Toyota heeft zichzelf aardig in de markt gezet als vertegenwoordiger van het hele hybride-gebeuren. Gek is het dan als je bedenkt dat eigenlijk nog steeds alleen hun eigen Prius deze techniek gebruikt. Tijd voor een nieuw modelletje, alleen de vernieuwing die ze hier in kunnen stoppen en de cijfers die ze moeten behalen voorspellen weinig goeds.
Met een “hybride Yaris” gaat Toyota weer het gevecht aan met de Insight. Dit hebben ze al eens gewonnen, en ook nu zou Toyota er best met de trofee vandoor kunnen gaan. Een Yaris is namelijk nét weer wat kleiner dan een Insight. Toyota kennende zal deze echter wel nét wat luxueuzer zijn. Niet goedkoper, maar gewoon iets meer afwerking in een kleiner pakketje voor dezelfde prijs als de Honda.
De adder onder het gras zit hem in dit geval in de modellen die Toyota al heeft. Met de Prius hebben zij een auto die voor zijn formaat bijzonder zuinig is. Met de Aygo heeft Toyota een bijzonder zuinig, goedkoop en handzaam (klein!) autootje. Met een eventuele Yaris Hybrid hebben zij echter geen van deze twee. Veel zuiniger dan de Aygo zal deze niet worden, en een Yaris is maar een klein beetje groter. De ‘revolutionaire’ hybride-techniek lijkt dus weinig extra te bieden in dit segment.
Volgens de Japanse berekeningen zou het nieuwe model slechts 2,5L/100km verbruiken. Volgens die berekeningen zou het verbruik van de huidige Prius echter op 2,7L/100km uit komen. Dat zou een revolutie in de autowereld betekenen en alle diesels overbodig maken. Dan rijdt men gewoon van Zweden naar Nederland op één tankje ouderwetse ongelood. Dit gaat voorlopig niet gebeuren. Aannemelijker is het dat (gezien de afwijking in het verbruik van de Prius) de Yaris gewoon 4-5L/100km gaat verbruiken. To the snob-mobile!.
Incognito zegt
Zeik het maar af, maar ze overspoelen de markt met effectieve hybrides. Concurrenten hebben nog niets serieus. Insight wordt nu ook al weggespeeld.
Beetje Verward zegt
Volgens welke berekeningen zou de huidige Prius 2,7 l/100km verbruiken? Volgens mij is het officiele verbruik 4,0. Als die kleine dan 2,5 doet is dat dus veel minder. Rij je natuurlijk ook veel kleiner.
Overigens gaat het niet alleen om verbruik maar ook om minder emissie en minder geluid in de stad. Dat zijn ook voordelen.
Al met al een beetje vreemd berichtje van AB dus.
Merry zegt
Wat nou als ik me dikke knaus met airco er achter wil hangen?
Gaat hij dan nog wel lekker de heuvel over?
Maar serieus, kan er na 100 jaar niet iets nieuws komen?
Porsche was in 1900 al met een hybride auto bezig, hij was er mee gekapt omdat dit niet ging werken.
De enige reden dat deze modellen verkopen is omdat je zoveel korting krijgt op alles.
Dit is natuurlijk onzin om ons toch benzine/diesel te laten rijden alleen 15/20 % minder.
Waar blijft Honda met de FCX?daar zit nog best toekomst in.
Bert zegt
Japan, de VS en Europa hebben elk een andere manier van standaard verbruik meten. De Amerikaanse is de meest realistische (daar haalt de Prius zo’n 4.5 liter/100 km), de Japanse is de strafste (daar brengt een Prius bijna benzine op).
Die 2,5 is een Japans cijfer – net zoals die 2,7 van de Prius die in het artikel vermeld is.
En – dan hoeft niemand anders die onzin te posten – een Prius is vééééél vervuilender dan een Hummer.
Alwood zegt
@Beetje Verward
Volgens de bron die in het artikel vermeld staat, Japanse Berekeningen. Dat zijn dus de cijfers waarmee het spul in het thuisland uitkomt. Daar houden ze dus een andere standaard aan dan hier in NL.
Verder is verbruik bij moderne auto’s direct gekoppeld aan emissie. Katalysatoren en lambda sondes zorgen er voor dat er geen rare stofjes in de lucht worden gespoten, CO2 is direkt gekoppeld aan de verbrande liters.
