Juist, een cocktail van diesel en benzine laat je verbrandingsmotor zuiniger en schoner draaien. Niks geen hybride ombouwkitje, dankzij een nieuw brandstofmengsel kan een motor tot 20 procent minder brandstof verbruiken en ook nog eens minder schadelijke stoffen uitstoten.
Dat is vorige week bekend geworden op een conferentie van het Amerikaanse Department of Energy, ene Professor Rolf Reitz van de universiteit van Wisconsin heeft het systeem ontwikkeld. Hij maakt gebruik van het feit dat diesel een veel lagere ontbrandingstemperatuur heeft dan benzine. De diesel wordt als een soort vloeibare vonkjes toegevoegd aan het brandstofmengsel, zodat het veel makkelijker ontbrandt. Dat leidt tot een 40 procent lagere temperatuur in de motor, zodat er minder energie verloren gaat. Bovendien wordt het mengsel continu aangepast voor optimale verbranding, zodat er minder brandstof onverbrand de uitlaat verlaat, en zodat er minder uitstoot van schadelijke stoffen plaatsvindt. Het systeem is vooral geschikt om toe te passen in dieselmotoren, maar ook benzinemotoren zouden ermee kunnen worden verbeterd.
Het idee van Reitz is echter vooral gebaseerd op computersimulaties. Die laten volgens de professor zien dat de Amerikaanse transportsector een derde aan brandstof zou kunnen besparen door gebruik te gaan maken van de brandstofcocktail. “Dat is ongeveer de hoeveelheid die we invoeren uit de Perzische Golf”, voegde hij er nog even subtiel aan toe. Meer info op sciencedaily.com. (via noorderlicht)
Gideon zegt
Maar te makkelijk ontbranden is toch ook niet goed?
RobertJ zegt
Hmm, kan me niet voorstellen dat zoiets “simpels” werkt.
Zou wel mooi zijn!
ferrari599xx zegt
het zou idd mooi zijn
DaciaSanderoClub-Weert zegt
Het bekende spreekwoord:
If it sounds too good to be true, then go ahead and giet het in je nieuwe 330d!
Kaassoufflé zegt
“Hij maakt gebruik van het feit dat diesel een veel lagere ontbrandingstemperatuur heeft dan benzine. De diesel wordt als een soort vloeibare vonkjes toegevoegd aan het brandstofmengsel, zodat het veel makkelijker ontbrandt.”
“Het systeem is vooral geschikt om toe te passen in dieselmotoren”
Hoe moet ik me dit voorstellen? Als je een dieselmotor hebt en je voegt benzine aan het mengsel toe zou dat logischerwijs dan toch juist de verbrandingstemperatuur moeten verhogen?
Emrah zegt
Het is een concept, er zal nog heel veel gestest moeten worden voordat het daadwerkelijk iets wordt. Ze zouden moeten kijken of dit op langer schadelijk is voor de motor. En misschien werkt dit niet goed met hedendaagse commonrail motoren. Meer met die traditionele diesels zoals bio diesel…
Emrah zegt
Het is een concept, er zal nog heel veel getest moeten worden voordat het daadwerkelijk iets wordt. Ze zouden moeten kijken of dit op langer termijn schadelijk is voor de motor. En misschien werkt dit niet goed met hedendaagse common-rail motoren. Meer met die traditionele diesels zoals bij bio diesel…
EDIT :(
vla zegt
Dusss… We breken ruwe olie op in alkanen, en die alkanen mengen we dan weer… :roll:
Kevski-Style zegt
Ik zeg, gaat hem niet worden….
Frits zegt
is het niet vreemd dat hij het eerst over een besparing van 20% heeft en daarna over 33% Het kan natuurlijk zijn dat voor de transport sector het interessanter is, dus meer koppel uit motoren. Maar een beetje vreemd is het wel
AR147 zegt
Maurice de Hond zegt: Doen!
