Vanaf 2014 moeten alle nieuwe auto’s verplicht worden uitgerust met een soort zwarte doos dat bij ongevallen automatisch 112 belt om de locatie en rijrichting van het gecrashte voertuig door te geven. Op het moment dat de airbag ‘ontpopt’ zal tegelijkertijd een verbinding tot stand worden gebracht tussen de hulpdienst en de bestuurder.
De mobiele operators verenigd in de GSM Association zien wel wat in het Europese eCall initiatief en hebben alvast laten weten dat zij hiervoor gratis hun mobiele netwerk ter beschikking stellen. Aangezien gratis niet bestaat en enkel de zon voor niets opkomt, mogen de mobiele operators eCall vervolgens aanvullen met commerciële diensten.
Nog geen idee wat ik me concreet bij die diensten moet voorstellen, maar ik vind het op voorhand al bedenkelijk. De zwarte doos weet aan de hand van de GPS waar je bent, weet aan de hand van de navigatie waar je naartoe gaat, weet hoe snel je daar naartoe rijdt, weet hoe lang je ergens geweest bent. etc. etc. Ik neem aan dat deze privacygevoelige informatie commerciële partijen niet ter beschikking zal staan, maar als je ook maar een klein beetje paranoïde bent of anti-big-brother-sentimenten koestert, dan wordt je hier wellicht zenuwachtig van.
EU-commissaris voor telecommunicatie Vivane Reding is blij dat de mobiele telefoonindustrie eCall omarmt. Het systeem moet en zal er komen en Reding dreigt zelfs wetgeving door te drukken wanneer sommige lidstaten het plan weigeren te steunen. Verkeersongevalllen kosten de Europese economie jaarlijks meer dan 160 miljard euro en het systeem kan naar schatting ieder jaar 2.500 levens redden.
Het eCall initiatief loopt al vanaf 2005. Toen besloot de Europese Commissie samen met de autobranche tot invoering. Het originele plan was om dit jaar eCall verplicht te stellen, maar omdat sommige lidstaten traag zijn met investeren in de infrastructuur voor eCall bij hulpdiensten, is dit uitgesteld tot 2014.
Met dank aan Ruben voor de tip!
Tago zegt
en sommige idioten zullen nog steeds blijven geloven&beweren dat de EU dit voor onze bestwil heeft bedacht.. je kan binnenkort je kont niet neer afvegen zonder dat er een signaal naar de overheid gaat.. als ze echt bezorg zijn om de burger en verkeersdoden willen voorkomen mogen ze alcohol in t verkeer/alcoholreclames wel wat strenger aanpakken!
peter zegt
wat een walgelijk concept. Elke dag lijkt de wereld meer op “1984”
bozewolf zegt
Ik ben het met je eens aangaande het Big Brother idee. Maar het idee om verkeersongelukken terug te dringen/sneller te hulp te staan is alleen maar zwaar oke.
En laten we even eerlijk, zolang je normaal rijdt heb je niks te verbergen toch?
bozewolf zegt
+ zijn na “eerlijk”
WTB EDIT
Lone Racer! zegt
Dit is juist warom ik nooit een nieuwe auto ga kopen. Warom moet dit sort big brother doos in mijn auto?
Er moet meer geld uit voor betere rijlesen, wegen en duidelijkhied in het verkeer.
Niet genesen maar vorkomen!
Benjamin1 zegt
Ik ben voor, mits het een keuze blijft.
Blijft altijd, als het moet is het big brother, als het mag is het fantastisch.
Mikeee zegt
@Benjamin1: Ja ja, AANVANKELIJK zal het een keuze zijn.
Daarna blijft ‘ie net zo permanent als het kwartje van die ene ******lijer.
Benjamin1 zegt
@Mikeee:
kwartje is allang terugbetaald, en nu snel terug onder je steen!
Duidelijk zegt
spelling: …geweest bent. In neem aan dat … –> moet ‘Ik’ zij denk ik :p
Idd… verplichten is verkeerd… men moet dit aanraden. Als dit contact op een verkeerd moment afgaat verwittig je ook nog eens de hulpdiensten zonder je dat wilt. De grappenmakers hebben weer materiaal.
