Vanaf begin volgend jaar kan Jaguars’ nieuwste worden opgehaald bij de dealer. Breng even €104.270 mee en je mag naar huis dieselen in de voordeligste XJ, namelijk de 3.0 V6 Luxury. De duurste variant is de supercharged 5.0 V8, daarvoor moet €189.720 worden neergeteld.
Jaguar komt met drie varianten voor de XJ. De ‘instapversie’ heet Luxury, daarna komt de Premium Luxury gevolgd door de XJ Portfolio, hekkensluiter is de XJ Supersport. Qua diesel is de XJ goed vertegenwoordigt met de nieuwe 3.0 V6 diesel. Dit blok levert een vermogen van 275 pk en een best wel aantrekkelijk koppel van 600 Nm.
De lekkerste XJ’s zijn natuurlijk 5.0 V8 (375/470 pk) en de 5.0 V8 Supercharged (510 pk). De goedkoopste benzine V8 is verkrijgbaar als Premium luxury en kost dan 136.360 euro. Ook komt er een verlengde versie van de nieuwe Jaguar XJ, deze zal XJL gaan heten en zal ook in ons kikkerlandje te bestellen zijn. Over eventuele hybrides is nog niets bekend qua prijs.
Het vlaggenschip van Jaguar zal de concurrentie aangaan met onder meer de drie grote Duitser, namelijk de Audi A8, BMW 7-serie en de Mercedes S-klasse. Audi’s goedkoopste A8 begint bij €97.095 voor een kleine benzine, dieselen kan vanaf €115.075. BMW biedt zijn goedkoopste 7-serie diesel aan voor 99.275. Prijzen voor een 7-serie op peut beginnen bij €102.100. Bij Mercedes kan voor €108.117 worden ingestapt in een S-klasse 350cdi. Vanaf €96.439 kan een S-klasse met benzinemotor besteld worden.
ponjorno zegt
mooie booskijkers
Gieltje zegt
Zwarte XJL portfolio 5.0 Supercharged met getinte ramen en antraciete velgen voor mij graag.
robert zegt
Ik begin hem steeds mooier te vinden,
alhoewel ik de oude XJ(R!) erg zal missen.
Voor minder geld dan deze XJ, heb je trouwens al een XJ V8 Supercharged LWB voor ong. 15.000 euro. Best veel auto voor je geld en zeker beter dan een Chevrolet Lacetti 1.4 Spirit (15.295) of een 207 1.4 XR (14.950) :P.
sdm zegt
Persoonlijk vind ik deze auto VEEL meer uitstraling hebben dan één van de Duitse broeders. Erg mooie auto voor als als geld geen geen rol speelt. (pakt zijn hypotheek papieren erbij, schud zijn hoofd en gaat maar weer plaatjes kijken)
sebastianchubasco zegt
schrap die a8 maar van de concurrentenlijst met z’n ‘premium’ voorwielaandrijving. die komt niet mee…
robert zegt
:cry:
SHFT zegt
Bekijk die schandalige BPM bedragen nu eens :s
Achja, ik woon in België :p
DasAuto zegt
die op het plaatje van robert vind ik toch nog ff mooier
Incognito zegt
Vergeet voor het gemak de LS460/LS600h. Met een vergelijkbare motor won vorig jaar alleen de S-klasse het qua aantallen.
Chris zegt
@ SDM
Inderdaad, vooral mercedes raakt qua looks steeds verder achter.
liljeezy zegt
Waarom moest dit nu weer de opvolger van de vorige XJ worden ?? :(
Waarom konden ze niet alle 2 de modellen behouden ?? :)
Ralph zegt
Als ik genoeg geld had voor deze auto, zou ik naar België verhuizen en daar een S500 kopen…Kan nog steeds niet wennen aan het uiterlijk, vind de oude ook nog mooier. Misschien dat hij er op straat wat mooier uit ziet.
Hans Lurvink zegt
Geef mij die oude maar, was toch samen met de quattroporte de enige in zijn segment met echte klasse, naar mijn bescheiden mening althans.
