De Chinezen beginnen eindelijk premium trekjes te krijgen? Het lijkt er wel op. Want tijdens een J.D. Power onderzoek naar Customer Satisfaction met betrekking tot Dealer Service scoorde het Chinese Roewe toch maar mooi een vierde plaats. En BMW vinden we pas terug op plaats 5.
Bij het onderzoek onder 10.824 klanten werd gelet op de volgende vijf aspecten:
1. Service Facilities
2. Service Quality
3. Vehicle Pickup
4. Service Initiation
5. Service Advisor
Als beste uit de bus kwamen de dealers van Guangzhou-Honda en de top drie werd compleet gemaakt door Lexus en Mercedes.
De hele top 10 zie je hieronder:
1. Guangzhou-Honda
2. Lexus
3. Mercedes-Benz
4. Roewe
5. BMW
6. Dongfeng-Honda
7. Dongfeng-Nissan
8. Dongfeng-Citroen
9. GM-Chevrolet
10. Audi
Het complete onderzoek van J.D. Power kan je HIER lezen.
En als je weet dat Roewe’s eigenlijk verbouwde Rover’s zijn die gewoon 5 sterren scoren bij een crashtest dan lijkt het mij wel een veilige aankoop. Of niet? (via: chinacartimes.com)
Chuppa zegt
In Azië ja. Wel relevant om te vermelden…
C6_R zegt
@Chuppa: Er staat: China: Roewe biedt betere service dan BMW en Audi.
Dan hoef je toch niet meer te gaan vermelden dat China in Azië ligt?
WJ Prins zegt
Schrik er niet van heb 100000 kilometer probleemloos gereden in een Rover 75. Heb er nu alweer 27000 kilometer opzitten in een MG ZT-T. Zijn zwaar onderschatte wagens.
mrB zegt
ik vind het toch niet helemaal duidelijk dat het in azie is uitgevoerd. Had iets beter vermeld mogen worden. Het lijstje zag er al zo vreemd uit :P
lincoln zegt
opdonderen met die Chinese troep ..
en van fatsoenlijke service ben ik al helemaal niet gedient ..
wij willen dure auto,s en een trap na ..
bozewolf zegt
lmao @ lincoln.
Om de sceptici een stap voor te zijn: Ipv futselen met de resultaten is het heel goed mogelijk dat een “respect-cultuur” als China het gewoon belangrijk vindt dat de service goed is, en dat “domestic” merken zich daar ook op instellen.
Chuppa zegt
@C6_R: Mwah, ik vind het niet zo duidelijk hoor. Zeker als dan de opmerking gemaakt wordt dat het de auteur ‘dan wel een veilige aankoop lijkt’. Of woont Robbie in China? Maar goed, je hebt gelijk, het stáát er wel.
Rick dos zegt
Als “service” staat voor de “service” die je bij je plaatselijke afhaal-Chinees staat dan stelt dit onderzoek niet veel voor.
Mocht je niet afhalen en daar eten dan zijn de kakkerlakken gratis, samen met je kroepoek…
Tommy2 zegt
Ja maar BMW is Premium!!
Trouwens het was al bekend dat Lexus de zaakjes in Europa goed voor elkaar heeft op dit gebied, wel grappig dat het in deze test ook zo blijkt te zijn.
lincoln zegt
als “chinees” staat voor de “chinees” bij de plaatselijke afhaal-service ..
dan hebben nog nooit van kroepoek vernomen ..
maar het moet heerlijk zijn voor die mensen om na al die jaren van ellende eens series genomen te worden als consument ..
en dan bedoel ik niet “serieus genomen worden” zoals bij de nederlandsche Alfa-dealer ..
lincoln zegt
ps .. lees effe door de schrijf-fouten heen a.u.b ..
Rick dos zegt
Van kroepoek hadden we al vernomen lang voordat Lung Fung z’n eerste afhaalservice opende. Kroepoek komt namelijk van de Indonesische keuken…
Maar het moet inderdaad heerlijk voor die mensen zijn om serieus genomen te worden. Bekrachtig alleen maar mijn vermoeden…daar niet van.
