Je hoeft niet hybride of elektrische te gaan om je ‘milieuvriendelijkheid’ kracht bij te zetten. Dieselen kan ook uitkomst bieden, vooral als je om het tweecilinder dieseltje een heel klein autootje bouwt. Zo heeft VW het gedaan, ze staan opnieuw met een 1-liter concept in Frankfurt.
Natuurlijk weten wij allemaal dat VW in de nineties al heel hard bezig was met het ontwikkelen van zuinige auto’s. Ze hadden een 1L concept en een Lupo 3L in de verkoop. Er werden toentertijd helaas nog geen voordeeltjes gegeven op hele zuinige auto’s. Toen vond VW het niet meer leuk om zuinig te doen, en zijn de projecten gepauzeerd. Twee jaar geleden is alles weer uit de ijskast gehaald en we kunnen bijna genieten van een nieuwe 3,3L Polo bluemotion. Het nieuwe VW L1 concept heeft zelfs maar 1,49L diesel nodig om 100km te rijden.
Het grote verschil met de oude eenliter is dat het nieuwe concept al veel onderdelen kent die op een ‘productieversie’ gebruikt kunnen worden. Niet alles is meer high-tech space-age en veel te duur voor een productie-auto.
De Volkswagen L1 maakt voor de aandrijving gebruik van een 36pk tweecilinder diesel, gekoppeld aan een zeven versnellingen DSG. Deze combinatie verbruikt 1,49L/100km en stoot daarmee slechts 39 CO2’s uit. Net als bovenstaand ‘oud’ concept, kent de L1 geen randjes of hoeken. De aerodynamica is tot in perfectie in de windtunnel getest. Wel weegt het nieuwe concept wat meer dan het jaren ’90 model. Toen had VW slechts 290kg materiaal nodig. Nu zit er voor bijna 500kg aan aluminium, carbon en ander spul in verwerkt.
En dan nu het slechte nieuws. Het gaat toch nog tot 2013 duren voordat dit concept zijn plekje op de productielijn vindt, zo schrijft Autobild. Er is nog veel onderzoek en ontwikkeling nodig, en de Polo Bluemotion blijft dus nog even het zuinigheidswonder.
San Sebastiano zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt!-
Kuukske zegt
Allemaal leuk en aardig dat “zuinig”, maar is hij ook functioneel als je bijv. boodschappen moet doen?
klaas zegt
Heel mooi al die superzuinige auto’s. Ook al die electrische en hybride auto’s. Maar het blijft allemaal show. Natuurlijk zullen componenten uit deze VW straks in productiemodellen terecht komen. Maar ik geloof niet dat VW straks met een 1,5 liter per 100 km, 500 kg wegende auto in de showroom komt.
Overigens is 500 kg ook niet dramatisch weinig. Een 2CV weegt 560kg, zonder gebruik van exotische materialen.
Saido zegt
kom op zeg een 36pk tweecilinder DIESEL!!!
Volvo zegt
@Saido:
Denk even na voordat je wat roept: 36 pk voor 500 kg. is hetzelfde als 72 pk voor 1000 kg. Daar hebben de afgelopen decennia duidenden auto’s het mee moeten doen en dat is ruim voldoende voor een gezinsauto. Jij bent zeker zo’n idool die in in V8 uit Wolfsburg, Stuttgart of Munchen rijdt met > 400 ps. Stakker, wat zal jij het moeilijk krijgen…..
Volvo_440_turbo zegt
Waarom steken ze nog zoveel geld in zuinige diesel- en benzinemotoren terwijl elektrisch rijden de toekomst is?
lincoln zegt
@Volvo_440_turbo ..
misschien je glazen-bol eens laten ijken ..
subsidie gerelateerde meuk staat synoniem voor “geen toekomst” ..
