De autoproducenten weten het blijkbaar ook niet meer. Wat wil de consument nou eigenlijk? Iedere maand wordt er wel weer een nieuw type auto op de markt gezet.
Vroeger was het zo gemakkelijk, wilde je een nieuwe auto voor je gezin, dan kocht je een hatchback, met drie of 5 deuren, of je kocht een sedan. Tegenwoordig moet je voordat je een nieuwe auto uit kunt zoeken een complete LOI-cursus autotypes volgen, inclusief de meegeleverde lange afkortingenlijst.
Want hoe bepaal je op dit moment nog wat je wilt? Wil je één van bovengenoemde conventionele types of kies je voor bijvoorbeeld een Multi Purpose Vehicle (klein, medium of groot, het lijkt McDonalds wel), Multi Activity Vehicle, Sports Utility Vehicle of Sports Activity Vehicle en noem ze verder maar op. Er zijn zoveel types, waardoor niemand meer exact aan kan geven wat nou wat is en waar de grens licht tussen bijvoorbeeld een MAV, een SAV en een SUV. Maar zijn al deze concepten nou echt wat de klant graag wil?
Bijvoorbeeld, waarom kiest een klant een Volvo XC90. Kiest hij die a) omdat hij een Volvo wil met een stoer off-road uiterlijk, b) omdat hij off-road wil rijden, c) omdat hij hoger wil zitten of d) omdat hij een Volvo wil én 7 zitplaatsen gebruikt. Natuurlijk zullen de marketingafdelingen het één en ander goed hebben nagezocht, maar waarom is er dan bijvoorbeeld niet een Volvo MPV met 7 zitplaatsen of een forse V90 met 3 zitrijen, zit de klant daar niet op te wachten? Hoeveel Volvo’s werden er niet verkocht met een derde bankje achterin?
De grenzen bij de merken vervagen, alles om zoveel mogelijk auto’s te verkopen en zoveel mogelijk geld in het laatje te krijgen, logisch. Aston Martin die in het TSP-segment (top small premium) een Cygnet wist te ontwikkelen. Porsche met de Panamera, om over de Cayenne nog maar te zwijgen. Aan de ene kant is deze diversiteit natuurlijk erg mooi. Er valt weer wat te kiezen. Je maakt weer een statement met je auto. Je auto, dat ben JIJ! Toch zou ik het mooi vinden om te weten wat mensen, die het gevoel hebben dat de perfecte auto voor hen nog niet bestaat, dan wel missen. Wilde de huidige Cayennerijder wel een Cayenne of heeft hij deze alleen maar gekozen omdat hij een Porsche wilde, maar zijn gezin niet in een 911 paste? Wordt de Cayenne daarmee wellicht overbodig door de introductie van de Panamera?
Er zullen veel mensen zijn die in een auto rijden die ze eigenlijk niet wilden, maar uit “nood” rijden omdat het favoriete merk een bepaald soort auto (nog) niet levert.
Maar wat missen we dan nog wel? Waar zitten we nou écht nog op te wachten?
MattCurlew zegt
In de VS gebruiken ze trouwens vooral de termen CUV en SUV. Crossover Utility Vehicle en Sports Utility Vehicle. SUV’s kennen we wel; 4×4/Jeeps looks maar dan wat luxer. CUV’s zijn vaak gebaseerd op de C of D-segment auto’s en hebben meestal een wat sportievere/lagere look en zijn meer gezinsauto’s
MAV en SAV enz zijn meer termen die een merk verzint om leuker om over te komen
MattCurlew zegt
Ik hunker terug naar de tijd tussen 1990 en 2001. Auto’s die goed in verhoudingen waren zonder enorme grille, overdreven dikke vormen en details, gekke lampjes enz.. en toen was met ook al tevree met een sedan, hatch, station, mpv, coupe, cabrio of iets..
Kyanite zegt
Tsja ik ben dan lekker traditioneel ingesteld. Een A4 avant (2003) voor woon-werk en vakantie’s uiteraard, voor een beetje te spelen en op te knappen heb ik een Fiesta MK1 (1982).
Al die SUF’s en zo is vervuiling voor het straatbeeld.
JPM zegt
In de auto branche zet de consument nooit de toon. Wij zitten nergens op te wachten. Wij nemen wat zij bieden. Zo is het altijd geweest. Je hebt geen keus.
