Is het slim om Duitsers boos te maken? Persoonlijk denk ik van niet, maar GM is toch bezig om een heleboel Duitsers op de kast te jagen. Dit weekend was bondskanselier Angela Merkel al pissig op GM omdat ze wederom een beslissing over Opel hebben uitgesteld. En vandaag doet vakbondsleider Klaus Franz er nog een schepje bovenop. Hij dreigt namelijk met ‘spectaculaire maatregelen’.
De top van GM had afgelopen vrijdag een vergadering waarop, naar verwachting, een keuze gemaakt zou worden voor Magna of het Belgische RHJ International, maar die beslissing kwam er niet. Boze tongen beweren dat GM Opel plotseling helemaal niet meer wil verkopen, ze zouden zelfs weer nadenken over surseance. Een afgeslankt Opel kan dan weer volledig opgenomen worden in GM (ze hebben nu nog maar 35% van de aandelen).
De Duitse overheid legt ondertussen alleen maar meer druk op GM om toch vooral voor Magna te kiezen. Zo heeft de Duitse overheid al toegezegd dat ze desnoods garant willen staan voor het complete pakket aan staatssteun van 4,5 miljard euro.
Duitsland wil de deal graag snel rond hebben, want eind september zijn er verkiezingen. Lekker politiek spelletje dus weer!
JDM__Wotevajjjj zegt
en ik snap nog altijd niet waarom GM Opel wil verkopen.
Opel is toch een van de best verkopende merken ?
robbie zegt
@JDM__Wotevajjjj: ze kunnen misschien wel veel verkopen, maar ze maken DIK VERLIES. En daar zit GM natuurlijk niet op te wachten. En daarnaast willen ze af van hun verantwoordelijkheden. Als ze het verliesgevende Opel kunnen verkopen heeft GM dus minder verlies + een zak geld omdat ze het verkocht hebben.
2x winst dus.
Gnermo zegt
Maak de Duitsers nou niet boos, dan krijgen we WW3…
Verkoop die handel gewoon aan de hoogst biedende partij en wees er klaar mee…
L-Fred zegt
@Gnermo: de reden dat ze Opel, maar ook Saab verkopen is omdat het geen Amerikaanse merken zijn. GM heeft veel staatssteun gekregen. Door verkoop van Europese merken behouden meer Amerikaanse werknemers hun baan. Ook dit is dus een politiek spel.
Benz.. zegt
En ik maar denken dat GM zo snel mogelijk af wilde van Opel.. Ik vind het op z’n minst tegenstrijdig..
Laurens zegt
Geeft het verschil aan tussen het Rijnlandse en het Angelsaksische business model. Ben bang dat het eerste er toe leidt dat met heel veel geld onvermijdelijke beslissingen uitgesteld worden.
Verder gewoon slim onderhandelen van de Amerikanen, zeker met de Duitse verkiezingen in aantocht.
Nijntje_ zegt
Opel Weg, Opel houden, Opel Weg, Opel Houden…
S precies een spelletje…
Robin zegt
Ik snap het ook niet echt goed, waarom moet één van de best verkopende merken verkocht worden?
Simpson zegt
@robin: dat zal het probleem ook zijn: dat ze opel niet kwijt willen, maar ook niet kunnen houden.
degene die komt met het het voorstel om geld neer te leggen voor Opel en de winsten aan GM afdraagt zal meteen mogen denk ik…
Robin zegt
@Simpson: Hmm, oke.. Heb niet héél veel met Opel, maar lijkt me toch een zonde als het merk verdwijnt..
Stender zegt
Neem aan dat Opel wel winst maakt als los bedrijf en dat kan GM wel gebruiken.
BaRa zegt
GM heeft een reputatie op vlak van creatieve boekhouding. Ik herinner me verhalen over ontwikkelingen die Saab deed voor GM, maar die niet als inkomsten voor Saab geboekt werden. Als daarentegen Saab iets van GM kocht, werd het wel geboekt als uitgaven voor Saab. Zo krijg je natuurlijk al snel een balans in onbalans. ’t Zou me niks verbazen als het bij Opel net zo gebeurt. En dan zijn ze natuurlijk zogezegd verlieslatend…
W1ck3D-78 zegt
The saga continues. Toegeven, dit hadden ze beter op Europees vlak aangepakt ipv dat de Duitsers een protectionistisch toertje op hun eentje opgaan. Wat dat betreft kan ik hier wel de ironie van inzien. Weten de Duitsers ook weer waar ze staan…
Duidelijk zegt
Dit is zo … stom geworden dat het mij verbaasd dat ik het nog lees en reageer!
Dat ze dat ding is verkopen…
bengelke zegt
:idea: ik zal eens gaan kijken wat ik nog op men spaarboek heb staan :mrgreen:
lincoln zegt
zou Merkel met haar grote smoel ook 4,5 miljard staats-steun willen garanderen als er een Chinese koper op de stoep staat ??
mooi .. dus bakkes dicht ambtenaartje ..
L-Fred zegt
Bovenstaande was dus voor JDM-W..
markie zegt
Men wil 4,5 miljard aan staatssteun geven om 25.000 man aan het werk te houden. Dat is 180.000 euro per persoon.
GM leed afgelopen jaar een verlies van 3100 euro per afgeleverde auto.
Dit alles in samenwerking met een bank uit rusland???
Ik heb er mijn twijfels over en GM schijnbaar ook.
Grtz.
JH zegt
Het is simpel, een paar maanden geleden ging GM failiet dus alles moest weg, ze hadden geen cent meer. Nu hebben ze 50 miljard steun van de Amerikaanse regering dus “hoeven” ze Opel niet weg te doen en daarom zijn de Duitsers niet blij.
GM heeft gewoon net zo lang lopen rekken als ze konden echter wat het ze oplevert is nog erg onduidelijk.
De Duitse regering heeft nu een raad van bestuur ontboden om maar even duidelijk te maken wat hun plannen zijn
Gaapie'' zegt
Ik vraag mij af wat die ’spectaculaire maatregelen’ zullen zijn. Een verbod op GM-producten in Duitsland?
Wilco zegt
Overname van GM door VW, dat zou ik spectaculair vinden. Al die amerikaanse bobo s ontslaan.
j zegt
GM moet wel heel wanhopig zijn om Opel van de hand te doen Dit is de enige tak van GM die nog een beetje in de richting komt van goede auto’s
Capt. Really Slow zegt
Anders beginnen die Duitsers gewoon zelf een merk.