Tot voor kort kon je de Audi A5 Cabrio niet bestellen met minder dan 180 pk, en dat moest natuurlijk een lieve duit kosten. Voor iedereen die voor zo min mogelijk geld toch hartstikke premium open wil rijden (wie niet?) zijn er nu ook wat minder krachtige versies verkrijgbaar.
We hebben het dan over de 1.8 TFSI met 160 pk en de 2.0 TDI met 170 pk. Beide motoren krijgen een groen B-label opgeplakt en stuwen de A5 Cabrio in minder dan 10 seconden naar de 100 km/h: 9,9 voor de benzine en 9,3 voor de diesel, om precies te zijn. Dit geldt voor de versies met handgeschakelde zesbakken; de 1.8 TFSI is ook te krijgen met de traploze Multitronic-transmissie, die overigens vanaf nu ook in de 2.7 TDI beschikbaar is.
Jullie schreeuwen natuurlijk om de verbruikscijfers. Welnu: de 1.8 TFSI stookt er gemiddeld 7,4 l/100 km doorheen en proest daarbij 172 g/km CO2 naar buiten. De 2.0 TDI doet slechts 5,7 l/100 km en 144 g/km. Da’s nog eens een verantwoorde manier om 222 km/h te rijden. De A5 Cabrio 1.8 TFSI heb je vanaf €47.230 op je oprit staan; de 2.0 TDI-versie kost €52.670.
We hebben ook nóg leuker nieuws te melden: vanaf heden is de S5 Cabrio te bestellen voor de prijs van €82.775. Voor dat geld ga je in 5,6 seconden naar de 100 en door tot een begrensde topsnelheid van 250 km/h.
micheloo0 zegt
Hoho die s5 cabrio kost nogal geld in Nederland.
Cas zegt
“Voor iedereen die voor zo min mogelijk geld toch hartstikke premium open wil rijden (wie niet?) …. ”
Ik niet!
rabbi zegt
Leuk om in België toch 10.0000 € minder te hoeven betalen voor de 2.0 tdi dan in Nederland. :P
VAG-LOVER zegt
Mooie cijfers voor de diesel versie.
Ook heel leuk dat de traploze multitronic beschikbaar zal zijn op de benzine-versie, is een pracht van een boîte!
Nu maar wachten op de RS5 =) dat word het paradepaarde van de A5 natuurlijk.
Merry zegt
VAG-LOVER en ik maar denken dat de R8 het paradepaardje was.
Leuk hoor al die keuze, ook een lekkere dieselronk als je mat je kap open rijd, wie wil dat nou niet?
En oogt die achterkant niet wat lang?
MGT zegt
@rabbi Gelukkig verdienen we in NL per persoon ook een paar duizend euro per jaar meer…
OT: Leuk een beetje ondergemotoriseerd premium rondtuffen… blijft wel een strakke cabrio overigens
sebastianchubasco zegt
premium betekent in dit geval: lood om oud aluminium.
Jochempie zegt
Maar dan de grote vraag… Waarom heeft de S5 cabriolet niet dezelfde motor als de S5 coupe?
S2000 zegt
-edit: lekker stoken? dit heeft niets met hybrides te maken, ontopic aub-
BananaFlip zegt
@ micheloo0
Jazeker, meer dan 1/3 van de prijs betreft belastingen.
BananaFlip zegt
@ iedereen
Ga a.u.b. niet op S2000 reageren.
BananaFlip zegt
@ Jochempie
Audi hangt de V6 supercharged ook al in de S4, en binnenkort krijgt de S5 coupé ‘m volgens mij ook (of heeft ie ‘m al?).
De RS5 krijgt dan wel weer die lekkere V8.
BananaFlip zegt
@ Jochempie
Op Audi.nl staat de S5 Coupé nog met de 4.2 V8.
