Naar verwachting zal GM baas Fritz Henderson straks bekend maken dat de ultrazuinige Chevrolet Volt een verbruik zal hebben van slechts 230 MPG. Of om in Europese termen te spreken: 1 liter per 100 kilometer. Een paar dagen geleden werd het groene logo dat je hier kan zien al onthuld en werd er druk gespeculeerd over wat het precies zou betekenen.
En nu denken de Amerikanen te weten waar het op slaat, op het verbruik natuurlijk! Maar hoe kan GM zo’n superzuinige auto ontwikkelen hoor ik je denken. Dat is heel simpel, voor het berekenen van het gemiddelde verbruik wordt een bepaalde cyclus gebruikt. De Volt kan maar liefst 60 kilometer op alleen maar elektriciteit rijden en pas daarna sprint de benzinemotor bij om extra stroom op te wekken.
Hoe de cyclus precies in elkaar zit weet ik niet, maar ik gok dat het niet heel veel meer zal zijn dan 80? 90? kilometer. Dan is het dus heel makkelijk om aan een laag verbruik te komen (op papier). In de loop van de dag zullen we even proberen uit te zoeken hoe ze in Amerika precies het gemiddelde verbruik berekenen.
UPDATE Persbericht van GM:
When the Chevrolet Volt extended-range electric vehicle rolls off the assembly line late next year, it will be the first mass-production automobile to achieve triple-digit fuel economy, with an expected 230 mpg in the city, or 25 kilowatt hours per 100 miles.
Chevrolet Volt fuel economy achieves triple digits
Using development testing based on a draft U.S. Environmental Protection Association (EPA) procedure for plug-in electric vehicles, the Chevrolet Volt is expected to achieve 230 miles per gallon or better in city driving (25 kW hours per 100 miles). The Volt, scheduled to begin production late next year as a 2011 model, can travel up to 40 miles on electricity from a single battery charge and can extend its overall range to more than 300 miles with its flex-fuel engine-generator.
De persconferentie van Fritz Henderson kan je hieronder bekijken:
rutger zegt
http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_economy_in_automobiles#EPA_testing_procedure:_2008_and_beyond
SvenB zegt
Het filmpje doet het hier niet…
verder zou het een mooieprestatie zijn natuurlijk, 1 op 100
rutger zegt
de url http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_economy_in_automobiles#EPA_testing_procedure:_2008_and_beyond
As a means of reflecting real world fuel economy more accurately, the EPA adds three new tests[24] that will combine with the current city and highway cycles to determine fuel economy of new vehicles, beginning with the 2008 model year. A high speed/quick acceleration loops lasts 10 minutes, covers 8 miles (13 km), averages 48 mph (77 km/h) and reaches a top speed of 80 mph (130 km/h). Four stops are included, and brisk acceleration maximizes at a rate of 8.46 mph (13.62 km/h) per second. The engine begins warm and air conditioning is not used. Ambient temperature varies between 68 to 86 °F (30 °C).
The air conditioning test raises ambient temperatures to 95 °F (35 °C), and the vehicle’s climate control system is put to use. Lasting 9.9 minutes, the 3.6-mile (5.8 km) loop averages 22 mph (35 km/h) and maximizes at a rate of 54.8 mph (88.2 km/h). Five stops are included, idling occurs 19 percent of the time and acceleration of 5.1 mph/sec is achieved. Engine temperatures begin warm. Lastly, a cold temperature cycle uses the same parameters as the current city loop, except that ambient temperature is set to 20 °F (−7 °C).
EPA tests for fuel economy do not include electrical load tests beyond climate control which may account for some of the discrepancy between EPA and real world fuel-efficiency. A 200-W electrical load can produce a 0.4 km/l reduction in efficiency on the FTP 75 cycle test.[25]
Jetman zegt
Zal uiteindelijk wel 3 liter gaan gebruiken. maar toch goed dat japanners al bijnaniet meer de enige zijn.
robbie zegt
@rutger, in de persconferentie werd net gezegd dat er een speciale nieuwe procedure is bedacht voor plug-in hybrid auto’s zoals de Chevrolet Volt.
