Ettore, Rembrandt)
406_v6 zegt
@Tommy2,
Soms moet je gewoon accepteren dat bepaalde dingen tot het verleden behoren; zoals bijv. Bugatti, Spyker etc.
PloegR zegt
Techniek is meer dan cijfertjes alleen.
Ik zal zeker niet ontkennen dat de Veyron indrukwekkende specs heeft, maar dat heeft een Leopard tank ook…
Bugatti en ook Bentley maakte techniek waar je van gaat kwijlen zonder de prestaties ervan te weten. Het is misschien wel kunst te noemen.
Dat weten ze nu helaas naar mijn idee niet te bewerkstelligen.
BananaFlip zegt
Dus.
De nieuwe vierdeurs van Bugatti is een Mulsanne met een dikke kont en wat andere Bugatti-dingen.
Nou en?
Hij ziet er toch fantastisch uit?
900 pk lijkt me nog steeds genoeg hoor.
Patrick zegt
Ben het helemaal met BananaFlip eens!!
De Bugatti ziet er zoveel beter uit dan die afschuwelijke Mulsanne van Bentley! Maar de Mulsanne is typisch Bentley – saai!!
De Bugatti op zichzelf ziet er echt super goed uit!
arjan zegt
maar waarom? bugatti is van de volkswagen group en bentley is toch van bmw? of ben ik in de war met rolce roys?
wel scherp van die lijnen en shit:P
p993 zegt
Nu lees ik hier dat het niet veel meer is dan een gemod-de bentley mulsanne….nou laat dan maar zitten, dat ding. :-)