Niet lelijk, toch? Voor een Renault.
De Megane familie blijft maar groeien, na een 3-deurs, 5-deurs, Scenic en Estate komt Renault nu met een sedan op de proppen. En die wijkt zowel qua looks als qua naam redelijk af van zijn broertjes. Het front is duidelijk anders en ook de naam Fluence doet niet echt aan de Megane denken. Wel is de Fluence lekker ruim van binnen, want hij is gebaseerd op de langere Estate.
Helemaal verliefd geworden op deze Franse sedan? Dan heb ik slecht nieuws voor je, want (voorlopig) zal dit in Turkije gebouwde model alleen verkocht gaan worden in Turkije, Rusland en Roemenie. In West-Europa houden we om de een of andere reden niet echt van kleine(re) sedans. Hoewel Volkswagen met de Jetta laat zien dat het wel kan.
De eerste twee generaties van de Megane werden wel verkocht in Nederland overigens, maar verkooptoppers waren het niet. De verkoop van de Megane sedan werd in 2008 gestopt in Nederland.
Hubert zegt
Net zoals de Fiat Grande Punte Sedan (Linea??), is dit ook een mooie auto.
Jammer dat we hier in noor-west europa dit niet weten te waarderen.
Wij kijken veel te practisch tegen auto’s aan en kopen daarom alleen maar hatchbacks omdat die zo lekker gemakkelijk zijn.
jan1666 zegt
jaaaaaaaaaaaaaa renault heeft een mooie sedan neergezet!
Laue zegt
Mooie sedan, mooier als de jetta! Helaas niet in NL het zou de wegen zeker opvrolijken
Prinz Pilz zegt
Best een mooie wagen. Voor een Renault. Met name het ontbreken van allerlei rare experimentele lijnen en gedoe spreekt mij erg aan. Toch ziet de auto er modern uit. Prima!
jan1666 zegt
ppeugeot 407 trekjes in de zwarte voording met mistlampen
jack zegt
ben absoluut geen renaultfan, maar ik kan deze auto wel waarderen.
Overigens de Mazda 3 sedan zie je hier ook voldoende rijden;)
Henk_he zegt
En de Volvo S40 is volgens mij ook een ‘kleine’ sedan (op het onderstel van een Focus), die rijden er ook voldoende rond. Daarnaast zie je ook vaak zat de Seat Cordoba (oude model) rondrijden, ook een kleine sedan…
Ik denk dat de auteur zijn claim (In West-Europa houden we om de een of andere reden niet echt van kleine(re) sedans) wat moet bijstellen.
robbie zegt
@Henk_he: De Volvo S40 is een van de weinige sedan’s die wel verkoopt. Maar die auto is dan ook alleen als sedan verkrijgbaar (tot de komst van C30) en ook iets hoger in de markt gezet.
Sedan versies van middenklassers zoals de Golf, 307, Astra, Focus etc worden slechts mondjesmaat verkocht in Europa. Dat heb ik niet gedacht, maar dat is de koude waarheid.
Waarom denk je anders dat een heleboel van die modellen niet (meer) leverbaar zijn in Nederland.
TimoBac zegt
Nee ik vindt m wel lelijk, maar dat komt misschien puur omdat het een renault is, en ik m niet in het echt heb gezien. Citroen C6 precies hetzelfde;lelijk op de foto toen kocht opa er een en nu vindt ik het een prachtige auto.. Testen??
wow zegt
ik kan om die voor kant wl janken gadverdame!!!!!!!!!!
Laue zegt
@ Henk He
gelukkig is het de menings van de auteur, en niet van AB.nl ;) :P
MattCurlew zegt
Ik vind hem ook lelijk. Rare neus en de rest heeft de vorm van een vis (netals de Laguna Coupe). Gelukkig hebben we de Mazda3 Sedan nog in NL
micheloo0 zegt
Megane break is veel mooier :D
W115 zegt
Leuk kleine a4 van Renault, alles wat afwijkt van hoe Renault het wil doen, dumpen ze in het oosten, en soms komen er leuke dingen zoals deze, de prijs zal waarschijnlijk ook niet hoog zijn . jammer :(
joah zegt
jawel! Wel lelijk
bengelke zegt
weet iemand voor wanneer de meganecc is? Of waar ik al fotoos dervan kan vinde?
brecht zegt
als die koplampen aansluiten op de grill hebben we samen met die bult in de motorkap een lancer-snuit
Laue zegt
@ Timobac
http://www.autoblog.nl/archive/2007/05/07/rijtest-citroen-c6-22-hdi
rikkon zegt
Toen Renault de Megan Sedan nog zelf tekende ipv dat door de Koreanen liet doen zag tie er beter uit, beetje anoniem design zo.
Holle moterkap is dan wel weer leuk.
RickB zegt
Daar heb je ook geen Clio maar een Thalia >_> echt maf!
jan1666 zegt
@robbie
bestaan er sedans van golf astra focus en 307?
