Dankzij jullie hulp en de recente enquête kunnen we bekend maken dat 75% van de respondenten vindt dat Nederland voorop moet lopen als het gaat om de doorbraak van elektrische auto’s. De online peiling heeft zowel op de site van Athlon Car Lease als op Autoblog.nl gestaan en er hebben ruim vijfhonderd automobilisten meegedaan. Maar liefst 89% geeft aan dat de overheid meer moet investeren in elektrisch rijden.
Ze hebben wat dit betreft het meeste geloof in minister Eurlings. Hij zou zich volgens hen het meest hard maken voor de doorbraak van elektrisch rijden in ons land. Gisteravond, op de Nacht van de Duurzaamheid, hebben we Camiel Eurlings een speciale, ludieke award uitgereikt in de vorm van een racehelm met daarop zijn naam.
Jullie zijn echter minder te spreken over de inspraakmogelijkheden rond dit onderwerp bij de overheid: 69% wil meer inspraak in de besluitvorming rond elektrisch rijden.We trekken daarom donderdag en vrijdag het land in met een camera om videoboodschappen op te nemen van automobilisten. Dit wordt de dag voor Prinsjesdag bezorgd als `petitie nieuwe stijl` aan het Kabinet. De opnames worden gemaakt bij tankstations in Maarssen, Den Haag en Bruchem tussen Zaltbommel en Den Bosch. Al deze videoboodschappen worden op DVD gezet en de dag voor Prinsjesdag aan alle ministers en staatssecretarissen en de betrokken Tweede Kamerleden overhandigd.
Naast de duidelijke uitspraak over de intenties die de regering moet ontplooien, vindt 55% van de respondenten dat het kabinet het beste kan investeren in infrastructuur voor het opladen om elektrisch rijden te stimuleren. 19% ziet het meest in subsidie op de aanschaf van een elektrische auto en eveneens 19% vindt dat de BPM voor elektrische auto’s moet worden afgeschaft. 44% van de respondenten stelt dat er in 2020 tussen de 200.000 en 600.000 elektrische auto’s rijden in Nederland.
UPDATE: filmpje van de uitreiking staat op autojunk.nl!
de sjonnies zegt
Onzin, je verlegt het probleem van de weg naar de centrale en zo lang we kolengestookte centrales hebben, blijven we het paard achter de wagen spannen !
Nimbus zegt
Het rijk heeft er helemaal geen baat bij als mensen elektrisch gaan rijden! Dan missen ze namelijk een gigantische inkomstenbron: accijnzen op benzine!
Benjamin1 zegt
@Nimbus: Daar verzinnen ze wel wat op. Electrotax ofzo.
iig, Electrisch rijden lost niks op. Het is niet eens een duurzame energievorm. Hoezo zouden die auto’s dan nu opeens duurzaam zijn?
super zegt
@Benjamin1:
Elektrisch rijden lost wel degelijk iets op; het staat namelijk toe dat de voor het rijden benodigde energie ook door andere vormen dan verbranding van fossiele brandstoffen geleverd kan worden (bijv kern/wind/water etc.)
Appelscha zegt
Voor de overstap naar kernenergie lijkt me dit gewoon noodzakelijk, want iedereen een eigen tokamakje in z’n auto lijkt me niet zo realistisch.
Nimbus zegt
@ de sjonnies: Het rendement van een energiecentrale is vele malen hoger dan van een verbrandingsmotor
rpmobilitydesign zegt
@Nimbus
Je denkt toch niet dat ze die gaan mislopen. Ze zetten gewoon forse accijnzen op electriciteit of anders alsnog per KM
Appelscha zegt
Bovendien kunnen we op deze manier de sponsoring van de “islamisering” via het autorijden terugdringen. Het staat buiten kijf dat aardolie-inkomsten worden gebruikt voor islamistische propaganda.
super zegt
@Appelscha:
juist! saoedis besteden vele miljarden aan het steunen van de islam in allerlei landen.
Laue zegt
@ sjonnies
Ja, je verlegt het probleem, maar die honderden energie centrales heb je meer controle over (lees: makkelijker om te zetten naar schone energie) dan miljoenen autos.
