We wachten er al een tijdje op, maar eindelijk gaat de Noble M600 dan toch het levenslicht zien. En het wordt geen kinderachtig karretje!
We zeggen er meteen bij: het gewicht is niet, zoals gehoopt werd, onder de 1.000 kg gebleven. De nieuwe Noble weegt maar liefst 1.280 kg – loeizwaar natuurlijk, ahem. De M600 moet het kleine Britse merk weer op de kaart zetten en brengt daarvoor een twinturbo V8 van Volvo/Yamaha mee. De prestaties zijn dan ook niet misselijk: 0-96 km/h in 3 seconden rond, en 0-160 km/h in slechts 6,5 seconden. Mocht je even geen zin hebben in dat soort hersenkwabvervormende capriolen, dan kun je de ECU ook instellen op ‘slechts’ 456 of 557 pk. Mooi detail: om de tractiecontrole uit te schakelen moet je een knop omzetten die eruit ziet alsof ie raketten lanceert.
Op het Goodwood Revival in september zal de nieuwe Noble zijn debuut maken. Vanaf november wordt de auto geleverd voor een prijs van rond de £200.000. Tot die tijd houden we jullie even zoet met een paar lekkere plaatjes…
BramHa zegt
lijkt een beetje op een audi r8,
ik vind hem wel mooi
henne zegt
Lekker hoor..:)
woem zegt
schiet me af maar hij heeft wat weg van een R8 niet?
henne zegt
r8, ferrari , lambo….enz. enz. Hij lijkt wel wat van allemaal te hebben…:)
Duidelijk zegt
Een echte Noble zoals ik hem zie :p
Laurens zegt
Bestaat er een verzekering die korting geeft als je de knop om de tractiecontrole uit te zetten laat verwijderen?
Jochempie zegt
Ventilatieroosters van een Renault Clio? Altijd leuk bij zo’n kleine fabrikant, kijken of je de onderdelen van andere auto’s kan spotten :)
Davyburger zegt
R8 iemand? Maarja alle auto’s lijken tegenwoordig toch qua vorm toch bijna op elkaar.
Ot Mooie wagen! zou hem toch wel op mijn oprit willen.
RH zegt
Komt daar ook een linksgestuurde versie van?
Bruut apparaat hoor, tof ook die 4,4 V8 van Volvo/Yamaha, van luie zakensedan naar nerveuze supercar. Die killswitch-achtige tractiecontrole is ook leuk. Alleen de kilometerteller in dat groene digitale ding kan echt niet meer in deze tijd.
Davyburger zegt
Ik zie trouwens ook nog iets van de Mini one, check die schakelaars op het dashboard maar.
Jack zegt
Dus…. nu nog een rondje ring dan maar!
Dag dag, Viper ACR!
Of toch niet?
Benz.. zegt
Een serieuze concurrent a la Ferrari Enzo en Lambo Mursielago..
Mr. V8 zegt
R8, Veyron(achterlichten), van de bovenkant gezien heeft de neus ook wel iets weg van een Koenigsegg. Maar ik vind het eerlijk gezegd wel een aardige auto! Maar dat stuurtje, dat ziet er zo ontzettend cheap uit! Dat kan dus écht niet!
Rouge zegt
Ik wil hem!!!!
Powerslide zegt
Hopelijk mag Michiel vd Brink hier met zijn vingertjes aanzitten en er wat moois van maken. De specs zijn wel exotisch, het uiterlijk vind ik heel wat minder.
kiwi zegt
Waarom moet iedere auto toch altijd vergeleken worden met andere auto’s? Zucht..dit is gewoon een beauty, een beauty die best wel vooruit zal gaan op het circuit. Doe mij maar eentje, helaas geen geld.
christophe zegt
Beetje uitgerekte R8 inderdaad maar das net wat de audi mist , deze auto vind ik mooi!
knowitall zegt
Wat een armoe dat interieur
jurrian zegt
wat is dat toch met die vergelijkingsidioten, natuurlijk lijkt het een beetje op een r8 want de motor zit achtering, en hou alsjeblieft eens op met daarbij R8 te roepen want dat is ver van de 1e auto moet die vorm. waar hij echt een beetje op lijkt is de M400 (duh!)
ik ben benieuwd wat de pers hier van gaat vinden, van hun vorige auto’s waren ze meestal lyrisch.
ferrari599xx zegt
de vorige noble had een V6 van ford . hopelijk nu die motor van de F-150 die ook in de ford GT zit
midi zegt
@ ferrari599xx: doe eens lezen!
