Natuurlijk was het een kwestie van tijd tot de eerste tuner de Focus RS meer spierballen zou geven.
De Engelse tuner Graham Goode Racing (GGR) bijt het spits af. In standaard trim levert de 2.5 liter grote vijfcilinder met turbo een alleszins acceptabele 300 pk. Dankzij aanpassing van het motormanagementsysteem neemt het topvermogen toe tot 340 pk bij 5600 toeren. Nog indrukwekkender is het koppel dat stijgt van 440 naar 538 nm bij 3100 tpm!
Over prestaties rept GGR nog niet, maar enkele tienden van de sprint naar de 100 moeten er zeker af kunnen. Met een tijd van 5,9 seconden is de Focus RS al geen langzame jongen, dus met RS340 kit wordt het alleen maar nog leuker. Het prijsje is ook bescheiden: voor £435.00 (+/ 460 euro) krijg je ook nog eens 12 maanden garantie. (via carscoop)
millton zegt
laats had ik een normale focus RS gezien en hij heeft een behoorlijke optrek… kan vooral niet wachten op de eerste beelden van deze RS.
President zegt
hellyeah! Dat groen is echt bruut op deze RS
-btw: dat euroteken zit nog niet in het systeem.. mac?-
Fokko zegt
lekker! maar heb toch sterke twijfels over de tractie…
Maikel zegt
Hoppa alsof het niks is ff er 40pk erbij doen. en dat voor zo’n spotprijs. dus ALS ik een Focus RS zal hebben zal ik hem gelijk ff langs GGR sturen ;) want die prijs/performance verhouding is zo goed
mardec zegt
Pff why, deze auto zit al op zijn grenzen van kracht op de voorwielen..
RazorHead zegt
Toch liever een Renault megane RS, ook al worden die niet meer gemaakt, die rijden lekkerder
JanJansen zegt
Eigenlijk koop je wat software (een map), in dit geval nog geen A4-tje vol met getallen.
Maar de prijs wordt door de 12 maanden garantie meer dan ruimschoots goed gemaakt.
Ben benieuwd naar de eerste Mountune versies, zoals ze al bij de Fiesta hebben gedaan:
http://www.autoexpress.co.uk/carreviews/firstdrives/234566/ford_fiesta_mountune.html
Jozo zegt
De RS is in feite toch al een getunede ST ?? Zal dan toch niet heel veel meer uit te halen zijn wat ook nog enigzins te rijden is lijkt me…
El-Tonno zegt
Ik mis mijn c70. Die had dezelfde motor….. Erg fijne ervaring toch…
El-Tonno zegt
Toevoeging:
Toch niet met 340pk, maar de standaard 240;)
sarcast zegt
@ Razorhead:
En de R26.R dan? die word wel gemaakt hoor. Is nog wat extremer qua afstelling dan de Ford, en lichter, meer lawaai, minder comfort
johnny t zegt
Fors heeft deze auto zo geconcipieerd (..) als deze 305 pk uitvoering . Een tuning kan enkel de balans verstoren als deze al aan de max zit. Het zal dus een slechtere auto worden.
tieten en pk”s , we doen er een moord voor.
ColinZ3 zegt
ik denk niet dat ik daarvoor naar engeland heen ga, in haaksbergen (voor mij vlak in de buurt) zit een bedrijfje die ook super is met motormanagement aanpassen..
Paragon zegt
538 Nm op de voorwielen!!??? Belachelijk! Om niet te spreken over het ongetwijfeld enorme turbogat.
Merry zegt
Als dit dit nou AWD had was het een alltime clasic geworden net als de Impreza en Lancer evo.
Het is jammer echt waar, ik kan er niet over uit want hij is toch een goede 50 ruggen, voor 7 ruggen meer heb je ook een Impreza WRX STI of voor minder heb je ook de S3.
Laue zegt
*terug van vakantie*
@ AB.nl leuke verfrissende layout.
OT: Leuke update voor de huidige bezitter, persoonlijk zou ik toch voor een AWD gaan voor dat geld
steven5163 zegt
mooie kleur bij de rs denk dat oranje ook wel goed doet , heb trouwens niks met de rs te maken maar weet iemand of de ford mustang gt-r nog een keertje uit komt ?
Timmie zegt
Hier moet je met je handen afblijven!!! Niet alleen is het al een coole auto op zich, maar moet je ook rekening houden met het feit dat er al 305 paarden naar de voortrein gaan! Qua tuners-standpunt is dit niet langer prestatieverbeterend, maar wel marktoverspoeling. Geduld, gij zult berouw tonen!