Marc zegt
@Nimbus: De centrale heeft idd een hoger rendement. Maar wat is het transportverlies van centrale naar laadpunt?
super zegt
@Marc:
transportverliezen zijn niet erg groot. Het voornaamste verlies treedt op bij het laden/ontladen van de accu.
MattCurlew zegt
-edit: nu weten we het wel, ontopic aub-
Laue zegt
@ Mattcurlew
de laatste dagen dat ik op AB.nl zit zie ik alleen maar off topic gezeik van jou ertussen. what the fuck doe je op deze site man? Nee, het gaat me niet om de bruine enkel.
MattCurlew zegt
-edit: bla bla niveau-
robbie zegt
@MattCurlew: Betaal jij rekening voor het schenden van copyright?
Bert zegt
@Nimbus
Daar zal ongetwijfeld snel een heel creatieve oplossing voor gevonden worden. Wees maar niet bang.
@de snonnies
Weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België komt nu reeds 54,4% van alle electriciteit uit kernenergie. (Nederland komt niet op m’n lijstje voor). Kolencentrales leveren maar zo’n 10%. Co2 gewijs zitten we in België met electriciteit nu al best goed.
Electrisch rijden kan en zal pas doorbreken als de electriciteitsopslagtechnologie fameus verbetert. En dan is ook het probleem van de niet-constante opbrengst van windmolens, zonnepanelen etc… voorbij : bufferen in die electriciteitsopslagdingens (wat het ook zal zijn). Kolen- noch kerncentrales zijn dan nog nodig – wind, zon en gas volstaan dan ruimschoots.
Kap zegt
Zo lekker representatief een mening van wel 500 automobilisten….. met gemiddeld een Mattcurlew niveau….
Autogek zegt
Men betaald op stroom al de hoogste accijns van alle energiesoorten. :(
RobTWo zegt
@ BMWmaakterijdengeweldig [adevertentie]: De BMW X1 is toch helemaal niet elektrisch? Dan slaat die reactie toch nergens op?
Bert zegt
@Autogek
Dat zal uiteindelijk nog wel meevallen. Momenteel (alweer in België) zijn de prijzen
Electriciteit : 17ct per kw/hr
Aardgas : 5ct per kw/hr
Benzine : 15 ct per kw/hr
Diesel : 9 ct per kw/hr
Electriciteit is dus het duurst, maar gezien een electromotor mintens 3 maal zo efficiënt met energie omgaat dan een dieselmotor, zal het met de huidige prijzen een stuk voordeliger zijn.
super zegt
@Bert:
met welke rendementen heb je de verbrandingswaarden naar vermogens gerekend?
Banaan911 zegt
Waarom steeds dat gehamer op elektrische auto’s…
Waterstof lijkt me een veel betere oplossing. Tanken gaat precies hetzelfde als bij een normale auto, dus geen uren te wachten voordat je weer verder kan rijden. en ze hebben (tot nu toe) een groter bereik dan elektrische auto’s
Daarnaast behoud je motorgeluid, iets wat je met elektrische auto’s verliest. Zou ik persoonlijk toch erg jammer vinden. Of gaan we straks met z’n allen luidsprekers op onze auto’s plaatsen met motorgeluid net als bij die bussen die te “stil” zijn?
Het aanleggen van de infrastructuur zal alleen even duren, maar als daar eens mee begonnen wordt is het misschien klaar tegen de tijd dat er auto’s op waterstof in de showroom staan.
Prof. Dr. Vliegwiel zegt
@Banaan911:
Idd waterstof is de toekomst. Electrisch rijden is de ene afhankelijkheid verruilen voor de andere. Voor de productie van accu’s is lithium nodig. Meer dan de helft van de lithiumreserves ter wereld bevindt zich Bolivia, dat niet bepaald openstaat voor buitenlandse investeringen. Mitsubishi heeft al gewaarschuwd voor een tekort aan lithium binnen tien jaar, als er geen nieuwe bronnen worden aangeboord. De bronnen zullen dus sneller uitgeput raken dan oliebronnen en zo verleggen we afhankelijkheid van de ene bron naar de andere. Waterstof kan iedereen produceren, echter dient het productie-proces nog rendabel gemaakt te worden.
Simpson zegt
ach, wat een flauwekul, jullie hebben de enquete alleen maar ingevuld voor het rijden in die Lotus.