Nickelson zegt
Mooie wagen, maar ik zie er wel een aantal andere auto’s in.
Als het van Chinese makelaardij was, had denk ik iedereen er overheen gevallen… :-)
Maarje het is Engels he, dus origineel :-P
Audi TT / R8 dakje
Clio sport zijninlaten
F430 voorkant
Achterkant gewoon erg bruut…..
Freewarefreak zegt
Super!
Ben alleen een beetje huiverig van het afwerkingsniveau… hoe zou dat zijn? Als ik kijk naar de foto’s van het interieur en zie hoe de zijbekleding van de middenconsole vast zit met twee zichtbare schroeven…
Afijn, we zullen zien. De specs maken in ieder geval heel veel goed!
Eric zegt
Het was wel effe stil rond Noble. De M400 ? Is die ooit gebouwd?
Wel een concept waar deze M600 op lijkt maar nooit de eindmeet gezien. Als je veel geld uitgeeft en een supercar wil, ga ik liever voor de Gumpert (niet zo mooi) of een Zonda!
Of zo’n Koningsei van Zweden! ;-)
HDM zegt
Nice, leuk ding. Nu nog andere velgen eronder en een andere lak.
VonStroke zegt
@Eric: Voor £200.000 koop je helaas geen Koenigsegg of Zonda. Gumpert moet net lukken.
robbie zegt
-edit: check-
Merry zegt
Als ik zo kijkt lijkt hij wel een beetje op een R8, of niet? ;)
BossHog zegt
Een serieuze concurrent a la……en Lambo Mursielago..””
Ben je gek geworden? Welke idioot koopt er uberhaupt nog iets van die VAG jongens? Die lambo zit propvol toestanden die je ook in een audi ziet. Sterker, het stuur is van het oude A8 model, airco, lampjes, tellers, deuren, alles is van Audi en/of Golfje gejat. Je betaald dus 150.000 euro meer voor alleen de motor en wat panelen. En heb je een Audi, dan zie je dat alles in je dure A8 (begint bij 100.000), nu ook in een Seat Exeo (25.000) gezet is. Je bent knettergek als je iets bij VAG koopt.
mardec zegt
0 -> 100 in 3 sec flat.. I like!
Alleen de prijs :-( Noble is niet meer zo goedkoop als het ooit was..
Lustigson zegt
Bruut ding! Lijkt alleen wel een beetje op de Porsche R8 en de Audi 911, maar dit terzijde. ;-)
Vanquish zegt
De achterkant is beter dan de voorkant..
wow zegt
je ben knettergek als je dit mooi vind
Lars zegt
@Jochempie: het zijn de ventilatieroosters uit de Alfa 159/Brera, inclusief alukleur sierringen.
bezoeker zegt
BossHog, ik denk dat je het punt van lamborghinis niet helemaal snapt.
Niemand koopt een auto om zijn airco of dashlampjes, en zeggen dat de deur van een murcielago uit een golf komt is gewoon fout, behalve als je het op die raar getunede golfjes hebt :p.
