Hoewel tegenwoordig ook iedere politieauto is uitgerust met een navigatiesysteem, zijn de mannen en vrouwen in de blauwe pakken geen voorstander van de elektronische routehulpjes. Mensen denken zelf niet meer na en volgen slaafs de instructies uit het apparaat op en komen daardoor meer dan bij uitzondering op hele rare of nogal gevaarlijke plaatsen terecht of veroorzaken levensgevaarlijke situaties. Het instellen van het navigatiesysteem tijdens het rijden zorgt ook geregeld voor gevaarlijke toestanden en dat moet maar eens afgelopen zijn. De politie pleit dan ook voor een algeheel verbod op het instellen van de navigatie terwijl men rijdt.
Het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) is bezorgd over het toenemend aantal functies op de steeds moderner wordende navigatiesystemen. Denk aan zaken zoals bellen, tv-kijken, het zoeken van goedkope tankstations en zelfs het boeken van een hotelovernachting. Een slechte ontwikkeling voor de verkeersveiligheid aldus een woordvoerder van de KLPD.
De politie mist een handvat om dit probleem aan te pakken, want men kan nu enkel ingrijpen wanneer tijdens het instellen van de apparatuur een overtreding wordt begaan, zoals slingeren over de weg, het rijden op de vluchtstrook of als de bestuurder op een andere manier een gevaar vormt. Een algeheel verbod, zoals dit bijvoorbeeld ook geldt voor het mobiel bellen, maakt het voor de politie eenvoudiger om op te treden.
Het Openbaar Ministerie ziet dit plan niet zitten. Een dergelijk verbod is nauwelijks te handhaven, aldus verkeersofficier van justitie Peter Muijen (onze nieuwe Koos). Hij voelt meer voor het adviseren van weggebruikers om de extra mogelijkheden van de systemen niet te gebruiken tijdens het rijden.
RenesisHP zegt
Binnenkort de radiobediening verbieden tenzij dit vanaf het stuur mogelijk is?
Cas zegt
Goede actie. Mensen die een navigatiesysteem nodig hebben, zijn al meestal niet de helderste en snelst reagerende mensen, dus een verbod op bediening tijdens het rijden komt de veiligheid ten goede.
tss68nl zegt
Nee joh, bellen achter het stuur (handsfree) willen ze toch liever eigenlijk ook al gaan verbieden omdat het teveel zou afleiden?
In dat geval schaffen ze ook meteen praten met passagiers af omdat dat even afleidend is. Kunnen ze een half jaartje laten de radio verbieden omdat dat nou eenmaal ook je aandacht vraagt mocht je onverhoopt luisteren naar wat de DJ te zeggen heeft…. tegen die tijd heb je dus geen radiobediening op je stuur meer nodig.
Wel vind ik, als we als robots straks onze bek dicht moeten houden en strak voor ons uit kijkend met de handjes op tien over tien aan het stuur, ze ook wat regels voor politieautos mogen opstellen. Dat scheuren om de friet warm te houden, met 90 over een 50 weg, om vervolgens met noodlichten tot stilstand te komen voor een rood stoplicht moet maar eens afgelopen zijn.
Remco zegt
Een telefoon aan je oor zie je als agent wel maar hoe kun je nou controleren of iemand z’n navigatie instelt (oké mits je zo’n pannenkoek bent dat je half op je dashboard hangt omdat je dat ding diep onderaan je raam hebt vastgezogen)
Die Peter Muijen is wel wat handiger qua ideeën en oplossingen Koos had allang op iedere hoek van de straat een agent gezet én controleposten waar ze je vragen “Wat is uw eindbestemming of moet u dat nog ingeven?”
Wouter zegt
echt weer lekker Nederlands.
tuurlijk is het zo dat mensen die hun nav bedienen minder goed opletten. maar moeten we hier nu echt weer een wet voor gaan verzinnen en het verbieden…..
hoe ver willen ze gaan geen cd’s meer vervangen ook niet in de file… of een verbod op fileflirten. nog even en we zijn geen mensen meer maar geprogrameerde robots.
jetman zegt
maar je hoeft toch ook helemaal net tijdens het rijden je navi in te stelle? je kan het ook gewoon doen voordat je wegrijdt. ik vind het belachelijk dat hier weer een wet voor verzonnen moeten worden. en hoe hoog willen ze die boetes maken? 20 euro houdt mesnen echt niet tegen en 60 euro is weer belachelijk veel als je bedenkt dat iemand gewoon bij zn eindbestemming moet komen.
