Nu nog lichter en meer powerrr!
Gelukkig nog even geen elektrische 911. Nee, gewoon een gefacelifte 911 met turbo, zoals het hoort. De motor uit in de nieuwe Porsche heeft directe brandstofinspuiting meegekregen en gecombineerd met de variabele turbo perst de 6-cilinder boxermotor er 500 pk uit (368 Kw). Voor het eerst zal op de Turbo de bekende PDK versnellingsbak gemonteerd worden. In combinatie met het Sport Chrono Package kun je schakelen met flippers achter het driespaaks-sportstuur. Wie het gaspedaal vloert en launchcontrol gebruikt zit na 3,4 seconden al op de 100. De naald van de snelheidsmeter stopt bij de 312 km/h
Ondanks de stijging van het vermogen (20 pk) is de Porsche zuiniger geworden. Dit dankzij de directe inspuiting en het optimaal schakelen van de PDK bak. De nieuwe 911 Turbo stoot nu 244 gram C02 per gereden kilometer uit. Het verbruik ligt gemiddeld op iets minder dan 12 liter per 100 km. Nog meer rijplezier wordt verzorgd door het Porsche Torque Vectoring (PTV) systeem. Dit schijnt voor meer wendbaarheid en stuurprecisie te zorgen (lees: harder de bochten in en uit).
De Porsche 911 Turbo Coupé en Cabrio zijn inmiddels al te bestellen. De basisprijs van de 911 Turbo Coupé bedraagt € 204.900 (incl. belastingen) en de basisprijs van de 911 Turbo Cabriolet bedraagt € 220.250,- (incl. belastingen).
Update: Video’s van de Porsche 911 Turbo 997 facelift HIER, HIER, HIER en DAAR.
EvilestFool zegt
Zoek de verschillen. Wat is er aan het uiterlijk veranderd?
RickB zegt
ben benieuwd waneer we deze velgen onder de Golfjes gaan verwachten.
jan zegt
Nu de vergelijking GT-R V-spec vs 997 Turbo facelift?
Fout zegt
Waar zijn die geile standaardvelgen naartoe?!
3,4 naar 100; :o duivels snel
Fout zegt
@RickB: Porsche heeft ze volgens mij net vandaar gehaald ! (gesloten versie)
Headhunterz zegt
het zijn net BBS velgen :?
Dehieman zegt
@ EvilestFool: buiten de velgen, zijn de mistlichtjes volgens mij wit geworden en de horizontale buiten lamellen in de onderste luchthappers zijn zwart i.p.v. metaalkleurig
jetman zegt
in de grille en de luchtinlaten zaten op het oude model verticale spijlen, hier niet. maar het kan zijn dat je ze niet ziet. voor de rest is alles het zelfde. rara duitsers. ze kunnen ook echt niets nieuws verzinnen in stuttgart
SLSAMG zegt
Waar kan ik bestellen:D
jetman zegt
@dehieman
dat die mistlampen wit zijn lijkt maar zo door het daglicht.
Ollie zegt
@Jetman: Check foto 2: vergroot hem eens op origineel formaat: ik zie vertical spijlen!
De achterlichten zijn duidelijk nieuw, voor de rest maar onderhuidse wijzigingen heb ik het idee… Natuurlijk wel een mooie Porsche!
Verschil zegt
@ EvilestFool , lamellen en happers zijn altijd tegen meerprijs in elke kleur leverbaar, het gaat zelfs zo ver dat je de kleur van de koplampsproeiertjes kan kiezen.
mb zegt
Begint een beetje te vervelen.Je ziet ze ook te veel,Steeds meer mensen kunnen zich zon auto permiteren.
C220AMG zegt
@SLS
Nergens, het wordt toch zeker een sls? :D
OT.
Veel verschil met de vorige zie ik niet, des al niet te min blijft het een fraaie verschijning maar zie je ze de laatste tijd wel erg veel zoals mb al schreef.
w0o0dy zegt
15pk meer en 0,1sec sneller naar 100 en 2km/u sneller dan de GT-R…. toeval? En maar blijven beweren dat de GT-R geen echte concurrent is…
Gebruikelijke doodsaaie evolutie geneuzel van Porsche, hoe minimaal kunnen we iets aanpassen en toch roepen dat het een serieuze verbetering is… Jammer dat men de lat niet hoger legt, men kan veel meer.
F355GTB zegt
Hij is dus ook nog met handbak leverbaar, zoals het hoort?
Zonde dat ze ook weer een dakloze versie hebben… Maar goed, voor de niet-autoliefhebbende patsers moet er ook een cabrio zijn…
Minder gewicht, meer vermogen: gunstig! Gave bak.
Daar kunnen ze wel weer even twee jaartjes mee vooruit:
http://www.autoweek.nl/autonieuws/12312/Porsche-998-Cabrio-bezoekt-Sierra-Nevada
CrazyHenkie zegt
Die uitlaatpijpen zijn wel errug groot voor een Porsche! Leentjebuur gespeeld bij neefje Lamborghini? ;)
Vind ‘m op dat vlak niet mooier geworden, maar de Turbo is wel verrekte snel geworden zeg! De LP560-4 loopt op dat vlak alweer achter, en ook de 458 Italia heeft daar geen voorsprong op!
Laue zegt
*snurk*
bmw-e30-7bh zegt
Is en blijft een erg mooie auto!
Type-R zegt
Die had altijd prachtige velgen, maar dit is echt 3 keer nix :S
jetman zegt
@CrazyHenkie
tuurlijk is ie snel geworden. maar daardoor levert hij wel op temperament in. hetzelfde verschil tussen een Veyron en en Zonda.
mardec zegt
Hoeveel lichter is hem geworden?
Laue zegt
Het is een erg uitgemolken model, de minimale aanpassing worden alleen voglens de trend gedaan als je kijkt naar de uitlaten, led verlichting, etc.
