In de eerste helft van 2009 heeft Hyundai voor het eerst meer auto’s gebouwd dan Ford. Hiermee mogen ze zichzelf, na Toyota, GM en VAG, de nummer 4 autofabrikant van de wereld noemen.
Het merk produceerde het afgelopen half jaar 2.153.000 auto’s, terwijl Ford op 2.145.000 exemplaren bleef steken. Het gaat dus slechts om een klein verschil, maar Hyundai is terecht trots op de inhaalmanoeuvre. Vorig jaar maakten ze nog een miljoen auto’s minder dan Ford, en tien jaar geleden, toen het merk net met Kia was samengesmolten, stond het concern nog op de elfde plek.
Hyundai zegt dat de mijlpaal te wijden is aan het produceren van de juiste auto’s op de juiste plaatsen. Hun fabrieken in China, de VS en Slowakije produceren elk specifiek auto’s voor de lokale markt, en dat is een succes gebleken. Maar natuurlijk helpt het ook dat we in elke aflevering van 24 doodgegooid worden met Hyundai’s, en dat er zo af en toe een hip Prada-model voorbijkomt.
Echter, we moeten ook stilstaan bij het feit dat de productieaantallen van alle fabrikanten behoorlijk gekelderd zijn, zo schrijft het Automotive News datacenter. Topper Toyota maakte in de eerste helft van 2009 maar liefst 26% minder auto’s (3.564.105 stuks). GM stond 21,8% in de min (3.552.722 auto’s) en VAG noteerde een relatief goede -5,1% (3.100.300 stuks). Ford, die de top 5 autobouwers nu mag afsluiten, produceerde 30,6% minder.
mrtn zegt
Ongeacht of dat de aantallen zijn gedaald, zijn die van Hyundai-Kia dus gestegen en dat is toch wel een mooi feit. Leuk voor Hyundai-Kia die steeds leukere auto’s maakt. :)
Laue zegt
Sluit me aan bij mrtn,De looks worden steeds europese en motorisch zit het meestal ook wel snor.
Gideon zegt
Wie in de VS wil er nou een Hyundai of een Kia?
En zijn de productieaantallen van Hyundai-Kia noujuist gestegen?
MCW zegt
Goed bezig! Hyundais zijn er tegenwoordig ook bijna alleen wel goed uit (Genesis, Genesis Coupe en Santa Fe zijn mijn favorieten) en Kia’s gaan er ook steeds beter uit zien (Soul is gewoon leuk en Pro_Cee’d is een plaatje). Goed voor H/K!
NLBUURMAN zegt
Hyundai-Kia maakt steeds aantrekkelijkere auto’s, voor een aantrekkelijke prijs, waar soms 7 jaar garantie bij hoort! ga zo door :) get VAG down (oei, hier krijg ik commentaar over van de Vag-boys)
Alwood zegt
vooruit, de amerikaanse modellen (Genesis!!) verdienen het wel, maar de Europese rommel laat nog veel steken vallen.
Tsja, en als Ford dan ook Volvo binnenkort nog verkoopt, staan ze definitief achteraan. Wat een klein merkje eigenlijk…
Henk hè zegt
Ik denk dat het nog wel een tijdje duurt voor da Hyundai-Kia van hun imago af zijn… De meeste denken nog altijd aan goedkope, lelijke, onbetrouwbare auto’s bij het horen van deze merken. Ondanks dat we met z’n allen inmiddels wel beter weten…
Maar die Genesis coupe staat prima op mijn oprit denk ik ;-)
lincoln zegt
met europeese looks wordt dan bedoelt dat die conservatieve verstokte europeanen eindelijk een beetje gaan wennen aan de Koreaanse look ..
neem ik aan ..
Jesper zegt
Het is ze zeer gegund. :)
Ik moet in alle eerlijkheid bekennen dat ik de laatste Kia’s en Hyundai’s mooier vind dan het New Edge Design van Ford. Zo vind de i30, en de hele Cee’d line-up veel mooier dan de Focus of de Mondeo, om maar wat te noemen. En een Sorento kan zich qua looks meten aan een Kuga.