Slowpoke zegt
Wat mardec, johnny t en Timmie al zeiden, Ford heeft moeite genoeg gehad om 300 pk op de voorwielen nuttig en gebalanceerd te gebruiken. Ik wil wel eens een tuner zien die 340 pk efficiënt op het asfalt krijgt met alleen de voorwielen (en ondertussen nog een bocht kan maken).
S2000 zegt
Mooie prestaties. Komt dit vermogen echter alleen op de voorwielen ?? Dat kan niet prettig en in sommige gevallen veilig rijden ! En een nog grotere belasting van het milieu: een enorme CO2 uitstoot + extra veel rubberfijnstof van de voorbanden die het vermogen niet kwijt kunnen. Het lijkt dus allemaal heel mooi maar het is een misplaatste wagen.
Jesper zegt
@ De mensen hierboven behalve S2000:
Helemaal mee eens! Het klinkt allemaal heerlijk, maar Ford is een eeuwigheid bezig geweest om dit mooi uitgebalanceerd te krijgen, en de eerste beste tunert zal die wel ff met 100Nm en 40pk verbeteren…, echt niet.
Wel een prachtige prijs zeg :o Chiptuning van mijn Celica voor 15pk en 40Nm kost al €400! Altijd doen die €460!
@ S2000:
Kan jij niet gewoon eens oprotten hier met al je negatieve reacties bij die vette auto’s? Als je het niks vind, reageer dan niet, denk je nou echt dat je serieus genomen wordt? Als je ’t mij vraagt moet jij gewoon eens serieus genomen worden (leg de klemtoom op ‘genómen’) ;)
Laurens zegt
@Jesper: ik begin langzamerhand ook te geloven dat hybride rijden in de “liefhebbers van de autoliefhebbers” scene een hele andere betekenis heeft.
Iets in de richting van wat je S2000 toewenst, maar waar je verder liever niet over na denkt, inderdaad. Met afgewerkte roetfilters, dat wel. Die schijnen een probleem te zijn…
OT: tuning is minder mijn ding.
johnny t zegt
Denk dat we die tuner op voorhand moeten betitelen als AUTOBARBAAR !
Benz.. zegt
Dan sta je raar te kijken met je 135i. Nee, de nieuwe Focus RS is al dé hothatch van het moment en met die vermogensupgrade wordt het alleen maar meer een kanon! Ook het hoge koppel is indrukwekkend. Als je dat afzet tegen een M3 met 400Nm koppel.. Moet wel gezegt worden dat de M3 door kan accelereren tot 8300rpm!
Benz.. zegt
@S2000
Tja, jouw S2000 is allerminst zuinig dus waarom zulke ”groene praat” maar wél de username ”S2000” gebruiken.. Beetje tegenstrijdend vind je ook niet?
S2000 zegt
@Benz..: Een S2000 is zeker voor 10 jaar geleden (! toe ie op de markt kwam) bijzonder zuinig !!
Hans zegt
millton : waar had je hem laatst gezien?? gr
ColinZ3 zegt
@ S2000
10 jaar geleden was het 1999.. nu is het 2009.. is ie nou nog steeds zuinig?
Rick dos zegt
@S2000
Een Z3 3.0i uit die tijd is zuiniger en stoot minder uit. Je spreekt, zoals vaker hier, weer eens onzin.
Laurens zegt
@Rick dos: spreek geen poep is een betere term in deze. Doe je S2000 ook een groter plezier mee dan met zo’n Belgische bonbons van Nijntje.
RenesisHP zegt
@Rick dos:
Huh, jij waagt je aan dit grut??? :o
Zo kennen we je weer. :twisted: :P
OT: Ik ben zoals meerderen benieuwd naar de plaatsing van het vermogen. Op het rechte stuk is zulke tuning leuk. In de bochten heb ik daar mijn twijfels over.
S2000 zegt
@Rick dos: ga maar lekker verder dromen. Een Z3 met 3 liter V6 rijdt gemiddeld echt geen 1:10 – 1:12 met normale rijstijl. Dan moet je een 316 of 318 nemen (ik weet er alles van uit de praktijk)
RenesisHP zegt
@S2000:
Nog ouder dan. Een Alfa romeo SZ haalt ook gewoon 1 op 12 met 3 liter V6.