Roy zegt
244 gram CO2 voor een auto met 500pk is onvoorstelbaar! Mijn auto heeft maar 170 pk en stoot al 200 gram uit. Ik vind moderne Porsches er echt mooi uit zien, vooral van de voorkant. Dat schuine hakje in de achterlichten had van mij niet gehoeven.
Marc82 zegt
Van 0 naar 100 sneller dan de 997 GT2… indrukwekkend!!
jdm zegt
de 911 is niks meer, de GT-R is het helemaal!
JPM zegt
1. Een Porsche in het geel is het lelijkste wat ik in jaren heb gezien.
2. Is dit niet gewoon de beste auto ter wereld? Wat is allround gezien beter?
Geert Schoots zegt
Zoek de 3 niet of nauwelijks waarneembare verschillen, eindelijk een zoekplaat waar mijn kinderen niet binnen een halve minuut mee klaar zijn.
PCCB zegt
Sorry, maar sinds wanneer staat een facelift dan ook voor ingrijpende uiterlijke wijzigingen? Zelfs bij een Kia C’eed zie je nauwelijks een verandering aan de gefacelifte versie, dus waarom steeds weer diezelfde opmerking…
OT: Het uiterlijk hoefde niet veranderd te worden. Het is overigens de eerste keer dat de Turbo gefacelift wordt. Normaal kwam er gewoon een Turbo S en dat was het. Het ziet er zo al schitterend uit. Enkel vind ik de oude velgen wel knapper! Die BBS RS-velgen vind ik niet zo mooi. Maar los daarvan, vind ik de cijfers wel bijzonder indrukwekkend!
Turbo zegt
Kies je met emotie: Ferrari
Kies je met verstand (wat de meeste mensen uiteindelijk doen): Porsche
Zo is het al tientallen jaren ;)
de sjonnies zegt
Toen MG in 1975 met een ge-facelifte B uitkwam met rubberen bumpers schreef Road & Track dat MG het laatste zou lachen, het was in hun ogen de eerste replica die nooit uit produktie is gegaan, hetzelfde geldt voor de 911;
alleen omdat daar het ‘heilige’ Porsche logo op staat vind iedereen ‘em geweldig.
PCCB zegt
En ze hebben het eindelijk begrepen: de PDK heeft floppy paddles en niet dat anti-ergonomische duw-en treksysteem van bij de normale Carrera’s!
Powerslide zegt
Let op!
Wat betreft verbruik moet je erg opletten dat een PDK-bak een auto zuiniger doet lijken door de manier waarop de test wordt uitgevoerd. Een PDK komt zuiniger uit een verbruikstest dan de manuele bak. Wanneer je bekijkt hoe een verbruikstest wordt uitgevoerd kom je er vanzelf achter. (heeft te maken met automatisch opschakelen van PDK en zo zuiniger kunnen rijden)
tt zegt
toch denk ik dat ik voor dat geld liever een R8 V10 zou bestellen…
Eric zegt
Slechts 20 PK? Kan je evengoed naar een tuner lopen met je “oude” 997, een chipje laten steken en ben je sneller dan de nieuwe.
Ferrari heeft meteen alles uit de kast gehaald om hun 458Italia terug van voor te plaatsen waar hij hoort. Audi R8 V10, Lambo 560 en nieuwe 997 turbo (alle 3 zijn AWD en dus zwaarder) komen nog niet in de buurt van de 570 pk Ferrari.
DMan zegt
whoo nieuwe achterlichte.. goedzo porsche….. blijft n prima auto hoowr! maar de veranderinge zijn, subtiel.
WieAndersDasAuto zegt
Ik vind het zeer netjes dat de uitstoot slechts 244 gram per kilometer! En dat voor een auto van 500 pk die in 3,4 sec van 0-100 gaat.
YK zegt
Volgens mij probeert Porsche met deze kleur geel een hele nieuwe trend te creeeren… Is geel het nieuwe wit? :?
AMG Powerrr zegt
Hij blijft mooi! Maar ik zou nog steeds wachten op de GT2.
Tim zegt
@Eric
de 0-100 tijd van deze turbo is gelijk aan die van de 458Italia,
Porsche heeft die 570 pk simpelweg niet nodig om een bloedsnelle wagen te maken
SvenvW zegt
@ Wooody:
Lichte aanpassingen kunnen ook een verbetering zijn, en commercieel gezien is het heel dom om niet aan facelifts te doen. Op deze manier kun je een model met minimale wijzigingen makkelijker een paar jaar langer mee laten gaan.
En dat Porsche veel meer kan hebben ze al veel vaker bewezen, daar hebben ze geen faceliftmodel voor nodig om dat te bewijzen.
En het is wel een concurent van de GT-R, maar de GT-R zal nooit de verkoopcijfers en aantrekkelijkheid voor dagelijks gebruik krijgen zoals de 911 dat heeft.
@ Eric:
Het is maar 20pk, maar het is maar een facelift. Het is geen nieuw ontwikkelde wagen zoals de R8 V10, of de 458 Italia, waarop de Turbo jaaaren achterloopt. Daarbovenop komt nog eens dat de 458 italia prijstechnisch een concurent zal zijn voor de GT2 (die overigens ook minder vermogen heeft en minder snel zal zijn, maar wederom ook een aantal jaren tekort komt in ontwikkeling).
We zullen moeten wachten op de 998 om te gaan vergelijken met de Ferrari.
Voor de rest lacht Porsche zich rot om de critici, voorlopig verkopen ze nog prima. Ik tel me dagelijks rot aan de 911’jes.
Sven zegt
Ik zou em trouwens wel willen hebben mét PDK. even langs Manthey voor andere veren, 19 inch BBS LM eronder, en subtiele lipjes en klaar.