RazorHead zegt
Ehm dude, als ik heb opgelet blij de lessen chemie is diesel de overschot van wat er overblijft na het ‘maken van’ benzine?
Headhunterz zegt
betekent dat je er dus dan ook olie in kan gooien? of gaat dat niet meer? want bij diesel kun je er wat olie bij gooien om te smeren, maar hoe zit dat dan nu? :?:
Alwood zegt
tsja, niet echt nuttig om het spul eerst massaal te scheiden en daarna weer bij elkaar te gooien :?
Vindt het vooral apart omdat in het voorbeeld de diesel met kleine hoeveelheden worden toegevoegd, terwijl de toepassing juist in dieselmotoren beter is.
In dieselmotoren wordt het spul al geinjecteerd! WTF heb je er dan aan om er meer diesel bij te spuiten?! en het bijspuiten van benzine heb je helemaal vrij weinig aan, lijkt mij. Een dieselmotor kan dat spul helemaal niet laten ontbranden.
Verder blijft diesel het nieuwste en zuinigste concept. Een diesotto wordt misschien ooit nog wat, maar de ouderwetse ottomotor is niet écht een lang leven meer toebedeeld.
ErwinLagcher zegt
Klinkt een beetje als Amazing Discoveries.
Hey Mike it’s amazing! New fentestich product voor je oto!
Hiermee bespaar je fuel and the milieu.
:P
Laue zegt
@ Razorhead
beter opletten ;) het is niet echt een overschot.
OT: vroegah toen het nog -20 vroor, gooide mn pa in zijn ascona diesel ook een klets benzine erin. maar dat had andere redenen, maar hij reed er niet beter op, laat staan zuiniger hehe.
vla zegt
LOL @ ErwinLagcher! :mrgreen: De combinatie van rubbish Engels met homeshopping is priceless! :lol:
Fiskmas zegt
@ Alwood.
Idd erg raar dat het juist bij de diesels zo’n voordeel zou hebben. MEER van de zelfde brandstof erin is toch meer verbruik of hoe zit dat?
Misschien willen ze zegmaar de normale toevoer van diesel met 50% afbouwen naar de motor en dan voor 25% bij “vonken” met diesel? … beats me.
lincoln zegt
ach jee .. de autobloggertjes weten het weer beter ..
hoe durven jullie ..
een wetenschapper met een heuse computersimulatie tegen te spreken ..
BasRotterdam zegt
Diesel moet het hebben van zelfontbranding onder druk, benzine heeft als voordeel dat het schoner verbrand. Hier gaat het om een dieselmotor waar een vleugje benzine aan toegevoegd word, waardoor de verbranding completer word, minder nox en co2 vrijkomt, omdat de temperatuur lager is en er toch veel koppel zal zijn.
TimMo zegt
“Hij maakt gebruik van het feit dat diesel een veel lagere ontbrandingstemperatuur heeft dan benzine”
ik heb je bron niet gelezen, maar dit klopt iig niet. Diesel heeft juist een hogere ontbrandings temperatuur (je kunt het ook niet zo makkelijk ontbranden met een lucifer)
ivanadrive zegt
Wat ik ervan denk:
1. benzine bij diesel
2. valt stil na 80 km wegens defect
3. takelen: 20 km
4. gemeten verbruik in de wagen op 100 km: 20% minder.
Conclusie: benzine in dieselmotor en 99% besparen :P
Wat ik maar wil zeggen: klinkt allemaal heel mooi maar best niet proberen met je eigen dieselmotor als je geen schade wil.
Relief zegt
Oh jee weer de autobloggertjes die het beter weten dan een gestudeerde professor.
Ik vraag me af waarom iedereen hier dan niet op de universiteit zit.
slappehap zegt
Meneer Reitz is bovendien niet zomaar een gestudeerde professor.