BART! zegt
@ tss68nl:
Volgens mij moet je tegenwoordig je handjes op kwart over 9 houden. ;-)
mercedess500 zegt
duitland/australie krijgt weer te maken met grote immigranten
ontevredenheid stijgt:
filosofietje:
allochtonen (hoor ik ook bij) het land uit —> politie minder werk —–> meer nutteloze regels ? YES/NO
Larrs zegt
Je navigatiesysteem instellen tijdens het rijden kan ook niet. Als je een beetje verstandig bent, doe je dat altijd voor het rijden.
Mijn Tomtom stel ik soms al een dag eerder in. De route wordt toch wel onthouden, hoef je dat ding alleen aan te zetten in de auto.
En moet ik mijn Tomtom echt even helemaal afstellen dan zet ik mijn auto aan de kant. Net als met telefoneren. ;)
Dus ik denk dat de politie mensen best mogen aanhouden om er op te wijzen. In gevaarlijke situaties is een boete wel op zijn plaats.
paginl zegt
Tuurlijk ga ons lekker baby sitten
Dan mogen ze nog wel meer verbieden.
– Mooie vrouwen in auto’s
– Meerdere dames in een auto (teveel gepraat)
– Eten achter stuur
– Neuspeuteren in auto
– Muziek aan in auto
Etc.
Groeten Pagi
ferrari599xx zegt
geen gsm ooortjes,niet meer mogen eten(roken mag wel nog),en nu ook al niet meer gps instellen dus ook geen bmw i drive tijdends het rijden
waar gaan we naartoe
super zegt
wat een bullshit, alsof het vroeger toen mensen kaart/stratenboek of van die uitgeprinte routebeschrijvingen zaten te lezen achter het stuur zo veel veiliger was.
slappehap zegt
En als ‘we’ ergens bezorgd over zijn verbieden we het gewoon. Lekker laf.
Peer zegt
Hmm, de belangrijkste taken van een chauffeur lijken mij rijden en navigeren (in de luchtvaart is aviate – navigate – communicate een bekende takenhiërarchie. Communicate is voor een chauffeur niet echt van belang). Als één van deze taken veiliger kan worden gemaakt, lijkt me dat een goede zaak. Daarom lijkt mij de komst van navigatiesystemen ook veiligheidverhogend, omdat het grosso modo het navigeren vereenvoudigt.
Natuurlijk verdient het aanbeveling om de navigatie apparatuur verstandig te gebruiken. Het is daarom ook een goede zaak om het navigatiesysteem voor de rit goed in te stellen. Het is echter goed voor te stellen dat er enige veranderingen kunnen optreden tijdens de rit waardoor de instelling aangepast moeten worden, dit lijkt mij de taak van de chauffeur en dit moet hij dan ook straffeloos kunnen doen.
Als je rijden en navigeren inderdaad als belangrijkste taken van de chauffeur ziet, valt er natuurlijk wel wat voor te zeggen om de bediening van de radio, eten, bellen, krantje lezen etc. achter het stuur strafbaar te stellen.
yanktank zegt
@ tss68nl: praten met pagagiers kan best want die kunnen met je mee kijken en houden op de juiste momenten hun bek iemand waarmee je telefoneert kan dat niet.
maar ik vind het verbod op handsfree bellen nog steeds belachelijk want zoveel verschil maakt het toch niet
Jo zegt
Ook ineens je neus snuiten, niezen, met je ogen knipperen en je (zonne)bril opzetten misschien verbieden?
Hou eens op met on te betuttelen!