Eric zegt
@ Tim,
Ze hebben wel 2 turbo’s nodig om snel te zijn. Een atmosferisch aangedreven wagen betuigt van meer technologische kennis.
@ SvenvW,
GT2=scuderia gebied. En wachten op de 998? Doe geen moeite, buiten wat andere lichten blijft het toch hetzelfde. Sinds de eerste 996 is er nog niet veel verandert!!!!
micheloo0 zegt
Ik vraag mij af of hij nu wel van de gt-r kan winnen :D
Sven zegt
@ Eric,
Sinds de 996 is er best veel veranderd, de techniek is nieuw. En de looks zijn ook veranderd. Wel bij de les blijven als je rond loopt te blaten.
RenesisHP zegt
Ik heb mijzelf er op betrapt dat mijn interesse voor moderne Porsches schrikbarend laag is. Dit nieuwe model doet mij dan ook helemaal niks.
Voor mij geen nekkendraaier dus.
Oude Porsches doen mij veel meer. Helemaal als ze gas geven. :D
sven2 zegt
Do it faster, make us stronger our work is never over!
het lijflied van de Porche 911 997 Turbo
RenesisHP zegt
@WieAndersDasAuto.
2 keer zoveel vermogen, 3sec sneller, iets zwaarder dan de rx8 en dan een lagere uitstoot hebben is zeer netjes te noemen.
Nou doet een rx8 het ook wel schrikbarend slecht. :oops:
@wOoOdy.
Ik vraag mij af of deze turbo een GT-R kan bijhouden op de ring. Ik denk het eigenlijk niet.
bereboot91 zegt
Het is natuurijk al een ontzettend afgang voor Porsche, dat ze de 993-koplampen weer hebben moeten monteren op de 997. Niemand vond die 996 mooi. Hoe halen ze het in hun botte hersens on die sjonnieledjes er op te zetten. Die horen thuis op Audis en hun Ray Ban dragende rijders. En waarom is het prachtige klokkenwinkeltje vervangen door zon prutserig plastic onzin in elkaar kwijlend gezeik interieur als het nu is? Om maar te zwijgen van de achterlichten. Nee, niet zwijgen: HET IS SPUUG EN SPUUG LELIJK!!! Verder: een watergekoelde Porsche boxer. Die met 500pk nergens mee mag doen. Geef mij maar een 993. laatste echte Porsche. Dan maar minder PK, je hebt tenminste wel een hele mooie auto.
Sven zegt
@ RenesisHP,
Wankelmotoren zijn dan ook niet echt efficiente motoren, hoog benzineverbruik, hoog olieverbruik.
En een GT-R bijhouden ? Daar zou ik niet van uit gaan.
Koen_dr zegt
I’m in love … ***KWIJL***
BmwMPower zegt
BBS zijn de allerbeste velgen voor je (oude) 911! Ook voor deze, en de facelift ziet er weer lekker uit! Kan weer mee!
Kenny zegt
Lelijk zoals elke Porsche.
CrazyHenkie zegt
@ Jetman
Dat is zonder meer waar, maar aan de andere kant is het wel zo dat een auto die temperamentvoller, maar minder snel is, het uiteindelijk wel aflegt tegen de prestatiegerichte auto die sneller is. Waardoor het zoas altijd een kwestie van smaak blijft ;)
RenesisHP zegt
@Sven en @Eric.
Wat lopen jullie nou weer te blaten over een achterstand op Ferrari vanwege het gebruik van turbo’s?
Een Porsche en Ferrari zijn toch echt voor een totaal verschillende doelgroep.
De verschillen tussen een Porsche en een Ferrari zijn al vanaf het begin vastgesteld.
Ferrari maakt de emotionele temperamentvolle hoogtoerig krijsende sportauto die ook bijna niet normaal voor andere doeleinden dan hard rijden is bedoeld.
Porsche maakt de überdegelijke dagelijks inzetbare sportauto die je als een trouwe dominante hond met aggresieve trekjes moet zien.
Op technisch vlak een Porsche onderontwikkeld noemen is gewoon oerdom.
De uitganspunten zijn totaal verschillend.
Daarbij mag je bedenken hoeveel moeite het gaat kosten om een betrouwbaar hoogtoerig 500pk blok in een 911 te plaatsen.
Er is geen ruimte voor een 4,5-5 liter blok. Dus het moet van toeren komen.
Hogere toeren gaan echter wel ten koste van de betrouwbaarheid.
Een GT3 komt dan al een eind in de buurt. Dat blok doet het dan ook erg goed, maar zal normaal gesproken een korter leven hebben dan het turboblok.
Een Ferrari heeft meer onderhoud dan een Porsche nodig.
Een Ferrari blok zal ook een stuk korter mee gaan.
RenesisHP zegt
@Sven.
Dat weet ik zelf ook.
Ze zijn echter wel heel erg leuk. :D
Olieverbruik valt bij ons best mee. 1l op 2a3000 kilometer(afhankelijk van de gasvoet) is best te doen.
Oudere wankels verbruiken meestal meer olie.
Sven zegt
@ Renesis,
Waar staat dat ik het over een achterstand heb vanwege het gebruik van Turbo’s ? Ik heb het over een achterstand door beduidend minder vermogen dan de Ferrari. Dus je afzeikverhaaltje gaat niet op.
Dat een Porsche een ander uitgangspunt heeft ben ik met je eens.
Dat een hoogtoerige motor minder mee gaat is echt onzin, dat is allemaal afhankeijk van de omstandigheden van gebruik, onderhoud enz enz.
En een Porsche onderontwikkeld ? Dat heb ik nooit gezegd. Integendeel !
Onehp zegt
Dit is gewoon goeie engineering: een motor die al goed was is nu alweer sterker maar toch zuiniger, heftiger (wacht maar op de eerste tests) en toch alweer wat bruikbaarder, en bovendien erg duurzaam én met lage vervuiling ook bij hoog vermogen.