Rouge zegt
@Merry: Als je het ook kan tanken… Het patent is lange tijd in handen geweest van de Shell heeft dus wat vertraging opgelopen……
Autogek zegt
@ Merry: De Honda FCX kost 500.000 per stuk. Dus dat kan je voorlopig wel vergeten. Waterstof is waarschijnlijk pas iets voor over 20 a 30 jaar. En over die korting: In Nederland “kan” dit dan wel zo zijn. Maar wereld wijd worden de hybrides goed verkocht. En daar hebben ze dat zeker niet allemaal. Misschien worden er gewoon steeds meer mensen wijs en zien in dat ze straks geen 3 euro per liter willen betalen met een auto die 1 op 8 rijdt. ;)
@ Alwood: wat is er nou mis met een yaris Hybride? Waarom moet het weer super negatief geschreven worden? Dat de Yaris straks 4 op 100 gaat rijden, net als de Prius en de Aygo is netjes. En dan heeft Toyota wel 3 auto’s met hetzelfde verbruik. Maar wel in elke maat/prijsklasse er 1. Slimme en goeie zet.
Maak kraak maar weer af hoor!!!
cardesigner@USA zegt
Dit zijn de vrouwen-hybrides, de Volt is voor de mannen.
Autogek zegt
Wat een opmerking. De Volt is echt niet stoerder dan een lexus of Prius. Kan alleen maar een opmerking zijn uit USA. :(
lazy zegt
Yes, Yes, Yeeessssssss!!!!! Jihaa.
@[email protected]
Seksist. De Volt is voor homo’s. De BMW 6 serie uit the eighties is voor mannen.
Merry zegt
@ Autogek
De eerste auto waren ook alleen voor de ultra rijken, nu kan je zelfs een Nano kopen voor 1500 euro ofzo.
Zodra iets in massa productie gaat wordt het goedkoper, dus dat mas de pret niet drukken.
Maar ik ben wel eens benieuwd hoe hoog de onderhouds kosten van die accu’s zijn en hoelang die goed blijven.
Tevens doet iedereen alsof je in eens 1 op 30 rijd met een hybride auto.
Als je dan echt zuinig wil rijden koop een cuore of lupo, misschien zelfs de Mini diesel.
Niet iedere auto loopt 1 op 8, zuinig rijden moet je leren.
Waterstof zou vrij snel werkelijkheid kunnen zijn. niet over 20 of 30 jaar.
Dat werdt ook 20/30 jaar geleden verteld.
En Rouge, waar heeft Shell dan een patent op?het lijkt mij dat je op een stof geen patent kan hebben?
Autogek zegt
@ Merry: Op dit moment is waterstof geen goeie schone keuze. De auto’s zijn nog veel te duur en het maken van waterstof kost veel meer energie dan het oplevert. Ik hoop ook dat het sneller komt maar verwacht het niet.
Ik heb nooit gezegt dat een Prius 1 op 30 rijdt. Ik heb altijd gezegt dat ik met mijn sportieve rijstijl 1 op 20 rijdt. En dat haalt geen 1 andere auto met mijn rijstijl. Als voorloopauto had ik een Jetta diesel gekregen. En daar kwam ik niet verder mee dan 1 op 14. Dus die schone diesels maken ook hun fabriekswaardes niet waar.
De Accu’s bij de Prius hebben totaal geen onderhoud nodig en zijn voor bijna 100% schoon te recyclen. Het zijn namelijk totaal andere accu’s dan jij in je gewone auto heb. ;)
Henk zegt
Als Toyota het maakt, dan verkoopt het. Waarom? Omdat er behoefte aan is! Ook voor deze auo zal gelden: geen motorrijtuigenbelasting en zuiniger dan aut’s van een ander merk in dezelfde klasse. Koppel hieraan de onverwoestbare techniek en een goede restwaarde, en ze hebben wederom een topper gelanceerd. Waar blijven Opel, VW, Renault etc??
cardesigner@USA zegt
Hahaha!Als we een enquete zouden houden over welke auto stoerder was, dan zou het grootste deel zeggen dat de Volt stoerder dan de Prius was.
Tinus zegt
Mogguh, dit is wel wat toch?
Mag je niet shoppen in de klasse van een civic hybrid of een toyota zetpil dan kan je deze nemen. De bijtelling, als je daar nog van kan spreken, zal waarschijnlijk zeer laag zijn. Goeie keuze lijkt me.
Jochempie zegt
Yes, geweldig! Een nieuwe uitdaging om in de gracht te gooien!
JPM zegt
@ Alwood
Kun je mij vertellen of de Toyota IQ goed verkoopt. Is daar iets over bekend?