(Hier ga ik inderdaad commentaar op krijgen ;) )
Rocket Dog zegt
Heb me er nog niet op kunnen betrappen. De “want” factor in relatie tot Kia/Hyundai’s.
Tinus zegt
Die hie-un-dee op de foto is toch een sjieke bak?
Lijkt op een S.. alleen kost ie waarschijnlijk nog niet eens de helft. Ik snap t wel hoor.
de sjonnies zegt
Omzet zegt geen ene pepernoot, wordt er nog wat aan verdiend, daar gaat het om.
KoguchiPower zegt
En terecht… Hyundai-Kia maakt al sinds jaar en dag super degelijke auto’s voor een zeer scherpe prijs. Enkel was het design nooit echt goed genoeg om de europese markt te veroveren. Nu ze ook de design-kant op de rails hebben gekregen en een erg Aziatisch-Europese design weten neer te zetten (zoals Nissan, Mazda, Daihatsu e.d.) gun ik het ze van harte. Ze hebbe nu bijna de verhele markt leuke modellen, nu alleen de luxe sedans nog. De Magenta was een super degelijke (wat wil je met onderdelen uit Toyota’s luxe sedan afdeling!) wagen, enkel sprak het design nog niet aan en is de waarde vastheid nog niet geweldig, maar nu deze ook van de kleine wagens toe neemt zal dit een mooi fundament leggen voor de Luxe Sedans. Ik zit wel te wachten op een Toyota Crown in een Kia jasje. :D
S2000 zegt
Hebben jullie wel in de gaten dat de Europese en Amerikaanse fabrikanten langzaam maar zeker de strijd aan het verliezen zijn
En maar volhouden dat een Golf of een Audi de beste auto is…
S2000 zegt
“de sjonnies
Ga lekker kokosnoten bakken zeg….
JPM zegt
@ Ruben
Ik weet niet of ik deze discussie al eens met jou heb gehad maar je kunt niet zo gaan vergelijken. Meestal vergelijkt men jaarproducties om de grootte van een producent te meten, niet halfjaar producties. Dan kun je ook kijken welk bedrijf op 12 augustus het meest produceert. Misschien is dat wel Daimler. Dat gaat dus nergens over. Ja misschien heb je wel gelijk en zijn Hyundai-Kia aan het eind van het jaar groter dan Ford maar nu kun je dat nog niet zeggen.
Majinstar zegt
Die stijging komt door de Hyundai Santa Fé rijders.
RubenBaeten zegt
@JPM: Ze zijn inderdaad op het moment nummer 4. Aan het eind van het jaar/beschouwd over het hele jaar kan dat weer anders zijn, maar momenteel staan ze er zo voor. En dat zou ik ook roepen als ik hen was. ;-)
RDS zegt
GM was het in het tweede kwartaal toch echt de grootste
(Combines Toyota global sales with those at GM, Volkswagen; adds comments by analyst)
TOKYO -(Dow Jones)- Toyota Motor Corp. just managed to retain the top spot in global auto sales for the first six months of this year, although it came under pressure from General Motors Corp. (GM), which did better than its Japanese rival in the April-June quarter.
Toyota said Tuesday that it sold 3.56 million vehicles worldwide in the six months ended June. The number includes vehicles sold by its Daihatsu Motor Co. and Hino Motors Ltd. subsidiaries.
This represents a 26% fall from a year earlier as sales in the U.S. and other key markets remained sluggish. It’s the first time first-half sales have fallen since 1999 when Toyota started compiling sales data for the group, a Toyota spokesman said.
Toyota has forecast that the prolonged slump in sales combined with the yen’s strength will see it post a second consecutive annual net loss in the current fiscal year ending March.
The sales result was slightly above the 3.55 million vehicles sold by GM, which relinquished the overall No. 1 position to Toyota last year.
In the most recent quarter ended June, though, GM was in the top spot, selling 1.94 million vehicles against Toyota’s 1.80 million, with demand in China helping the U.S. carmaker’s performance.