JDM__Wotevajjjj zegt
euhm ik zou blij zijn met een heel lichte coupe met motor 8erin en 8erwiel aandrijving met bv een 2.4l v8 zonder turbo of dergelijke en die niet meet dan 50k kost (in den belgik)
Svensson zegt
@JDM__Wotevajjjj:
Goeie smaak. Daar sluit ik mij helemaal bij aan 8)
JPM zegt
Als aanvulling op mijn stuk: de reden daarachter is wanneer een autofabrikant een betrouwbaar onderzoek laat doen tot het punt dat de gewenste auto ook daadwerkelijk is geproduceerd, daar zitten op z’n minst zo een 4 a 5 jaar tussen. Dan zijn de wensen van de consument al veranderd. Daarom is het enige wat producenten kunnen doen een redelijk goede gok wagen. Soms raak je de juiste snaar X5, soms niet R-klasse.
HeadHunterz zegt
is er eigenlijk nog iets anders nuttigs te verzinnen? want naar mijn mening zijn er ook segmenten die nutteloos zijn, en @ JDM: succes ;)
JoostMaghetweten zegt
Ik weet het wel: De lekkerste auto die ik ooit heb gereden/gehad was mijn ’86 Lincoln Towncar http://www.seriouswheels.com/pics-1980-1989/1981-Lincoln-Town-Car.jpg
5,0 V8 met alles erop en eraan. Ik woonde natuurlijk wel in de US waar de peut niets kostte, dus een Hybride versie hiervan dan maar?
Turbo zegt
Een Golf II met 250 pk en wat meer veiligheid. De rest is overbodig en uit de mode (luxe en overdaad is uit, karigheid wordt weer cool).
Toch weer eens ‘G60’ intikken op Autotrader.
dosmo zegt
Kijk ik heb nu een tweetal autos,
een Bmw M3 E46 om mee te spelen en echt voor mezelf en ik heb ook een een ruime Mercedes ML waar me vrouw vooral in rijdt, het zijn een tweetal super autos en ik hoef voorlopig geen nieuwe meer.
Gr Peter
Benjamin1 zegt
Ik zit op deze te wachten:
YK zegt
Mijn perfecte auto is een Transformer :twisted:
Ze tanken nooit, kunnen elk type auto inscannen, luisteren naar je ( :roll: ) en als de file je niet bevalt knal je er gewoon doorheen :D
(vliegen kan ook, maar de laatste optie is leuke ;) )
benny b zegt
zolang wij zo idioot zijn om veel geld uit te geven aan auto’s, zullen de merken er alles aan doen om ons te verleiden en wij trappen daar nog altijd in, stom he (incl. mezelf)
rrs123 zegt
een Range rover sport 5.0 Supercharged uit 2010 natuurlijk
-niels- zegt
van mij mag er nog steeds wel een shooting break van citroen komen maar dan wel van citroen zoals het in de jaren 80 was. mooie 6 in lijn 3 liter met een dubbele twincam turbo.
F355GTB zegt
Ik ben het eigenlijk wel eens met MattCurlew. In de jaren 90 waren er relatief meer goede auto’s te koop. Wilde je een BMW, dan had je de keuze uit een 3, 5, 7 of 8-serie. Stuk voor stuk auto’s met en goede wegligging e.d. Sportwagen waren vaak nog handgeschakeld, terreinwagens hadden nog offroad-kwaliteiten, etc.
Daarna is het ergens fout gegaan. Mensen gingen niet meer zo zeer voor kwaliteit. Autoliefhebbers werden steeds schaarser. Nee, het ging ineens om opvallen! Mensen die wel het geld (over) hadden voor een dure auto, gingen niet meer voor kwaliteit, maar voor de opzichtige modellen. Hierdoor is de SUV ontstaan. Een type auto dat geen enkel voordeel biedt t.o.v. een station (minder goede wegligging, zwaarder, etc.), maar waarin je wel meer opvalt. Voor de mensen met minder geld, maar die ook wilden opvallen, kwamen de koreanen ook met SUV’s. Voor het geld van een golf koop je een slechtere, maar opvallendere auto. De autofabrikanten hebben daar ook goed op ingespeeld. Bijna alle fabrikanten zijn inmiddels van hun geloof gevallen door op de wansmaak van de menigte in te spelen. BMW, Mercedes, Audi, Porsche… Allemaal merken die vroeger voor kwaliteit stonden, maar nu ook aan de SUV’s zijn gegaan. Zelfs Alfa Romeo schijnt haar ziel te gaan verkopen. Het zijn treurige ontwikkelingen geweest, de laatste jaren…
Mark IV zegt
Waar ik op zit te wachten, wagens die eruitzien zoals die van 70 jaar terug. Of anders een simpele wagen die vooral moet goed zijn in een wagen te wezen.
