De claim dat de rijken steeds rijker worden, is de afgelopen tijd minder waar gebleken. Veel mensen met een stevig (belegd) vermogen, hebben enorme bedragen zien verdampen. De rijken gaan momenteel een stuk voorzichtiger met hun centjes om en dat merken de producenten van luxe speelgoed zoals supercars. Bij Ferrari verkocht men het eerste half jaar acht procent minder sportwagens, maar het marktaandeel van Ferrari is wel gestegen.
Op precies te zijn vonden in de eerste zes maanden van dit jaar in totaal 3.226 nieuwe Ferrari’s een trotse eigenaar. Volgens Ferrari zelf doet men het een stuk beter dan de concurrentie, waardoor ondanks de daling, het marktaandeel van Ferrari binnen het supercar segment is toegenomen. Zonder de twee nieuwe modellen, de California en de 430 Scuderia Spider 16M, was de verkoopdaling waarschijnlijk groter geweest. De productie van de F430 wordt momenteel afgebouwd, want opvolger 458 Italia staat te popelen om z’n entree te maken. De Italianen claimen naar eigen zeggen in het supercar segment momenteel een marktaandeel van een kleine 33 procent, zo’n 3 procent meer dan een jaar eerder.
Mazda_maakt_rijden_geweldig zegt
Écht vergelijkingsmateriaal heb je pas als je de ultieme proefrit met een nieuwe Mazda hebt gedaan. :twisted:
YK zegt
@Mazda_maakt_rijden_geweldig:
+1 ;)
OT:
Als ze straks nog een eco-Ferrari gaan maken zal dat marktaandeel + afzet wel wat hoger worden.
hefmen zegt
Leuk grapje hierboven:P
Scirocco zegt
Vind de nieuwe ferrari’s behoorlijk lelijk. geef mij maar liever Lamborghini’s…
Laurens zegt
Beetje als een zuinige auto nog zuiniger maken, zo’n marktaandeel stijging. Je schiet er niet veel mee op.
Ze worden er vast toe gedwongen, maar ik hoop dat dit soort auto’s vrij traditioneel blijven zonder allerlei batterij spul. Dan verbruiken ze op termijn net zoveel (want wie rijdt er met zo’n ding) zonder dat je elke 10 jaar aan een nieuw batterij pakket zit. Die hebben vooral nut bij auto’s die in een jaar rijden wat een Ferrari in het hele autoleven rijdt.
Vraag dan niet naar de zin van het ding, want dat hebben schilderijen ook niet :-)
Autogek zegt
Ze gaan echt wel binnenkort aan hybrides en elctrische auto’s beginnen net als Porsche. ;)
Laue zegt
@Mazda_maakt_rijden_geweldig
orignele grap
OT: …
Vincegail zegt
Verkoop gedaald? Maar marktaandeel gestegen? Dat betekent dus dat de rest het nog slechter heeft gedaan… Het ideale moment om een nieuwe Mclaren in de markt te zetten lijkt mij!
Vincegail zegt
Niet dus :-(
Merry zegt
En nou komen die vervelende Britten van Mclaren met sport auto die zijn pijlen op de 458 Italia gericht heeft.
Het wordt ze niet makkelijk gemaakt.
Ik kan niet wachten op eerste filmpjes waar de McLaren en Ferrari het tegne elkaar gaan opnemen.
midasracer zegt
@Merry: Lijkt me weer een mooie Top Gear special. Kan niet wachten!
JPM zegt
Beter kan niet. Bij een dalend verkoopcijfer maar een stijgend marktaandeel komen sterke merken naar voren. Ferrari blijkt een sterk merk.
Overigens logisch dat ze minder hebben verkocht, men wacht met het kopen tot de 458 Italia in productie gaat, je gaat nu natuurlijk geen 430 kopen.
Vinny_93 zegt
Ferrari 430 is de allerlelijkste auto die er is
Antonius86 zegt
Marktaandeel van Ferrari ????
