De man heeft net een stukje gejogd. Hij loopt naar zijn riante woonkeuken, pakt een glas vers geperst sinaasappelsap en loopt naar de woonkamer waar zijn vrouw en kinderen samen hun vaste ochtendritueel doorlopen. De man heeft net tien kilometer hard gelopen, maar is allesbehalve vermoeid en oogt uiterst fit. Bewonderenswaardig voor iemand van zijn leeftijd. Zijn vrouw wijst hem op zijn mobiele telefoon die afgaat. Luca di Montezemelo aan de lijn. Of hij misschien de rest van het seizoen de plaats van Felipe Massa wil innemen…
Graag zou ik dit verhaal verder afmaken maar ik kan het niet. Ik snap het namelijk niet. Wat moet een man als Michael Schumacher nog achter het stuur van een Formule 1 bolide? Wat ging er door het hoofd van Michael Schumacher toen hij “Jawohl” zei? Of “Si” want hij zit nogal veel in Italië natuurlijk. Even recapituleren: de man won alles wat er te winnen viel, pakte elk record wat er ook maar enigszins toe doet, plus een paar miljard records die er geen reet toe doen. Hij zal waarschijnlijk tot in de eeuwigheid het lijstje van meest succesvolle F1 coureurs blijven leiden. Hij heeft alles wat zijn hartje begeert: een mooi huis, een leuke familie, een Fiat 500 om met zijn vrienden op stap te kunnen als zijn vrouw niet oplet, en als hij wil koopt hij morgen eigenhandig Monaco en houdt hij nog geld over. Het enige wat hem nog níet lukte was John Surtees evenaren: tot op heden de enige man die op zowel twee als vier wielen kampioen werd. Voor motorracen bleek hij niet uit het juiste hout gesneden om op het allerhoogste niveau mee te kunnen doen. Maar wat doet dat er toe als je veertig, financieel onafhankelijk en schathemeltjerijk bent? Juist. Niks. En dus rijst de vraag, om met Tic Tac Toe, die andere Duitste “toppers” te spreken: Und Warum? Nur für den kick – für den augenblick? Is het echt alleen maar voor de lol? “Jippie ik mag een halfjaartje in een Formule 1 auto rijden”, is dat het? En wat vinden zijn vrouw en kinderen ervan dat hij plaatsneemt in een auto waarvan de vorige bestuurder bijna morsdood was geweest?
Schumi kan alleen maar verliezen. Hij is drie jaar weg geweest en in de tussentijd zijn de wagens flink aangepast. Hetzelfde lijkt te gelden voor de verhoudingen in het deelnemersveld. Hij heeft weinig tot geen kans op goede resultaten in de F60. Hij zal waarschijnlijk geen race winnen -laat staan een kampioenschap- en aan het eind van het seizoen mag hij met een beetje pech zijn stuurtje overhandigen aan Fernando Alonso, de man die “zijn” wereldtitel afpakte in 2005 en dat nog eens dunnetjes overdeed in 2006. Maar dat is nog peanuts in vergelijking met het simpele feit dat hij nu tweede rijder is. Ferrari zou oliedom zijn als ze de punten van Raikkonen negeren en Schumacher voorop zetten en dat zal waarschijnlijk ook niet gebeuren. Wat ze wel kunnen doen bij Ferrari is Barrichello ruilen voor Raikkonen, dat is voor iedereen beter. Raikkonen in een goede auto en Schumacher zijn bitch terug. Voor Kimi maakt dat geen reet uit, die gaat dit seizoen niet meer winnen en rijdt volgend jaar WRC als hij slim is. Maar dat terzijde. De ruil gaat niet gebeuren natuurlijk en dus begrijp ik Schumacher zijn beslissing niet. Hij kan alleen maar verliezen in deze situatie. En ik kan me haast niet voorstellen dat iemand als Schumacher dit puur uit loyaliteit doet, er moet meer achter zitten.