JanJansen zegt
Das duidelijk; een auto die zo licht, zuinig en leuk is als mijn Caterham. Serie geproduceerd en daardoor goedkoper in aanschaf. Een dak, kofferbak en 10 cm meer ruimte zodat ik elke dag kan genieten van deze auto.
Oh ja, graag 3 wielen zodat ik bankenredder Wouter B. *kuch* (alias de windroos) in ieder geval niet sponsor.
Laue zegt
wat doet iedereen moeilijk, als je wil koop je toch een klassieker van vroegah! of een recht toe recht aan jaren 90 model. auto´s worden steeds vaker om de Looks gekocht neem een x6, niet ruim, niet 4×4 waardig, weinig ruimte, zeker leuk om te rijden
NLBUURMAN zegt
wij wachten thuis op de Superb Combi, gigantisch, en kwaliteit zal dik in orde zijn. motorisch wel in orde, door het imago van een skoda nog wel goede prijs/kwali verhouding, en toch sta je zeker niet voor aap.
Ferdinand1 zegt
Waar zitten we nou echt op te wachten? De vraag is ook hoelang we nog kúnnen wachten. Als de milieu-hype aanhoudt dan zullen er eerder meer auto’s geschrapt worden, wat de diversiteit niet ten goede komt.
Of over 50 jaar komt er een nog ergere economische crisis waardoor de fabrikanten genoodzaakt zijn back to basic te gaan. Dan zou er alleen een auto als bv. een hybride golf over blijven.
lincoln zegt
wachten duidt op nix ..
wachten is voor sukkels ..
auto,s uit de jaren 90 kosten nu hooguit een euro de kilo ..
als je daar dan zo op geilt dan mag je niet klagen ..
want klagen duidt ook op nix ..
JanJansen zegt
@lincoln:
Nou brand maar los, wat heb je zoal bereikt in je leven?
Of wacht je nog op je doorbraak? Oh nee, dat is voor…
Rick dos zegt
Ik zit op mijn broodje shoarma te wachten en binnen ons huishouden zitten WE op ons eten te wachten.
Zodra we het op hebben zal ik wel melden of het het wachten waard was.
Maar goed, zaten we op een mobieltje te wachten? Zaten we op een iPod te wachten? Zaten we op het internet te wachten? Zaten we op televisies te wachten? Zaten we überhaupt op auto’s te wachten?
Als we er op terug kijken, wisten we toen al waar we op zaten te wachten? En zoja, was het het wachten waard? Nou dan…
SvenT zegt
De waarheid kan wachten, de leugen niet …
CarWasher zegt
Wat is het hele probleem van die termen? het is allemaal wat ver gezocht, ja niet iedereen kent elke term, maar als je een auto wilt kopen, kun je ook bij de dealer informatie opvragen
ga je naar een gewoon autobedrijf, dan zal deze van verschillende merken wat auto’s noemen die aan jouw eisen lijken te voldoen
al met al lijkt het me dus onzin. en het feit dat er meer types zijn, geeft alleen maar meer grenzen, en is dus duidelijker.
Laus zegt
ik had zo graag weer een dikke 2.0 in de Fabia gezien…mijn HCH komt dik 20pk te kort en andere fatsoenlijke wagentjes vind ik al snel te duur cq. lelijk.
tja…doe mij een lichte, rappe(130pk plus), station met 4 ruime zitplaatsen en 14% bijtelling. Mooie 16″velgjes en liefst minder dan 30k aanschaf…Ik heb het gevoel dat meer mensen daarop zitten te wachten.
R1k zegt
In mijn optiek is Skoda een merk die nog redelijk basic is qua modellen, het is niet duur en toch redelijk luxueus.
Gerben zegt
ik zit te wachten op een wagen zonder elektronika
desnoods met oudere motortechniek, mooi vormgegeven
waar het aangenaam vertoeven is.
geen gapende muilen, overdreven koplampunits, grijze plastic would be starwars dashboards, weg met sensoren (het enige wat stuk gaat is de sensor zelf, een goede diesel heeft geen sensoren nodig).
Eigenlijk hadden de auto’s voor 2000 alles al. Enkel de airbag (en andere veiligheidsmiddelen) is een mooie ontwikkeling.
Auto’s zijn eigenlijk ‘minder auto’ geworden en meer objecten die voldoen aan de eisen van de moderne konsumptiemaatschappij.
Elk knopje, schroefje wordt tegenwoordig uitvoerig getest, gemeten en gewogen met als resultaat een emotieloos ‘eindprodukt’.