Maar lelijk blijft ie ;-)
AlwinH zegt
Oei, dat ziet er goed uit.
Deze bestellen of toch switchen naar een DB9?
PCCB zegt
Ik heb trouwens een opmerking over video 2: De PDK-behandeling zoals daar wordt getoond lijkt uitgevoerd op een ander stuur (met de traditionele knoppen) dan deze welke wordt getoond op de site van Porsche… Promovideo fail?
Ferdinand1 zegt
@ wOoOdy
Draai het eens om! De 997 Turbo was eerder op de markt dan de GT-R. En ik weet niet of je de foto’s van de ontwikkeling van de GT-R hebt bijgehouden destijds, maar op veel Ring-foto’s was er een 997 Turbo aanwezig. Daar hebben de Jappen zich dan ook op vastgebeten, omdat ze technisch met Porsche wilde concurreren.
Ben trouwens benieuwd naar de Ring-tijd. Als Porsche nou ook een beetje valsspeelt staat het weer gelijk.
@ iedereen die zeurt over de minimale uiterlijke wijzigingen
Dit is GEEN nieuw model, maar een facelift! Zoek de veranderingen dan ook vooral onderhuids! Denk aan PDK, directe inspuiting enz. Als Porsche iets zéker goed doet is het het doorontwikkelen van hun modelen.
En speed-gelb vind ik persoonlijk één van de mooiste kleuren op een Porsche. Op de foto’s komt het idd raar over.
@ AlwinH
Een DB9!? Nee joh! Dat is een achteruitgang…! ;)
Pantera zegt
Mooie porsche, maar voor dat geld zijn er leukere dingen te koop.
AlwinH zegt
@Pantera: zoals?
jdm zegt
wehehehe altijd mooi weer zo’n poorsche-fanboy vs de rest discussie
Lijkt wel alsof de poorsche fanboys maar niet kunnen geloven dat we nu in 2009 leven, poorsche is niet alles meer!
w0o0dy zegt
@Ferdinand1: Nissan heeft zelf naar buiten gebracht dat de 997turbo voor hen de meetlat was, maar denk je nou echt dat het toeval is dat deze mk2 997turbo nèt ietsje sneller is (in de specs voor de folder en de lijstjes op internet) dan de GT-R? Stoer was 10km/u sneller of 0,3 seconden nu ziet het eruit alsof ie alleen in de folder sneller is, een marketing voordeeltje en als je echt zeker van je zaak bent dan hen je zoiets niet nodig…
Het gat van bijna 23 seconden op een rondje Ring lijkt me niet te overbruggen.
Ferdinand1 zegt
@ jdm
“poorsche-fanboy vs de rest” Hoe zullen we “de rest” dan noemen? niksan-fanboy? Komop zeg…. Bij elk Porsche item komt die GT-R weer naar boven, en ik ben er niet mee begonnen. Die nissan is alleen technisch een concurrent. Deze 911 is zóveel mooier. Ik zou bijna zeggen dat als je de GT-R mooi vind dat je dan geen smaak hebt, maar dat zeg ik nu maar niet…. (sh*t! doe ik het toch…!)
Eric zegt
@Sven,
Een 996 of een huidige 997 is nog altijd dezelfde lookalike. Het model is al meer dan 12 jaar op de markt en ledlichtjes en andere cormetica veranderen niets aan de X-factor. Het wordt ook eens tijd dat de motor tussen de wielen komt te liggen en niet achter de auto hangt.
@jdm,
Gelijk heb je. De Porsche-fans trappen er toch elke keer in als er kritiek komt op hun lievelingsmerk.
Met hun 20pk winst zal de Nissan sneller blijven op de ring!!!!! Oei,weer op hun tenen getrapt.
Ferdinand1 zegt
@ wOoOdy
Draai het dan maar nog een keertje om! Je kunt ook zeggen dat de GT-R nèt iets sneller als de 911 Turbo moest zijn. De 997 Turbo MKI met Tiptronic S deed het in 3,7. Nou, GT-R deed het toen opeens in 3,5 met een launch-control die niet betrouwbaar bleek te zijn.
Maar zoals ik al heb gezegd: alleen technisch zijn die twee concurrenten. Kijk maar naar dat prijsverschil. Die is er echt niet voor niks… En dan die Ring-tijden….tja, je zou kunnen zeggen dat Nissan daarop wint…maar of ik het echt vertrouw…. Ik kan me niet voorstellen dat Walter Rörhl in deze 911 Turbo niet de testrijder van Nissan in de GT-R kan bijhouden. Het lijkt me dan echt sterk als de nissan uit het zicht verdwijnt… maargoed, dit zullen we waarschijnlijk nooit weten.
@ eric
Het model is al wel langer op de mark dan 12 jaar!
En alle GT-R fanboys lijken de wereld om te draaien. Er hoeft maar iemand kritiek op de GT-R te hebben en de Nissan fans happen als hongerige vissen… Beetje triest is het wel.
Huub zegt
@Wooody
Wat kraam je nu weer dikke onzin uit. Dat je er uberhaupt een punt over maakt is al van de zotten.
Hetzelfde als zeggen: goh 2km/h en 0,3 sneller naar de honderd dan de oude Turbo. Toeval? Goh zou je denken met meer vermogen en sneller versnellings bak?
natuurlijk is de facelift sneller, de nieuwe GT3 is ook al sneller dan de oude Turbo, geen wonder dat de nieuwe Turbo ook weer wat sneller is.
@Eric
Goh, nog nooit van de GT3 en Carrera GT gehoord?
Henk zegt
was het verschil?