Mao zegt
Een A8 begint toch bij +- € 82.500 , ok is maar een 2,8, maar hij is te koop ;)
lincoln zegt
zijn het waard voor elke cent natuurlijk ..
behoort ook iets duurder te zijn dan zijn concurentie ..
en die ouwe zal ik voor geen stuiver missen ..
heb em al meer dan genoeg gezien ..
y.master zegt
5.0 V8 supercharged versie voor 190.000. Voor minder geld heb ik een corvette die sneller is :P
AQ zegt
jeetje, wat is dit ding mooi! mooier dan de duitse bakken
sven2 zegt
zeggen dat ik over mijn AUDI-liefhebbende nonkel nog heb gezegd dat jaguars PRIJS/qualiteit goedkoper zijn dan AUDI’s, maar nu ik dit hoor… begin ik te twijfelen, hoewel de Jags altijd een betere standaarduitrusting hebben… maar dan nog!
sven2 zegt
@ Shft
je hebt gelijk over die BPM, ik heb er gelukkig ook geen last van, want ik woon ook in België.
jah, hollandertjes, betaal maar wat meer haha :lol:
RenJie zegt
@autoblog
deze site afsluiten voor Belgen!
Jaloerse Kat zegt
wat doet dat jaguar logo op die achterkant van die hyundai???
rwnkl zegt
schitterende auto
…maar alleen van de bpm kan je al een zeer fatsoenlijke auto kopen
JPM zegt
@ mensen die zeuren over oude XJ
Kom op! We weten allemaal dat Jaguar old style niet meer werkte. Ja de oude XJ was schitterend maar hij verkocht niet schitterend. Jaguar moest een nieuw gezicht krijgen. De XF was de eerste van het nieuwe Jaguar en ik moet zeggen dat ze niet teleurstellen.
De oude XJ zal goed ‘agen’ en over 25 jaar zullen we terugkijken op de XJ als een prachtige klassieker.
SimonMc zegt
@y.master : ja, mooi vergelijk hoor…
crew zegt
helemaal top!
mooie auto met een echt heel mooi interieur! stuk smaakvoller dan de Duitse concurrentie.
Prijzen zijn idd wel wat omhoog gegaan in vergelijking met ‘oude’ XJ maar je krijgt er wel veel meer voor terug.
Motoren zijn ook een stuk beter met een beter uitstoot en veel meer koppel over de hele toerental-range.
heb persoonlijk met de 5.0 V8 XK gereden en rijd erg fijn. ben daarom erg benieuwd naar deze nieuwe XJ.
laulau zegt
keb liever de oude versie die is veel mooier
maar als ik mocht kiezen zou ik de s-klasse pakken
Hans Lurvink zegt
@ JPM
Je hebt helemaal gelijk, het is een verstandige move van Jaguar. Neemt niet weg dat ik liever die oude heb. Verder vraag ik me af hoe tijdloos dit ontwerp is, dit was een sterk punt van de oude. Maar uiteindelijk kan dit nieuwe model het bijna niet slechter doen dan de vorige.
Lucb zegt
Veel geld voor deze auto, koop ik liever een Quattroporte Sport GT S
Laus zegt
toch klasse weer. XF is al bijzonder goed geslaagd. Deze gaat de goede kant op. Leuk snufje Bentley aan de achterkant.
Mooie wagen.
w0o0dy zegt
Veel geld, maar bij de concurrentie krijg je minder dan 250pk (7 serie) of rij je toch in een ietwat gedateerde A8 en je hebt nog minder pk’s… De s-klasse is ook een stuk minder “vermogend”….
Voor de liefhebber staat er nog weinig in de weg van een tripje naar de Jaguar dealer.
sven2 zegt
@ lucb
waarom zouw je NOG meer geld ertegenaan gooien voor een (waarschijnlijk) trager gaande quattroporte GT S, die bovendien : – slechter is afgewerkt
– minder goede motoren heeft
– AL JAREN MEEGAAT
– een stuk kleiner is
– je UREN moet rijden eer je bij de dealer bent
– minder goed is uitgerust
– een stuk minder betrouwbaar is
– …
@ Renjie
is dat een teken van jaloezie?
Chris zegt
ik schat dat de V8 supercharged erg zeldzaam zal worden…gezien de prijs en dat het dan nog niet eens een V12 is…
Ice zegt
Waarom noemen ze dit een XJ? Voor een moderne auto mooi, zonder meer. Maar heeft niks met de klassieke XJ te maken. Helaas.
sven2 zegt
@chris
ooit al gehoord van downsaezing ?
Hans Lurvink zegt
Downsaezing? Ik neem aan dat je downsizing bedoelt?
SimonMc zegt
@W0o0dy: t’is wat je liefhebber noemt natuurlijk.De meeste “liefhebbers” van dit merk zijn 65+…
Zelf zou ik er wel voor kiezen eerlijk gezegd !Maar niet iedereen denkt daar zo over…
F355GTB zegt
Geen bijzonder scherpe prijzen… Maar het is dan ook wel een mooie auto. Vooral dat neusje is geslaagd.
abdus zegt
voorkant van de nieuwe XJ is prachtig een mooi familiegezichtje maar de achterkant lijkt echt op een Chinees en dat is nou heel erg jammer!
