We hadden gisteren alvast wat info en plaatjes, maar vandaag heeft BMW officieel het persbericht over de BMW ActiveHybrid X6 in onze mailbox gedropt.
Net als bij de ActiveHybrid 7-serie, is ook de ActiveHybrid X6 uitgerust met een V8. Het blok levert 408 pk en wordt geholpen door twee elektromotoren: een met 91 pk en een met 86 pk.
Ook hier geldt dat het vermogen geen simpele optelsom is. Het gecombineerd vermogen bedraagt 485 pk met 780 Nm koppel. Hiermee duurt de acceleratie naar 100 km/u 5,6 seconden en de top is naar goed gebruik begrensd op 250 km/u. Het verbruik ligt op 9,9 l/100 km (1:10,1) en daarmee is de ActiveHybrid X6 20 procent zuiniger dan de BMW X6 xDrive50i.
De BMW ActiveHybrid X6 is een full hybrid waarmee volledige elektrisch gereden kan worden tot 60 km/u. Daarboven wordt de benzinemotor gestart, maar deze springt ook bij lagere snelheid bij indien dat nodig is voor een vlottere acceleratie.
De BMW ActiveHybrid X6 is standaard voorzien van een 7-traps automatische transmissie. Een sleutelrol in de BMW ActiveHybrid-technologie is echter weggelegd voor de zogenaamde ‘Two-Mode Active Transmission’. Deze ECVT (Electronic Continuously Variable Transmission) opereert naast de 7-traps automaat en bestaat uit twee elektromotoren die d.m.v. planetaire tandwielstelsels met elkaar verbonden zijn. Deze transmissie kent twee modi, waarvan de eerste actief is bij het wegrijden vanuit stilstand. Eén elektromotor zorgt dan voor de aandrijving. Zodra er meer vermogen gevraagd wordt, schakelt de tweede modus in: een tweede elektromotor start dan de benzinekrachtbron die op dat moment bijspringt in de aandrijving. Na het starten van de benzinemotor neemt deze elektromotor de taak van dynamo op zich en verzorgt deze de permanente stroomvoorziening. Bij het rijden op een continue hogere snelheid verzorgt de benzinemotor de aandrijving op conventionele wijze via de 7-traps automaat.
Bij afremmen fungeren de electromotoren als dynamo om het NiMH-accupakket (2,4 kWh) bij te laden. Op deze manier wordt nog meer remenergie teruggewonnen dan met het Brake Energy Regeneration-systeem wat BMW al standaard op bijna al haar andere modellen levert. Het accupakket levert ook de stroom voor componenten die moeten blijven functioneren als de V8-benzinemotor is stopgezet, zoals de elektrisch aangedreven compressor van de airconditioning en stuurbekrachtigingpomp.
Uiterlijk valt de BMW ActiveHybrid X6 op door een prominente powerdome centraal
in de motorkap en het woord ‘ActiveHybrid’ op de grille, de achterklep en op de dorpels. Specifiek voor dit model zijn de lichtmetalen 19-inch velgen, net als de Bluewater metallic lakkleur. De standaarduitrusting bestaat onder andere uit comfortzetels, navigatie systeem, Park Distance Control, electrisch bediend kofferdeksel en het variabele xDrive vierwielaandrijvingssysteem inclusief Dynamic Performance Control. De nieuwe BMW ActiveHybrid X6 wordt geïntroduceerd op de IAA in Frankfurt en staat in het voorjaar van 2010 bij de dealers.
Autogek zegt
Die 20% minder verbruik/vervuiling is wel een stap in de goeie richting. Jammer dat ze niet iets verder zijn gegaan. De Lexus RX450H is 40% zuiniger/schoner dan zijn benzine broertje. En wat gaat deze hybride X6 meer/minder kosten dan zijn gewone benzine broertje?
Laue zegt
goede zet dat ze een auto zuiniger maken, enkel ik ben nog steeds van mening dat geen enkele X6 bezitter ook maar iets kan schelen.
kraakensmaak zegt
Wat is de bijtelling? 14%???