Daniel zegt
verwacht dat aan deze auto wel meer veiligheids eisen gesteld zijn dan de 2cv en de mini
RA999 zegt
@klaas:
In de tijd van de 2CV werden er veel minder eisen aan een auto gesteld, nu moeten ze ook nog voldoen aan alle veiligheidseisen e.d. en die dingen voegen allemaal gewicht toe…
@Volvo_440_turbo:
Op de korte termijn (lees: 10/15 jaar) toch nog niet hoor, er moet nog veel worden gedaan voordat dat daadwerkelijk een volwaardig alternatief is…
Headhunterz zegt
lijkt op dat blauwe autootje waar JC in zat in TG :P
Volvo_440_turbo zegt
@ Ra999, volgens mij is het gewoon kwestie van accu’s, als die beter zijn, dan volgt de rest wel. Hoe lang dit duurt, dat kan inderdaad nog even duren.
Persoonlijk vind ik dat men benzinemotoren moet optimaliseren ipv dieselmotoren, door de nieuwe en fijnere injectoren zijn de roetdeeltjes zo fijn dat ze dieper de longen binnendringen, maar daar heeft men natuurlijk de roetfilters voor, maar als je korte afstanden rijdt is zo’n ding niet ideaal voor de auto, een collega van mij heeft zo al serieuze kosten gehad aan zijn auto.
Aiii zegt
@klaas, kan ik het toch niet mee eens zijn. Als ze nu al een productie-Polo hebben die maar 3,3 liter gebruikt, dan is het helemaal zo’n grote stap niet meer om onder de 2 liter te komen.
Rick dos zegt
Je auto “1 liter” noemen en dan een verbruik van 1,49ltr hebben…
Iemand heeft ergens niet opgelet…
Alwood zegt
@Rick dos:
haha, of ze hebben juist heel goed opgelet bij het afronden naar 1 significant cijfer ;)
Door het toegenomen gewicht is trouwens dat verbruik achteruit gegaan, de oude 290kg VW zat rond de 0,8L/100km.
Rick dos zegt
@Alwood:
Ja, maar had het dan afgerond naar 2. Kun je namelijk alleen maar verbaasd zijn i.p.v. teleurgesteld. ;)
@Esprit_de_Flandre:
Door een lettertje om te draaien nemen ze mij niet in de maling. Ik ben daarom ook goed in het spelletje balletje-balletje.
Autogek zegt
Met 1,5 liter 100 km rijden met een 2 cilinder. Dat het toch gewoon een brommobiel? ;)
Esprit_de_Flandre zegt
@Rick dos: Ze noemen hem toch niet “1 liter”, ze noemen hem L1. De vorige heette 1L, en daar werd dan wel van beweerd dat je 100 km op 1 liter kon doen. Vraag me af of dat ooit bewezen is …
Texter zegt
Nu er een 3 liter S-klasse aankomt wil ik een halve liter VW zien.
Bartje zegt
“En dan nu het slechte nieuws. Het gaat toch nog tot 2013 duren”
Wat slecht nieuws? :p Hangt er natuurlijk vanaf hoe dit allemaal vooruit zal gaan, maar nog meer treuzelaars op de weg kunnen we wel missen.
Race_Kees zegt
Wow wat een prestatie!!!
Ze hebben dus in 73 jaar 250 KG van de kever weten af te schaven…nou nou. Applaus!
klaas zegt
@RA999:
Veiligheid is relatief. In een moderne auto zit je veel veiliger dan in een 2CV. Maar als je naar de statistieken kijkt dan blijkt dat je buiten de auto helemaal niet veiliger bent. Het percentage voetgangers en fietsers van de verkeersdoden stijgt. Misschien zou het wel beter zijn als mensen zich niet in een kluis zouden voortbewegen maar meer gevoel hebben bij de omgeving.
Anyhow: ik bedoel dat veel fabrikanten veel beloven op het gebied van verbruik en alternatieve brandstoffen. Maar 80% van die beloften blijft bij showmodellen.
Kijk naar hybride. De techniek is niet echt nieuw meer. Toch hebben de meeste fabrikanten alleen maar wat aangekondigd en niks te koop.
Wat op de autoshow staat is leuk, maar wat in de showroom staat doet pas echt ter zake.
Okkii zegt
Je kan deze auto net zo goed zien als die nuon auto. Het is niet bedoeld voor boodschappen ofzo, niet voor race. Gewoon een simpel auto die bijna niks slurpt. En dieel mag dan niet de toekomst zijn. Nog steeds hebben ze de zuinigste auto’s voor hun doelgroep bijv. Golf 6 Bleumotion minste uitstoot.