Henk zegt
en dit wordt in nederland zeker bij de prijs opgeteld en moet je nu dus multimiljonair zijn wil je een beetje auto rijden
Anuspraeternaturalis zegt
@ bozewolf: “En laten we even eerlijk, zolang je normaal rijdt heb je niks te verbergen toch?”
Als jij toch niets te ‘verbergen’ hebt; wat is je bankrekening en pincode? Want tja, je hebt toch niets te verbergen, toch? Of wacht, is privacy nu opeens wél belangrijk?
jack zegt
hmm, zit nogal in dubio.
Aan ene kant goed systeem, elk civiel die je ermee redt is er toch weer 1.
Aan de andere kant, dat ding zal dus ook weten dat ik bijvoorbeeld in Spanje zit. En waarschijnlijk kan een gemiddelde IT’r zo’n systeem hacken, en die informatie aan kwaadwillige verkopen. Bij de OV-chipkaart riepen ze namelijk ook dat dat een onmogelijke opgave was.
Moet het ff laten bezinken, misschien vanavond een mening hierover.
Henk zegt
Met dit systeem voorkom je toch geen ongelukken? Men weet alleen sneller waar het is gebeurt en dat is weer makkelijker voor de hulpdiensten. Dus dat het ongelukken voorkomt, ik dacht het niet. Hierdoor klinkt het idd meer als BB is watching you. En daar ben ik persoonlijk niet zo van gedient.
Gedwongen Filantroop zegt
De volgende stap is een zender in je hoofd. Als je van het keukentrapje valt gaat er direct een signaal naar de overheid. Er gebeuren immers meer ongelukken voor in en rond huis dan in de auto.
lincoln zegt
makkelijk hoor .. kunnen de losers als het mis gaat (want het gaat mis) de computer de schuld geven ..
man man man .. hoe groot is nederland nou eigenlijk ??
ben helemaal niet gedient van dit soort fratsen ..
maarja .. er zijn nu eenmaal luitjes die goed gaan verdienen aan onze vrijheidsbeperkting ..
corrupte ambtenaren niet op de laatste plaats ..
rikkon zegt
2500 levens redden met een systeem dat de ziekenwagen belt?
Effe terug, liggen er in Europa elk jaar 2500 mensen in de berm te kreperen omdat er niemand 112 belt? hmm Omgerekend naar Ned zijn dat 80 doden per jaar ofwel 10% van de verkeersdoden.
Als je die 2500 al ooit gaat halen duurt het nog 25 jaar voordat je in de buurt van dat getal komt. Eer je in alle Zastava’s Polonezzen en paardekarren de BB (BlackBox of BigBrother?) hebt ingebouwd ben je al wel een paar jaar verder.
Ik denk dat de afname in verkeersdoden ruimschoots zal worden gecompenseerd door de ongevallen die gebeuren doordat mensen afgeleid worden door de gratis SMS-jes die op hier navigatie binnenkomen van de blije providers die dit voorstel ondersteunen.
En
Laue zegt
“mogen de mobiele operators eCall vervolgens aanvullen met commerciële diensten”
dus als jij met je hersens op het stuurwiel ligt:
NUUUUuuuuuuuuuuuuu bij kruidvat, hansaplast pleisters 2 dozen voor de halve prijs!!!!
Benjamin zegt
@Laue:
lol!
rikkon zegt
Uiteindelijk 0 verkeersdoden opgeschoten en 100% controle op waar je bent en was.
Natuurlijk komen en toezeggingen dat de gegevens niet door anderen mogen worden en kunnen ge- en misbruikt enz. blabla enz.
Zucht
bmw zegt
En de prijs van een auto wordt nog maar eens opgedreven door dit soort onzin. Maar goed, ik neem aan dat mijn garagist dat er wel wil uitslopen vooraleer hij de auto oplevert.