Het punt waarop een auto duurder wordt, namelijk het uiterlijk en de prestaties, is juist hetgeen waarvan je toegeeft dat ze verschillend zijn :)
Dus dat de nodige, maar niet interessant zaken ook in een goedkopere auto zitten, maakt dat zo veel uit? Een Audi interieur is dan ook niet direct mis…
Zeggen dat het interieur van een A8 van een golf komt ga ik zelfs niet op ingaan, als je in een van de twee hebt gezeten weet je wel beter :D
En trouwens, wat komt dit hier doen? Het gaat hier om een Noble
JIFF zegt
@ Laurens om 15:22
Nee, er bestaan wel verzekeringsmaatschappijen die korting geeft als je een Fiat Panda gaat rijden ipv een Noble…
Laurens zegt
@jiff
leuk! Maar ik bedoelde meer dat nogal wat eigenaren zullen denken dat ze Hamilton heten… ik zou als relatief goedkope verzekeringsmaatschappij in de kleine lettertjes zetten dat bij schade de telemetrie even uitgelezen zal worden.
de sjonnies zegt
Twin turbo van Volvo-Yamaha?
De ene helft van die V8 wil toeren maken en de andere helft wil sleurhutten trekken ?
Lars zegt
Het design doet me denken aan auto’s in games als GTA en Burnout (‘Rossolini Tempesta’ anyone?). Geleend uiterlijk of niet, als je een auto babyblauw durft te spuiten en hij ziet er nog zo lekker uit, dan doe je echt wel iets goed!
Het zal wel weer fraaie beelden opleveren als deze in Top Gear dwars over het scherm vliegt. Ik ben benieuwd naar het geluid. Aan de toerenteller te zien zal het geen snerpende Ferrari-sound zijn.
BossHog zegt
@ bezoeker,
Het was een reactie op iemand die deze Noble wilde vergelijken met een Lambo. Die gaat om de door mij genoemde redenen mank. En kennelijk heb je of nooit in een Golf, een A8 of een Lambo gezeten anders wist je gelijk waar ik het over had. Alle meldingslampjes zijn hetzelfde. Het stuur in een Gallardo van 220.000 Euro is precies dezelfde als die in een pre-2005 A8 van 100.000 Euro, alleen hebben ze nu de ringen er af gesloopt en er een Lambo-badge op geplakt. de airco is ook zo overgenomen. De boordcomputer is dezelfde als die in een Seat Exeo.
Je koopt een auto om verschillende redenen maar het lijkt mij dat je voor veel geld vooral exclusiviteit wilt hebben. Immers, er zijn zat autos die dezelfde prestaties leveren voor de helft van het geld. Een beurt voor je Lambo kost geloof ik iets van 9.000 Euro. En dat voor een opgesoepte Audi/Volkswagen? Ik vind het belachelijk. Dan vind ik deze Noble een stuk origineler en mooier. En nog goedkoper en sneller ook.
spykerboy zegt
-edit: caps lock terror-
Caballo zegt
Hij ziet er mooi, snel en agressief uit. Maar net als de doorsnee Lada heeft hij vier wielen, een stuur en een motor, dus origineel is anders.
@ Jiff
het woord ‘verzekeringsmaatschappijen’ is meervoud.
Entwicklung88 zegt
@ Laurens
Hamilton junior of Hamilton senior? ;)
TDIfreak zegt
is er ook een diesel-variant?
lincoln zegt
Volvo blok ..
bijzondere en verrassende keuze ..
marketing technisch lekker correct ..
goed bezig ..
JH zegt
@BossHog: je moet minstens in een Nobel gezeten hebben om te kunnen oordelen hoe de afwerking is, toch? Kan zijn dat bij een Lambo een A8 stuur maar er zijn slechtere onderdelen dan dat kwa kwaliteit en afwerking. Geen idee hoe een Nobel er van binnen uitziet maar die gebruikt beslist ook onderdelen uit andere auto’s en dan is de vraag uit welke (meestal Ford of Opel)
yanktank zegt
hee de eerste mooie auto met zulke specs in een lange tijd zeker in verglijking met de SLR Mc Laren
BossHog zegt
Het is Noble ;) En het gaat niet om de kwaliteit, die zeker erg goed is, maar om het idee dat je iets koopt wat exclusief bij het merk hoort. Stap eens in een Pagani (met AMG motor) of Spyker (met Audi motor) en je weet zeker dat je iets aparts hebt. Nu zit er (te) weinig verschil tussen de Seats en de Audis, om maar te zwijgen van de single frame gril op de vorige passat en A4, en een Italiaans sportwagenmerk als Lamborghini en de vrij normale Audis.
donaldduck zegt
He He ziet er goed uit, veel beter dan de M15.
