Sushi en croissants, gaat dat samen? Als we de geruchten mogen geloven denken PSA (Peugeot, Citroen) en Mitsubishi dat het prima kan. De Franse krant La Tribune weet vandaag te melden dat beide concerns nog inniger met elkaar gaan samenwerken dan ze nu al doen. Er zijn namelijk al de nodige connecties tussen beide bedrijven.
Zo maakt Citroen/Peugeot dankbaar gebruik van de Mitsubishi Outlander om de Citroen C-Crosser en Peugeot 4007 op de markt te brengen. Ook zal PSA op korte termijn een eigen versie van de Mitsubishi i MiEV op de markt brengen. Ook beide concerns werken ook samen in Rusland aan een fabriek waar een kleine SUV gebouwd moet gaan worden.
Het is dus niet meer dan logisch dat beide concerns nauwer met elkaar gaan samenwerken. Helemaal omdat Mitsubishi geen banden meer heeft met Mercedes en er dus compleet alleen voor staat. En beide concerns zullen ongetwijfeld ook met een schuin ook gekeken hebben naar het succes van de samenwerking tussen Renault en Nissan.
Vandaag maken beide concerns in elk geval al bekend dat ze samen elektrische auto’s gaan ontwikkelen.
Een stokbroodje brie met een beetje sake erbij is dus helemaal niet zo’n gek idee! (via: autonews.com & leblogauto.com)
New Step in the Electric Vehicles cooperative agreement between Mitsubishi Motors Corporation and PSA Peugeot Citroën.
Osamu Masuko, CEO of Mitsubishi Motors Corporation (MMC), and Philippe Varin, CEO of PSA Peugeot Citroën, signed today in Paris a cooperative agreement that signifies a new step in their partnership on electric vehicles (EV).
The main points of this cooperative agreement are:
– The development of an EV for the European market based on MMC’s Japanese i-MiEV model
– The vehicle is to be sold in Europe, with both Peugeot and Citroën versions
– Production is planned to commence in October 2010 for commercial launch in the European market by the end of 2010.MMC first launched the new-generation EV i-MiEV in Japan in June, and will begin global sales of the right-hand drive vehicle this year. MMC has plans to expand rollout of the i-MiEV in left-hand drive markets in fiscal year 2010.
For PSA Peugeot Citroën this new EV will further enrich its range of low-emission vehicles; along with its hybrid diesel technology to be launched in 2011 on the Peugeot 3008 HYbrid4 and Citroën DS5 HYbrid4, and a Plug-In HYbrid4 diesel in 2012, PSA Peugeot Citroën confirms its aim to be a step ahead in pioneering vehicles with low CO2 emissions.
neorej zegt
Och, zolang er maar geen franse motoren in de Mitsen komen…
Verder wel een goede combo, Frans design met Japanse perfectie :-)
WouterD zegt
@neorej: Er zitten nu al franse motoren in mitsubishi (de spacestar oa)
Laue zegt
Robbie weet het altijd zo brengen met zn me feauteaushop prestaties. ;) een foto zegt iemmers meer als 1000 woorden.
robbie zegt
@Laue: je moet mij niet teveel credit geven hoor :D De shop is afkomstig van onze Franse collega’s (zie bronnen).
Lotus-Omega zegt
ik ben benieuwd!!:D
alleen jammer van dat electrische eeh… ding…
w0o0dy zegt
Maakt de positie van de Fiat groep wel weer moeilijker wat die werkten samen met PSA in de productie en ontwikkeling van bestelwagens (met behoorlijk veel succes ook nog eens).