Vincenzo zegt
De McLaren is helemaal geen concurrentie voor Ferrari.
Ferrari heeft geen concurrentie.
Merry zegt
@Vincenzo:
Hahaha!!!daarom zijn de verkopen ook gedaald.
Ik geloof dat Lambo met de update’s van hun modellen toch echt wel wat kopers bij Ferrari heeft gekaapt.
En Porsche is toch zeker wel goede concurentie voor de Italianen om over de heren van Aston Martin maar niet te beginnen.
Daarbij zijn merken als Koeningsegg en Gumpert de top van supercars die de echt rijke autoliefhebber kan bekoren.
Let maar op McLaren gaat een hele modellen lijn maken en zal veel kopers krijgen en dat zullen ook ex-Ferrari eigenaars zijn.
joshua zegt
Ben het met vincenze eens.
Ferrari heeft geen concurentie.!!
er is maar 1 supercar en dat is Ferrari.
als je supercar zegt zeg je ferrari.
dat is nu zo en zal altijd zo blijven.
ook als ze straks op batterijen rijden.
ik denk dat het k.e.r.s. systeem binnen een paar jaar
in een productie model zit van een ferrari.
mischien wel in de opvolger van de enzo.
want die komt er ook binnenkort aan.
kan niet w8ten.
JK zegt
@Vincenzo:
haha, er is maar een supercar?
en dat is ferrari? vroeger misschien, maar die nieuwe 458 Italia is toch geen ferrari meer?
wacht maar tot de opvolger van de murciélago komt, dan zullen bij ferrari niet alleen de verkopen dalen maar tevens het marktaandeel..
JPM zegt
@ Merry
Die eerste zin is een hele domme. Als iemand zegt dat Ferrari geen concurrentie heeft en jij wilt hem het tegendeel bewijzen door te zeggen dat de verkopen zijn gedaald, terwijl het artikel het heeft over een stijgend marktaandeel, dan ben je of heel erg dom of je hebt niet goed gekeken ;)
Anyhow ik ben het wel een beetje met Vincenzo eens. Ferrari heeft een soort monopoly op supercars. Als een kind van 8 een Lamborghini ziet rijden dan schreeuwt hij: Kijk een Ferrari. Als mijn moeder een rode R8 ziet rijden zegt zij ook: Kijk een Ferrari. Voor de niet autofanaat is alles wat snel en sportief is een Ferrari. Wij weten ze te onderscheiden maar 90% van de bevolking niet.
Vincegail zegt
Maar die 90% van de bevolking koopt geen supercars. Dus wat zij ervan weten of niet weten doet er niet veel toe, het gaat om de vermogende autoliefhebbers. En ik denk dat de verkopen van andere meer schreeuwerige modellen zoals Lamborghini meer gezakt zijn omdat zij niet gekocht worden door liefhebbers, maar door poseurs en patsers, wiens portomonnee blijkbaar ook gevoeliger zijn voor de crisis.
bakkerst zegt
@Vincegail:
wat je zegt over lamborghini kopers gaat ook op voor een groot deel van de ferrari kopers. hoeveel tokkies die de loterij winnen of over het paard getilde balletjes met een zak geld van pappa, roepen direct dat ze een ferrari gaan kopen zodra ze binnen zijn..? best wel veel, dat is toch al jaren een beetje een standaard kreet, plotseling fortuin, ferrari kopen. dat heeft niets met liefhebbers of kenners te maken.
ik heb zo een donker bruin vermoeden dat je bij elk ‘supercarmerk’ een lading posseurs hebt die je vooral zult herkennen aan de felle kleurtjes, en gekke frutseltjes en de manier waarop ze met hun auto omgaan en er over praten. en aan de andere kant zijn er de echte liefhebbers die goed hebben na gedacht over hun aankoop, en de bak niet gekocht hebben voor de aandacht die het ding trekt maar om de rijkwaliteiten vergeleken met andere modellen.
