Moederbedrijf BMW lijkt een goede keus te hebben gemaakt met de lancering van de Rolls Royce Ghost. Er is zeer veel animo voor de kleine Roller en inmiddels is ook de definitieve Nederlandse prijs bekend…
En die prijs is een slordige 350.000 Euro. Exclusief BPM en BTW kost ie overigens maar 213.000 euro, maar wij Nederlanders doneren graag wat aan de staat. Hessing heeft al een aantal orders binnen en laat weten dat ze reeds eind van dit jaar de eerste auto’s zullen afleveren (kenteken in januari uiteraard).
Even recapituleren: onder de kap van de Ghost vinden we een 6.6 liter grote V12 met turbo, waarvoor hulde. De motor is afkomstig uit de BMW 760Li en gekoppeld aan een 8-traps automaat. Het vermogen is 570 pk en een 780 Nm max koppel.
BmwMPower zegt
Veel mooier, goedkoper voor je geld.
En je hebt ook nog eens een goed stukje techniek voorin liggen.
Liever deze dan de Mulsanne!
Duidelijk zegt
Knappe auto… Ik zou hem in het echt graag wel eens willen zien. Laat staan om er eens als bestuurder/passagier in te mogen rijden.
GOD zegt
koopje!!
C6_R zegt
Bentley Continental Flying Spur Speed:
610 pk, 750nm, € 293.625
Rolls Royce Ghost:
570pk, 780nm, een slordige 350.000 Euro
Conclusie: overpriced! :P
slappehap zegt
@C6_R: “Bentley Continental Flying Spur Speed:
610 pk, 750nm, € 293.625”
De basic Bentley Continental Flying Spur met 560 pk staat voor
€ 293.218,- in de boeken, en het lijkt me bijzonder stug dat je voor 400 euro meer een Speed krijgt. Je bron is zeker TopGear.nl?
BmwMPower zegt
@ C6_R
Is de prijs van de Bentley FSS met of zonder belastingen?
RBH zegt
Liever een Rolls Royce dan een VWmetBentleylogo. :)
Nette wagen, lijkt me ook een hele belevenis om dit te rijden zeg. :)
C6_R zegt
@BmwMPower: Met!
@RBH: Liever een Bentley dan een BMWmetRollsRoyceLogo… :roll:
Laue zegt
ik heb er vorige week zaterdag één zien rijden op NL kenteken. Is dit mogelijk?
jan1666 zegt
@laue
zo te zien niet :P zeker weten dat t geen Phantom was?
GOD zegt
@ Laue
als jij er 1 zag dan moet het mogelijk zijn toch ;)
RBH zegt
Nee, je hebt liever een VWmetBentleylogo dan een RollsRoycemetBMWgadgets. :p (even goede vrienden he ;) )
C6_R zegt
Leg mij dan eens uit waarom dit een echte Roller zou zijn en een Bentley geen echte Bentley?
Ik dacht dat deze Roller ook een BMW platform en motor gebruikte?
bruine zegt
Hoeveel goedkoper (lees minder duur) dan de Phantom is dit beestje dan?
C6_R zegt
@bruine:
528.826 – 350.000 = 178.826
GOD zegt
@ C6_R
de Bentley zuipt 2 tot 3 keer zoveel benzine dan de Rolls.
Het V12 blok van BMW is gewoon pakken beter.
na een jaar heeft de Rolls de 50.000 weer terug verdiend :)
C6_R zegt
@GOD: Als ik autoblog mag geloven dan heeft die V12 een verbruik van 13 liter per 100 km in de BMW (die minder pk, minder nm en ongetwijfeld minder kg heeft). Wetende dat de Bentley flying Spur Speed gemiddeld 16,6 l op 100km verbruikt zie ik niet hoe dat 2 tot drie keer zoveel is.
Maar ik ben dan ook niet goed in wiskunde…
W1ck3D-78 zegt
Mooi van buiten, maar al dat houtwerk kan me niet echt bekoren. Then again, er is nog steeds zoiets als custom build. Interieur op maat en we zijn vertrokken.