Vanquish zegt
BMW wordt geownt door Roewe. Hahahahaha! De modellen van BMW zijn dus niet de enige dingen die slecht gaan daar.
Maarten zegt
t zal best maar k ga niet in zo’n hok rondrijden
VolvoXCseries zegt
Roewe biedt dan wel betere service, maar geen betere(en mooiere) auto
Duidelijk zegt
Ik denk dat het nog wel even zal duren voor de Chinese wagen de Europese standaard aan kan.
Dit onderzoek moet ook wel met een korreltje zout genomen worden natuurlijk. China is recht van vrije meningsuiting nog steeds een utopie. Maar dat wil niet zeggen dat ze daar niet beleefd en vriendelijk kunnen zijn met een directe oplossing voor het probleem.
hanz zegt
ik ben het met VolvoXCseries eens:
“Roewe biedt dan wel betere service, maar geen betere(en mooiere) auto”
G. de Groot zegt
Wij van WC Eend…
robbie zegt
@G. de Groot: Wij van J.D. Power…?
G. de Groot zegt
J.D. Power doet onderzoek naar de mening van Chinese consumenten, en die consumenten zullen zeker niet gespaard zijn van enig nationalisme.
bozewolf zegt
J.D. Power doet altijd op dezelfde manier hun onderzoek, dus als het allemaal op meningen gestaafd is, moeten we ons dan niet hard achter de oren krabben als in Duitsland Duitse merken hoog eindigen?
En frappant genoeg scoorde recentelijk juist Renault hoog in Duitsland…
FrankypankyV8 zegt
Vermoedelijk is het een domme vraag, maar wat is het verschil tussen een “Dongfeng-Honda” en een “Guangzhou-Honda”????
:?
cardesigner@USA zegt
@FrankypankyV8, Donfeng-Honda is met varkensvlees en is mild, Guangzhou-Honda is wat pittiger en met kip bereid :D
Herke zegt
6. Dongfeng-Honda
7. Dongfeng-Nissan
8. Dongfeng-Citroen
Wat betekent die dongfeng ervoor?
Evilghost zegt
Het is een Chinees automerk met joint ventures.
Bobby Orlando zegt
Wat een bende kinderen hier.
erik van ingen schenau zegt
enkele opmerkingen:
1. (rijke en middle-class) Chinezen zijn lastige en eigenwijze consumenten, vaak bereid minder te slikken dan wij.
2. deze Chinezen hebben een grote voorkeur voor Westerse en Japanse produkten vanwege hun betere reputatie (ze zijn echt niet gek)
3. Roewe heeft zijn succes te danken aan haar zelf ontwikkelde 550, waarvan alleen het platform stamt van de Rover 75. De oude Rover 75/ MG ZT (Roewe 750/ MG 7) modellen verkopen slecht in China.
4. Conclusie: het is dus een grote prestatie van Roewe, want voor een Chinees merk is het roeien tegen de stroom in.
5. We zullen het volgend jaar zelf gaan zien wanneer de MG 6 in Longbridge in produktie komt en in Europa verkocht gaat worden.
Patrick zegt
Eric, daar valt weinig aan toe te voegen. Klopt helemaal. En ik heb in China in de Roewe 550 meegereden met een taxi. De auto straalt kwaliteit uit. Zeer degelijk.
Hans zegt
Wel aardig, om al die vooroordelen en kinderachtige opmerkingen te lezen. Zijn jullie wel ooit eens in China geweest? Chinezen zijn inderdaad erg kritische consumenten, en dat Honda en Lexus hoog eindigen verbaast mij niet (overigens wordt Lexus alleen in Japan gemaakt, niet in China, in tegenstelling tot bijv. Toyota). Uit eigen ervaring: de Chinese Volvo/Ford kwaliteit laat wel te wensen over (S-Max 2.3 automaat, S80 2.4)
love4sportcars zegt
ik snap niet waarom audi vanonder staat??