Jan zegt
Dus als je, zoals ik, een zware voet hebt, spreek je die elektromotor nooit aan. behalve in file/of voor de airco en radio…
Autogek zegt
@ Jan: Als hij hetzelfde werkt als de Prius helpt hij juist wel mee als je een zware voet heb. De Electromoteren zouden dan meehelpen bij hard optrekken en ook bij hogere snelheden.
AriM6 zegt
@ Jan en Autogek
Ja volgens mij moet dan idd wel helpen bij het optrekken.
Want bij die clip van de ActiveHybrib 7 zag je dat hij ging inhalen.
En toen had je door die elektro ding een eBoost.
Dus dat zal vast wel helpen, aangezien dit ding 2 elektro motoren heeft.
Autogek zegt
@ AriM6: Nog bedankt voor het voor mij opkomen bij de reactie’s bij het artikel: Accu te kort voor de Prius”. Was zelf even een weekendje weg. ;)
zondagsrijder zegt
Jongens,
Vind dat jullie een aardige site hebben, maar twee van die brave hybrides van een merk dat steeds lelijker auto’s maakt. Ik geloof het wel. Veeg dit op zijn minst gewoon samen in een topic.
Zo’n X6, als je daarin rijdt hoef je wat mij betreft niet meer serieus genomen te worden, als je je ervoor interesseert evenmin. Besteedt liever iets meer tijd aan oldtimers en karakterbakken. Het leukste van de autoweek vind ik de occasion test (en top-gear doet er inmiddels ook regelmatig veel leuks mee). De onbekeken autoshows op RTL daarentegen…
Niets voor niets zie je steeds meer oude auto’s met splinternieuwe kentekens op de weg. Ik denk dat er steeds meer mensen zijn die het gehad hebben met de zoveelste Seat, Audi of ‘hippe’ Volvo. Doe daar bitte iets meer mee.
Bert zegt
Gaan we weer:
20% minder verbruik (Volgens BMW, in de regel mag je daar wel 10% van maken)
+ alle extra energie die nodig is geweest om die accu’s te maken
+ alle rest materialen
+ extra gewicht
1 grote oplichting vind ik het.
Tom zegt
Iemand die een V8 koopt kan het geen moer schelen of hij 20% zuiniger is. Belachelijk.
Geert Jan zegt
En wat mag ie trekken?
Cantago zegt
Kijk! Zo hoort het! Dan zit er een powerdome op een hybride, heb je wel ff 485 pk onder je motorkap! Dat is hoe het moet;) Als ik dan een hybride moet rijden, dan doe mij deze maar;) Alleen… is hij leverbaar met handbak?
Neptukker zegt
Nogmaals, rare auto, een X6 rijden is gewoon een middelvinger opsteken naar de rest van de wereld. Een duidelijk statement om aan te geven dat je schijt hebt aan de rest. Een hybride is een statement van: ik voel me schuldig dat ik een keer een leeg blikje cola naast de prullebak heb gegooid. Dat gaat toch niet samen?
j zegt
Knap staaltje milieu schijnheiligheid Zoals al dat hybride gehype
Rouge zegt
1 op 10 das heeeeeel zuinig!! Wat een onzin! Laat die wagens gewoon 1 op 8 rijden!
GerreLekker zegt
Mag er een sleurhut achter?
JH zegt
Is de topsnelheid niet begrensd op 236km/u? en in combinatie met het sportpakket wordt de begrenzing dan naar 250km/u verlegd…
micheloo0 zegt
Die motor in de 3-reeks en ge hebt een verbruik van 7l/100km en 485pk :D
Fout zegt
Op het op zn Nederlands te zeggen, kansloze en schaamteloze poging.
Vind het in feite zelfs wat schandalig dat ze daarmee uitpakken als -wereldreddende- hybride. Zoals gezegd, koop jezelf gewoon een 3-reeks diesel (320d) en je zit met een normverbruik van 5,8 l / 100km (ong).
En voor de looks moet je ook al nie doen. Voor het imago misschien (?) zoals bij de Lexus hybrides.
JosJ zegt
dus Autoblog, hypermilen met de X6 ;)
Henk zegt
Hee jongens, het is geen Prius he! Dus dit is natuurlijk helemaal geweldig! En nog een BMW ook, super!!!