Jochempie zegt
@BananaFlip: ja uiteraard, maar waarom kan audi niet in de cabrio en de coupe dezelfde motoren tegelijkertijd voeren?
roller79 zegt
@MGT
nog beter om als grensarbeider in Ned die paar 1000 euro’s meer te verdienen, om ze dan in Belgie te kunnen uitgeven ;-)
on topic:
het blijven toch echt knappe cabrio’s… en alles in verhouding, niet zoals bij andere merken me dikwijls opvalt.
micheloo0 zegt
Laat s2000 toch doen dan krijgen we weer van die hilarische discussies :D
off topic:
@VAG-LOVER.Waarom hebt gij men profielzinnetje gestolen :evil:
Fritz zegt
Diesel in een cabrio blijft in mijn ogen een superstom gegeven! Met een cabrio rijden draait toch zogezegd puur om het rijplezier en de pure beleving van het “open” rijden. Alles van omgeving en motorgeluid ervaar je dan ook intenser. Dan wil je toch niet het ratelend geluid van een diesel horen uit uw motorkap. Zou voor mij persoonlijk het cabriogegeven voor een groot deel verpesten.
Niet iedereen zal mijn mening delen, want anders werd er geen dieselversie van elke cabrio op de markt gebracht (die blijkbaar goed verkopen). Ik ben al blij dat BMW geen dieselversie van hun nieuwe Z4 op de markt gaat brengen. En dat Mercedes ook geen diesels aanbiedt in hun roadsters (SL en SLK). Een roadster is toch een wagen die zogezegd puur op het rijplezier is afgestemd. Maar Audi bekijkt roadsters op een andere manier en heeft ook die stomme 2.0TDI van de A5 in haar TT roadtser op de markt. Wie koop zo een afschuwelijke combinatie?
Als je dan toch cabrio rijdt, dan wil je toch ook een lekkere motorsound om het nog des te leuker te maken….. NIET?
RenesisHP zegt
9,9 seconden naar de honderd met 160pk. :shock:
Hoezo zwaarlijvig. :?
RenesisHP zegt
@Fritz.
Volledig mee eens. :D
Blauwesmurf94 zegt
Waarom die V6?? die v8 is super dat maakt de auto juist kompleet ik snap audi niet :P kan iemand mij dit ff uitlegge
Timmie zegt
Voor zo weinig mogelijk geld premium rijden? Ik toch ook niet. Da’s boven je stand leven. En het is niet onlogisch dat er nu pas sub-180pk-versies komen. Eerst moest het imago uitgebouwd worden natuurlijk. Net zoals met technologische snufjes: die komen ook vaak eerst op de duurdere modellen en vinden zo meestal hun weg naar beneden.
Windhoos zegt
@blauwesmurf94,
Omdat de prestaties van de geblazen V6 tov de V8 in de S4 en S5 beter zijn misschien?…..
BananaFlip zegt
@ Blauwesmurf94/Windhoos
Nee, de V6 T heeft 333 pk (huidige S4) en de V8 344 pk (vorige S4).
De enige reden waarom Audi er een supercharged V6je in legt is het verbruik en de uitstoot.
Vandaar dat de huidige S4 (B8) ook onder de 10 liter per 100 km uitkomt, terwijl de B7 nog 13,5 liter verbrandde per 100 km.
Dit zal dus ook met de S5 Coupé gebeuren, en het is al gebeurd met de S5 Cabrio.
S2000 zegt
Voor mij is een diesel in een cabrio ook iets onwerkelijks; iets wat je niet moet willen. Of er moet een sportief geluid klinken als je bij de stoplichten staat of hij moet fluisterstil zijn. Maar door het geratel van een diesel krijg ik direct een slappe…..
Wat dat betreft zou voor de stilte een hybride-aandrijving juist heel mooi zijn !
Of mag ik dit niet zeggen en wordt mijn tekst dan weer weggehaald ?? Een S2000 motor die warmgedraaid stationair draait is ook fluisterstil. Een Ferrari daarentegen bezorgt je kippevel door het sportieve geluid. Een dieselmotor is dan echt helemaal misplaatst. Vooral zo’n koffiemolen van het VAG concern !
DAT zegt
1.8 TFSI met 160 pk.
Lijkt mij meer dan voldoende voor de gemiddelde cabrio-rijder.
Audi cabrio blijft de mooiste.
Prof. Dr. Vliegwiel zegt
Mooie bak, maar denk dat deze 1.8T 160 pk wat tekort gaat komen. Kan je beter de instap-diesel nemen.