Gedwongen Filantroop zegt
500 Kilo. Wat doet dat met de wegligging en bij harde wind?
JH zegt
Waarom geen foto van de nieuwe?
Alwood zegt
@JH:
doe eens kijken wat daar voor ‘dingetje’ links-onderin staat…
JH zegt
@Alwood: oh een logo…so what?
sorry hoor maar beetje zoeken en je vindt alles…
Alwood zegt
@JH:
Bedankt! We waren er nog niet uit of dat een officieel plaatje was of een impressie :-) Ik heb hem er bij gezet.
750i zegt
Kan je net zo goed op een brommer rijden of beter nog zo’n invalide-autootje…ook zuinig hoor.
frank zegt
dit is de toekomst
je kunt het hebben over allerlei vormen van aandrijving, maar feit is dat het verplaatsen van een grote lege auto zonde is van de energie, alleen de overgang naar zo’n concept als dit bespaart echt energie
en in hoeveel % van de gevallen heb je nu echt die 5-serie touring nodig? ok, morgen als ik 4 amerikanen moet rondrijden, maar overmorgen al niet meer
klaas zegt
Maar hoe kom je morgen aan een 5-serie touring? Je kan er één huren. Als alleen jij er morgen één nodig hebt werkt dat wel. Maar als met kerst iedereen tegelijk zijn/haar IQ wil inruilen voor een X3 om op wintersport te gaan ontstaat er een probleem.
Mardec zegt
@ JH
Waarom geen foto van de nieuwe? Omdat de oude er beter uit ziet :D
Cantago zegt
Boeiend? Zuinig is leuk, maar mag in mijn ogen niet ten koste van het rijplezier gaan! (Snelheid is daar een onderdeel van;))
Volvo_440_turbo zegt
@ Lincoln, ik ben hem net aan het oppoetsen se ;)
Timmie zegt
Haha, jongens toch… Aloud verhaal: wanneer het finacieel een beetje tegenzit (zat), wordt alles meteen zo hard mogelijk teruggetrokken. En dan die bodyshell: veel te futuristisch, te gedurfd (zeker voor het vastgeroest-conservatieve VAG-concern), niet praktisch, en waarschijnlijk te duur. De mensen moeten leren om door die misleidende carrosserie te zien, en de ware roeping te achterhalen: milieubewustzijn. Alleen… Het gewicht valt reuze mee, en de motor is lekker klein en zuinig. Maar waarom hang je daar in godsnaam een zware DSG-bak aan? Er zijn veel (letterlijk) lichtere oplossingen voorhanden. O, maar natuurlijk: de marketingprutsers hebben er weer op gedrukt dat de DSG onder de spotlights moet staan. Je ziet maar: alles verliest zijn zichtbare functie aan promotie elders…
Jo-zef zegt
Waarom dan niet ineens op de fiets met Kelly Brooks ?
p.zaal zegt
Kom op zeg 1.5 liter op 100 warom zijn we dan sinds jaren 70 al bezig auto’s zuiniger te maken :?? ?
En dan nog maar gemidelt 1 op 13?
hoezo 1.5 op 100 ?
en warom nu nog steeds dan niet 1 op 30 of 35 ??
Dit zuigt
GOD zegt
zodra je een tas met boodschappen meeneemt (als dat al kan dan) gaat het verbruik omhoog naar 3L/100km.
en dan op een dag willen bijrijders toch wel graag hun 2 benen meenemen. verbruik: 4L/100km
dan gaan mensen klagen dat ze in slaap vallen vanwege de hangmatten en geen radio. ook het houten interieur is niet zo mooi als het vol lederen interieur van de buurman.
komen dus weer een hoop dingen bij. verbruik: 6L/100km
en dan komt nog het ergste:
2 deurs, 3 deurs, 4, deurs, 5 deurs, sedan, coupe, cabrio, touring, roadster, LWB, suv, sav, ssuv, ssav, crossover, etc. verbruik: 1 op 12