Ik doe het slechter met mijn wankeltje.
Heb jij nu een hekel aan ons omdat wij dagelijks zwaar het milieu aan het verkrachten zijn?
Nijntje_ zegt
Ik krijg zenuwen van “S2000”.
Kerel, kom je iets te kort… Klik eens op m’n ‘homepage’ ofzo, ben je miss wat minder gefrustreerd…
Ontopic:
Nou nou, dat gaat best wat geven met FWD… en damn, een berg koppel, dat wheelspint nog tot in 3de denk ik..
jzaero zegt
@ S2000, jij snapt het niet he? Jij klopt van geen kant. Je naam verwijst naar een auto die allerminst zuinig is. Als jij zo graag een goed milieu wilt dan kan je dus geen liefhebber zijn van S2000’s. No matter wat die kar verbruikt, het is een sportieve wagen net zoals alle andere roadsters. Als jij nou Treehugger of ToyotaPrius heette, of Femke dan snapte ik het wel. Maar nu werk je jezelf alleen maar tegen.
OT: Burn rubber :D! 40 extra peekaatjes om S2000 te bashen.
jzaero zegt
En dan bedoel ik eigenlijk gewoon dat die S2000 een hele andere bedoeling had dan milieuvriendelijk zijn.
rwd zegt
S2000: Laat Ford nu een voorwielophanging hebben uitgedokterd die dit vermogen wel op de weg kan krijgen, dus hoezo misplaatst? Jouw reaktie is zoals altijd behoorlijk misplaatst. Waarchijnlijk begrijp je zelf niet waarom je zo bent, dus waarom ga je niet eens gezellig met je mond om een ronkende uitlaat zitten voor een minuutje of 10?
jzaero zegt
@ rwd, LOL, ja kan je even de CO2 die uit die uitlaat komt inslikken :lol: is beter voor het milieu. En beter voor ons.
vla zegt
@ S2000
autoblogger zegt
@vla: hahaha! fantastische ani! :D
Maikel zegt
@vla: hahaha heerlijk, er zijn gewoon geen betere ani’s te vinden dan deze om S2000 te omschrijven :D
Rick dos zegt
@Laurens
Ach ja, tracht toch elke keer weer een bepaalde beleefdheidsgrens te bereiken. Neemt niet weg dat je zelf mijn woorden met je eigen woorden van dezelfde strekking mag verwisselen. ;)
@RenesisHP
Had het mezelf nog zo voorgenomen om het niet te doen, maar soms jeuken die geitenwollen sokken mijn handen te erg… ;)
Erik zegt
Nog even wachten op de Audi RS3 en je krijgt dit vermogen standaard met Quattro, zodat je er ook iets aan hebt.
Daarnaast zal ook deze Focus RS nooit de 4,6s naar de 100 haalt waar de RS3 op komt zoals de TT RS.
skip_alfa .. zegt
@Erik: dat is voor ford niet belangrijk
het moet allemaal lekker, gebalanceerd en veilig aanvoelen
en je moet er een hoop lol mee kunnen maken
tuurlijk sprinten die audi’s sneller naar 100. maar daar draait het echt niet om bij iedereen
steven5163 zegt
we gaan nou toch alsjeblieft niet weer de gezzelig discusse houden met s2000 de milieu freak… ooh en s2000 weetje wat mischien een betere site is voor jou http://www.ns.nl!
Gizzi zegt
Haha.. Lig gevouwen. Wat een reacties zeg!
OT: De RS gromt wel lekker zo GRR.. :)
Benz.. zegt
@S2000: ”Een S2000 is zeker voor 10 jaar geleden (! toe ie op de markt kwam) bijzonder zuinig !!”
Dat is heel leuk en aardig maar we leven tegenwoordig in het jaar 2009 en dus niet in het jaar 1999. Jij doet dergelijke uitspraken nu en niet 10 jaar geleden. Een S2000 is allerminst zuinig, Punt! Als je zo erg begaan bent met het milieu: Verkoop die S2000 en koop een Prius.. Sterker nog: Koop helemaal geen auto ervoor in de plaats en ga met de fiets of het OV. Stukken zuiniger. :roll:
P.S.: verander je Username, wil je serieus genomen worden..