Sorcerer zegt
Hier gaat het dus fout: een verplicht iets als eCall wordt gecombineerd met commerciële dingen van operators? Pffff…
Sowieso neem ik aan dat GPS-informatie etc. niet gebruikt mag worden voor zaken als snelheidsmeting (dit is volgens mij ook (grond)wettelijk zo geregeld; dat dat niet mag als het systeem daar niet voor bedoeld is; alleen in zeer ernstige gevallen).
midasracer zegt
Wat een vreemde conclusie dat je met dit kastje 2500 levens per jaar kunt redden. Ten eerste duurt het zeker 20 jaar voordat het Europese autopark is vervangen, dus dan pas heeft iedereen zo’n kastje. Ten tweede gaan mensen dood na een aanrijding door a) bloedverlies, b) verbranding en c) verdrinking. De meeste ongelukken worden gezien, waarna mensen 112 bellen. Het probleem zit volgens mij in de reaktietijd van de hulpdiensten. Als die er binnen 10 minuten zijn, is het snel. Meestal 15 tot 30 minuten. Dan is het kwaad al geschied. Ergo dit kastje is grote onzin zonder een verdubbeling van de hulpverlening en een stokpaardje van een overbodige EU commissaris die waarschijnlijk wat geld onder de tafel heeft gekregen.
steve zegt
dit systeem werd al lange tijd standaard in alle US (mercedes) modellen verbouwd en daar zijn ze sinds kort weer vanaf gestapt omdat het niet het gewenste effect had…de eindgebruiker moet zich daar aboneren op het systeemen heeft er dan ook meteen de extra commerciele diensten bij die hier genoemd worden en dat deden de meeste mensen niet.
Het hele e-call systeem zal toch maar zeer beperkt werken….het werkt goed wanneer je een ongeluk krijgt op en druk bezochte weg waar de GSM dekking goed is (en daar heeft dan ook vrijwel iedere andere weggebruiker een mobieltje bij zich om te 112 te bellen) en zal niet kunen werken wanneer je je te pletter rijdt op een bergweg waar vrijwel niemand komt en er dus ook geen GSM dekking is!!!
IMHO een waardeloos systeem (en heb het daarom ook al lang uit mijn eigen US E55 “gesloopt”).
greetingz,
Cantago zegt
Bah, dan kunnen ze echt ALLES zien wat ik doe, ben ik niet bepaald gelukkig mee!! De auto wordt weer zwaarder (slecht voor het milieu), meer elektronica die kapot kan, meer stroomverbruik… bah, ik vind het een slecht plan!
Rick dos zegt
Als je hier al nerveus en/of paranoia van wordt dan zal ik je maar niet de realiteit van heden ten dage bijbrengen.
mashell zegt
Die privacy bezwaren zie ik niet zo. Privacy is iets uit de 20e eeuw en die is nu wel afgelopen.
Maar ik zie wel bezwaren over de commerciele toegevoegde diensten. Zoals Laue stelt advertenties voor pleisters of nog erger: volautomatisch gebeld worden door een letselschade advocaat. Schrap die commerciele diensten!
Als dit in auto’s verplicht worden zullen al die auto’s dus al standaard een carkit krijgen en zullen er dus meer gespreken plaatsvinden en daar kunnen die operators hun inkomsten dan uit halen.
tha_rizzo zegt
@mashell:
Dus jij vindt privacy niet belangrijk? Het was een mooi recht, maar nu heeft de overheid/overheden het recht om alles van ons te weten.
Ik heb niet zoveel te verbergen, maar ik wil niet dat men weet wat ik waar doe. Alles kan tegen je gebruikt worden.
MRStephan zegt
‘Verkeersongevallen kosten de economie 160 miljard’
Die doos voorkomt toch geen ongevallen? Uiteraard wel handig als de hulpdiensten sneller ter plaatse kunnen zijn, maar dan moet hun navigatie ook goed werken en niet zoals afgelopen maand het geval was bij die ambulance die de straat niet kon vinden.
En wat als je in een tunnel crasht? Kan je auto dan nog bellen?
arnold zegt
dit kan ja nooit werken stel je voor er is alleen blikschade en er komt een trauma helicopter aan wie gaat dat soort dingen betalen?
DoetHetErToe? zegt
Fuck, gedaan met vluchtmisdrijf plegen… Jammer.