Tijdens de zware hagelbui eind juli in Zuid-Limburg zijn niet alleen ruim 400 gloednieuwe BMW’s vol met deuken komen te zitten. Bij Broekman Carcenter in Born stonden ook een heleboel gloednieuwe Mercedessen te wachten om afgeleverd te worden. Maar Mercedes Nederland geeft, in tegenstelling tot BMW, geen korting op deze auto’s.
Volgens PR-manager Per Peschar ging het hier om ‘build to order’ auto’s en heeft een expertiseteam van de fabriek de auto’s hersteld. Blijft de vraag natuurlijk over of de kopers van deze auto’s wel op de hoogte zijn gesteld van het verleden van hun gloednieuwe auto. Maar blijkbaar is dit de normale gang van zaken bij Mercedes:
“Er is vanuit de fabriek een expertiseteam gekomen om de schade te herstellen. Het gebeurt wel vaker dat er auto’s beschadigd raken en dan is dit de normale procedure.”
Heb je onlangs een paar weken extra op je gloednieuwe Mercedes moeten wachten? Misschien ben jij dan wel een van de ‘gelukkigen’.
Bij NedCar in Born zijn ook een aantal geproduceerde en gestalde Mitsubishi’s beschadigd. Mitsubishi Nederland hanteert de volgende policy met betrekking tot deze auto’s:
“Die auto’s zijn hersteld en worden gewoon verkocht. Maar het is mogelijk dat we korting gaan geven”
Via: automotive-online.nl
lincoln zegt
owwww wat erg ..
er heeft ooit een putje in mijn plaatwerk gezeten ..
wat zullen de buren wel niet denken ??
Cantago zegt
Ik vind de afhandeling van BMW toch wel een stukje netter! Weer een stukje boost voor het imago van BMW (is ook wel nodig na de 5 serie GT!!)
Guy zegt
lekker boeiend. het gebeurt regelmatig dat auto’s aankomen met transportschade en ook gewoon als nieuw worden afgeleverd.
WieAndersDasAuto zegt
Net zoals Guy zegt: vaak zijn de ”gloednieuwe” auto’s beschadigd geweest en de meesten weten er niks van af…
Maar wat BMW deed was veel netter.
Duidelijk zegt
BMW was gewoon publiciteit stunt. MB doet wat ik vind dat niet meer dan normaal is. Die dingen zijn tot op de afwerking die MB vereist afgewerkt.
Je koopt een MB en je krijgt een MB met MB kwaliteit. Hier is toch helemaal niets mis mee?
Maar BMW verkoopt ze wel met schade en BMW is natuurlijk een van de duurste in onderhoud ;-)
robbie zegt
@Duidelijk: BMW repareert ze en verkoopt ze vervolgens met korting. Een stukje netter dus.
RA999 zegt
Wat BMW deed heeft niks met netheid en ethiek te maken, het is pure marketing. Heel slim en ook nog eens heel gratis.
mardec zegt
Dus als er door een toeval een deukje in je auto komt tijdens het transport is het niet genoeg de een expert het komt maken, maar je moet ook nog eens korting krijgen? Doe niet onnozel..
KeesB zegt
1-0 voor BMW.
Niet vanwege die korting, maar vanwege de goede gratis marketing :)
M5Power zegt
Ik heb nx tegen MB in tegendeel maar verschiet er niet van dat ze geen korting geven maar toch shapoo voor bmw dat ze 15% korting geven dat zijn toch al aardige bedragen!
Hugo zegt
Expertise, jaajaa… Deze mail kreeg ik vorige maand, gewoon studenten schadeexpert laten spelen:
Crawford & Company is een wereldwijd opererende organisatie op het gebied van schade-expertise. Een onderdeel van de werkzaamheden betreft alles gerelateerd aan het transport en de opslag van goederen in de ruimste zin des woords. Een team van gespecialiseerde experts is verspreid over geheel Europa. Wij werken met name voor de verzekeringsindustrie en de internationaal opererende multinationals.
Onze vestiging in Duitsland heeft vanuit de Duitse verzekeringsmarkt een opdracht ontvangen in Born, Limburg. Tijdens kortstondig noodweer is er hagel- en stormschade ontstaan aan circa 1.000 personenauto’s in opslag. Deze schade wordt in beginsel behandeld vanuit onze Duitse organisatie.