En aan al diegene die dit lezen van achter het stuur: hou je aandacht op de weg ;-)
Xxx zegt
ik begrijp dit wel hoor… er gebeuren egt wel gevaarlijke situaties door die gps’en, mensen die ergens op een splitsing op een autosnelweg gewoon stilstaat zo op de schuine strepen zo van ‘wij denken dat het links is, maar de gps zegt naar rechts’…
maarja, alsof de politie ooit gps gebruik kan verbieden :p hoe komen ze erop. gewoon mensen meer bewust maken van de ‘gevaren’!
jzaero zegt
Lang leve de iDrive, ziet niemand dat je aan het instellen bent ~
RenesisHP zegt
Zolang ik nog mag masturberen tijdens het rijden is er niks aan de hand.
pomoek zegt
@RenesisHP: LOL! Verder, bellen achter het stuur heeft zeker effect op het rijgedrag, navi instellen bij mij in ieder geval ook. Vaak vertrek ik net iets te laat, geen tijd om de navi in te stellen en meteen rijden. De mijne is overigens nog redelijk snel met het vinden van satalieten, maar er zijn ook navi’s die daar toch wel een minuut of 10 voor nodig hebben. Daar zou ik eerlijk gezegd niet op gaan zitten wachten.
BmwMPower zegt
@ RenesisHP
Huh, dat kun je ook laten doen door de vrouwelijke bijrijdster.
Valt het nog minder op, 2 handjes aan het stuur!
Kijk mamma, kijk! ;)
Henk zegt
Weet je wat. We gaan het auto rijden verbieden. dan zijn alle problemen toch opgelost. Men kan dan ook makkelijker met het openbaar vervoer en hebben we geen snelwegen meer nodig. Het file probleem is daarmee ook gelijk opgelost. Zijn ook de milieurakkers weer blij.
f. politie zegt
wat een stierenstront!! de politie wilt dat alleen omdat ze meer boetes mogen uitdelen, zodat de overheid meer belastinggeld binnenkrijgt om een beetje salarisverhoging te krijgen..
Vervelend he de CRISIS :P
Dinges zegt
Ik wil een verbod op het knipperen met je ogen tijdens het auto rijden!!!!!
LEVENS GEVAARLIJK AL DIE KNIPPERENDE MENSEN, ER ZAL IEMAND OVERSTEKEN :|
de sjonnies zegt
@ Cas – jouw comment lezend denk ik dat je nog in je driewieler periode zit.
Henk hè zegt
Is er niemand die het me eens is dat telefoneren en het bedienen van je navigatie tijdens het rijden NIET hetzelfde is als een andere radiozender kiezen/een broodje eten/een gesprek voeren met je bijrijder?
Bij het bedienen van je navigatie (net als bij sms-en trouwens) haal je tot wel 5 seconden je ogen van de weg, dat betekent bij 120km/u dat je zo’n 150m aflegt zonder op te letten… en dat vinden jullie niet gevaarlijk?
Een andere radiozender kiezen kost (in een bekende auto) niet meer dan 1 à 2 sec (wat ook al tot ongelukken kan leiden, maar dat terzijde). Een gesprek voeren met een bijrijder is minder gevaarlijk omdat deze (meestal) ook naar het verkeer kijkt en dus eventueel in een gevaarlijke situatie zijn/haar mond houdt of de bestuurder zelfs waarschuwt voor een gevaarlijke situatie. Een broodje eten is nog ongevaarlijker, maar dat hoef ik nu vast niet meer uit te leggen…
By the way, Koos Spee is niet meer de landelijke officier verkeersveiligheid/plaatsvervangend hoofdofficier van justitie. Peter Muijen is zijn opvolger en die mag dus vanaf nu ter verantwoording worden geroepen…
Henk hè zegt
dat van Koos en Peter staat ook in het artikel zie ik nu…
*nog maar een bakkie koffie drinkt voordat hij in de auto stapt*
Chris zegt
Als we zo doorgaan vraag ik me af of ik straks nog wel op de kilometerteller mag kijken! Dat zou voor dat onverlaat een mooie regel zijn. Kunnen ze dubbel bekeuren.
super zegt
@Henk hè
en hoe gevaarlijk was het vroeger om van je uitgeprinte routebeschrijving of stratenboek te lezen?