Met de nadruk op… (Jesper weet wat ik bedoel) ;)
Gizzi zegt
BTW.. Hij is toch echt flink (gif)groen..
bozewolf zegt
En lekker met z’n allen S2000 uitschelden…goed voor het groepsgevoel. De mens blijft een kudde-dier. Hij is het niet met ons eens, dus hij is fout….de eerste de beste die niet met de snikkel uit de broek op de grond ligt te hijgen bij de term V10 moet aan de schandpaal….
Een bende zielige pubers, zo gedragen jullie je. Echt.
S2000 zegt
@bozewolf: je hebt inderdaad gelijk. Daarom zijn er zo veel oorlogen op de wereld voornl. veroorzaakt door de verschillende groepen mensen die vinden dat ze bij elkaar horen i.v.m. hun religie !! In mijn straat is dat al zo: er is een groep mensen die hun kinderen naar de openbare school doet en een groep mensen die hun kinderen naar de christelijke school stuurt. Hoor je bij de ene groep dan zullen vele mensen uit de andere groep je al anders gaan benaderen/behandelen. Het is diep triest dat 80% van de mensen dit kuddegedrag blijft vertonen en blijkbaar niet beter weet. Ook jullie, “bende zielige pubers” hebben mij digitaal al gedood door jullie elkaar verstekkende en opwepende kuddehaatgedrag jegens mij….
steven5163 zegt
@S2000: het is niet tegen jou persoonlijk bedoelt maar wegens jou reactie’s… en ,omdat jij bij alle auto’s weer met een ander milieu commentje komt word het toch behoorlijk vervelend ,want er is ook gewoon een categorie voor de mensen van het milieu : elecktrische…
Laurens zegt
@S2000: S5 heette je vroeger…
vla zegt
@S2000:
Heb ik je trouwens al niet eens een gefundeerde reactie gegeven die je compleet in de wind sloeg?
Rick dos zegt
….3 liter V6…. heel goed, knul. Jij weet er alles van af.
Rick dos zegt
Gewoon zomaar…http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?add=1&cache=no
robin l zegt
@s2000 z3, v6? laat maar ik ben er klaar mee,,,ga is ff wat lezen/leren van autoboekjes misschien dat dan wat zinnigs uitkomt.
robin l zegt
@bozewolf….gelukkig ben jij al een hele tijd uit de pubertijd…..NOT…s2000 wie geeft er wat om jou…hahaha,om mij ook niet hoor !!!dussssss
steven5163 zegt
*elektrisch
steven5163 zegt
zoals sacha al zei bij het carlsson ck63 s filmpje : wij bukken niet voor de groenen en rappen al helemaal hun zeepje niet op !
vla zegt
@steven5163: You damn’ right! Sacha is een held, hij denkt tenminste na!
@sacha: (komt in je feedback dinges normaal gezien, zodat je weet dat we over je roddelen ;) ), you the man dawg! :lol: Maar serieus, je bent cool. :) Spijtig dat we niet vaak meer een rijtest van je zien!
En jah, soms kan ik niet weerstaan ff een grapje uit te halen met ‘S2000’. :mrgreen: Hoewel steven5163 juist is, we zouden gewoon moeten stoppen met reageren erop…
@bozewolf:
Ten laatste nog ff tegen jou babbelen. ;) Je zegt dat we kuddegedrag vertonen, en soms is dat wel waar, maar omdat ik nu meedoe, wil ik me wel verantwoorden: de kerel heeft geen punt. Jij als nadenker moet dat toch weten?
Jesper zegt
“Dus mijn gedrag en houding jegens CO2-uitstoot en milieu laat een constante visie/beleid zien dat jullie juist moet aanspreken !! Een goede leider om dit land van de ondergang te redden !!”
Moet ik mij laten leiden door iemand die zegt te weten waar hij over praat als er volgens hem een V6 in een Z3 zit? Dacht ’t ff niet. En ik maak zelf wel uit of iemands visie mij aanspreekt of niet, oke kereltje? En nou oprotten… :evil:
bozewolf zegt
@ vla:
Ging me er niet om of ie een punt had of niet, maar dat heel veel posters praktisch in de rij staan om een denigrerende opmerking af te leveren. Zo van, met z’n vijftienen eroverheen en elkaar naderhand op de schouders slaan zo van “wat hebben we die even mooi te grazen genomen, zeg”. Zo zielig.