MattCurlew zegt
@jan1666: die bestaan ja. De Jetta voor de Golf. En de Astra sedan bestaat o.a in Brazilie (helemaal niet verkeerd trouwens!) en de 307 heb je o.a in China als sedan. Van de 308 komt er ook eentje aan
Laue zegt
@ JAN1666
golf ja -> de jetta
Focus ja -> Focus sedan
astra ja -> Astra sedan
307 ? -> moet ik je schuldig blijven
robbie zegt
@Laue: ze bestaan wel, dat ontken ik niet. Maar om het nou verkooptoppers te noemen?
Astra = niet (meer) leverbaar in Nederland (sinds 2004!)
307/308 Sedan = niet leverbaar in Nederland
Fiat Linea = niet leverbaar in Nederland (en West-Europa)
Citroen C4 sedan = niet leverbaar in Nederland (en West-Europa)
Focus = zeer kleine aantallen
Jetta = Zo’n 6% van de verkochte Golfjes (Golf+Jetta) is een Jetta
En dan is de Jetta nog een van de meest verkochte ‘kleine’ sedans (615 dit jaar). Het aandeel van sedans is dus peanuts. Je kan wel zeggen dat je ze ‘vaak’ ziet, maar uiteindelijk draait het om de verkoopcijfers.
Stel dat 7,5% van de verkochte Megane’s een sedan is dan zouden er op jaarbasis zo’n 300 verkocht worden. Er worden per jaar meer S-Klasses verkocht in Nederland…
MattCurlew zegt
@robbie: de Linea verkopen ze wel in Spanje bv. Of wordt dat alweer tot Zuid-Europa gerekend?
robbie zegt
@MattCurlew: heb je helemaal gelijk in, de C4 sedan wordt daar volgens mij ook (op kleine schaal?) verkocht. Voor het gemak reken ik die landen maar even niet tot West-Europa.
Weet jij toevallig welk percentage van de verkochte Mazda3’s een sedan is? (in Nederland of Europa)
MattCurlew zegt
@robbie: nee helaas. Maar dat zal ook niet enorm veel zijn..
MattCurlew zegt
Jullie hebben vast wel eens van google gehoord..?
jan1666 zegt
zijn alle 4 nou niet bepaald enorm mooi, maar die peugeot is nou ook weer niet lelijk..de astra wel en focus ook
MattCurlew zegt
@jan1666: aparte smaak heb je dan..de 307 ziet er juist niet uit terwijl de Astra sedan domweg geslaagd is
MattCurlew zegt
Mooie verhoudingen, strakke lijnen, stoere kont.. nice!
DenE zegt
Ziet er wel netjes uit hoor, iig veel beter als de vorige Sedan versie van de Mégane. Dit is niet écht een vlotte ‘jonge-mensen-auto’ maar die vorige was écht een ouwe-luIIen-bak. Ik weet zeker dat er markt voor dit soort auto’s is. Kijk maar hoeveel Priussen er verkocht worden, en deze zal zeker vergelijkbaar zijn qua ruimte en rij-eigenschappen. Nu moet Wouter alleen nog even de kappen gelijk trekken en de BPM laten vervallen en de bijtelling op deze ook terug schroeven naar 14% dan is alles weer eerlijk. Ik weet zeker dat de 1.5DCi ook 1op17 kan halen (net als de prius in de test van AW)
robbie zegt
Een sedan die wel goed verkoopt in Nederland is de Civic Hybrid, maar dat heeft niks met de carrosserievorm te maken, maar wel met de hybride aandrijving.
Honda durft namelijk geen Civic sedan met ‘normale’ aandrijflijn naar Europa te halen, want er zal zijn geen hond zijn die het koopt.
PS Het segment van nog kleinere sedan zoals de 206 sedan, Corsa sedan, Yaris sedan en Clio sedan zal ik maar helemaal buiten beschouwing laten.
DrsDre zegt
Wat dachten jullie van deze?
Of Deze:
Maar ik moet nu zeggen dat Renault EINDELIJK een mooie sedan heeft neergezet, nu wacht ik alleen op het moment dat ze naar Nederland komt om ons straatbeeld te verbeteren.
Activa zegt
Niet echt lelijk nee, maar echt mooi is ie toch ook niet.
Ik word er koud noch warm van. Trouwens van de Franse merken vind ik dat Renault het minst goed bezig is.
Imo is PSA vééééél beter bezig.
Prisma zegt
Blijft een renault, ze promoten het merk als de goedkoopste te zijn. Keerzijde is wel dat ze hun wagens met verlies verkopen + als je uw wagen verkoopt verwachten de mensen dat je hem wegdoet voor 2x niets. Want Renault is de goedkoopste.