MC959 zegt
@ Wooody
Waar haal jij een verschil van 23sec? 7:26:7= GTR 7:38= 911 Turbo
voor mij is ’t vershil minder dan 12 sec, en zoals vernoemd is dit maar
facelift de echte nieuwe 911 komt binnen een paar jaar uit, en die zal
dan weer als maatstaf dienen voor de volgende GTR. Het punt is:
wie geld heeft voor een Porsche Turbo koopt hem(of een DB9 of 560 LP4)
en wie zich een M3 kan betalen zal voor een GTR gaan.
En dit is ’t verchil tss Sjonies en mensen met smaak….
KippieKnaus zegt
@Ferdinand1”Kijk maar naar dat prijsverschil. Die is er echt niet voor niks…”
Eigenlijk is die er wel voor niks. Ik kan alleen op rijtests afgaan en daarin is de GT-R superieur aan de Porsche. Verder nog een vraagje: heet je echt Ferdinand of ben je zo’n extreme fanboy dat je jezelf zo noemt?
AlwinH zegt
Pfff, die discussie over die GT-R elke keer. Wat heeft een GT-R in godsnaam met een 911 Turbo te maken. Is toch een totaal andere auto?
Ik bedoel, ik ben op dit moment serieus aan het kijken of er alternatieven zijn voor mijn huidige Turbo, maar de GT-R komt op mijn lijstje niet voor…
Wel op het lijstje (ik zoek een cabrio):
– Gallardo, maar valt af want ik pas er niet in
– F430, idem dito
– California, valt af want 24 maanden (!!!) levertijd
– V8 Vantage, nog in de race, maar waarschijnlijk niet snel genoeg
– DB9, serieuze kandidaat
– V12 Vantage, serieuze kandidaat maar Roadster is er nog niet.
– deze 997 Turbo facelift….
Ferdinand1 zegt
@ MC959
Helemaal wat ik al bedoelde: alleen technische concurrenten.
@ KippieKnaus
Heet je echt KippieKnaus of ben je zo’n extreme.. (vul maar in)
En of ik zo echt heet?? Hmmm, heet wOoOdy in het echt wOoOdy, heet RenesisHP in het echt RenesisHP…
Ferdinand1 zegt
@ AlwinH
Kijk, weer een bewijs dat de GT-R een andere doelgroep aanspreekt. Maar als je echte snelheid (/sportiviteit) zoekt kan een DB9 wel eens tegen vallen als je een Porsche gewend bent. Ik zou dus zelf voor de nieuwe Turbo gaan! Hoewel ik hier nog even doorspaar… ;)
autospotter15 zegt
@AlwinH
Ik snap er ook niks van. Die auto’s zijn niet eens met elkaar te vergelijken.
Is een maserati granturismo (s) niet iets?
autospotter15 zegt
of een audi R8 V10:P
AlwinH zegt
Maserati Granturismo is ook een stuk minder snel.
Audi R8 V10 zou een kandidaat zijn als er een cabrio van zou zijn.
Heb al proefritten gepland met DB9 en V8 Vantage, en met een Carrera S cabrio met PDK, om ff PDK uit te checken.
Maar ik ben bang dat het inderdaad gewoon m’n 3e turbo gaat worden…
Tommy zegt
Een Porsche koop je ook om zijn technische hoogstandjes en zijn prestatie’s, niet om zijn uiterlijk. Bij Porsche is het ook meer van “never change a winning team”. :P
vla zegt
Surprise! Ze ist exactly tze same! Wel mooie aanpassingen onderhuids, lekkere grote uitlaten enzo, en eigenlijk vind ik het goed dat ze zich aan dit design houden, dit is echt wel de ultieme vorm van de 911. Ofwel blijven doorgaan met dezelfde looks, ofwel kappen met de lijn. Ik zie niet in hoe je deze auto mooier kan maken, en eigenlijk vind ik de Phase I de mooiste.
AlwinH zegt
@Tommy:
Nou…. ik vind een Turbo nou niet echt een lelijke auto :-)
autospotter15 zegt
nee, precies:P! En ik denk dat de meeste mensen alleen maar kunnen dromen van zo’n auto (ik ook hoor:P). Heb je ook nog andere auto’s of alleen de Turbo?
AlwinH zegt
Ik heb naast de Turbo nog een Lotus Exige.
bozewolf zegt
Zelf vind ik eigenlijk de proporties van een Turbo niet echt lekker ogen. Wielen lijken ergens te groot en hij staat wat raar. Zal wel persoonlijk mierenneukeren zijn, maar toch. Enige moderne 911 die ik nog echt tof vind is de GT3.
bozewolf zegt
Exige? Goeie smaak! Well done!
Tommy zegt
@AlwinH: De R8 V10 is er trouwens al als cabrio, alleen Audi wacht nog steeds met de presentatie ervan (IAA). Heeft met marketing enzo te maken…
vla zegt
@ AlwinH
DB9, parelwit of grijs, bruin-beige interieur, sportpakketje (met de rode remklauwen, beetje verlaagd, en andere velgen (als je dat wil)). Zal je je nooit beklagen. ;)
KippieKnaus zegt
Een GT-R heeft er vrij veel mee te maken gezien hij betere prestaties voor de helft van de prijs levert. Ik zou voor het geld van de Porsche voor een Ferrari Italia gaan.
