Begin dit jaar toonde Aston Martin de Lagonda Concept in Genève, een SUV op basis van de Mercedes GL. Het was al vrij snel duidelijk dat het design niet positief werd ontvangen en dat de SUV niet in productie zou gaan. Men gaf wel aan dat er binnen een paar maanden nog een andere conceptcar zou komen…
Wel, de tijd dringt en de IAA in Frankfurt lijkt een mooie gelegenheid om een tweede “Lagonda concept” te presenteren. Volgens Autocar zal die conceptcar gebaseerd zijn op een Mercedes S-klasse, om de samenwerking tussen Aston en Mercedes alvast wat vorm te geven…
De Lagonda limousine moet een soort next-gen Maybach worden, welke ook het W222 platform van de volgende Mercedes S-klasse zal gebruiken. De auto moet een nieuw hybride aandrijvingstechniek gaan gebruiken, dat systeem is afkomstig van Mercedes maar moet uiteindelijk door beide fabrikanten worden ondersteund.
De fabrikanten zijn bezig met een “parts-sharing deal” waarbij de komende Aston Martin-modellen gebruik zullen maken van de motor en aandrijflijn combinaties van Mercedes-Benz. De overeenkomst omvat een ontwikkeling van het benzine-elektrische hybride systeem wat onlangs onthuld is in de nieuwe S400 Hybrid en een bewerkte versie van Maybach’s twin-turbocharged 6.0-liter V12 motor.
spykerboy zegt
ik vind hem niet echt lelijk, aleen de kont is niet superrr
Klaas zegt
“door beide fabrikanten worden ondersteund”, “parts-sharing deal”. Klinkt wel heel erg PR. Welke Lagonda parts kunnen we in een Mercedes verwachten? Volgens mij is Lagonda straks gewoon klant bij Daimler. Alleen in de PR is er sprake van een gelijkwaardige relatie.
RobTWo zegt
En BMW wil de X1 hiermee vergelijken? Die zijn niet van deze planeet….
autoblogger zegt
@RobTWo: LOL :D
porsche_fan zegt
haha die komt er vast ook niet, zoals die SUV :p
SuperSSam zegt
Ik vind die eerste concept op basis van de GL best mooi. Begrijp wel dat er mensen zijn die m niet mooi vinden, maar toch.. Dan maar hopen dat de nieuwe wel wordt geaccepteerd.
voeg de S van ‘Samenwerking tussen Aston Martin en Mercedes’ ook ff toe aan de hyperlink ;)
–edit: dank u, is inmiddels gefixt–
Fova zegt
Part sharing deal? Wat is het voordeel voor Daimler van die deal? Zoals ik het nu lees gaan er alleen ‘parts’ van Daimler naar Aston.
autoblogger zegt
@Fova: Daimler mag leren hoe ze mooie auto’s kunnen ontwerpen ;)
Jo-zef zegt
Voor de foto-commentatoren: die zijn niet van de nieuwe Lagonda Limousine want die komt in Frankfurt pas hè… Ook bij Aston zelf hebben ze al lang begrepen dat die van de foto’s nergens op trekt. Dus een beetje roepen dat de kont niet super is bijvoorbeeld vind ik wel wat vaag!
tahir zegt
eerder X5
Wokpan zegt
vind hem op de saab 93Xconcept lijken..
Willem zegt
de grote grill àla audi q7?
in ieder geval, eens een echte concept car waar bruikbare lijnen uit gehaald kunnen worden. Ik zie er wel origineel materiaal in.
MattCurlew zegt
Weer stompzinnige reacties. Die concept car is al oud en AM heeft al aangegeven dat die niet komt. Misschien had AB beter die foto’s weg kunnen laten want a) men leest niet en b) IQ niveau is hier niet zo hoog..
Klassiekerrally zegt
Kap toch eens met die marketing-bullsh… Lagonda is decennia geleden ter ziele gegaan.
We gaan toch geen dokter Frankenstein spelen om nu een monster met Mercedes en Aston Martin onderdelen te maken he? Pretty please?
Geert Jan zegt
zo he, ik zie hier gelijk de nieuwe saab 9-5 in. Zal wel aan de dakstijl liggen.
mashell zegt
Is de financiele positie van Aston Martin dusdanig dat ze zich nog een model kunnen veroorloven? De verkopen waren toch ingestort? En dan gaan ze hun eigen model Rapide beconcureren? Lijkt me een gevalletje (net als die SUV) van denk nog maar eens een keer na.
Cantago zegt
In mijn ogen is dit absoluut GEEN Aston Martin! Waar is die flair? Dat gentleman’s voorkomen? Dit is gewoon een Mercedes, maar dan mooier! Waar zijn die lekkere Aston Martin motoren? Nu ligt er een of andere Mercedesmotor in, inclusief aandrijflijn! Het hele speciale gevoel van een Aston Martin is hier gewoon verdwenen… En dan heb ik het er nog geen eens over dat het meer van een Qashqai dan van een DBS weg heeft..
Al met al een leuke auto, maar een waardeloze toevoeging aan het merk en gamma van Aston Martin!!
MattCurlew zegt
@Cantago: Het is ook GEEN Aston Martin maar een Lagonda.. daarbij weet je niet of het een leuke auto is want er zijn nog geen foto’s van
Cantago zegt
Hmm… Het Aston Martin logo deed mij erg vermoeden dat de Lagonda een onderdeel van Aston Martin was… Mijn fout. En ik baseerde mijn mening op de foto’s, ben benieuwd naar het volgende concept!
MattCurlew zegt
Het is ook een onderdeel van AM, maar zover ik heb begrepen zal Lagonda als apart merk dat worden voorgesteld. Het merk dat het vroeger ook gewoon was
Ik had door dat je het over degene op de foto’s had maar dit artikel gaat over een volgende concept. En de helft denkt dat degene op de foto’s degene is waar het over gaat..
Timmie zegt
Er zijn zoveel redenen om te geloven dat dit enkel en alleen een publiciteitsstunt is. Het type wagen is niet Aston Martin-achtig, er wordt Mercedes-techniek gebruikt, … Hihi, van zodra er een klein economisch crisisje ontstaat, trekken ze alles snel terug zoals een slak in zijn huis. Losse flodders dus: een schreeuw om aandacht. Sorry dat ik zo negatief doe, maar het is toch wel waar zeker: veel te veel publiciteit, veel te weinig actie.
Majinstar zegt
De Quasimodo van de SUV’s. Succes met de volgende conceptcar.
Chief_S5 zegt
“De fabrikanten zijn bezig met een “parts-sharing deal” waarbij de komende Aston Martin-modellen gebruik zullen maken van de motor en aandrijflijn combinaties van Mercedes-Benz.”
AMG V12 BiTurbo-motor in een Aston Martin? :? Hmm…
clubbtraxx zegt
Bueueueuerk!!! (sorry…)