Eindelijk ook een net interieur.
Zeker een knappe prestatie voor een klein serie bouwer.
(Gumpert, watch and learn)
Driewieler zegt
Wat een geweldig mooie auto. Altijd al een zwak gehad voor Britse sportwagens maar Noble trok me nooit echt. Deze is echter een ander verhaal. Wat een prachtige wagen en op en top Brits. Liever dan een Ferrari? Ja.
Bob zegt
En waar zijn alle Prius en anti-benzinezuiper commentaren nu ?
AMG Powerrr zegt
@wow,
dan maar knettergek!
Squadra zegt
Noble is BACK!!!!!!
Super ze gingen namelijk bijna fajiet maar ze zijn terug en hoe. Ik volg het porject al een tijdje op hun site en de auto ziet er super uit. Ze gebruiken de Yamaha V8 en dan Twinturbo jajaja the umpfff.
Mooie auto de Noble´s moet je altijd in het echt zien om te kunnen oordelen over de vormen en de lijnen.
Reken erop dat deze auto goed zal rijden en dat hij bochten neemt als de beste ik denk dat een F430 er hele kluif aan zal hebben.
Cioa
Squadra
y.master zegt
@ iedereen die deze auto geweldig vindt.
Alleen omdat dit ding 659 Pk heeft en 360 Km/u gaat vinden jullie hem mooi. Het ziet er gewoon NIET uit. Als deze auto geen 659 PK had maar bijvoorbeeld 100, dan zou iedereen de benodigde commentaar leveren. BIJ DEZE WIL IK JULLIE DUIDELIJK MAKEN DAT DE AUTOWERELD NIET ALLEEN OM VERMOGEN GAAT.
W1ck3D-78 zegt
Veel klagen het ‘goedkope’ interieur aan. Niks op tegen, maar maken jullie ook opmerkingen daarover als er een Ferrari F40 voorbij rijdt?
Persoonlijk vind ik het uiterlijk mooi, ongeacht het aantal PKs. Smaken kan niet over getwist worden hé ;)
willem_vw zegt
De wereld is rijp voor nieuw design. Alle supercars zijn variaties op hetzelfde design concept geworden. ook dit is de zoveelste variatie van elementen die bij allemaal terugkomen. Gewoon vermoeiend hoe de thema’s uitgemolken worden. De minieme variaties in de audi en bmw line up …de retro look die in de volgende generatie geupdate wordt tot retro2, dus niet meer retro genoemd kan worden – zucht. Ik wil weer die klap op mijn smoel krijgen toen ik in de jaren 70 de eerste Esprit zag of in de jaren 80 de Sierra de Taunus zag opvolgen. Gewoon het begin van een lijn die het decennia gaat bepalen en zich van het voorgaande losbreekt en de potentie heeft om een compleet nieuw concept van denken te ontwikkelen. (daarom bijv. niet de Countach als voorbeeld, of de Bangle lijn dat was uniek en creert niet de lijn waar de hele industrie zich op gaat richten). waar blijft het out-of-the-box design wat we van de grote cardesigners mogen verwachten.
bakkerst zegt
@ willem_vw
in het grote afvoerputje dat “wereldwijde crisis en financiële onzekerheid” heet
bakkerst zegt
en ohja,
even ter informatie voor alle visueel gehandicapten hierboven;
deze auto heeft hélémaal NIETS te maken met een audi R8, noch met een Clio sport of een lambo of een 911 of wat voor andere auto te maken!!
en voor de knuppel die er begon over de zichtbare schroeven, kijk nog eens goed, zou dat misschien een onderdeel van het ontwerp zijn?? komt het misschien vaker terug in de auto? hé verrek dat is zo!! nou zeg, dat is raar..
zichtbare schroeven/moeren/bouten. ik vind het in dit geval prachtig. het is een indicatie van kwaliteit. het gemiddelde dashboard hangt van klik verbindingen aan elkaar.. dat is toch verdorrie de goedkoopste manier om iets aan elkaar te houden. maar als jij denkt dat een dashboard dat bij elkaar gehouden wordt als een soort curverdoos van kwaliteit en afwerking spreekt, be my guest, maar ze zet jezelf verschrikkelijk voor schut..
dan weet je dat even..