@Ferdinand1
Oke, je bent dus echt in de ernstigste stadia van fanboyeritis beland..
vla zegt
Oh en zoals Ferdinand1 zegt, eigenlijk is een DB9 niets voor jou. Van turbo naar atmosferisch, dat went moeilijk. Met een DB9 heb je ook dat beetje meer body roll in de bochten, maar: het is een echte rijders-auto. Je voelt je (blijkbaar – mijn eerste ritje in de (hedendaagse) auto van mijn dromen moet me nog overkomen) erg verbonden met het rijgebeuren. Koop wel een manuele bak, weet niet wat je in je Turbo hebt, maar een automaat in een DB9 valt zwaar tegen bij sportief rijgedrag. En gewoon ook, ik zie niets in dat hele flippers-achter-het-stuur gebeuren…
autospotter15 zegt
ik zou ook voor de DB9 gaan! Stuk exclusiever dan een Turbo en in mijn ogen ook een stuk mooier.
vla zegt
@ autospotter15
Exclusiviteit heeft in mijn ogen niets te maken met auto’s, het is voor mij ook geen reden om er één te kopen. Sorry maar dan mis je het punt zo’n beetje van de DB9… Maar mooier is hij wel! :P
vla zegt
Hij is trouwens van dezelfde hand als de designer van de Jaguar XF en XJ, namelijk Ian Callum. :)
En nog iets in favor of Aston Martin (okee, ik begin een klein beetje op een fanboy te lijken nu… :oops: ): Michiel van den Brink eerde het merk eens met de uitspraak “Aston Martin is het hedendaagse Ferrari”. Dusssss… :D Maar het klopt, dat denk ik ook. :)
willie zegt
toe maar, nog maar eens opwaarderen dat fossiel. zal niet meer zo heel vaak gebeuren want de meeste 911 klanten van nu lopen over zo’n 10 jaar achter een rollator.
tom zegt
even snel als de 458!!!
NOT, doordat het blok over de achteras hangt hebben ze gewoon meer tractie, waardoor, het gat van 70 pk opgevuld wordt.
in het geval van een rolling start, een bocht, alles na 100 kmh, emotie, beleving, RIJDERSGEMAK (want niet iedereen kan het uiterste uit een porsche halen vanwege de ietwat “unieke” gewichtsverdeling, bij een ferrari met wat electronica gaat dit al een stuk makkelijker) en niet te vergeten UITERLIJK (komaan porsche doe eens iets NIEUWS) laat de ferrari de porsche VER achter zich
ik zeg niet dat hij traag of slecht is, hij is gewoon traGER dan een ferrari :)
Ikke zegt
wat een lelijk ding, maar wacht hij ziet er het zelfde uit als alle andere porsches….
dat zal de reden dan wel zijn…..
ik was al benieuwd hoe snel de eerste GT-R reactie werd gebashed door porsche fanboys.
GT-R is goedkoper en sneller, dat zijn feiten, of de porsche mooier is, is een mening, of een porsche stijlvoller is is ook een mening.
Ik ben van mening dat het meerendeel van de porscherijders iets te compenseren hebben, het zijn ook altijd weer de zelfde half kalende gladjakkers met foute glimmende schoenen en een designbril welke in een (post 1990) porsche rijden.
Porsche rijders nemen het doorgaans ook niet zo nauw met de verkeersregels (bumperkleven, parkeren en snelheid) dus om die redenen vind ik de GT-R de betere auto.
AlwinH zegt
@Tom: volgens mij is de 458 er nog (lang) niet.
@Ikke: erg goeie argumenten inderdaad. Ik ben overtuigd hoor. Porsche rijders overtreden de verkeersregels, dus de GT-R is beter. Geen speld tussen te krijgen.
tom zegt
@ alwinH, durf je wedden dat de porsche sneller is?
ferrari zijn niet bepaald sukkeltjes, en een gat van 70 pk op dat niveau maak je niet direct goed, en als je een bbetje in de geschiedenis kijkt van de merken, weet je ook een klein beetje van de toekomst.
ik denk dat niemand hier durft beweren dat de porsche sneller zal zijn…
AlwinH zegt
Volgens mij is een 997 Turbo ongeveer net zo snel als een F430.
F430: 0-100 in 4.0 secs
Turbo: 0-100 in 3.9 secs (3.7 voor de automaat)
Maar ik ben het met je eens dat de F458 zal waarschijnlijk sneller zijn dan de 997 Turbo.
Als de F458 al te bestellen zou zijn dan was dat zeker een serieuze kanshebber :-)
Alleen pastte ik met m’n 1m92 niet in de F430 en ik weet niet of dat in de F458 beter zal zijn. In de California pastte ik wel, ruim zelfs, dus er is hoop :-)
porsche_fan zegt
ik durf te wedden dat deze 997 Turbo beter is dan een Ferrari 485 italia ;)
KippieKnaus zegt
@porsche_fan
Ik durf te wedden dat jij een fanboy zonder welke objectiviteit dan ook bent en dat de 458 beter is net als dat de f430 beter was dan de vorige 911 turbo. Bovendien is dit een update en niet een nieuw model zoals de 458 dat wel is.
Ferdinand1 zegt
@ Ikke
“Porsche rijders nemen het doorgaans ook niet zo nauw met de verkeersregels (bumperkleven, parkeren en snelheid) dus om die redenen vind ik de GT-R de betere auto.”
Vertel mij dan eens wat er mis is met parkeren en snelheid, want parkeren zul je toch ééns moeten en snelheid is handig aangezien 70 km/h op de snelweg een beetje raar is. Leer dan gewoon formuleren knul. Maar wat je allemaal zei trekt eigenlijk ook echt op niets…
Ferdinand1 zegt
@ KippieKnaus
Je hebt je persoonlijke tekst aangepast zie ik: “Fanboys zijn gay”
*zucht* zit het je dan zó hoog?
Iedere echte autofan heeft wel “zijn” merk. Het lijkt me dus sterk dat jij niks hebt waar jij voor staat. Volgens mij ben je een Ferrari fanboy, aangezien je elke keer zegt dat Ferrari’s beter zijn dan Porsches. En dat niet eens met argumenten… Terug naar 5 vwo zou ik zeggen….