Albert zegt
Mooie auto, absoluut! Maar waarom zo’n XJ nu hoger in de markt prijzen dan een 7 serie? Jaguars schrijven net zo snel af als Alfa’s in de jaren tachtig! Je moet dus wel heel erg Jaguar minded zijn om een XJ te bestellen…
sonny zegt
nu 133 400 voor de sterkste variant is niet zo overdreve oei wa zie ik nu 189 720, ahnéé just ik woon in belgie, oef :p
DavidZ zegt
Aangezien de categorie 5-serie, A6, en XF-auto’s alsmaar groter en luxer worden vraag ik me af of de vaak absurd hoge meerprijs voor een 7, S, of zo’n nieuwe XJ wel zinvol is. De meerwaarde qua stilte, comfort, prestaties, en luxe is zeer beperkt. Blijft alleen het prestige, en de exclusiviteit over? En die enkele verlengde versie.
John zegt
3 varianten??? Ben ik nou dronken of tel ik er vier?!
G.Ph zegt
Begin hem ook steeds mooier te vinden. Wat die gasten uit India alleen niet begrijpen is dat de namen Sovereign en XJ executieve beter staan bij een auto van dit caliber. Luxery en Premium Luxery is echt iets voor een merk als bijvoorbeeld Toyota en Kia.
Verder is het een topper!
Euchrid zegt
@sven2:
de punten die je opsomt zullen best wel kloppen. Maar al die nadelen smelten als sneeuw voor de zon als je s morgens wakker wordt en je ziet zo’n quattroporte in al zijn elegantie staan blinken op je oprit. Dan gluur je even tussen je gordijn door en besef je met een klein glimlachje op uw mondhoeken dat je bent geslaagd in het leven.
sjonnie zegt
^^en dat heb je met deze auto niet??
veel beter dan de concurrentie…
sjorsx87 zegt
Ik vindt het een zeer mooie prijs/qualiteit voor de eerste 3! Maar als ik bijna 2 ton heb te besteden zou ik toch een CL63 AMG kopen(en ja ik weet dat dat een coupe is maar ik vindt hem meer waard en mooier als een S63).
Sorcerer zegt
Pff, die bpm-bedragen doen me echt weer pijn in het hart als ik ze zie…
Maar doet u mij maar een 5L V8 Supercharged.
Hoewel ik moet zeggen dat de specs van die diesel érg netjes zijn!
timberleek zegt
ook hier is weer te zien hoe de overheid de burger uitknijpt. alleen hier onder de bpm dekmantel. het slaat helemaal nergens op.
oplossing:
allemaal een jong gebruikte kopen bij onze ooster/zuiderburen.
Racekees zegt
mooie auto hoor! jammer van de afschrijving!
Majinstar zegt
Ik ga mijn slag slagen als er een occasion versie van is.
Majinstar zegt
oeps foutje gemaakt moderator. het moet zijn slag ‘slaan’ ( sorry )
BananaFlip zegt
Ik begin hem gewoon erg mooi te vinden!
In ieder geval een stuk beter dan alledrie de Duitsers.
@ ricardo
Duitser = Duitsers :D
Rick dos zegt
De Quattroporte is hierbij afgedaan. Deze auto staat, als het om stijl en klasse gaat, op eenzame hoogte.
Zoals ik al eerder zei: Voor stijl en passie hoef je niet in Italië te zijn. Hail to the new king England.
Drs. Ing. zegt
Deze auto wordt een gegarandeerde flop! Veel te hoog die instapprijzen! Voor dat geld kun je wel wat beters krijgen dan een veredelde Ford!
rrwentzel zegt
Dik €140.000 voor een dieseltje uit de 407 maar met extra powerrr!
RenJie zegt
@Drs. Ing.
Denk het niet eigenlijk. “Exclusiviteit” kost toch wel wat meer en ik denk dat de gemiddelde XJ-koper dat geld er wel voorover heeft, om die Duitsers te laten schieten.
RenJie zegt
@robert
ehmm.. periodieke kosten?
crew zegt
@rrwentzel..
407?
Vergeleken met de vorige ‘oude’ 2.7 liter diesel levert de nieuwe 3.0 liter AJ-V6D GEN III diesel maar liefst 33 procent meer vermogen waardoor het totaal 275 pk komt. Het maximum koppel is met 38 procent gestegen tot 600 Nm.
Dit scheelt dus gewoon bijna 70pk. En een berg trekkracht.
1NteNSe zegt
Hij is wel erg mooi hoor, al is die achterkant nog wel even wennen..