“This is probably because there was a special push-up effect by GM” as its efforts paid off to reduce inventories of vehicles with brands that will be discontinued under its restructuring plan, said Mamoru Kato, an analyst at Tokai Tokyo Research Center. GM is unlikely to outsell Toyota in the July-September quarter, he added.
Meanwhile, European manufacturer Volkswagen AG continues to make headway in the global sales race, helped by a comparatively small exposure to the contracting U.S. market and solid domestic demand. Volkswagen sold 3.1 million vehicles in the first half.
Volkswagen is boosting sales of its small cars in Germany and China thanks to official measures designed to spur sales of fuel-efficient vehicles at a time when Toyota faces a problem of overcapacity, Tokai Tokyo’s Kato said.
The maker of a wide range of automobiles including the Golf small car and Audi luxury brand vehicles will release details of its global sales for the April-June quarter later this week, according to Volkswagen’s Japanese unit.
-By Yoshio Takahashi, Dow Jones Newswires; 813-6895-7561; [email protected]
Chris zegt
Wow… deze mercedes look-a-like is mooier dan het origineel. Jammer dat het een hyundia is.
de sjonnies zegt
@ S 2000 – je bedoelt pepernoten !
On topic – je hebt wel gelijk, de gloom boom doom theorie is idd ook van toepassing op de autoindustrie, na de Britten, nu de Amerikanen, dan de Europeanen dan de Japanners dus rijden we allemaal Chinees en Indiaas over een jaar of twintig !
M079 zegt
-edit: caps lock terror-
Esprit_de_Flandre zegt
Binnenkort Genesis als apart luxemerk en ze gaan zo naar de tweede plaats. Hyundai is niet te onderschatten.
Horus zegt
Mooie wagens maken ze de laatste tijd idd. Maar als ik in een standaard Hyundai stap of in een standaard duitse wagen kan ik alleen maar zeggen dat de kwaliteit toch nog behoorlijk lager ligt bij de Hyundai (behalve bij VW mss). MAAR ik besef ook wel dat de instapprijs ook benoemend lager ligt dan bij de Duitse merken. Dus enkel op prijs/kwaliteit verhouding maken ze wel mooie sprongen vooruit
Volvo_440_turbo zegt
Bepaalde mazda’s werden vroeger in Korea gemaakt,ook mercedes motoren, wat ze daar maken maken ze goed.
Ok, ik zwijg over de looks…
Tommy2 zegt
Iederieen gaat dus masaal voor de saaie, goedkope, grijze auto tegenwoordig, dat is erg jammer. Bij GM, Ford en VAG hebben ze teminsten nog leuk speelgoed in het asortiment! Dit gaat compleet de verkeerde kant op zo…
Sam325 zegt
De overstap van een Mercedes ML270cdi naar een Hyundai IX55 3.0crdi bevalt ons alvast enorm. ;-) Afwerkingskwaliteit, wegligging, uitrusting….alles staat op een hoger niveau…uitgenomen het prijskaartje. :-) Go Hiii-oen-daaii :-)
matt zegt
Hyundai en Kia zijn nu net de merken die ik nooit, maar dan ook nooit zou kopen. Op een of andere manier heb ik er een enorme afkeer van. Ze ogen zo goedkoop/willen maar niet kunnen/wannebee(-duitser).
Om nog maar te zwijgen van de mensen die rijden in een Sante FE, Tucson, Sorento en hoe noemen al die belachelijke fake-SUVs. Ze voelen zich precies alsof ze in de coolste auto rondrijden die er is.
ganryu zegt
Iedereen heeft een hekel aan Hyundai, maar op de een of andere wijze worden er -tigduizenden van verkocht…
Jaap Aap zegt
Hyundai is niks mis mee. Ik heb zelf een 2 tal lantra’s gehad (1×1992, 1×1997) en beide keren bleken het prima auto’s. Ook kwam de auto goed vooruit met het Mitsubishi blok. De motor die ze zelf ‘ontwikkeld’ werd, de Delta, bleek ook probleemloos.
Wat bij Hyundai altijd kapot ging, dat waren zaken zoals bekerhouders, haakjes voor je jassen, opbergvakjes, dat soort zaken. Alleen je maakt er niet de blits mee.