Nu ben ik ’t niet altijd met S2000 eens, en volgens mij doet ie ’t er soms ook even om, maar hij verkondigt gewoon een mening die in het algemeen ingaat tegen de heersende opinie hier. Dat je dan op dit blog, waar ook bij tijd en wijlen goeie discussies gehouden worden, een hele meute boze ventjes achter je aan krijgt die het niet kunnen verdragen dat je niet meteen wegzwijmelt bij grote motoren en meer peekaa’s vind ik gewoon heel jammer.
vla zegt
@bozewolf:
Dit gaat niet onmiddellijk om een andere mening dan om een verkeerde mening: S2000 hier is namelijk van mening dat wij zijn wereld kapot maken. Daarom wil hij ons plezier kapotmaken.
Klopt niet, dat vertelde ik hem ook al. Maar die discussie was hij uit het oog verloren.
Heb wel een hekel aan het gedrag dat je daar opnoemt idd, maar dit is niet onmiddellijk vergelijkbaar. Als iemand voor zijn mening/levenswijze uitgescholden wordt, zeg nu maar het simpelste: homofilie, dan spring ik er gewoonlijk wel eens tussen. Maar deze kerel heeft het verkeerd en weigert het in te zien. Combineer dat met zijn pertinente manier van reageren en discussiëren, en je hebt vuurwerk hier op AB. ;)
akif7 zegt
doe mij liever maar een audi a3 1,8 t
johnny t zegt
moet ik dat weten dan ?
Kyanite zegt
@bozewolf & S2000
Jullie hebben beide een punt, alleen jammer dat vele andere hier niet openstaan voor andere meningen als die van zichzelf.
OT:
De politie omgeving Enschede heeft een witte Focus RS aangekocht, dus niet gaan uitdagen als je rijbewijs je lief is.
BananaFlip zegt
Wel het stuur stevig vasthouden, met dit enorme vermogen op de voorwieltjes wordt het toch wel lastig hoor…
Zelfs met RevoKnuckle.
johnny t zegt
goed dat ik het weet : Almelo :)
bozewolf zegt
Hebben ze echt een RS? Als undercover auto of komt ie echt in de politie livery? Zou wel lachen zijn.
De meeste undercovers, a la Blik op de Weg enzo, zijn toch KLPD, niet regiokorps.
phantom zegt
Echt 1 van de redenen waarom ik autoblog bezoek zijn die prachtige discussies altijd weer..:p naast het actuele nieuws natuurlijk.
ontopic: het koppel is echt behoorlijk toegenomen; 538?? op de voorwiletjes?? als dat maar goed gaat..
BananaFlip zegt
@phantom: Daarom heeft Ford ook dat RevoKnuckle systeem ontwikkeld, waarbij op de een of andere manier de aandrijving en besturing niet via dezelfde as moeten (dus geen homokinetische koppeling, verder begrijp ik er ook geen hol van).
Maar dit zal je altijd hebben bij voorwielaandrijvers met een groot vermogen en koppel.
Louis R. zegt
“Maar dit zal je altijd hebben bij voorwielaandrijvers met een groot vermogen en koppel”.
Inderdaad, hetzelfde systeem zit al jarenlang op de Renault Sport uitvoeringen van de Mégane en de Clio. Nu Ford het ‘revoknuckle’ heeft genoemd, is het opeens bijzonder.
Ben benieuwd of de extra pk’s voor de Ford veel helpen, het was al geen stumper maar door zijn hoge gewicht toch trager dan de Mégane R26.R en op een bochtig parcours niet eens in staat om een 200pk Clio RS zoek te rijden…
Beest zegt
@Louis R.:
Dus je wil een uitgeklede koektrommel met plastic ramen en rolkooi en semi-slicks maar zonder radio airco airbag vergelijken met een volwaardige dagelijks auto ??
Ik zie wel je begrijpt er niet echt veel van !!
Er is voor de RS2 nu ook van Jamsport een tuning-kit naar 375pk !!
Beest zegt
Eindelijk is met de RS2 kunnen rijden.
En het rijd echt heel goed, geen moment het idee dat de voorwielen het vermogen niet aankunnen.
Vol op het gas dikke roffel in de uitlaat en ook binnenin.
Stoelen zijn ook voorzien van een goede zit, veel steun.
Remt heel hard maar toch ook goed te doseren.
Verbruik had denk wel wat beter gekund, maar ja heb er alleen maar mee gespeeld. En dat is nooit zuinig !
Verder een hele mooie auto, met alles erop en eraan.
En geen 13 in een dozijn auto, je zult ze niet veel zien.
Ik wil er 1 maar geen groene……..