Wanneer weten we of ik wie er gewonnen heeft?
OT: sjonnies heeft wel een beetje gelijk, maar de infrastructuur kan meer omvatten dan alleen de stopcontacten.
Naast het obligate Algenbadje en windmolen op het dak, pleit ik voor dynamo’s op de martelwerktuigen van de sportschool (jullie fietsen gauw 100W p.p., dus met 20 man heb je in anderhalf uur wel een imiev volgefietst)
Mr. V8 zegt
Maakt niet uit, de NL overheid rooft zn geld toch wel binnen..
Bert zegt
@super
Gas : 11 Kw per m3 @ 50 cent (da’s Russisch aargas, het Nederlandse zit rond de 10).
Benzine : 10 Kw per liter aan 1.5 Euro
Diesel : 11 Kw per liter aan 1 Euro.
Toegegeven, niet 100% correct, maar wel ronde cijfers voor makkelijk rekenen. De energiedichtheid van gas hangt bv. al af of het uit Nedeland dan wel Rusland komt enzo…, en werkt met veel cijfers na de komma. De ordegroottes kloppen wel.
Eric zegt
Gelieve te stoppen aan de grens. Daar 6 uur wachten om je batterijen op te laden en dan België binnen rijden. Of je met je sleurhut achter zo’n ding tot in Luxemburg geraakt is maar de vraag, want anders moet je nogeens batt.laden in België tot je aan de grens zit.
Vermits ze in België ook graag brandstofslikkers hebben voor de belastingen zie ik ze hier nog niet het voortouw nemen. Succes en rij op de pechstrook met je ding!
Bert zegt
@super
…en de waarden (die in Kw/hr moeten zijn) is wat je binnen krijgt in huis en waarvoor je betaald. De efficiëntie van het proces doet er dan niet toe – dat is op rekening van de producent.
super zegt
@Bert:
de efficiency doet er absoluut _wel_ toe; als je een hoeveelheid brandstof verbrandt heb je daar veel minder dan de verbrandinswaarde aan mechanische/elektrische energie voor terug. Het rendement van een benzinemotor ligt rond de 30%, diesel rond 40%, energiecentrales kunnen wel 60% halen.
Bert zegt
(en betaald moet met een t zijn, en is moet zijn zijn)
Patrick zegt
Tipisch Nederlands, het willen voorop lopen! Zorg verdorie ervoor dat er elektrische auto’s hier ontwikkeld ÉN geproduseerd gaan worden en niet altijd in het buitenland hoeft te gaan schoppen! Stimuleren van je eigen industrie, doe daar eens wat aan zou ik zeggen!!!
Bert zegt
@Prof. Dr. Vliegwiel
Waterstof wordt gemaakt van electriciteit en water. (rendement 50%). Waterstof om geen eletriciteit te behoeven, is, wel, euh… (vul maar in)
Bert zegt
@super
Daar heb je gelijk in als je het over uitstoot etc… hebt. Maar als je het hebt over wat het je kost, dan is enkel wat je krijgt voor je Euro van belang. Efficiënt opgewekte electriciteit kostte vorig jaar 17 cent per Kw/Hr, inefficiënt opgwekte electriciteit ook.
Ik dacht benzine eerder rond de 25, en diesel rond de 30@35 efficientie te situeren. Met electriciteit moet je voor je eigen portefeuille nog wel nog rekening houden met de op- en ontladingsverliezen van een batterij (zo’n dikke 5% momenteel).
super zegt
@Bert:
je hangt een prijskaartje aan de kosten van een door verbranding (benzine etc.) opgewekte energie, de prijs van de brandstof geef je in liters, echter er is pas bruikbare energie (stroom in jouw voorbeeld) na een verbrandingsproces. De hoeveelheid stroom per euro die je verkrijgt is dus afhankelijk van hoeveel brandstof je om kunt zetten in stroom. Bij dit proces speelt de efficiency van de omzetting dus wel degelijk een rol en derhalve de prijs per kW.
Laue zegt
@ mattcurlew
dus dit is al de 3e site waar jij je niet thuis voelt. Vreemd. kun je beter naar je mazdaclubje terug gaan.
Sorcerer zegt
Het is de bedoeling dat de stroom voor elektro-auto’s straks 100% groen is, en dan is het helemaal klaar.