“Professor Reitz has conducted extensive fundamental research on combustion phenomena that has led to significant advances in the design and performance of internal combustion engines. His pioneering efforts on analytical tools supported by experiments have led to computer programs that are now used for advanced engine design by virtually all engine industries world-wide. He has been a leader in characterizing the performance of electronically controlled fuel injection systems, which has enabled major diesel engine manufacturers to incorporate multiple injection systems in engines to help meet emissions standards. He directs the Diesel Emissions Reduction Consortium that aids industry in meeting federal emissions mandates. Princeton University, Ph.D., 1978, Mechanical & Aeronautical Engineering” (www.asme.org)
JH zegt
Ontstekingstemperatuur: benzine 246°C, diesel 210°C
JH zegt
het interessant is ook dat dure common-rail techniek (misschien ook de meer-kleppen techniek) niet nodig is dus we kunnen de oude diesels weer uit de kast trekken ;)
lamdi zegt
zou dit ook werken op mn 4 takt scootertje? (a)
gr. japp
Headhunterz zegt
@ relief
ben je nu lincoln aan het napraten? :?
landedrie zegt
En ik had me juist een wagen op waterstof aangeschaft…
Fenrir zegt
@ BasRotterdam
In het stukje staat juist dat het benzine is waar een vleugje diesel aan wordt toegevoegd.
Vervolgens is het punt dat dat kleine beetje diesel in die dieselmotor door zelfontbranding ontbrandt door het hele mengsel heen waardoor de benzine vervolgens ook door het hele mengsel ontbrandt. Dat is natuurlijk veel effectiever dan alleen een vonk op de plek van de bougie. Dus betere verbranding lagere temperatuur, zuiniger enzovoort.
Emerald_Green_Jag zegt
Hmmm, de subtiele laatste uitspraak van deze prof laat mij het onderzoek even vanuit een geheel andere hoek bekijken:
Waar gaat het deze professor/”de Amerikanen” nu om: minder brandstofverbruik of loskomen van het Midden-Oosten infuus (lees: import van olie)? Als zij volledig zelfverzorgend zouden zijn, zouden deze onderzoeken dan in Amerika nog worden uitgevoerd, laat staan gesubsidieerd?
Ik ben geen samenzweringstheoreticus, maar denk wel dat als de Amerikanen geen kans onbenut laten om de macht van de oliesheiks in de wereld te verminderen. Uiteraard wel ter vermeerdering van hun macht natuurlijk.
Rutger zegt
Er staat mij nog iets van bij dat mijn oom vroeger in de winter ook altijd wat benzine toevoegde in zijn diesel bestelbus.
Ik vraag mij af of dit mogelijk is met moderne motoren.
Vroegwakker zegt
Geen idee of dit zal werken, al denk ik van niet.
Maar wanneer het wel werkt, dan zou de combinatie met hybride een nog beter rendement opleveren.
Die opmerking “niks geen hybride-ombouwsetje” slaat nergens op.
lincoln zegt
aceton vrienden .. aceton ..
toets rechtsboven “aceton” en druk op zoeken ..
en dat geld ook voor professor paardekudt ..
Timmie zegt
Ik kan me niet voorstellen dat dit de eerste keer is dat men daaraan denkt… En waarom ook niet diesel mengen met lpg, of benzine met methanol…
BasRotterdam zegt
@ Fenrir
Ik had vorige week een ander artikel hierover gelezen en dat ging over een diesel, waar een beetje benzine aan toegevoegd werd.
NLBUURMAN zegt
@ Relief,
laat ze maar, misschien weet die professor niet eens wat een koppeling is…
S2000 zegt
Dit in combinatie met een hybride aandrijving zou dan tot nog zuiniger hybride auto’s leiden waardoor de benzinevretende Duitse V6, V8, V10 en V12 motoren per direct geen bestaansrecht meer hebben en ze allemaal bij Toyota of Honda moeten aankloppen……
Echt lachen.