Hugo zegt
Vervolg brief:
Teneinde de schade per auto te kunnen inventariseren, waarbij vastgelegd dient te worden wat het merk, type en kleur van de auto is, alsmede het serienummer en de daadwerkelijke beschadigingen, zijn wij op zoek naar iemand die voor een periode van 4 tot 6 weken beschikbaar is, om deze werkzaamheden uit te voeren. De aanvang is in principe per maandag a.s. 27 juli 2009.
Uiteraard staat er een vergoeding tegenover, echter momenteel wordt hierover nog met de verzekeraar onderhandeld. Afhankelijk van de locatie van de kandidaat zal worden zorg gedragen voor vervoer en/of lokale accommodatie.
Laurens zegt
@Hugo: een afgestudeerde student is een betere keuze?
OT: BMW doet het netjes. Maar de Benzen waren al verkocht, dus de korting was al onderhandeld. Je wilt niet weten wat er allemaal met je auto gebeurt, voor of na aflevering. Meestal niets.
Relief zegt
@Hugo
Misschien is lezen voor jou niet bestemd, maar er staat “Teneinde de schade per auto te kunnen inventariseren”. Er staat nergens “Teneinde de schade per auto te kunnen herstellen”.
Misschien moet je eens je Nederlands bijschaven als student ;)
Race_Kees zegt
Relief, jij moet ook leren lezen…
Gewoon de eerste post van Hugo nog een keertje lezen.
Relief zegt
@Race_Kees
Ja ik heb het gelezen en daarin staat een algemeen verhaal. Misschien moet jij eens de tweede post lezen. Daarin staat dat ze iemand zoeken die de boel gaat INVENTARISEREN. Ik zal het eens voor je in de Van Dalen opzoeken:
– in·ven·ta·ri·se·ren -seerde, h geïnventariseerd inventaris opmaken
– in·ven·ta·ris de; m -sen 1 ergens aanwezige voorwerpen, goederen enz. 2 lijst daarvan
Kortom: ze zoeken een student die naar Limburg gaat en dan een inventaris (een lijst van) maakt van de beschadigde auto’s.
Denk je nou echt dat een simpele student een auto kan repareren. Use your brains verdomme!
Hugo zegt
@Relief
Een schadeexpert doet toch niets anders dan schade’s inventariseren? Wat weet een student nou van dat vak. Het ligt vast iets gecompliceerder dan putjes tellen…
Trouwens, ik schrijf nergens dat een student de schade gaat herstellen, get your facts right.
Relief zegt
@Hugo
Er staat nergens dat de schade-expert verantwoordelijk is voor het opstellen van een inventaris. Die schade-expert slaat op het gedeelte “Een onderdeel van de werkzaamheden betreft alles gerelateerd aan het transport en de opslag van goederen in de ruimste zin des woords.”
Een student maakt een lijst en stuurt dit door naar het bedrijf en die stuurt dan een schade-expert er naar toe.
Een student moet alleen dit doen: “waarbij vastgelegd dient te worden wat het merk, type en kleur van de auto is, alsmede het serienummer en de daadwerkelijke beschadigingen,”
Ik zie niet in wat daar zo moeilijk aan is. Een kind kan de was doen.
Relief zegt
Een schade expert stelt vast aan de hand van fotomateriaal of een persoonlijke reis de werkelijke schade (financieel).
Relief zegt
Wat ik dus wil zeggen is dat een schade-expert niet zijn tijd moet verspillen met een inventaris opstellen, maar zijn werk is dus doorgeven aan zijn werkgever wat de werkelijke schade is en hoeveel een verzekeraar moet uitkeren.
Net als dat je bij een auto-ongeluk ook een schade-expert langs komt om te kijken wat het allemaal gaat kosten voor de verzekeraar.
Alleen is het een beetje lastig verhaal met 1000 auto’s.
cardesigner@USA zegt
Waarom verdedigen jullie toch steeds BMW, terwijl BMW gedrochten als de X6 maakt? Met een MB zit je tenminste safe. Op de R na dan, alhoewel ik deze wel mooi vind.
1-er Reihe zegt
@cardesigner@USA: ik snap je opmerking niet. Waarom zou je in een BMW minder safe zitten dan in een MB? En waarom in een MB R-klasse dan ineens weer niet? En wil je mij vertellen dat alle Benzen mooi zijn? Inderdaad.
Het staat als een paal boven water dat BMW het hier het slimste heeft aangepakt, want gratis positief in het nieuws kweekt een hoop goodwill, daarnaast ook nog eens gewoon eerlijk zijn richting de klanten dat er hagelschade is geweest aan de auto’s, goed bezig!
hape zegt
Mercedes heeft geen publiciteitsstunt nodig
Benz.. zegt
Ach, als men als klant maar gewoon de Mercedes-Benz krijgt waarvoor hij/zij heeft betaald is het in mijn ogen goed. En er zal alleen maar oppervlakkige schade zijn, dat wil zeggen: de carroserie van de auto.. Als men daar gewoon een goede prijs van maakt is iedereen tevreden!