Verder ben ik benieuwd of ik nou es in zo’n elektro-waggie mag rijden, kans van 1 op 500 dus ;)
Maargoed, het zou een goed idee zijn als de overheid flinke fiscale voordelen geeft aan bedrijven die een elektro-fleet leasen + oplaadpalen bij het bedrijf neergooien, lekker goedkoop ’tanken’ op kosten van de baas ;)
Voor een deel kan die stroom dan ook nog eens van zonnepanelen op het dak van het bedrijf kopen (bij Tesla kun je panelen bijbestellen bij je auto, en op zonnige dagen kun je flink bijladen; iig genoeg voor het woon-werkverkeer mits dat niet te ver is; vergeet niet dat het ding er zo’n 8 uur per dag staat hè).
Sorcerer zegt
Geven jullie ook nog even aan welke dag en hoe laat jullie waar staan trouwens, bij die tankstations?
Jelmer zegt
“19% vindt dat de BPM voor elektrische auto’s moet worden afgeschaft.”
Is al lang gebeurd…
Daarnaast: sommige mensen zouden de verschillen tussen accijnzen en belastingen eens op moeten zoeken.
900T-R zegt
Elektrisch rijden is economisch volkomen onhaalbaar. Om 200 kilometer ver te komen heb je 35 kWh elektrisch vermogen nodig. Een accupakket dat dit levert kost 17.000 euro. “Ja, maar dat wordt snel veel goedkoper,” hoor ik iedereen roepen, “dat was met batterijen voor mobiele telefoons en laptops ook zo.” Jammer dan – het zijn vooral de materialen die accu’s van deze orde van capaciteit zo duur maken en de beschikbaarheid ervan is eindig. De ontwikkelaars van batterijen hopen zo ver te zijn dat hetzelfde acupakket in 2015 nog ‘maar’ 12.000 euro kost en daar houdt het voorlopig wel zo’n beetje op. Stimulering door de overheid is een vestzak/broekzakverhaal – we betalen hoe dan ook met zijn allen de rekening, en die gaat onze gezamenlijke draagkracht ver te boven.
Waterstof? Is een energie*drager* en geen energie*bron*, en bij elke conversie van energie gaat een deel verloren. Bovendien is de energiedichtheid van waterstof in zijn natuurlijke vorm extreem laag – om een béétje in de buurt te komen van een vloeibare brandstof moet je het óf bij een zeer lage temperatuur óf onder een zeer hoge druk opslaan. Kost ook energie; kansloos dus.
Even afgezien van gebieden waar lokale emissies echt een probleem vormen is de verbrandingsmotor in welke (toekomstige) vorm dan ook, gevoed door vloeibare brandstoffen, nog steeds de meest praktische en haalbare aandrijfbron voor persoonlijke mobiliteit. We concentreren ons veel te veel op de aandrijftechniek (’tank to wheel’) en veel te weinig aan de brandstofkant (‘well to tank’) terwijl de grootste winsten juist door de brandstofleveranciers gemaakt worden. Verduurzaming kan door omschakelen op alcoholen, die in eerste instantie als tweede-generatie biobrandstof en in een later stadium als synthetische brandstof (methanol) via de huidige infsrastructuur en in grote lijnen ook in de huidige voertuigen gebruikt kunnen worden.
Maar ja, dat klinkt natuurlijk lang niet zo spannend als de elektrische visioenen van overheden en wat luchtfietsende ondernemers…
Bert zegt
@super
Je hebt gelijk in die zin dat, als een electriciteitsproducent z’n efficiëntie verhoogt, hij de prijs kan laten zakken.
Maar dat zit allemaal al in die 17 cent per kilowatt uur – de prijs van vorig jaar – ingecaluleerd.
Als ik een Euro heb, kan ik daar momenteel 1 liter diesel kopen, of 0.6 liter benzine, of 5.8 Kw/Hr electriciteit. Dat zijn nu eenmaal de tarieven van het moment voor de consument.
super zegt
@Bert:
ja, maar jij vergelijkt kWh benzine met kWh elektriciteit. Er zijn geen elektriciteitsproducenten die een “benzine gestookte” kWh aan elektriciteit leveren voor een bepaalde prijs. Je hebt dus denk ik om tot een vergelijk te komen zelf een berekening gemaakt uitgaande van de verbrandingswaarde en prijs van brandstof, in die berekening hoort een rendement van het proces te zitten, zo niet, klopt je berekening niet, als je wel een rendement hebt gebruikt vraag ik me af welke.
badidea zegt
Klinkt als: “Uit een recente enquête is gebleken dat 94% procent van de Nederlanders meer wil verdienen”.