@ S2000
Misschien moet je hybrideblog.nl beginnen. De url is nog vrij en waarschijnlijk kan je nog subsidie krijgen ook. Balkje en zijn kornuiten zijn immers dol op hybrides.
Blauwesmurf94 zegt
@bananaflip ben ik blij dat we nu de v8 versie hebbe :D vind v6 zn afgezaagt geluid hebben
Tommy2 zegt
@Jochempie: Doh, omdat de V6 TFSI toen helemaal nog niet bestond toen de S5 coupé op de markt kwam. In 2010 zal de V8 vervangen worden voor de V6 en alleen de RS5 zal een V8 krijgen voor diegenen die er voor willen betalen.
Trouwens de prestaties zijn nagenoeg identiek, de V8 heeft een iets hoger vermogen (354 pk) maar de V6 smeert zijn 333 pk veel breder uit. Koppel is bij beide 440 Nm maar bij de V6 over een groter bereik beschikbaar. Plus dat de V6 heeft een kortere overhang heeft en is zuiniger is. Maarja die roffel hé…
JIFF zegt
Het is natuurlijk wachten op de A5 sportback cabrio…
S2000 zegt
@ Prof Dr. Vliegwiel
Dank je; ik ben geen liefhebber van Balkje en zijn kornuiten.
Hoe eerder we van Balkje af zijn hoe beter.
Zij regeren dit land niet; ze laten zich alles overkomen !
Jochempie zegt
@Tommy2: Ja natuurlijk was de V6T toen nog niet beschikbaar. Maar waarom hebben ze niet besloten vanaf de introductie van de S5 cabrio in de gewone coupe ook de V6T te hangen? Of waarom hebben ze in de S5 cabrio ook niet nog een tijd de V8 gemonteerd? Ik vind het vreemd dat bij twee carrosserievarianten van 1 auto, de introductie van een andere motor niet synchroon loopt.
Prof. Dr. Vliegwiel zegt
@ S2000
Ga je nu ook al je politieke afkeur spammen. Je snapt de hint niet: Ga, kijk niet om en kom niet meer terug!
Prof. Dr. Vliegwiel zegt
@ Jochempie
Denk dat er voor de cabrio is gekozen voor de V6T om een betere gewichtsverdeling te realiseren. Naast het verbruik enz wat al genoemd is. De V6T in de coupe hangen kost tijd en geld. Wellicht dat ze dit voor de volgende facelift plannen.
Sta overigens niet heel negatief tegenover de V6T. Heb nog goede herinneringen aan de S4 V6 Bi-T (1999-2001).
Sorcerer zegt
V6 supercharged past prima in de S5. Snel, erg snel, maar niet extreem snel. Daarvoor neem je de RS5 V8 met daarbij ook nog een portie extra emotie.
Bijkomend voordeel van de S5 (die door het hoge koppel en lagere gewicht sneller is dan de oude S4, ondanks het ietsje lagere topvermogen) is dat hij een stuk minder benzine verbruikt, scheelt echt bijna 2L/100km. Dus nog beter voor de portemonnee en het milieu ook.
De RS5 (die ongetwijfeld minder vaak wordt gebouwd dan de S5) is er voor de echte snelheidsmaniakken, met harde vering en allerlei andere zaken die de auto net wat minder praktisch maken. Zij die een snelle ‘gewone’ auto zoeken hebben dan de S5 tot hun beschikking. Prima toch?
Freewarefreak zegt
Heerlijk artikel. Zo komt ie toch nog een beetje richting mijn budget. Nog even een paar jaar wachten tot ze er ook als occassion zijn. Dan sla ik toe… ;)
Tommy2 zegt
@Jochempie: Omdat de A5/S5 dan gefacelift wordt en anders hebben ze geen nieuws te vertellen. Daarnaast is de RS5 er nog niet welke in 2010 komt en voor de puristen is dan altijd nog een V8-versie te koop. Allemaal marketing…
rwd zegt
Ultieme leasebak met de 2.0 TDI :-)
Windhoos zegt
@Bananaflip,
Wat een onzin, minder vermogen wil niet altijd zeggen mindere prestaties! De S4 cabriolet doet de 0-100 sprint namelijk in 5,9s en de S5 cabriolet doet het met minder vermogen in 5,6s………………