Stoofvlees zegt
Is dit nu een herziene M15 of een volledig vers ontwerp?
mardec zegt
@ de sjonnies
LOL xD :D
@ y.master
Faggot ga terug naar je boerderij in je geitenwollensokken.
En wat weet jij nu van wat wij mooi vinden? En waarom zouden wij naar het vermogen kijken? Als hij 300 pk had zou hij ook geweldig zijn! Het is een Noble, iets wat jij duidelijk niet kent. Dus klep dicht!
The_12oach zegt
Hij houd de looks mooi vast van het vorige model :D top auto om te zien.
Nu nog een geldpotje vinden, ahem alweer.
bezoeker zegt
BossHog, als je enkel kijkt naar prestaties voor het geld kom je zowiezo niet bij supercars uit hoor, noch ferrari, noch lamborghini etc, design is wat daar telt.
En dat je klaagt dat over dat interieur, ik heb in zowel een diablo als een gallardo gereden, en laat me zeggen dat dat niet exclusieve interieur een enorme verademing is :). En dat de airco hetzelfde is, serieus, wie boeit dat? Het dashboard is niet gelijk in geen van die autos, en dat is hetgeen dat je ziet.
In deze noble heb ik nog niet gezeten, kan dus niets zeggen over de kwaliteit, maar jij kan dat zo te zien allemaal vanuit je stoel, chapeau
Deze Noble lijkt gwn een totaal ander doel te hebben dan een lambo, dus ik snap je punt niet echt. Lambo= mix stijl en snelheid, Noble= enkel snelheid
JH zegt
@bakkerst: als jij klik verbindingen “goedkoop” vindt dan begrijp ja waarschijnlijk niet hoeveel werk daar achter zit tijdens de engineering-fase om te zorgen dat alles “onzichtbaar” is. Het makkelijkste van alles is gewoon hoppa paar schroeven en klaar is kees of beter john, want dat is typische engels, hoe meer schroeven hoe beter. Natuurlijk kan het deel van het ontwerp zijn en het ziet er op de foto’s niet slecht uit. Maar er zijn ook voorbeelden waar het echt stoort, de Chrysler Crossfire schiet me te binnen waar echt een paar extreem goedkope schroeven in het interieur te vinden zijn.
Overigens vindt ik het design van het interieur wel een hoog “CATIA” gehalte hebben (rechte oppervlakken en rondingen) wat het geheel niet super spannend maakt en dat is eigenlijk jammer
bakkerst zegt
@JH:
ok, toegegeven, er zit misschien wat meer engineering tijd in, dan in het uitdenken van een schroef verbinding, ben ik met je eens. maar dat zijn slechts eenmalige handelingen, waar het echt gaat tellen is in de assemblage. en daarin is 1 keer klikken toch echt veel goedkoper dan heel vaak schroeven. wat nou kwalitatief beter is, daar kunnen we lang over discusiëren, ik vind het in deze auto goed toegepast, het geeft een robuuste handgebouwde uitstraling aan het interieur. een een vleugje techno door alles zichtbaar te laten. en verder niet af te werken. wat je zegt over dat ‘catia’ interieur, dat programma ken ik zelf niet, maar ik vind de rechte vlakken wel mee vallen. ik denk niet dat een heel erg geweld en geplooid interieur echt zou passen bij het recht-toe-recht-aan karakter van de auto..
en ten slotte, ik heb mn portie klikverbindinkjes wel weer gehad de afgelopen 4 jaar studie, geef mijn portie maar aan fikkie, (of de engineers.. ;) ) en nee ik ben niet het prototype luie technofobe ontwerper.. :P
F355GTB zegt
200.000 pond… Wat gaat dat in Euro’s doen?