Rudy zegt
1 op 100 voor zo’n grote auto, en dan dit alles ook nog door een amerikaans bedrijf?. Klinkt als broodje aap imo.
laurens324 zegt
ziet er redelijk goed uit voor een amerikaan
meestal als men het gemiddeld verbruik berekend van een wagen gebeurd dit aan een vrij constante snelheid in rustig verkeer dus meestal niet te vergelijke met dagelijks verkeer
NLBUURMAN zegt
en de 8 en de 11 op het plaatje dan?
-edit: dat is dat datum van vandaag…-
Laue zegt
1 op 100.. oef dat haalt een spartamet bijna. dat de volt zo zuinig is is te wijten dat de motor als generator dient en geen aandrijving moet aandrijven zoals een verscnellingsbak, assen, wielen. dus heb je straks een torretje voorin continue stationair draaien :P
Ruudje zegt
KLINKT goed en ziet er ook nog leuk uit!
Hier zou ik persoonlijk wel zuinig in durven rijden. Tot die tijd rij ik lekker 1 op 9 en stoot ik 224 g/km uit :-)
robbie zegt
@rutger, zojuist in de persconferentie (enkele quotes):
– EPA testcycle voor Extended Range EV’s (zoals Volt) zijn ‘under development’ en er is tot nu toe een ‘draft proposal’. Er is dus nog geen definitieve manier van berekenen. GM is dit nu samen met de overheid aan het ontwikkelen.
– Onderdeel hiervan is de electric consumption. De Volt verbruikt:
25 kW/h per 100 mile.
– 230 mile per gallon/100 liter per km heeft betrekking op de city cycle. Oftewel het verbruik in de stad.
Merry zegt
Goed verhaal in dat filmpje, of gaat het niet over blackhole’s en hoe die het hele universum naar binnen zuigen?
Maar 1 op 100 daar gaan ze bij Shell niet blij mee zijn.
Ik vind alleen dat groen gezeik niks, zeg gewoon eerlijk dat hij zuinig is omdat je dan niet veel geld hoeft uit te geven aan bezine/diesel.
Dat zou al genoeg mensen over de streep moeten trekken toch?
En dan heb je mensen die wel gewoon 1 op 4 willen rijden en dat moet kunnen die hoef dat niet gelijk als ongedierte te behandelen.
Wat ook nog eens het wrange is aan dit hele groen en zuinig rijden verhaal is dat er nog een type vervoer bestaat die veeeeeeel meer olie verbruikt.
De luchtvaart, die jagen er dagelijks miljoenen liters brandstof per dag doorheen.
Veel meer dat dat wij allemaal bij elkaar kunnen rijden.
Er wordt ook steeds meer gevlogen dus als ze echt de problemen willen oplossen zou ik daar eens iets aan gaan doen.
En het vrachtverkeer.Vrachtwacgens kunnen makkelijk een plug systeem gebruiken, die staat vaak stil en hebben vaste tijden om te rijden en rusten.
Niet dat het plug in systeem gaat helpen want de fabriek waar dat uit moet komen is nog veel vuiler dan die vrachtwagen, maargoed…
Merry zegt
En als aanvulling.
Is een soort aggegrator systeem dan niks, dat zou heel zuinig kunnen zijn.
Geen hulp motor maar een systeem dat stoom maakt, zoiet als van honda alleen dan met bezine/diesel.
Er is zoveel mogelijk, alleen het help allemaal geen donder als de accu’s nog steeds zo vervuilend als de pest zijn.
robbie zegt
@Merry, zo werkt de Volt! Zoals je ook in mijn artikel kan lezen wordt de motor alleen maar gebruikt om stroom op te wekken (oftewel een aggregaat).
Merry zegt
@robbie
Maar je zit nog steeds met de accu’s en dus is het probleem verplaatsing.
Of we nou de lucht voor pompen met CO of de grond met acuuzuur en al dat hard metaal.
Alleen waterstof kan wat worden als er op we een betere manier verzinnen om het te produceren.
Laurens zegt
Verbruikstests simuleren vrij korte afstanden. Als dit soort plug-in hybrides de test mogen eindigen met een lege accu, is het nog al makkelijk een gunstig verbruik te halen.