Bert zegt
@Super
Als je moet uitrekenen hoe ver jij (niet de maatschappij maar jij als individu) met 1 Euro kan rijden op electriciteit, dan is de electriciteitsprijs – de prijs die jij moet betalen – van belang, en de efficiëntie van je auto. Maar toch niet de efficiëntie van de centrale? (al zal de electriciteitsprijs daar wellicht aan gekoppeld zijn).
(Ken jij ene Laurens toevallig?)
super zegt
@Bert:
Ik zie waar de verwarring is ontstaan, in je originele post vergeleek je de kWh van verbrandingswaarden met de kWh aan elektriciteit. kWh is een gebruikelijke eenheid voor elektriciteit, niet voor verbrandingswaarden hoewel dat waarschijnlijk is voor het vergelijk zet het me wel op het verkeerde been. Verder is het een niet zo heel erg zinvol vergelijk omdat je niet in tegenstelling tot een kWh aan elektriciteit niet direct iets hebt aan een kWh aan hitte (tenzij voor verwarming) zonder dat eerst om te zetten in een andere energievorm. Om tot een zinvol vergelijk te komen moet je dus wel rendementen meenemen, ik dacht dat je dat al dat deed en dus nuttige kWh’s met elkaar vergeleek, dat was dus echter niet het geval. Ik ken geen Laurens.
Bert zegt
@Super
(Dat van Laurens was een grapje).
Sorcerer zegt
Even voor de duidelijkheid:
1 kWh is 1 uur lang 1 kW aan energie.
2 kWh is 2 uur lang 1 kW aan energie.
2 kWh is 1 uur lang 2 kW aan energie.
Zo moet je met kWh’s (kiloWatturen) rekenen bij elektriciteit. Bij een auto reken je met kW’s ná verbranding en vóór aandrijfas; er gaat bij de verbranding ca. 75% verloren + er gaat in de aandrijving nog 15% ofzo verloren. Bij elektromotoren zijn die verliezen in veel mindere mate aanwezig (5-10% accuverlies plus zeer klein aandrijfverlies ivm motor per as/wiel).
Bert zegt
… en zo komen we waar we begonnen : de belastingen op electriciteit liggen weliswaar hoger dan die op benzine/diesel, maar door de grotere efficiëntie van een electromotor is het uiteindelijk voordeliger voor de eindgebruiker. Een nog te bepalen belasting op efficiëntie zal dit in de toekomst ongetwijfeld rechttrekken.
bakkerst zegt
@ redactie,
leuk innitatief enzo, maar sorry dat onderzoek heeft echt geen enkele waarde..
jullie hebben vast gegevens over de bezoekers hier, ik gok, 50% onder de 20, 96% man, enz enz…
je onderzoekspopulatie is niet representatief voor nederland, net als het feit dat slechts 500 mensen de enquete in hebben gevuld. nog een gok, op de site van Athlon hebben ook voornamelijk mannen het zaakje ingevuld, die zijn allemaal middelbaar tot hoger opgeleid, anders heb je meestal geen lease auto..
en als je dan halverwege het onderzoek de antwoordmogelijkheden gaat wijzigen is je onderzoek helemaal waardeloos.
sorry autoblog, het innitatief is leuk, en vraag aandacht voor een (goede?) zaak, maar de uitvoering is ronduit ondermaats. als je dan iets doet, doe het dan goed!
net als die intervieuws, telt het noorden/ midoosten van het land niet meer mee ofzo?
trek dan een paar dagen extra uit, en geef een iets groter deel van nederland de kans om te reageren zodat je onderzoek/petitie iets meer grond onder de voeten heeft.
wil je nou serieus genomen worden in denhaag of niet??
autoblogger zegt
@bakkerst: uiteraard hebben we gegevens over bezoekers, zie oa ook de STIR-cijfers. Daarnaast is het onderzoek ook uitgevoerd onder de klanten/bezoekers van Athlon.