Supra1981 zegt
En dan een hybride met deze benzine. Dan rij je met 1 tank 2500 km. Das pas lekker tanken :-)
Emerald_Green_Jag zegt
@ Supra1981
Wat denk je dat dat met de brandstofprijzen zal doen?
Als iedereen nou 2500 km op een tank zou rijden, dan gaat dat betekenen dat de afname minder wordt> Dat heeft weer tot gevolg dat de prijs per liter omhoog moet om het voortbestaan van de oliemaatschappij te kunnen bekostigen. En als de oliemaatschappij het niet doet, doet het bestuur van de BV Nederland het wel. Ook die kachel moet roken…
Simpele economische wet.
Michael zegt
Waarom staat er een foto bij van de Shell Eco Marathon 2007? Wel leuk, ik zie mezelf ook nog op de foto staan.
Heeft alleen niks met diesel te maken, we reden met waterstof.
S2000 zegt
@ Emerald_Green_Jaq
Beste kokosnoot,
Als er minder vraag naar aardolie komt, zakken de wereldprijs als een idoot.
Kwestie van vraag en aanbod. De recessie heeft dit laten zien ?
Wat is jouw redenatie voor een idioterie ? Of zit je nog op de basisschool ?
S2000 zegt
@Michael,
Inderdaad je staat op de foto !
Marijke staat er echter beter op dan jij.
Emerald_Green_Jag zegt
@S2000
Dat je van inzicht verschilt is je goed recht, maar dat geeft je nog niet het recht om hautain taalgebruik toe te passen. Ik vraag je vriendelijk om meer vanuit het oogpunt van wederzijds respect te communiceren.
BasRotterdam zegt
@ Fenrir
http://www.c2w.nl/dieselrijders-tank-benzine.68646.lynkx?referer=rss
Hier het artikel waar ik het over had.
S2000 zegt
@Emerald_Green_Jaq
Excuses voor mijn taalgebruik.
Vraag: hoe moet dat ‘hautain’ taalgebruik ?
Ik ben zeer leergierig dus misschien is het nog niet te laat voor mij…
Kevski-Style zegt
Na even wat overlegd te hebben met wat mensen uit de industrie kwam het volgende naar boven:
Brandstof gaat het niet echt besparen van het ene maar het kost het andere meer, dus dat is lood om oud ijzer. De besparingen die je ermee haalt komen niet eens in de richting van wat er gesuggereerd wordt. Denk aan een procent of 2.
Dan hebben we het schonere verhaal: Bij diesels gaat dat werken waarschijnlijk. Wat waarschijnlijk de bedoeling gaat worden is dat de diesel ontbrand door de druk, en op het moment dat het vlamfront ontstaat wordt er benzine aan toegevoegd om zo restgassen van diesel beter te verbranden.. Hoeveel dat gaat schelen waren de meningen gisteren nogal over verdeeld, maar volgens sommigen is een percentage van 25% haalbaar. Maar ja: who gives a F*** about that?
M-lover zegt
@Kaassoufflé: ik word eerlijk gezegd ook wild van het artikel!
@lincoln: dat van die aceton kan ik ergens wel geloven, heb jij het ooit zelf getest en positief bevonden?
Bart zegt
Shell investeerd 5 mld in Vpower en komt niet op het idee de twee te mengen!
DYONn93 zegt
ik gooi s’winters altijd klein scheutje diesel in me brommer erbij loopt die veel netter als het koud is…
Emerald_Green_Jag zegt
@S2000
Het is nooit te laat om iets te leren, m’n beste.
OK, nu naar de inhoud:
Ik zal het kort proberen te houden.
Wanneer we naar de bestaande oliemarkt kijken, zien we dat de speculatieprijs van een vat olie ongeveer $90 verschilt met die van een jaar geleden. Eigenlijk zou de brandstofprijs navenant moeten dalen. Dat is niet gebeurd, temeer omdat de oliemaatschappijen het verschil tussen kostprijs en opbrengst nog wat extra wilden opvijzelen. Daarnaast heeft het bestuur van de BV Nederland er baat bij dat de brandstofprijs hoog blijft.