Misschien is dat een van de redenen dat hybrides van Toyota en Honda in de praktijk veel meer blijken te verbruiken dan de fabrieksopgaves.
Bert zegt
Ze zouden het verschil in batterijlading moeten bijtellen a rato van 1 liter benzine per 10 verbruikte kilowatt/hr (of daaromtrent). Dan zou ie op 2.5 ofzo uitkomen denk ik – 1.5 liter minder dan de Prius voor het dubbele van de prijs. Na 600.000 km zonder brokken heb je je investering terug – of ze zouden een erg negatieve BPM moeten invoeren.
En accuzuur vind je niet meer in LiIon batterijen – wél in de extra batterij die voor start-stop systemen worden gebruikt.
robbie zegt
@Bert, check mijn reacties hierboven! Het elektrische verbruik is: 25 kW/h per 100 mijl.
Autogek zegt
Ik denk dat hij eerst 60 km op de accu rijdt en daarna 1 op 40 zal rijden. Dan kom je bij 100 km op 1 op 100. Maar bij 140 km op 2 op 140 enz.
Bert zegt
Oeps, over gelezen, sorry.
b0z4 zegt
Das heel wat ! Maar of het behaal baar is ? Ookal haal je de cijifers niet dan is het nog zuinig :P
robbie zegt
UPDATE Persbericht van GM:
Autogek zegt
300 – 40 miles is 260 miles. En daar gebruikt hij dus zijn benzine voor. Nu nog erachter komen dus wat de inhoud van zijn benzinetank is. ;)
Autogek zegt
Tankinhoud is 54 liter. 260 miles= 418 km. 418km : 54 = 7.7 km per liter. Ik had al eens gelezen dat de volt niet zuinig was “naast” het stuk dat hij electrisch kan rijden.
JPM zegt
Is het dan zover? Gaat dit de allereerste elektrische auto worden die aan zal slaan? Misschien wel. Het wachten is op de eerste elektrische auto die een hit wordt, dan zullen er meer volgen. Het bedrijf dat als eerste een verkoophit kan leveren, zal kunnen rekenen op een fikse voorsprong. De Volt ziet er trouwens aardig uit.
rutger zegt
bah dubbelpost zag hem maar niet verschijnen.
handig dat GM gewoon samen met de overheid de nieuwe methode bepaald.
RDS zegt
HOAX!!!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Energiedichtheid
Een liter benzine bevat 8,9 KW/h
Bij een rendement van 30% is dat 2,67 kwh per liter
Een volt gebruikt 25 kw/h per 150 km
25/1,5 = 16,7 Kw per 100km
16,7/2,67= 6,25l per 100 Km
6,25 liter per 100 km is niet echt een verbruik om over naar huis te schrijven.
Piet Bambergen zegt
@ RDS: het is kW, niet KW. en het is kWh, niet kW/h. kW/h is het aantal Joules dat 3600 seconden kwadraat (let op; dit is geen uur in het kwadraat) wordt verbruikt.
ik heb verder je sommetje niet helemaal gescheckt, maar als je eenheden al niet kloppen zal de rest waarschijnlijk ook niet kloppen …
Piet Bambergen zegt
/edit; het moet natuurlijk zijn:
W/h is het aantal Joules dat per 3600 seconden kwadraat (let op; dit is geen uur in het kwadraat) wordt verbruikt.
Autogek zegt
@ Piet Bamborgen.
cha leccer voor de spelingspolitie ergens anders wercen en niet hier op AUtoblok. Het gaa om de inhout, niet om de spelvouten van de reakktie’s. ;)
Victor zegt
Hele prestatie 1 op 100 als ze dat werkelijk gaan lukken. Jaja dat gaat behoorlijk in de portomonnee schelen bij de pomp en bovendien zal het beestenbos dit erg op prijs stellen. Denk dat we tegen die tijd 20euro per liter gaan betalen + kilometerheffing
RDS zegt
@ Piet Bambergen
U is advocaat? form fout dus geen behangeling van het desbetreffende document? Beetje jammer die kortzichtigheid maarja.