Maar goed, volgende keer zullen we je erbij betrekken, dan kunnen we het onderzoek nog beter doen!
Mr. V8 zegt
@ Bakkerst; 1. het is initiatief ipv innitiatief. 2. het is interviews ipv intervieuws 3. het is voeten in de aarde ipv grond onder de voeten.
Wil je nou serieus genomen worden op Autoblog of niet? ;)
Fiat Coupe zegt
Goed initiatief! Zowel de enquete als de dvd met meningen uit het land. Dit soort informatie is (zelfs al is het niet representatief) precies wat er nodig is om Den Haag te overtuigen dat elektrisch rijden leeft onder het volk. Als dat duidelijk is komen er vanuit Den Haag vanzelf grote en betere onderzoeken.
Kudos
bmw zegt
@Mr V8: geen inspiratie om inhoudelijk op zijn post te reageren? Vraag bij Microsoft of ze je als spellingscorrector in de volgende versie van Office willen steken.
Mr. V8 zegt
@ Bmw; goeie tip!
Dev zegt
Dit bewijst maar eens hoeveel mensen die zich auto-fan durven to noemen echt een clue hebben. ’t Zijn er niet veel. Jullie moeten beter weten dan dit ook Autoblog. Begint hier echt hopeloos te worden.
Je hebt met die enquête blijkbaar niet de juiste doelgroep weten te bereiken. Mensen die ECHT iets weten over elektriciteit en auto’s weten dat het niet de toekomst is met de huidige technieken. Wellicht dat het op z’n tijd wel haalbaar is, maar op dit moment is biobrandstof dat gewoon uit water (algen) gehaald kan worden vele malen meer rendabel. Meer als 70% van onze planeet is bedekt met het blauwe goedje. En hier in Nederland verzuipen we er haast in.
Je moet nu ook eens een enquête doen om te testen in welke mate dat zelfde publiek geïnformeerd is.
lincoln zegt
en welke binding heeft nederland dan met electra !!
een Phillips fabriek ??
mooi .. nix meer dan Roemenie of Bulgarije ..
buiten het feit dat China al lang en breed niet meer in te halen is wat electra voertuigen betreft ..
Laurens zegt
http://www.autoblog.nl/archive/2009/09/07/poll-wat-moeten-we-doen-ivm-elektrisch-rijden#post-31082
bevat voldoende argumenten waarom de uitkomsten van deze enquete onbetrouwbaar zijn. En dat desondanks, met de resultaten aan de haal gegaan zal worden.
Gelukkig begrijpt iedereen dat het nut een initiatief geheel afhankelijk is van de vraagstelling. Wel een gemiste kans voor autoblog om zich als onafhankelijk te positioneren….
autoblogger zegt
@Laurens: dat geldt ook voor jou!
Laurens zegt
@autoblogger: ach, als ik de wereld kan helpen verbeteren…
Nick zegt
Wat een flauwekul dat elektrisch rijden zeg.. Ik begrijp niet dat de regering hierin voorop wil lopen. Ze kunnen zich beter op belangrijkere zaken richten. Zoals het zorgstelsel?
Geef mij maar een benzine slurpende auto, of met biobrandstof. Daar zie ik toch meer toekomst in dan elektrisch rijden.
Sorcerer zegt
Pfff, wat een gezeik over betrouwbaarheid van resultaten. Een gerenommeerd onderzoeksbureau heeft laatst aan RADAR aangeboden de vraagstelling wel ff aan te passen zodat een onderzoekje in hun voordeel zou uitkomen (toen RADAR de nepziekte ‘winderigheid’ in de markt wilde zetten)…
Je kunt ook betogen dat mensen die zich er betrokken bij voelen nu juist reageren en dat je reacties wel betrouwbaar zijn voor ‘gemotiveerde autoblog.nl-bezoekers’. Dus mensen die voldoende gemotiveerd zijn om iets in te vullen. Die niet-gemotiveerden motten we toch niet ;)
Jammer dat de opnametijden niet bekend zijn gemaakt, anders kwam ik wel ff langs :P
autoblogger zegt
Oh, en filmpje: http://www.autojunk.nl/2009/09/camiel-eurlings-en-elektrisch-rijden