Tim zegt
Het is Koopman en niet Broekman
Ik rijdt regelmatig ritten voor ze en ik vroeg me al af waarom er een paar weken terug in alle auto’s een a4tje met ‘hagelschade ok’ op het dashboard lag.
Tim zegt
oh haha ik zie nu dat broekman ook bestaat..
wat een toeval in zon klein dorp twee ‘automotive groups’ met bijna dezelfde naam en beiden een rotvoorraad aan duitsers
akif7 zegt
eveerbody loveeeees bmdubbelV
Ash zegt
Hehe dat is Mercedes-Benz weer he.. Een ouwe vrekken auto :D Die willen gewoon de volle prijs voor een (ex-)beschadigde auto krijgen :).
MBABC zegt
Hoezo gratis marketing? Hoeveel denk je dat die 15% per auto kost? Kan je aardig wat advertenties van plaatsen … Mercedes schuiift het probleem gewoon door naar de dealer. Die mag na het verschijnen van dit soort berichten de klanten gerust gaan stellen dat het toch echt hun auto niet betreft … en zeker weten dat er mensen zijn die gaan dreigen dat ze gaan annuleren als ze niet op papier krijgen dat hun auto geen schade heeft gehad. Degene die bij een dealer werken weten precies wat ik bedoel …
BMW lost het naar mijn mening voor zowel hun eigen als voor de dealers netjes op. Op het contract staat waarschijnlijk gewoon vermeld dat de auto hagelschade heeft gehad. Klant blij met korting, dealers blij omdat ze geen gezeur hebben en BMW blij omdat ze achteraf geen gezeik hebben …
Sorcerer zegt
Waarom zou de klant hiervan op de hoogte worden gesteld? Er is toch niks engs met de auto?
Die 15% van BMW was puur marketing…
tss68nl zegt
Och och. Moet je voor de gein Pon eens even bellen en vragen naar de cijfers hoeveel procent van de autos schade hersteld moet worden voor deze worden doorgeschoven naar de dealer ;)
Vw, porsche, audi, skoda, seat… geen enkele auto koop je gegarandeerd zonder verborgen of gebrekkig gerepareerde schade. En het zal bij andere importeurs er vast niet anders aan toe gaan.
Koopman zegt
Gok met zijn allen is hoeveel schade er op rangeerterreinen van autofabrieken wordt gereden…
Er zit bij iedere productiefaciliteit een schadeafdeling om alle parkeerschades weer weg te werken. Hier krijgt de toekomstige eigenaar ook nooit wat over te horen.
MBABC zegt
Natuurlijk hebben veel nieuwe auto’s al schade gehad voordat ze bij de dealer aankomen, alleen is dit verhaal nu uitgebreid in het nieuws verschenen. Veel klanten bellen dus nu hun dealer om te vragen of hun auto er bij zat … als het niet bekend geworden was, had je er verder niemand over gehoort.
p987s zegt
je betaald de hoofdprijs en wordt er nog bij genaaid!
ik vind dat MB het om zijn minst moet doorgeven aan de klant.
de schade die de expert opneemt moet een gedeelte opgenomen worden van lagere nieuwwaarde.
Bohica zegt
BMW is gewoon netter om eerlijk te vertellen dat hun auto nu dan al een klein schade verleden heeft.
Mercedes wil de volle pond terwijl ze een ex-schade auto verkopen als nieuw.
En sinds wanneer zijn bmw’s duurder in onderhoud dan mercedes ?
Potver7 zegt
Ik snap het probleem niet zo hoor. Als de schade netjes word hersteld en je ziet er niks van, dan is er toch niks aan de hand? Hooguit is de auto een beetje zwaarder vanwege de extra plamuur en lak, maar bij de gemiddelde Merc is dat verschil te verwaarlozen lijkt me.
Overigens denk ik dat sommige plaatwerkdelen vervangen worden in plaats van gerepareerd (bijv. kofferdeksels, motorkappen, voorschermen). Dus dan maakt het al helemaal niet uit.
Als je denkt dat je dealer het wel even netjes meldt als je auto ooit schade heeft gehad, dan ben je wel vrij naief.
Goed_Koopman zegt
Flauw hoor, dit artikel.