Combineer dit met emissieeisen, windtunneltesten, veiligheidstesten en het resultaat zijn de saaie, betrouwbare, maar veilige wagens anno 2009
Edge zegt
Shooting Break
Superdeluxe Station (MB S-klasse Estate, BMW 7 Touring, Audi A8 Avant)
Driedeurs terreinwagencoupes (Soort van driedeurs X6)
Superdeluxe MPV
Eénpersoons stadsautotje
^Genoeg segmenten die de merken kunnen aanboren als ze weer eens inspiratieloos zijn.
roadronner zegt
Ik zit te wachten op een compacte middenklasse auto met een 250-300pk diesel.
En ik snap trouwens nog steeds niet waarom autofabrikanten in hemelsnaam budgetmodellen hebben met 60-70pk. Zo weinig vermogen is echt riskant op bijv. de snelweg. Waarom komen auto’s standaard niet met pak m beet 100-120pk?
Race_Kees zegt
Tja als ooit iemand eens ontdekt hoe je Barbapapa’s moet fokken dan wil ik er wel één!!
Auto, helikopter, reddingsvlot, ladder etc.
Superhandig.
FIAT127 zegt
Fiat 127 in 2010 uitvoering. 850cc + turbootjes en minder dan 900 kg.
Meer auto is niet nodig.
Auto’s uit het retro segment zijn altijd leuk. Pinto 2010?
T16 zegt
@Gerben
Wacht niet langer en kijk eens op internet naar enthousiaste klassieker rijders. Bijvoorbeeld hier: http://www.alfaspeed.nl/?page_id=6 of http://www.alfaspeed.nl/phpforum/viewforum.php?f=15 of
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2649576,page=1
en ik zweer je, het enthousiasme is aanstekelijk. je hebt oudjes die vol met emotie en rijbeleving zitten, leuk zijn vormgegeven en nu nog steeds met passie worden gereden.
9000cse zegt
@ Rick dos
Één van de eerste stellingen uit mijn opleiding was:
Zelfs de meest onderontwikkelde bewoners van het oerwoud in Nieuw-Guinea hebben behoefte aan een tv, auto, vliegvakanties, enz., alleen: Ze weten het nog niet!
En die stelling is gebleken volkomen juist te zijn. Wij, de consumenten, hebben behoeften, waarvan wij ons nog niet bewust zijn. De fabrikanten/producenten dienen ons er alleen maar van bewust te maken en er wordt een markt gekweekt of gecreëerd.
@ André F: Vandaar al die verschillende types. Autoproducenten zoeken steeds verder naar niches om behoeftes te kweken, met het vooropgestelde doel om daarmee succes in de vorm van marktaandeel/verkopen te scoren. De variatie in het straatbeeld staat mij daarbij wel aan, al kan ik zeker niet alle varianten waarderen.
Voor de toekomst op middellange en lange termijn vrees ik echter, dat de accenten verlegd zullen worden. Ik verwacht, dat het accent zal komen te liggen op practische vormen van mobiliteit, waarbij nuttigheid zwaarder gaat wegen dan emotie, veiligheid prioriteit gaat krijgen boven sportiviteit en efficiency van groter belang zal worden dan imago.
Rick dos zegt
@9000cse:
Precies mijn punt. Wij, de consument, met onze beperkte kennis van wat mogelijk is, weten niet waar we op zitten te wachten. Door de beperkende factor van beperkte kennis kunnen wij alleen maar “inside the box” denken en daar ligt al het eerste probleem op weg naar het antwoord op de vraagstelling.
Gelukkig hebben we mensen in onze maatschappij die voor dit soort dingen hebben gestudeerd, die relevante onderzoek hebben gedaan en die ons dus duidelijk kunnen maken van wat mogelijk is.
Willen wij als consument dus weten waar we op zitten te wachten, dan zal ons eerst uitgelegd moeten worden of men moet ons laten zien wat mogelijk is. En op die basis geven wij als consument een antwoord. Het ene is top en het andere is een flop.
bozewolf zegt
^^ En we hebben een marketeer te pakken, hoor.
Duivel.
“Kill it, kill it with fire!”