SLSAMG zegt
@C220AMG
Bijde, en ik zal aan jouw niet vragen wat jij neemt, want aan je naam te zien ben je ernog niet uitxD
w0o0dy zegt
@MC959: sorry foutje dat was een andere 911…. al die dingen lijken ook op elkaar….. ;-) Het verschil is idd bijna 12 seconden niet 23.
porsche_fan zegt
@KippieKnaus
hahah F430 beter dan een 911 turbo? welke wereld leef jij?
En tis idd een verschil van 12 sec. dus dat moet te doen zijn.
ringtijd van 7.24? wie gelooft erin ?;p
w0o0dy zegt
@Alwin: wat vind je van de nieuwe XKR (510PK)? Weliswaar minder snel op het circuit maar op de weg toch wel een lekker beest en ook erg fraai, ruim, luxe en dagelijks bruikbaar…. en het is weer eens wat anders.
Tommy zegt
@w0o0dy: Das toch meer een GT ofniet? Net als een SL 63/65 AMG of M6. Ik denk dat hij meer sportwagen zoekt zoals: 911, R8, SLS, Gallardo, F430, DB9. Al dan niet de cabrio-versie’s natuurlijk! :D
OT: Wie koopt zijn auto nou op ringtijd? Denk dat het meer om persoonlijke voorkuur gaat… En ja de nieuwe 458 geeft nu wel weer de norm aan ben ik bang, daar veranderd deze gafacelifte 911 Turbo niet veel aan vrees ik.
KippieKnaus zegt
@Ferdinand1 Ik ben geen Ferrari fanboy. Ik heb zelfs een porsche als profielfoto.. Als ik een ferrari lelijk vind, zoals bijvoorbeeld de f430 de 599 GTB of de Enzo dan geef ik dat eerlijk toe. (ik vind die alle drie lelijk)
Ik haal alleen uit reviews dat Ferrari de beste auto’s zijn. Dat constateer ik alleen. En ik haal ook uit reviews dat de Nissan GT-R sneller en beter is dan de porsche Turbo terwijl hij iets meer dan de helft kost. Dat zijn dan ook de enige argumenten die ik heb. Ik heb nog nooit in een auto gereden en al helemaal niet in een GT-R of een Ferrari dus ik kan geen eigen ervaringen aanhalen.
Ik gebruik als argument dus dingen die ik lees in autobladen of die ik in reviews op internet zie of die op ik op tv zie… Ik heb dus niet een favoriet merk. Ik beoordeel elke auto individueel. Het slaat nergens op om een auto goed te vinden puur omdat het een Porsche is. Dat is kortzichtig.
@porsche_fan
Waar heb je het over? Waar heb ik het over rondetijden op de ring? En wat doen die ertoe? Wat ik zij was trouwens een beetje onzin. De Porsche Turbo en de f430 liggen niet ver uit elkaar. De maatstaf is alleen de Scuderia. En die ligt wel weer een stuk boven de GT2… En de R8 is een betere auto dan de Porsche Turbo. De Porsche is aan verschillende kanten ingehaald.
Ferdinand1 zegt
@ KippieKnaus
Ik heb wel eens van een Porsche mogen proeven en het beviel me héél goed. Dus ik vind een Porsche niet zomaar goed omdat het een Porsche is. En ik vraag me toch af wat voor reviews jij leest. Ik lees namelijk bijna altijd dat de Porsche wint. Ik citeer even een autoblad: “porsche pk’s tellen dubbel”. En even voor de duidelijkheid, dat is niet mijn tekst.
En de R8 moet je vergelijken met de 997 Carrera S MKII (PDK). De 997 Turbo is echt een heel andere sensatie dan een R8. En waar jij vandaan haalt dat de Scuderia de maatstaf is weet ik ook niet. Heb geen zin om ringtijden op te zoeken maar die twee doen denk ik niks voor elkaar onder. Dus ingehaald aan verschillende kanten!? Dacht het niet.
Ferdinand1 zegt
@ KippieKnaus
1 vraagje nog: is er één hedendaagse Porsche voor op de weg die jij wel respecteert?
KippieKnaus zegt
@Ferdinand1
Nu er een v10 in de R8 ligt is de 911 Turbo ook niet meer veilig. De R8 is simpelweg een betere auto en dat komt vooral doordat de motor in het midden ligt.
Ik heb wel wat reviews gelezen over de Scuderia en de GT2 en daaruit heb ik wel kunnen constateren dat de Scuderia de beetere auto is. Het schijnt dat de GT2 nogal lastige handling heeft.
Ik respecteer elke hedendaagse Porsche behalve de Cayenne. De turbo is toevallig een model dat ik waarschijnlijk niet zou kopen. Een normale Carrera Cayman zou ik waarschijnlijk kopen als een R8 te duur is en een GT-R te hard. De mooiste Porsche (howewel niet écht een porsche) die nog relatief nieuw is vind ik de Studiotorino RK coupé. Prachtige auto.
”Dus ik vind een Porsche niet zomaar goed omdat het een Porsche is.”
Oke, maar ik vind ”Porsche there is no substitute” en een nickname van de voornaam van de oprichter niet echt een objectief uitgangspunt.
Tommy zegt
Niet dat het veel zegt, maar in de laatste AutoReview wint de Porsche het redelijk makkelijk in een vergelijking tussen de R8 V10 en 911 Turbo (pre-facelift uiteraard), op het gebied van prestaties dan.
Zelf zou ik voor de R8 met V10 gaan, maar dat geheel terzijde natuurlijk. :P
KippieKnaus zegt
The R8 V10 is a simply brilliant car, but there are two opposing ways to look at it. You could say that the £77k R8 V8 is quite enough, that you’ll rarely need more than 420bhp and that the two cars look almost identical anyway. Save the £20k.
Or you could say that the R8 V10 is better looking and better to drive than the similarly priced Porsche 911 Turbo, and significantly quicker than the R8 V8. In fact, you could say it’s getting close to the brilliance of the £140k Lamborghini LP560-4 but costs £40k less.