Dus ook de Fiat groep erbij en World Dominantion?
w0o0dy zegt
En was er niet ook al een link tussen Chrysler en Mitsubishi? En wie is de nieuwe eigenaar van Chrysler?
vla zegt
Als je diep in de roots kijkt, zie je dat menig merk gewoon motoren gebruikt van concurrenten, doen ze niet moeilijk om. Denk dat onderhuids er nogal wat gelijkenissen zijn.
linkador zegt
Wat vindt Toyota hiervan? Daar deze reeds samenwerkt voor de Aigo/C1/107
KoguchiPower zegt
Ach, allemerken zijn tegen woordig zo met elkaar verweven dat geen enkel merk nog ‘alleenstaand’ is. PSA werkt al samen met Toyota bij de compacte modellen, mag al in het magazijn van Chrysler snuffelen, levert al motoren aan BMW en mag inruil weer enkele lichtere motoren van BMW gebruiken. Ook werken ze al langer samen samen met Mitsubishi enzovoorts. Eigenlijk zitten de clichés van Franse onderscheidenheid, Japanse kwaliteit, Duitse status en Koreaanse prijs/kwaliteit alleen maar tussen de oren.
Patrick zegt
Dit zou wel eens een prima kans voor het Nederlandse NedCar kunnen zijn, door die samenwerking!!!
bentley1969 zegt
Ik zeg: “niet doen!”
Laurens zegt
De druk op de auto industrie is zo enorm, dat de kosten nodig voor het ontwikkelen van technologie exploderen. Dan kun je niet anders dan gaan samenwerken, om deze kosten over zoveel mogelijk units uit te smeren.
Zolang er maar voldoende onderlinge concurrentie blijft, hebben we daar als consument alleen maar voordeel van.
VivelaFRANCE zegt
NEE!! Alstublieft géén samenwerking tussen PSA en Mitsubishi!!! Hoe kan zo’n geweldig merk als Citroën (dat nu trouwens weer hélemaal de goede weg op gaat!) nou weer samenwerken met dat een of andere Japanse merk?!?!? :x
MrFabulous zegt
@VivelaFRANCE: Waarom niet? Ben je soms bang dat alles in je Citroën ineens van hard plastic gemaakt gaat worden? Alsof die PSA auto’s ooit hun franse trekjes zouden verliezen?
Ze worden er alleen maar goedkoper van, denk ik dan…
Leon zegt
@VivelaFRANCE: Misschien is het je niet opgevallen, maar Citroen werkt al jaren samen met Mitsubishi. Lijkt mij juist een erg goede keuze, vooral omdat Mitsubishi een lading kennis heeft dat binnen de PSA groep gewoon niet aanwezig is (terreinwagens, 4wd, kwaliteit). Omgekeert kan Mitsubishi ook profiteren van de kennis die binnen de PSA groep aanwezig is.
b0z4 zegt
HAHAHAH super leuke foto !
Bas zegt
ohjajoh?
Nou…ZELFS in Japan kost een EV i-MiEV het dubbele van een Prius (in een land waar de Prius een paar duizend Euro goedkoper is dan bij ons).
Dus ik zal nog even (voor duidelijkheid en wie dit soort fusies niet begrijpt) uitleggen waarom men gaat samenwerken:
OM DE ONTWIKKELINGSKOSTEN TE DRUKKEN!!!!!
Jorge L. Fernández zegt
My Citroën version:
sjazz zegt
je lacht je dood om de analyses hier. mitsubishi zal in eerste instantie de elektrische techniek aanleveren voor PSA. en daar is niks mis mee. ben benieuwd wat het betekent voor verdere samenwerking tussen die twee.
SjonnieKroket zegt
@KoguchiPower
Welke motoren gebruikt PSA van BMW dan?
Citrofiel zegt
Mitsubishi… Ach, het kan erger. Colt is oke, Lancer is oke, Grandis is oke, Outlander is oke. En dan hebben we het mainprogramma alweer gehad… Toyota had ik erger gevonden. Maar daar hebben ze de Aygo alweer van… Of Honda dan, daar ben ik wel op uitgekeken eigenlijk. Nee, Mitsubishi mag het wel worden. Marchionnen (toch?) zei niet voor niets dat er slechts 6 concerns over zouden blijven. Dan is samenwerken dus sowieso het devies.