BaRa zegt
Geef me een auto die 30% lichter is dan wat hij vandaag weegt. Die geen 17′-velgen nodig heeft om er goed uit te zien. Die komaf maakt met al die idiote gadgets in de cockpit – hoe minder er kan kapot gaan, hoe liever ik het heb.
lincoln zegt
als ik zou wachten op een auto die er nog niet was had ik em al uitgevonden ..
aangezien ik nu nog steeds onder de indruk ben van de aller-eerste auto ooit heb ik begrepen dat auto,s uitvinden niet in mijn lijn liggen ..
en dat ik er waarschijnlijk niet slim genoeg voor ben ..
niet genoeg materialen kennis voor heb ..
niet genoeg earodynamische kennis ..
als ik een auto zou uitvinden zou het een auto zijn die al bestond ..
tot zover mijn zelfkennis ..
Sagarinos zegt
Toyota IQ SUV Stationwagon Cabrio… (Het gebeurt hoor…;) )
1.4 Liter Turbootje derin met 135 PK.
En maar iets langer dan een IQ.
SummerSky zegt
De auto-ontwerpers laten zich de laatste tijd m.i. teveel leiden door wat de jongen en meisjes van marketing roepen, en minder door wat esthetisch danwel praktisch is. Nou snijden deze aspecten esthetisch/praktisch elkaar ook wel (zie bijv. de trend naar hoge tailles en bijbehorende lage raampartijen, wat een beklemmend gevoel geeft), maar marketing roept echt bizarre dingen: laat die lichtunits doooorlopen! (nep)muil wijd oopen! maak van de spiegels knipperende kermisattracties, ja ook LED-kermislichtjes achter en voor! Ik hoop dat er weer wat bezinning komt in autoland, en we weer prachtige ontwerpen als de E39/vorige A4 mogen verwelkomen.
Pieter zegt
Bara,
De Trabant:
minstens 30% lichter,
en 17 inch past er niet echt lekker onder.
Om over gadgets nog maar niet te spreken
Carwoman-Ilse zegt
Fiat 127 schreef:
Fiat 127 in 2010 uitvoering. 850cc + turbootjes en minder dan 900 kg.
Meer auto is niet nodig.
Auto’s uit het retro segment zijn altijd leuk. Pinto 2010?
—-
Fiat Seicento Sporting Abarth was zoiets…
iets meer CC (1100) onder die 900 kg (710) zeer vlot in de stad… voor de autobaan heeft ie eigenlijk iets meer vermogen nodig… maja veilig is ie eigenlijk niet te noemen
Cantago zegt
We missen maar één ding, en dat is genoeg geld om te kopen wat je wil;)
En dat is net als met toiletartikelen of met meubels, je koopt voor iedere doel een apart dingetje. Handcrème voor je handen, scheerschuim voor je baard. Een stoel om op te zitten en een kast om dingen in op te bergen. Zo is dat met een auto ook! Een Atom voor het lekkere weer, een Murciélago om mee te showen, een DBS om je date op te halen en een RS6 om je gezin naar het pretpark te vervoeren! Maarja, geld is het probleem dan he…
Gerben zegt
@T16
ben idd van plan om in de toekomst een betaalbare klassieker of rijdersauto te kopen maar voolopig doe ik het met iets moderner materiaal. Een Alfa 147 en een Ducati Monster.
Jasper zegt
Wij wonen met 3 studenten in een studentenhuis, ik rijd een Bmw 730i uit 1984, en de anderen rijden een oude Mercedes en een oude Chevrolet….lage autokosten door de klassieker verzekering en geen wegenbelasting. Als we op vakantie gaan nemen we de Bmw en daarmee kun je nog keurig uren cruisen op de duitse autobahn met 160 – 200…
Jasper zegt
Mijn excuses, de BMW is een 732i
DrsDre zegt
Ik citeer: “Koop een stalen auto en drink bier” einde citaat.
Wat heb je aan een X6, een XC60, een X3, een Audi Q5, een VW Tiguan, een Ford Kuga?
Geen ene fuck! Waarom?
Omdat wij de consument zonodig in de vallen van de producenten trappen.
Want als je logisch na denkt, wat heb je aan hout in je auto? Wat heb je aan een lederen stuurwiel? Wat heb je aan 4-zone climate control? en ik kan zo nog wel even door gaan.
Dus hoogste tijd om de autoindustrie te boycotten, we gaan inderdaad overstappen naar oudere auto’s en rijden ze helemaal af, regering komt met een slooppremia van €9000 en we gaan weer verder totdat we op een punt komen dat de autoindustrie wel MOET veranderen om nog een goede omzet te kunnen draaien.
Amen
The Honda Spirit zegt
NSX
desloper zegt
Ik zit te wachten op een 6 cilinder (schrik niet) diesel hatchback. heb een hekel aan dieselsgeluid, en als helaas toch een diesel moet komen dan zoiezo een 6cilinder