ieder merk heeft een grote groep posseurs nodig om afzet te behalen, en een groep liefhebbers om de speciale edities kwijt te raken.
en die opmerking over “ferrari is het enige supercar merk” in voorgaande coments is echt volstrekte onzin in mijn opinie. ferrari heeft misschien een soort naamsbekendheid opgebouwd onder een onwetend publiek. maar dat maakt het nog geen supercar merk. even kijkend naar de afgelopen jaren, waren eigenlijk alleen de F40, F50, F60 échte supercars. de rest is schappenvulling eromheen.
JPM zegt
@ Vincegail
Die 90% van de bevolking is juíst belangrijk! Men koopt wat het populairst is. Ferrari is bij iedereen bekend, uitstekend dus voor een rijke vent die wil opvallen. Iedereen kent het merk dus begrijpt wat hij rijdt. Je wilt als rijke vent niet gaan uitleggen wat een Wiessmann is.
Als er één factor is die de doorslag geeft bij rijke mensen, dan is het de populariteit onder de massa die het product niet kan kopen.
MattCurlew zegt
Kom op zeg. Inmiddels doet Lambo net zo mee als Ferrari. En tegenwoordig draait het allemaal om status en wat de buurman er van vind. Anders zou men niet allemaal in een Golf rijden…
Merry zegt
Uhmm het marktaandeel van Ferrari is gestegen in de “instap” modellen omdat die markt iets gezakt is, van de top auto’s is de inbreng van Ferrari gezakt omdat ze daar niet echt de auto’s voor hebben.
Tevens komt het standaard praatje dat 90% alles wat er snel uitziet als een Ferrari ziet natuurlijk onzin.
Zelf een blinde ziet het verschil tussen een Ferrari en Porsche.
Want als je 1 auto als de meest bekende sportauto moet bestempelen is de 911 de meest bekende.
Als je op een oude rode Toyota MR2 een Ferrari bage plak zullen er inderdaad een hoop mensen zijn die denken dat het een Ferrari is.
Haal je de Porsche badge van de 911 af en iedereen ziet dat het een 911 is.
Je mag zelf uitmaken of dat positief of negatief is voor Ferrari.
En over dat jongentje van 8, de jongentjes van 8 spelen op Xboxen en playstations en kennen alle auto’s zo van hun spelletjes dus die zien dat verschil zeker wel.
Waarom denk je dat al die autofabrikanten in de rij staan voor games?
Of te wel Ferrari is goed en het succes is ze gegunt, maar dat ze de enige zijn is nooit geweest en zal nooit zo zijn ook.
JPM zegt
@ Merry
Waar heb je de informatie vandaan dat alleen het marktaandeel van instap modellen is gestegen en de top autos is gezakt. Ik lees hierboven juist dat Ferrari zegt dat hun marktaandeel van supercars is gestegen naar 33%.
Je kunt uitleggen wat je wilt maar het is zo dat voor een leek elke lage auto in een opvallende kleur de naam Ferrari krijgt. Voor jou is dat misschien anders maar geloof me, Ferrari heeft een naamsbekendheid die bijna in geen enkele andere markt geevenaard wordt.
Porsche is een heel ander soort auto, in een andere markt.
Merry zegt
@JPM:
Volgens mij waren de berekeningen van de anwb en adac over de verkopen anders dat van Ferrari zelf.
Daarbij kunnen merken alleen conclusies trekken uit hun eigen cijfers, daarom hebben de onderzoeken van automerken zelf altijd een hoog WC-eend gehalte.
Het is bijna onmogelijk om je eigen marktaandeel aan te tonen omdat je simpel weg niet de verkoopcijfers van de andere heb.Dat is in ieder markt zo, dus ook de automarkt.
Mist je dit door een onderzoekbureau laat onderzoeken.