GOD zegt
gemiddeld verbruik moet je niet op letten.
verbruik in de stad is wat accurater
Bentley: 1 op 4, Rolls Royce 1 op 8.
Bentley zuipt dan 2x zo veel, ok 3x was was wat overdreven.
C6_R zegt
@GOD: Waar haal jij het 1:8 dan vandaan? Gokje of is dat al bekend gemaakt?
*disclaimer: voordat mensen mij er van verdenken dat ik verbruik en of aanschafprijs voor deze categorie wagens belangrijk vind: Mijn overpriced conclusie was slechts een knipoog naar een reactie in het Bentley topic…
Peter zegt
C6 R en RBH voeren hier een discussie met dezelfde argumenten. Jullie hebben dan ook beide gelijk. Zowel de RR Ghost als de Bentley Continental Flying Spur zijn auto’s voor poseurs die denken dat klasse te koop is maar niet het budget hebben om voor de echte kiezen. Een zinnig mens verkiest gewoon een VW Phaeton of BMW 7 (of nog enkele andere merken/types).
C6_R zegt
@Peter: Klopt helemaal! Ik probeer dan ook niet te betogen dat de VolksBentleys echte Bentleys zijn, net zomin als ik dat van de moderne RR’sen die onder BMW gebouwd zijn zou beweren!
Neluz zegt
de prijs valt me nog mee voor een RR! en ik vind het echt een mooie bak!
dirkdejong zegt
Mooie bak! maar wat een lelijke spiegels!
Solstice zegt
De Ghost is een appel vergeleken met peer Mulsanne (oftewel, je kunt de auto’s niet echt met elkaar vergelijken.)
Voor wat betreft het verbruik/prijzen: If you need to ask, you can’t afford it.. ;)
Jos zegt
Mocht je überhaupt het geld hebben om een dergelijke wagen te kopen dan koop je toch gewoon hetgeen je het meeste aanstaat of wat je het mooiste vindt. Jullie mogen tevens blij zijn dat deze merken nog bestaan dankzij concerns als VW en BMW. Als je fan bent van een bepaald merk, en je voorkeur uitdrukt, probeer de andere merken dan niet zwart te praten.
Laurens zegt
Prachtig.
BPM gaat in 2010 weer flink naar beneden, slurptax vervangt dit deels. Als BMW het zoveel beter doet qua CO2, dan zie ik een groot probleem voor VW.
nickelson zegt
In Belgie E250.000,- daar gaan we ze dan wel zien rijden.
Alhoewel het nog een gigantische klap geld is natuurlijk.
Bedankt Bos voor de snelweg zo lekker saai te houden….
Tomaaas zegt
Waarom is de Mulsanne dan zoveel duurder dan deze ghost?? 10 pktjes is toch niet zo heel veel verschil
C6_R zegt
@slappehap: Mijn bron is de autovergelijker van autoweek.nl… Die rekenen voor de normale flying spur €264.028
@Tomaaas: Omdat de Mulsanne in de klasse van de Arnage en de Phantom valt en de Ghost in de klasse van de “volksbentleys” de Continentals zeg maar…
Van de Arnage based modellen heb ik me laten vertellen dat er 2x zoveel manuren, 2x zoveel leer en 2x zoveel hout in wordt verwerkt als in de Continental based modellen.
Combustion zegt
Ziet er beter uit dan een Mulsanne!
Niet dat dat moeilijk is..
AMG Powerrr zegt
C6_R,
deze auto’s (Bentley FS en Ghost) zijn niet bedoelt voor dikke power en de vetste wegligging. Dus de Rolls is helemaal niet overpriced, maar juist een koopje wat je ervoor krijg. Een heuse Rolls-Royce!
C6_R zegt
@AMG Powerrr: Een koopje is het zeker vergeleken met de Phantom, net zoals dat bij de cheape en de echte Bentleys is. Alleen een heuse Rolls Royce? Nee, een baby rolls!
Some like it hot... zegt
Wedden dat dit de nieuwe soccar word ? (voetbal auto)
De Bentley GT’s worden nu eindelijk van de troon gestoten. Hopelijk gaat deze Ghost niet zo snel vervelen als een Bentley GT(C)
Hubert zegt
Is eigenlijk heel simpel.