Donder zegt
Hm… iets zegt mij dat men hier straks gewoonweg een Dacia-logo opplakt.. en zie hier.. de nieuwe Dacia Logan
rekord zegt
Hmmm, PSA beter als een renault??, mijn buurman heeft zo,n nieuwe Citroen Berlingo personenuitvoering geleased en dat apparaat is aan de buitenkant nogal “opgeruigd” met een lading plastic waar je heel wat GFT containers van kunt maken.
Aan de binnenkant van de deuren zit nauwelijks nog lak, overal zie je onafgedopte schroeven zitten en plastic wat matig aansluit en ik verwacht dat die opbergbak bij de achterklep (aan het plafond!!) ook vanzelf wel een keer naar beneden komt..alles is wel fidily in elkaar gezet.
Duidelijk is hier de trend naar goedkoper produceren te zien en dat is jammer..aan de andere kant doet niet alleen PSA dit ,trek de achterklep van de huidige toyota corolla maar eens open.
Auto,s met verlies verkopen?, meestal pakken ze dat (kleine) verschil terug in de onderdelen waar de fabrikant op verdient als er weer wat kapot gaat aan de “voiture dramatique”.
Bon Jour!!
ruben zegt
van een hatchback moet je geen sedan maken…
Japie zegt
Net niet,…die wielen ogen wat iel,..en hij had iets breder gemogen,,…de hb is toch geslaagder mijn inziens
Superkoerier! zegt
Ziet er op de foto wel aardig uit eigenlijk. Nu nog de voorkant naar de huidige serie Meganes (wellicht model 2009?) en dan wordt het wellicht nog eens wat.
GND zegt
Ik zie het wel gebeuren dat zulk soort uit naar nederland komen zie bijvoorbeeld de insignia pracht kar maar praktisch gezien is ie wat minder als sommige andere in zijn segment tog verkoopt die pracht bak erg goed. Daaruit kan je opmaken dat design tog steeds belangrijker wordt.
Simpson zegt
Hee, een renault mondeo…
oftewel saai, helemaal voor een megane
Le_Feber zegt
Ziet er absoluut niet verkeer uit, als je kijkt naar algemene sedan dan ziet de achterkant er altijd zo raar hoog uit, maar bij deze valt dat nog zeer mee, en ik vind de achterlichtunits ook netjes uitzien. Ze hadden allen de voorkant van de megane coupe moeten geven, dan zag het geheel er ook nog is goed sportief uit, nu is het braaf gebleven.
sven2 zegt
De eerste renault sinds JAREN die ergens nog maar op trekt!!!
VivelaFRANCE zegt
Niet echt mooie auto, voor een kleine sedan valt het op zich best mee, maar kleine sedans zijn gewoon lelijk ;) (ze doen me denken aan de chinese automarkt…) !
Rutgertje zegt
Wij worden in Europa altijd opgescheept met hatchbekkies. Is zo lekker makkelijk voor een fabrikant, maar een type koetswerk maken.
Rutgertje zegt
Afgescheept dus eigenlijk.
Citrofiel zegt
Grappig. Waar de andere Mégane-varianten een zowat opliggende motorkap hebben, heeft deze sedan juist een dieper liggende motorkap. Best aparte voorkant overigens, maar vreemd genoeg tegelijk wat anoniem. Net als de achterkant. Nee, een C-Triomphe of die kortere variant waarvan ik de naam vergeten ben vind ik toch beter. En niet alleen omdat ze van Citroën zijn. ;) Hoewel, op interieur wint de Renault het vast.
Tedje de Haag zegt
@bengelke: Ja, april 2010 en nee, nog helemaal geen foto’s van.
Ericc B zegt
Opmerkelijk genoeg zijn deze Fluences, in tegenstelling tot de nieuwe Meganes, uitgerust met een analoge snelheidsmeter ipv een digitale.
Verder valt me op dat er een Carminat TomTom scherm in zit, maar dat het bedieningspaneel daarvan (normaal gezien tussen de voorstoelen, rechts van de handrem) lijkt te ontbreken.
Tenslotte die waaibomenhouten strip bij het beige dashboard heb ik (gelukkig) nog nooit eerder gezien. Wat is dat lelijk zeg.
Le_Feber zegt
@ eric c b
Dat van de analoge snelheidsmeter was mij ook al opgevallen en wat betreft het bedieningspaneel van de tomtom, deze worden ook geleverd met afstandsbediening. Dus dan laten ze het centrale bedieningspaneel weg.
Esprit_de_Flandre zegt
Is niet echt een Renault. Het is een Samsung SM3 met wat aanpassingen.
Niettemin mooi ding.
Citrofiel zegt
Of hij was wel (mede)ontwikkeld door Renault, maar eerder door Samsung in productie genomen? Ik geef slechts een mogelijkheid…
Patrick zegt
Dus eigenlijk hebben ze die Fluence Z.E. gewoon gebaseerd op de SM3 van Samsung?! TELEURSTELLING!! Alhoewel de Z.E. er best goed uit ziet!!