Hilgert zegt
Ik snap niet dat mensen zo paniekerig reageren over schades. Als het toch netjes (=onzichtbaar) hersteld wordt lijkt mij dat je weer een schadevrije auto hebt.
cardesigner@USA zegt
Wat een onzin is dit artikel zeg! Als ze de motorkap bijv. vervangen dan is er toch niks aan de hand? De hagel kost de dealer nog extra geld ook.
Griffin zegt
Alsof een nieuwe auto altijd schadevrij zou zijn. Als je ziet hoe veel er soms aan het plaatwerk opgeknapt moet worden voordat een nieuwe auto aan zijn kersverse eigenaar overgedragen kan worden…
Bob zegt
@ Hilgert
Dat vraag ik me ook al jaren af volgens mij typisch Nederlands. Als mensen een gebruikte auto van jaren oud kopen mag er nog geen putje inzitten.
Bernie zegt
Marketingstunt? Wat een bullsh.. hier? de anti-BMW fanboys (oh, I love this word) hebben weer bloed geroken.
Ik zou NOOIT de volle pot willen betalen voor een wagen die zo’n hagelschade opgelopen heeft. De transportschade waar sommigen het hier mee vergelijken is peanuts in vergelijking met hagelschade. Een krasje is nog geen overblutste auto!
Neem enkel nog maar de lak. Het spuitwerk van de reparatie evenaart nooit het gepolariseerd+gerobotiseerd+gebakken lakwerk van de fabriek. Veel fabrikanten (zoals BMW) dragen net dit hoog in het vaandel. In de assamblage worden tal van voorzorgsmaatregelen genomen & controles gedaan om lakschade te vermijden. Een gerepareerde wagen aan de volle pot verkopen betekent zoveel als deze maatregelen verwaarlozen. Het is gezichtsverlies voor het merk & zijn klanten!
Voor sommigen hier is het ‘zo goed als nieuw’ als het er maar ‘uitziet als nieuw’… Niets is minder waar. Dus voor jullie is een met gipsplaten opgelapt huis hetzelfde als een nieuwbouw? Nee hoor, ik hoef geen auto met plamuur. Als ik de keuze maak om een nieuwe wagen te kopen, dan wil ik een nieuwe en geen opgelapte. Bestaat er geen bewondering voor Vakmanschap en techniek meer? Is het enkel nog “mooi uitzien” wat telt?
Dankuwel BMW voor het respect en de meisterschaft!
Een fiere BMW fanboy.
hape zegt
Gelukkig zijn er altijd nog bmw fanboys die het anders zien….
1-er Reihe zegt
@hape: natuurlijk, eerlijk vertellen over schades duurt het langst. BMW snapt dat, en krijgt er tegelijk terechte goede publiciteit mee. En als er BMW fanboys voor nodig zijn om het concept van transparant en tegelijk commercieel zakendoen aan de bovenstaande Mercedes-adepten uitgelegd te krijgen, dan zijn wij fanboys hier nooit te beroerd voor! :D
BananaFlip zegt
Eigenlijk is het ook niet meer dan normaal dat een schadevrije auto zonder gebreken gewoon tegen de afgesproken prijs wordt geleverd.
Wat BMW doet is alleen maar mooi meegenomen voor de lucky bastards die net één van die Beemers hebben gekocht.
Bob zegt
@Bernie
De gemiddelde autospuiter levert beter werk dan dat “originele” sinaasappeleffect van de meeste merken.
Bernie zegt
@ Bob, (en anderen met oogkleppen):
Dream on man. Dan zouden de fabrikanten geen miljoenen investeren in hun spuitwerk. Dan zouden ze het doen met enkele spuitcabinetjes… Bezoek maar eens een fabriekje, dan begrijp je het wel.
Hier wat educatief materiaal voor jou:
1. Het lakwerk in de productielijn van een Z4 (PS: de lelijke bruine z4 is een testprobe met sensoren om de temperatuurverdeling in de oven te controleren): http://www.youtube.com/watch?v=WgIytl8bsfk
2. Maar volgens jou is dit dus beter:
http://www.youtube.com/watch?v=Shie0aWun3M&feature=channel
3. Het sinaasappeleffect is het resultaat van moeilijk controleerbare factoren. Jouw “gemiddelde autospuiter” gaat daar eerder last van hebben dan een deftige fabrikant.
http://en.wikipedia.org/wiki/Orange_peel_(effect)
Je haalt dus een reden te meer aan om geen herstelwagen aan de volle prijs te kopen. Thank very much!