Volgens mij in ieder geval een stuk meer dan de M15. Dus wordt dit dan een extra model… of gaat hij de M15 vervangen?
Hoe dan ook, hij ziet er erg gaaf uit, evenals de specs. Ik vond de M15 al een fantastische auto! Eén van de meest spraakmakende auto’s van de laatste tien jaar, mijns inziens. En als je The Hamster mag geloven, stuurt de M15 ook legendarisch goed. Dus dat schept wel verwachtingen voor deze M600. Ik ben benieuwd naar de eerste bewegende beelden (en geluiden)…
mastertjen zegt
Beetje saai qua design toch. Misschien dat het ook aan de kleurstelling en de foto’s ligt.
de sjonnies zegt
@ willem_vw – je zegt ut zelluf : de Esprit.
Dat was de eerste auto met middenmotor die mede in de windtunnel ontwikkeld was. Lotus liep altijd ver vooruit op iedereen.
Zwart-Wit gezien is iedere supercar voorzien van Lotus Esprit DNA, dat kan ook niet anders door de wetten van de aerodynamica en de gewichtsverdeling.
sandertjuuh zegt
nice, mooie auto
willem_vw zegt
@ de sjonnies
Je analogie is correct. DNA is het juiste woord. Kon er even niet opkomen. Uiteindelijk zitten we dus nu met design-inteelt. De Esprit is slechts een voorbeeld maar kijk naar een andere trendsetter daarvoor, de E-type of daarvoor de MG’s. Hele genratie modellen hebben de onvloeden overgenomen. Het Esprit concept is alweer van 1972. Welke auto zou nou voor ons de nieuwe richting inslaan voor de komende 10, 20 jaar of blijven we nu tot het eind der dagen finetunen in de nu bekende thema’s? Ik denk het niet want de hernieuwde interesse in alternatieven op de fossiele brandstofmotor zullen ook invloed hebben op toekomstig design, met name op gebied van gewichtsverdeling en koeling kunnen we dus misschien anders met stroomlijn omgaan. Als je naar de stroomlijn in de natuur kijkt zie je dat het op vele manieren bereikt kan worden. Misschien herinner je je nog die disney film uit de eighties – Flight of the navigator. Shapeshifting – Stroomlijn afhankelijk van snelheid. Dus niet een spoilertje dat omhoogkomt, maar de hele auto verandert van vorm naar mate van noodzaak.
JH zegt
@willem_vw: BMW heeft zoiets geprobeerd in een concept weer te geven, de GINA
misschien niet iedereens “cup of tea” maar kwa concept een echt concept
bramwillemse zegt
goh, Noble weet echt wel elke keer weer een mooiere auto neer te zetten! Vind ‘m erg mooi. Bijzondere kleur + velgen, lekker!
rider zegt
zelfde specs als een enzo voor een fractie van de prijs. knap gedaan. nobel kennende zal hij ook wel erg goed gaan op een circuit.
Sagarinos zegt
Lijkt zo’n cheap ass conceptje uit de jaren 90
BananaFlip zegt
Mooi interieurtje!
integralechubasco zegt
ben het heel erg eens met BossHog. systeemdenken/kwaliteitsbewaring leidt tot verarming van de inspiratie. de nagel aan de kist van het VAG concern.
de sjonnies zegt
@ willem_vw – je bent rijp voor klassiekerrally.com :P
1NteNSe zegt
Nice! Nobles zijn altijd wel mooi. Prestaties kunnen me tegenwoordig niet veel meer schelen, bij elke nieuwe supercar zijn die wel in orde, het gaat me de laatste tijd meer om de looks ;) en die zijn hier wel in orde (H)
w0o0dy zegt
UPDATE! Autocar reed met de Noble M600
http://www.youtube.com/watch?v=SEzHvFANUkA
Ducky zegt
… that’s my cup of tea !
Ramon zegt
Mensen, zeik niet dat die wagen op een R8 lijkt. Deze wagen lijkt gewoon op de vorige Noble (de M400 dus). En heel toevallig was die wagen er eerder dan de R8, dus wat lijkt nu op wat?