Ieder merkt zegt dat de verkoop cijfers dalen, dus ook Porsche,Aston Martin hoewel in denk dat Aston Martin ook een hoog markt aandeel heeft want die staan echt op iedere hoek van de straat.
Maar ik zei zelf inderdaad ook al dat een hoop mensen dat denken(mist het paardje op de auto staat).
En Porsche verkoopt toch echt wel in de zelfde markt als Ferrari:Rijke mensen die een snelle auto willen.
Sterker nog zelf op de baan zijn het elkaars concurenten in de GT2 en GT3 cup.
JPM zegt
@ Merry
”Het is bijna onmogelijk om je eigen marktaandeel aan te tonen omdat je simpel weg niet de verkoopcijfers van de andere heb.Dat is in ieder markt zo, dus ook de automarkt.”
Gelukkig is Volkswagen (Lamborghini en Porsche) een beursgenoteerd bedrijf en zijn ze dus verplicht hun cijfers openbaar te maken. Ook Aston Martin komt jaarlijks met hun autoverkopen naar buiten. Dus ik weet niet waar je het over hebt met je WC-eend gehalte.
“rijke mensen die een snelle auto willen”
Dat is de meest kinderlijke en vage manier om de markt van Porsche of Ferrari te omschrijven.
Kijk eens naar de vanaf prijs van een Porsche en dan naar de prijs van het topmodel. Doe hetzelfde bij Ferrari en je zult zien dat ze in een heel andere markt zitten.
JPM zegt
@ Merry
Ik doe het wel even voor je. Bij Ferrari heb je niets onder de 2 ton, bij Porsche zit bijna alles onder de 2 ton.
Vincenzo zegt
voor alle kleuters: nee Ferrari is geen supercar.
Niemand heeft de magie van Ferrari, als er een paard op staat is het magisch. Zo is het en zal altijd zo blijven.
Iedereen kan een auto maken die 300 gaat…maar niet met de stijl van Ferrari. Daarom hebben ze geen concurrentie, omdat je geschiedenis niet kunt kopen.
Dus hou op met je andere merken, die hebben de geschiedenis niet. Iedereen probeert het wel natuurlijk.
LH zegt
ferrari is niet geweldig
als ik zal moeten kiesen tussen een ferrari california en een porsche cayman, zal ik kiezen een porsche.
sorry ferrari liefhebbers
reggiane zegt
Breek me de bek niet open. een van m’n BV’tjes loopt niet zo lekker dus dan maar 500 man op straat. Nu ben ik gewend om ieder half jaar een nieuwe Ferrari te kopen maar ja… crises he? dus heb met pijn in mijn hart en uit pure ellende maar een Lamborghini aangeschaft. Laatst belde de Ferrari dealer nog waar ik bleef… nou dan heb je toch echt wel een brok in je keel hoor.
Eric zegt
Meer dan 3000 auto’s in 6 maand. De F430 is al uit productie. De laatste is per opbod verkocht voor een goed doel (aardbeving in Italië). Enkel de Scud en de beperkte Spyder Scud loopt nog. Ze doen het dus niet slecht, ze zijn dan ook een gevestigde waarde. Lambo is ook uit een diep dal geklommen maar hebben nood aan een 3′ model. McLaren had plaats voor een nieuwe auto nu de SLR is gestopt en de SLS op een ander wordt gemaakt.
Ook in ben benieuwd naar het duel tussen de MP4 en de 485!!!
Rick dos zegt
“Bij Ferrari verkocht men het eerste half jaar acht procent minder sportwagens, maar het marktaandeel van Ferrari is wel gestegen.”
“De Italianen claimen naar eigen zeggen in het supercar segment momenteel een marktaandeel van een kleine 33 procent, zo’n 3 procent meer dan een jaar eerder.”
Een pyrrusoverwinning dus.
Dit stukje heeft het meeste recht om in het “PR(?) en gebakkenlucht gezeik” categorie te vallen en dan staat ie daar niet onder…gemiste kans Autoblog.