Me? I’d find the extra cash and side with the latter viewpoint.
http://www.carmagazine.co.uk/Drives/Search-Results/First-drives/Audi-R8-V10-2009-first-drive/?content-block=1
http://www.youtube.com/watch?v=OegMS26MjwY&feature=related
bereboot91 zegt
Het kan allemaal vast sneller, met betere gewichtverhouding. Hoe dan ook, de pre-996jes hebben een geweldige balans. Daarnaast kan je ze elke dag rijden zonder problemen. Persoonlijk was ik nog niet eens onder de indruk van de pk-race, maar meer van de remmen, tractie en insturen.
w0o0dy zegt
@Tommy: denk dat de xkr dicht tegen de serieuze sportwagens aan zit en bovendien heeft Alwin ook nog een auto voor echt serieus stuurwerk (de exige). Dan zal hij de turbo dus eigenlijk als een GT gebruiken; snel, power zat leuk en theatraal maar ook comfortabel, luxe en gebruiksgemak… denk ik. Maar was gewoon benieuwd hoe hij er tegenaan kijkt.
w0o0dy zegt
Ter illustratie (ok sjoerd is niet echt mijn soort presentator, maar a la….)
http://www.youtube.com/watch?v=josSDNAHQpg
En Autocar vergelijkt met een Carrera s met pdk
http://www.youtube.com/watch?v=dF4co3FJpp8
AlwinH zegt
Een XKR zal een prima auto zijn, maar Jaguar doet me gewoon niks. Iemand zei al dat de keuze voor een auto voor een groot deel emotie is.
Ringtijden doen mij echt helemaal niks. Ringtijden zijn leuk voor 16 jarigen die geilen op plaatjes en cijfertjes.
Een F430 bijvoorbeeld, ziet er erg leuk uit op plaatjes en in cijfertjes… Maar ga er maar es in zitten, dat interieur is echt te basic voor dat geld. En dat interieur, daar zit je wel elke dag tegen aan te kijken.
w0o0dy zegt
@AlwinH: ik dacht al wel dat het niet je smaak zou zijn…. Alhoewel… ooit gereden? Ik krijg bij veel mensen het idee dat ze een auto al bij voorbaat hebben uitgesloten op basis van het idee over de auto dat zij hebben… of dat nou terecht is of niet. Dat is op zich wel jammer, want ik weet uit eigen ervaring dat soms auto’s waarvan je het niet verwacht je “midden in je hart kunnen raken”. Ik zie dat je wel een aantal alternatieven aan het bekijken bent… maar laat je niet een aantal auto’s afvallen door je “vooroordeel”?
Dat geldt bijvoorbeeld (denk ik) voor auto’s als de GT-R… iedereen die ermee gereden heeft is zwaar onder de indruk… maar toch sluiten velen hier die auto bij voorbaat al uit vanwege…? Uiterlijk? Imago?
Anyway, je hebt een luxe probleem maar het is wel lastig om in die klasse iets leuks te vinden… de selectie van mogelijke auto’s is nogal beperkt.
Wat maakt voor jou een auto tot een droomauto? Welke eigenschappen vind jij belangrijk?
w0o0dy zegt
Ik kwam trouwens net op de site van http://www.Wiesmann-mf.com de gegevens van de Roadster Mf4-s tegen (de motor uit de M3 met 7 speed DKP) in een roadster van 1620kg (rijklaar). Lijkt me zeker in combinatie met de mogelijkheden om zelf wat naar smaak samen te stellen, misschien ook wel een alternatief….
http://www.wiesmann.com/de/modelle/roadster_mf4/technische_daten
w0o0dy zegt
Plaatje:
matthis zegt
andere indeling koplampen, grotere spiegels, achterlichten, uitlaten iets veranderd verder niet echt andere uiterlijke wijzigingen
marc82 zegt
Ik lees nog steeds dat men het heeft over de GTR. Het is op zich wel een mooie auto maar wees nou eens eerlijk, het blijft een japanner zonder geschiedenis en het is een Nissan… waar wil je nou in gezien worden! meer dan 60% van alle Porsches rijden nog, dat zegt toch genoeg!!!
w0o0dy zegt
@marc82: de geschiedenis van de Skylines is meer dan rijk genoeg…. zo snel dat ze verboden moesten worden omdat niemand ook maar een schijn van kans had tegen die dingen in racetrim. Dat mensen zoveel waarde hechten aan een merkje dat is hun gebrek en heeft niets met de auto te maken.
Als meer dan 60% vd Porsche nog rijdt (en dat is niet zo) dan zegt dat iets over de houdbaarheid vd auto en het feit dat er veel ouwe lullen als slakken met die dingen rijden…..
Nogmaals, iedereen, maar dan ook iedereen die met de GT-R heeft gereden is enthousiast… en dan zal zo’n gastje als jij het beter weten? Guess again.
Siswoyo zegt
Misschien ligt het aan mij, maar valt het niemand op dat de coupé hier een centrale wielmoer heeft t.o.v. de cabrio. Zou dit een extra optie zijn, of komt het standaard bij keramische remmen?
Typisch is wel dat de nieuwe GT3 er mee begonnen is, mits je de Carrera GT buiten beschouwing laat.
porsche_fan zegt
@ Siswoyo
1 van die velgen zijn idd als optie, maar niemand hier merkt op dat die velgen al van voor de facelift zijn. Dat was ter gelegen uit van de 24 uur le mans( RS Spyder)
Dus de nieuwe GT3 is er niet mee begonnen ;)
AlwinH zegt
Die velg met central wielbout is een optie. Kijk maar in de configurator die al online staat op porsche.de.
BananaFlip zegt
Hmmmmm, die velgjes op de Cabrio zijn wel überjammie.
LH zegt
Mooi, Stoer, maar niet beter dan de audi R8