Alwood zegt
@JPM
In NL is het markt aandeel van de iQ(900) ongeveer één achtste van dat van de Aygo(7000) in 2009… deels te wijten aan het feit dat de iQ er nog niet het hele jaar was.
Laurens zegt
De die-hard Prius rijders (ik ken er wel drie) zullen direct op deze auto overstappen, zij rijden tenslotte hybride voor het “milieu”. De rest van hybride leasend Nederland zal deze auto aan zich voorbij laten gaan, tenzij er een bijtellingschaal van 7% komt.
Voor de particulier in deze klasse is de techniek te duur. Zelfs toen de BPM boete op dieselmotoren er nog niet was, waren er maar weinig die meer betaalden om wat te besparen op brandstof; is ook niet rendabel bij lage kilometrages.
Tomtoyo zegt
klopt niet… er komt géén hybride yaris maar wel een hybride auris.
Vroegwakker zegt
Laurens ,
Die drie die jij kent die puur en alleen voor het milieu in een Prius rijden, komen die hier ook op dit forum?
cardesigner@USA zegt
@Vroegwakker, nee die zijn momenteel bomen aan het knuffelen en SUV-banden aan het leksteken.
Autogek zegt
Nee hoor, ik ben er wel ;)
Laurens zegt
@vroegwakker
nee, tenzij je me vertelt wat voor sokken je draagt, doet de meerderheid van de hybriderijders hier het alleen voor de centjes. Een eenling heeft misschien liefde voor de techniek.
Henk zegt
Hee Laurens, alweer je pilletjes vergeten?
Jesper zegt
@ JPM:
De iQ verkoopt voor geen meter, en ik zal je vertellen waarom. Een Aygo heb je vanaf +/- €9250 rijklaar, een iQ is behoorlijk kleiner. Veel mensen zien kleiner als goedkoper, en da’s niet zo. Omdat de goedkoopste iQ rijker uitgerust is dan de duurste Aygo, begint hij bij 13ken loopt op tot 20(!), veel mensen hebben dat er niet voor over. Bij mn dealer roepen we het al heel lang; zodra ze in Japan besluiten om een instapversie van de iQ te maken zonder standaart A/C, LM velgen, elektrische ramen, CPV, en al die meuk, en hem een leuke vanafprijs van 8-9k geven, wordt het een verkoopkannon.
Jesper zegt
En Tomtoyo, ik weet niet wat je bronnen zijn, maar Toyota NL heeft al bevestigd dat er een Yaris HSD komt. Het verbruik van de auto laat zich wel een beetje raden, dat zal 1 op 22 worden als je érg zuinig rijdt. Toyota geeft voor de Prius een waarde van 1 op 26 op, maar dat wordt in de praktijk niet gereden, hetzelfde voor de Yaris. Alsnog, 14% bijtelling en een prijskaartje van 19k (ongeveer) maken er een Insightkiller van :)
Tomtoyo zegt
@Jesper : mijn bronnen? laten we zeggen dat het toyota-logo bovenaan op mijn loonfiche staat…
Over een Yaris hybride is er geen sprake, vanaf volgend jaar mogen we de Auris en de Rav4 hybride verwachten.
Autogek zegt
@ Tomtoyo: En wat gaat de Rav4 doen kwa verbruik dan? ;) Ben wel nieuwsgierig.
Jesper zegt
Mag ik je in dat geval uitnodigen om je kennis met mij te delen? Want op een of andere manier zijn wij kennelijk collegea, maar toch blijk je meer dan mij te weten. En een RAV4? Dat was bij ons nog helemaaal niet bekend.
Hebben we het over een HSD? Of een elektrisch ‘hulpmotortje’?
rene zegt
Laurens kom met mij samen eens een huidige EGR diesel uit mekaar halen ,liefst met handschoenen.
Een technieker.
Vroegwakker zegt
Merry,
Geweldig dus van Toyota dat zij met de moderne technieken wel voor elkaar hebben gekregen, wat Porsche 100 jaar geleden al probeerde.
Je laatste stukje , over die Lupo enzo, slaat nergens op, haal er dan ook maar een Solex of nog beter een fiets bij.
Maak eens een proefrit in een Prius, dan begrijp je pas hoeveel onzin je nu uitkraamt.
rene zegt
Met liefde voor techniek.
Tomtoyo zegt
Over verbruiks-cijfers is er nog niks bekend.. De RAV4-hybride wordt een full hybrid (een HSD dus). Kennis delen heb ik geen probleem mee maar dan wel maar tot op een bepaald niveau. Ben mijn job namelijk nog lang niet beu ;-).