Tegenwoordig hoor je er pas bij als je een elektrowaggie hebt. En dus neemt Hyundai er eentje mee naar Frankfurt.
De koffiemolen die normaal onder de motorkap van een i10 ligt is vervangen door een elektromotor met een kracht van 49kW en een 16kWh batterij. En volgend jaar zal deze auto al in (gelimiteerde) serieproductie gaan. In eerste instantie is de auto alleen bedoeld voor de Koreaanse markt en zal de auto verkocht worden aan overheidsinstellingen.
Op een vol accupakket kan de i10 Electric 160 kilometer ver komen en de topsnelheid is een whopping 130 km/u. Bijzonder is dat een heleboel zaken “by-wire” worden bestuurd. Denk daarbij aan de volgende zaken: besturing, airconditioning, waterpomp en de vacuumpomp van de remmen.
Laue zegt
Kijk zo moeilijk is het niet om een electrisch wagen te maken. met 160km kan 80% van de mensen zich redden voor dagelijks gebruik. Aan de kant met je hybride zooi.
mercedess500 zegt
wat een items man de laatste maanden ofniet…
Jesper zegt
Leuk dat de A/C en de waterpomp nu by-wire worden geregeld, maar wanneer gaan ze nu eens zaken als de distributie vervangen door elektronica… scheelt zoveel weerstand, waarom komt niemand daarmee? Dat moet toch 2 à 3 liter per 100km kunnen schelen? :o
L-Fred zegt
@Jesper: leg uit, ik ben helaas niet zo technisch.. Vervang je de distributieriem (=breed) voor een draad (=smal, dus minder weerstand) om elektriciteit mee te maken. Ik begrijp ‘m niet.
Jesper zegt
@ L-Fred:
Als volgt; de kleppen worden in iedere auto die nu rond rijd nog altijd mechanisch (d.m.v. distributie) geregeld. Dat houd in meerdere poelies, een distributie riem of ketting, een nokkenas, en ga zo maar door. Al die tussenstappen tussen het draaien van de krukas, en het openen-sluiten van de kleppen, leveren heel veel weerstand op en vreten dus energie. Een vriend bracht me op het idee dat met de techniek die nu voor handen is, dit allemaal elektronisch (dus met een paar koperdraadjes) geregeld zou kunnen worden m.b.v. een hydraulische bediening van de kleppen bijvoorbeeld. Dat scheelt zoveel weerstand dat je met wat rekenwerk enkele liters per 100km kan besparen. Ik ben niet afgestudeert in natuurkunde (sterker nog, ik ben nog helemaal niet afgestudeert) maar ik vraag me af waarom geen enkele fabrikant hier nog mee kwam. het lijkt me prima haalbaar.
L-Fred zegt
@Jesper: thx.
Hmm, zijn er nog meer mechanische onderdelen die op die manier vervangen kunnen worden? Wanneer dit zo zal zijn, zal een toekomstige motor (veel) kleiner kunnen worden! Dit geeft weer vele andere mogelijkheden, zoals middenmotor in een gezinsauto, vergroten van bagageruimte voorin, of gewoon meer ruimte voor de bestuurder/passagiers. Ik ben nu even hardop aan het brainen..
Jesper zegt
Graag suggesties, aanvullingen, of verbeteringen van ander progressief volk hier op het blog ;)
Jesper zegt
@ L-Fred:
Exactly right. ;) Dit is dezelfde evolutie als de carburatie heeft meegemaakt, dat gaat ook allemaal elektronisch tegenwoordig he. Met een klein beetje buiten de box denken kom je heel ver. Denk ook aan niet één centrale motor, maar 2 of 4 kleine motoren; één per aangedreven wiel. Daar wordt al volop mee getest overigens.
peter zegt
@Jesper
dit is niet eens nieuw jesper, fatsoenlijke merken doen dat al google zegt bvb
http://home.wanadoo.nl/web5/autotech/bmw/bmw2.htm
Jesper zegt
@ Peter:
Hartelijk dank hiervoor! Hoogst interresant :D
Simpson zegt
@jesper: de wielen zijn er ook al:
http://www.treehugger.com/files/2008/11/active-wheel-affordable-electric-car.php
Jesper zegt
@ Simpson:
Lees het artikel zelf ook even helemaal, en ook nog even mijn reactie. Ik zei dus dat er al wel mee wordt getest, zoals ook in je link, maar kan jij mij één auto noemen die nu in productie is waar dit al op zit? ;)
Freewarefreak zegt
@Jesper: Hij is nog niet in produktie, maar wel produktieklaar. Lees dit artikel:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/09/06/volvo-recharge-concept-c30-plug-in-hybride
gmw zegt
Waar jullie het in dit artikel over hebben is elektronische lichthoogte van de kleppen. Er zit gewoon nog een d-riem of ketting op deze motoren.
En ik zou geen motor willen met elektrische kleppen. Bij een beetje storing heb je meteen de kleppen tegen de zuigers.
En de spanning om deze techniek goed te laten werken is hoger dan 12v. Kijk ook bij diesel-injectoren, deze werken ook bij een spanning van 80v. Zit een trafo en condensatoren troeppie erbij.
Vraag is ook kost deze energie misschien wel meer dan de winst die een afschaffing van de d-riem oplevert. Ik denk het niet. Weet het bijna 100% zeker.
Je moet namelijk de kleppen zeer snel openen en als je spanning van een component afhaalt geeft je een inductiepiek, gevolg de klep zou nogmaals willen openen of open willen blijven staan.
Kortom, ik zie meer nadelen dan voordelen. Je gaat het hart van de motor niet zo in de waagschaal stellen.
L-Fred zegt
lol, iemand nog interesse in de Hyundai i10 Electric?