Daarnaast haal ik bij het bedienen van m’n tomtom niet echt geen 5 sec van de weg en zit de tomtom achter m’n voorruit zodat ik op de achtergrond toch nog het verkeer zie.
als je een rustig moment kiest kun je prima je tomtom bedienen, gewoon een kwestie van juist moment/situatie kiezen. Zelfde geldt voor hamburger vreten etc.
Jesper zegt
En hoelang gaat het duren voordat we allemaal verplicht een automaat moeten gaan rijden? Schakelen kan immers verwarrend zijn. :?
watwillenwijinnl zegt
Nederland + Democratie = Politiestaat ?
Besluitvorming anno 2009?! “Politie wil verbod…”
Ach ik kijk nergens meer van op….
Rutger zegt
Artikel 5 lijkt mij meer dan voldoende voor de handhaving. Wat mij trouwens stoort is dat de KLPD zich als uitvoerder via de media als beleidsbepaler gaat opstellen. Opbokken! Handhaven wat verboden is maar niet als uitvoerder gaan lopen zeuren om verdere criminalisering van dat wat toch moeilijk handhaafbaar is.
Dinges zegt
@Henk hé
Je kan mij toch niet serious vertellen dat iemand een volle 5 seconden naar dat scherm kijkt zonder 1 keer naar de weg te kijken.
Misschien is het zo duidelijker: (Tel maar mee) Een-en-twin-tig, Twee-en-twin-tig, Drie-en-twin-tig, Vier-en-twin-tig, Vijf-en-twin-tig….
Rutger zegt
Een verbod op niezen lijkt mij ook nuttig.
Spencer zegt
Politie afschaffen of verbieden, dat is de boodschap;
Die mensen zijn gewoon te gevaarlijk ! ;-))
super zegt
een recursief verbod op verboden
Gert zegt
Laat ze eerst eens wat gaan doen aan die dodo’s die hun tomtom midden onder de binnenspiegel hangen, daarmee een dode hoek veroorzakend waar een bestelbus in past… En vervolgens heel verbaast bij een (bijna) aanrijding: oh ik had u echt niet gezien hoor…
Danny zegt
http://video.google.nl/videosearch?hl=nl&rlz=1T4HPEA_nlNL315NL315&q=Mr%20bean%20tandarts&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wv#
Pim Brussee zegt
In het grijze verleden had ik een navigatiesysteem in mijn auto, die niet voorzien was van een grafisch scherm. Een stem gaf aan wanneer ik moest afslaan, en waar files stonden. Ik werd dus niet afgeleid door een schermpje. Een korte tijd heb ik een tomtom gebruikt, daar had je het schermpje wel nodig want het geluid van de stem was te zacht. Snel weer weggedaan dat ding. Ik bekijk nu de route vooraf op het internet, en gebruik zo nodig Google maps op de iPhone als ik in een plaats de route niet voldoende ken. Daarvoor zet ik eerst mijn auto op een parkeerplaats, voordat ik op de iPhone kijk. Voordeel is daarbij ook dat je de wegen in Nederland beter leert kenen. En niet meteen de weg kwijt bent als het navigatiesysteem niet meer werkt.
Een schermpje van een navigatiesysteem leidt teveel af tijdens het rijden, dagelijks zie ik automobilisten schutteren op de weg omdat zij naar een schermpje zitten te kijken. Naar mijn mening net zo gevaarlijk als telefoneren en/of sms’en. Het is helemaal zot dat tegenwoordig mensen die autorijles krijgen, leren werken met een navigatiesysteem voorzien van grafisch scherm. 1 seconde afgeleid zijn kan vreselijke gevolgen hebben. Let wel, bij een snelheid van 50km/pu leg je per seconde 13,8 meter af. En kijkt al gouw 3 seconden op zo’n schermpje. Steekt er plotseling 30 meter voor je een klein kind voor je de weg over, dan ben jij TE LAAT. Leg dat maar uit aan de moeder van het kind.
VAG-man zegt
mensen,
als je nou gewoon je navi insteld voor je vertrekt dan is er toch niks aan de hand ?