Initial_D zegt
SUV, V8, elektromotoren, accu’s. Iets zegt me dat deze auto aardig aan z’n gewicht zit. Nou ja, mensen die deze auto kunnen betalen kunnen dat beetje wegenbelasting er ook nog wel bij hebben.
Rodger zegt
X6M heeft maar 680Nm koppel…dus tegen 120km/h trekt deze hybride de X6M er gewoon uit…leuk voor de hybride…minder leuk voor de X6M bezitter
BananaFlip zegt
Wat een verhaal voor zo’n mislukt hok.
Golf FSI 2.0 zegt
Dit is gewoon de Prius voor de rijke, stoere man/vrouw. Veel technologie, weinig voordeel, maar je kan mooi de indruk wekken dat je om het milieu geeft.
Aan de andere, ze moeten toch auto’s blijven verkopen, en dit is een mooie niche markt die andere autofabrikanten nog niet hebben aangeboord (boven de Lexus RX450H).
Heyhuub zegt
@Rodger
Wat je nu zegt is onzin want de X6M heeft in het bovenste toerenbereik meer koppel en dus meer vermogen wat zal resulteren in het feit dat onder vollast de X6M altijd sneller zal zijn.
Horus zegt
Mooie gedaan vind ik persoonlijk, mooie wagen die niet teveel zuipt, ideaal zou ik zeggen
Bram zegt
Pfff, BMW komt eindelijk ook met de techniek die Toyota al 9 jaar met succes verkoopt.
Nu vinden de BMW fans de hybride techniek wel ineens GEWELDIG zeker??
Matssnl zegt
Is 408 + 91 + 86 geen 585?
Supreem zegt
@ Bram:
De techniek heb ik altijd geweldig gevonden. De 134pk daarentegen…
Die 485 pk maakt het allemaal een pak interessanter.
skinnybmw zegt
Wat me opvalt is dat ik niks van dit soort nieuws hoor van Audi o.i.d. BMW is een stuk gedurfder bezig i.i.g. met allerlei nieuwe snufjes etc. en design en de duitse rest zich een beetje koest houdt…
Horus zegt
@ Supreem
@ Bram
Idd Supreem wat je zegt is volledig waar. Het is misschien wel GEBASEERD op de techniek van Toyota maar dan wel veel beter met meer pk’s. Als je jou opmerking volgt Bram aapt iedereen van elkaar na, Techniek is er nu eenmaal om op verder te bouwen.
Peter zegt
Ik ben absoluut geen treehuggin’ god damn hippy, dus wat mij betreft mogen de mensen die het geld en gebrek aan smaak hebben om zo’n X6 te kopen, hun gang gaan.
Ik vraag me alleen af wat een vreemde kronkel je in je hoofd moet hebben om te zeggen “ik koop een zinloze, grote, zware, 4 wiel aangedreven, hoog op de poten staande, ik-heb-schijt-aan-Al-Gore-BMW” om er dan aan toe te voegen “maar dan wel eentje met een electromotor en zware accus zodat hij theoretisch net even zuiniger is”.
arne zegt
het is en blijft een (misschien wel de meest) lelijke auto van dit moment
1-er Reihe zegt
@Peter: ben ik met je eens, dit is inderdaad zo’n auto waarbij je tegen de koper zou willen zeggen: “ja, wat wil je nou eigenlijk?”
Ron zegt
Iedereen die deze x6 lelijk vind of afkraakt mag wat mij betreft in een gesticht….deze mensen weten niet wat vooruitgang is en blijven maar lekker in de zogenaamde “karakterbakken” rijden……wat een bull shit zeg… als jullie het geld zouden hebben wat jullie nooit zullen hebben omdat jullie totaal niet van vooruitgang houden of uberhaupt niet weten wat vooruitgang is kochten jullie allemaal een BMW X6 omdat jullie allemaal weten dat je niet om een dergelijke auto als deze heen kan…….wees dus niet zo hypocriet en draag dergelijke projecten een warm hart toe en zeker als de auto een BMW X6 is………..