Mao zegt
Hoor net op RTLZ dat de Volt in de VS $40.000 gaat kosten 2X zo duur als de prius. Slurptax en BMP zal niet niet op zitten :) maar dan nog vraag ik me af wat hij in NL gaat kosten (Volt of Ampera) Komen ze eigenlijk beide of alleen de Ampera ?
S2000 zegt
Stelletje kokosnoten: Pet Bambergen heeft wel gelijk!!
Ga dus niet interessant doen als je denkt nog ergens iets vaags te weten van je vroegere LTS….. Zeg dan niets.
Jaap zegt
Zolang ik 1:9 kan rijden in mijn V8 Bimmer (en dan rijd ik erg pittig) ben ik niet overtuigd. Optrekken in 5 sec naar de 100, het geluid, 600KM mileage, tanken in een paar minuten… Electrisch verplaatst alleen maar de uitstoot naar de energiecentrale. En dat is import: bruinkool bijvoorbeeld…
DeTomaso zegt
Bijna 65 km alleen op elektriciteit? Ik geloof er niets van…
Als een Prius maar ongeveer 3 km op elektriciteit kan rijden met NikkelMh dan moet die Volt voor minstens 300kg aan Li-ion batterijen gaan meezeulen om dat te bereiken. Die technologie staat nog niet op punt voor massaproductie want anders had de nieuwe Prius het wel. Bovendien moet je die Volt thuis aan het net hangen en dat verbruik tellen ze natuurlijk niet mee.
Ze proberen er bij GM een hype van te maken maar het zal nog minstens 2-3 jaar duren voor hij werkelijk op de markt komt. De concurrentie zit ondertussen ook niet stil.
cardesigner@USA zegt
Het is geloofwaardig, aangezien inderdaad weinig mensen meer dan 60-100 km per dag rijden. Voor de mensen die dat wel doen, zijn er betere alternatieven.
landedrie zegt
@Merry “Geen hulp motor maar een systeem dat -stoom- maakt…”
Dat is volgens mij geen vooruitgang hoor;), eerder terug naar de industriële revolutie.
Dus de Voyager EV en consoorten krijgen ook zo’n laag verbruik? Eerst zien en dan geloven. Ik denk wel dat het comfortabel moet rijden. Weinig lawaai binnenin, veel koppel onderin. Klinkt allemaal heel leuk.
Wedden dat er nog mensen zijn die de verbrandingsmotor dan ook nog eens op LPG leggen.
Winky zegt
@S2000 @Piet Bambergen
Ik zou wel gewoon voortaan de reacties lezen. Die moeilijke taal van je piet maakt je antwoord niet makkelijker. Een kWh is gewoon een kilowatt continu gedurende een uur. Als je even goed kijkt naar het antwoord van RDS klopt dat nog best aardig. Als de Volt daadwerkelijk gemiddeld 25 kWh / 160 kilometer voor een gemiddelde ritcyclus verbruikt dan is dit meer dan 1 liter per 160 kilometer.
(om een idee te hebben, een gemmiddeld verbruik van een diesel is uit mijn hoofd 250 gram/kWh). Ergo voor 25 kWh heb je al 7 a 8 liter diesel nodig. Nu is een diesel in de regel al efficienter dan een otto-motor dus er zit een addertje onder het gras.
De (rattige) truc van die lui is gewoon om het gros van de afstand te rijden op de accu’s. Het laatste deel zetten ze de motor even aan en ze doen net of de motor de energie heeft geleverd voor de gehele rit. Als je thuis komt moet je dus gewoon weer de accu’s opladen…
Geen hoax wel een zeer misleidend persbericht waar alfa’s in bosjes voor vallen…
MVG Winky (@S2000 ir. WTB that is, nu jij weer ;-) )
Piet Bambergen zegt
@ Winky
ga niet met titels smijten want dan staat t 1-1 ;). je hebt gelijk. maar als iemand, vooral bij zo’n bericht waar energie etc centraal staat, niet weet waar ie over praat, dan heeft t geen zin er verder over te discussieren. als eenheden niet kloppen (ja, standaard TU-praatje), dan bekijk ik de rest ook al niet meer, want God mag weten waar je dan uitkomt …
en zoals blijkt wordt hier graag ingespeeld op de onwetendheid van mensen met betrekking tot energie-balansen :p