De bentley is voor voetballers en makelaars. Dus voor mensen met geld maar zonder smaak.
De Ghost is voor mensen met geld EN smaak.
C6_R zegt
@Hubert: Je redenatie is inderdaad heel simpel! Vind persoonlijk de moderne Rollsen nou ook niet heel chic, smaakvol en gedistingeerd…
julien zegt
prachtig ding,
doch ik zal toch eens m’n portefolio opsturen naar Rolls mits hun fotografie echt op de ballen trekt…
Idem Bughatti
Idem Bentley
enz..
matthisl zegt
dit ding kan je toch niet met een flying spur vergelijken.. zon rolls is echt niet gemaakt als sportieve auto, bentley wel
Rob zegt
Dat gaat Bentley zeker pijn doen, ik stap in ieder geval over! (-:
JagUar zegt
Ik zie bentley altijd als een auto waarin je zelf wil/moet rijden. De rolls meer als een auto waarin je gereden word.
Niet dat je niet zelf in een rolls Royce kan rijden, maar met de Phantom had ik altijd het idee dat het een auto was waarin de eigenaren achterin zitten. (uitzonderingen daar gelaten) Rolls is gewoon wat statiger.
Voor de rest mag dit mini-slagschip er zeker wezen!
glenne zegt
@ C6_r
je lijkt me net een Bentley fanboy.
De enige echte echte Bentleys in mijn ogen zijn de Arnage serie, Brooklands & Azure’s.
De continental is ook wel een Bentley, maar vind hem heel wat minder exclusief dan de andere types, ook gewoon het feit dat iedere nieuwe rijke een Continental wilt kopen.
Zelf zou ik zwaar knellen tussen een Phantom of een Continental, de Phantom voor zijn klasse uitstraling en zijn comfort, of de Continental die zowel qua prestatie en als comfort heel goed scoort.
Nuja ik zelf zal nooit het geld hebben!
C6_R zegt
@glenne: Ik ben wel een liefhebber van Bentley ja, maar dan vooral van de ouwetjes (jaren ’30). Maar een fanboy? Nee, een fanboy zou nooit toegeven dat de volksbentleys maar halve Bentleys zijn, zoals sommige BMW/RR fanboys dat niet van de Ghost willen toegeven…
En wat betreft de Arnage based modellen als enige echte Bentley’s anno nu, dat klopt ja! De Conti is toch met compromissen door VW gebouwd net als de Mulsanne. Maar helaas, ook dat platform moet eens een opvolger krijgen, ben al lang blij dat ze de 6,75 V8 hebben behouden!
SLR zegt
best wel jammer dat ie zo veel kost hij is wel mooi geworden ik werd er sprakeloos van maar het is hetzelfde ontwerp als de phantom en de drophead(met dak)dus ik begrijp niet waarom ik zo mooi vind
gummer zegt
Wil meneer autoblogger ons eens vertellen waar de letter K van 350K euro voor staat ?
Ichimaru zegt
@gummer: Kilo oftewel 1000
MGMIDGETMKIII zegt
even een vraagje…
zijn die suicide deuren standaard op de baby rolls?
Ik vind ze er mooi uitzien maar als dat soort dingen ook nog eens bovenop die 350.000 komen wordt de grap minder leuk.
MattCurlew zegt
Natuurlijk is het standaard
Jip zegt
350 k is 350.000 die K staat dus voor 1000, gebruik je eigen hersens eerst even…
Jip zegt
Spelfouten enzo niet over zeuren omdat je de smartass uit probeert te hangen aub
Gerard zegt
Als toekomstig euro-multimiljardair vanuit het niets, ga ik denkelijk alle eenheden aanschaffen.
Zowel de origenele eenheden als de meest ultiem-getunede eenheden.
Mijn achtergrond; ik ga gefinanciert worden door ’n Sheikh om voor hem ’n megagigantisch project te bouwen, waardoor Europa via ’n totaal project ginds voor altijd vertegenwoordigd is.