Over de daling van de brandstofprijzen verwijs ik je naarrelevante artikelen hier op het Autoblog.
Als de vraag naar fossiele brandstof met de helft af zou nemen, moet een bedrijf toch ergens gaan compenseren om hun winstmarge op peil te houden. De aandeelhouders eisen dit. Met andere woorden: productie wordt teruggeschroefd en de prijs van brandstof gaat omhoog. Juist dan wordt het vanuit speculatief oogpunt weer enorm interessant om de prijzen op te drijven. Zo kan schaarste worden gecreëerd.
Er zal nog 30-35 jaar een grote vraag naar fossiele brandstoffen blijven, zoniet langer. Dit komt doordat de nieuwe technologieën nog niet goed uitontwikkeld zijn en daardoor de prijs voor toepassing van dergelijke technologieën hoog blijven.
Beetje Verward zegt
Blijkbaar wordt uit ieder gerucht dat er mogelijkheden zouden kunnen zijn om brandstof te besparen door AB aangegrepen om hybrides te bashen!
Wat een oliedomheid…….
Emerald_Green_Jag zegt
@ Beetje verward: beetje verward, I presume?
Bert zegt
‘k Heb hier ook nog een computersimulatie – iets met een magneet en een stok. Het verbruik zakt tot 0 en volgens m’n computer moet het werken. Enkel de practische uitwerking nog. Maar dat zijn details toch?
Al3x zegt
Benzine bij diesel? Dat vinden de CR pompen en verstuivers niet zo leuk wegens gebrek aan smering. 20 % lager verbruikt bij € 3000 euro vervangingskosten.
Fenrir zegt
@ BasRotterdam
Zelfs daar hebben ze het toch eigenlijk over meer benzine dan diesel. Maar goed boeit ook niet het principe is duidelijk, nu maar hopen dat er ook echt wat mee gebeurd.
S2000 zegt
@Emerald_Green_Jaq
En toch ben je een vreemde pannekoek !
Emerald_Green_Jag zegt
@S2000
Je mag het alleen vinden.
Tip: hou je bij het onderwerp zonder persoonlijk te worden. Het is voor sommige mensen moeilijk, maar ik raad het welgemeend en van harte aan. Persoonlijk worden vertroebelt de oorspronkelijk discussie en heeft geen toegevoegde waarde, anders dan dat er verkeerde emoties losgemaakt kunnen worden. Dat is ongewenst.
Dus……
DonJunior zegt
Maar euh..
Als je dus Diesel bij je benzine motor gooit.
Zal door de lagere ontbrandingstemperatuur, de diesel eerder ontbranden..
Gaat je blok dan niet pingelen?
Je blok is immers al heet, en de kleine deeltjes diesel die door die hitte ontbranden steken door die reactie de benzine al aan voordat überhaupt de bougie gevonkt heeft..
Of denk ik nu heel krom??
Autogek zegt
@ Emerald Green Jag
Persoonlijk worden mag tegenwoordig op Autoblog hoor. Hier zelf regelmatig uitgescholden en nog wat en dat mag gewoon. Ze worden niet geblokt nog wordt er dan geedit.
Helaas moeten we er schijnbaar maar mee leren leven. ;)
Emerald_Green_Jag zegt
@Autogek
Omdat anderen dat doen wil nog niet zeggen dat ik het maar moet accepteren noch is het een vrijbrief om het ook maar te doen.
Vrijheid van meningsuiting is ook gebonden aan regels. Neem allen je verantwoordelijkheid. Een beetje fatsoen begint bij jezelf.
Enne… nee het is niet voor jou bedoeld. Het is meer wie de schoen past…
Autogek zegt
Vertel mij wat. ;)
Emerald_Green_Jag zegt
@S2000
Interessant, maar wat denk je met dergelijke opmerkingen te bereiken?