Over loyaliteit gesproken: waar ik ook weinig begrip voor heb is de keuze van Ferrari. Ok, je verliest een belangrijke rijder. Dat is zuur, maar dat gebeurt. Je bent op de helft van het seizoen, dus no way dat je de rijderstitel binnen gaat halen met de vervanger die je haalt, ook al is je auto na de zomerstop drie keer sneller dan de concurrentie. Waarom gun je dan niet het vertrouwen aan de rijders die de auto ontwikkelden, die recentere ervaring hebben in de huidige auto en die allebei heel aardig kunnen sturen? Waarom zet je niet Marc Gene of Luca Badoer, je vaste testpiloten, achter het stuur? Is het pure commercie? Of zijn er andere belangen?
Feit is: Schumacher is enorm goed in het creëren van een succesvolle racewagen. Het enige wat ik kan bedenken is dat Schumacher op deze manier een sleutelrol krijgt toebedeeld in de ontwikkeling van de auto voor volgend seizoen. Maar die auto zal waarschijnlijk ook weer fors verschillen van de huidige, mede door de door te voeren reglementswijzigingen, dus heb ik zo mijn twijfels of dit wel écht een toegevoegde waarde biedt voor het team. Een andere zinnige verklaring kan ik echter niet bedenken. Echter: het blijft Michael Schumacher. Die man kan rijden, punt. Ik hoop voor hem dat hij mijn twijfels ongegrond verklaart en dat hij wat mooie overwinningen uit zijn hoge hoed tovert. Ik vrees voor hem dat er niet meer opzit dan genieten van het moment. En welke kampioen kan er nou genieten van meetuffen in het middenveld?
Yannick zegt
Is toch simpel, hij heeft gezegd om Massa en het Scuderia te helpen, bijzonder nobel vind ik , ook al bestaat de kans dat ie niet wint, toch helpt ie zijn makkers! Slimmerd
dimocash zegt
Tja, dit vraagt heel de wereld zich af.
maar een battle, lewis vs schumi is natuurlijk iets om naar uit te kijken, al zal het niet om het kampioenschap gaan.
zowel de mclaren als de ferrari hebben zich sterk verbeterd en kunnen nu strijden om de overwinningen.
dus lewis en schumi gaan battlen op de baan, iets mooiers kan toch niet?
Relief zegt
@casper
Je denkt teveel na. Zoals Yannick zei lijkt me het meest logische. MS interesseert het niet wat het zijn imago doet. Ferrari is zijn favoriete merk en zal maar al te graag willen helpen om Ferrari dit seizoen uit te laten rijden.
Hij blijft de beste F1 rijder ooit. Ik denk dat imago hem niets doet.
JP zegt
Gewoon commercie, F1 heeft het nodig (en dan niet alleen Ferrari)
Massa heeft al aangegeven dat hij zo snel mogelijk weer wil racen (komt maandag uit het ziekenhuis), maar ik denk dat de ‘doktoren’ hem ff zogenaamd tegenhouden
lincoln zegt
niet ophemelen ..
er zal ook best wel een retired kok zijn die na 3 jaar de pollepel oppakt ..
of een tegelzetter zijn lijmkam ..
of een monteur zijn dopsleutels ..
wel ophemelen ..
dit is de man die prive effe 7 miljoen euro overmaakte aan australische hulporganisaties .. een uur na het nieuws van de tsunami ..
3 dagen voordat de gehele nederlandse overheid dacht dat 4 ton naar discutabele instanties genoeg was ..
Henk hè zegt
Filmpje van Nu.nl, Schumi weer terug in zijn oude F1 bakkie aan het trainen:
http://www.nuvideo.nl/sport/29382/schumacher-traint-in-formule-1-ferrari.html
Dimocash zegt
@lincoln
je kan toch niet ontkennen dat dit voor de f1 fans mooi is om mee te maken?
Relief zegt
@JP
Het ongeluk was zeker ook allemaal gespeeld?
lincoln zegt
@Dimocash ..
persoonlijk heb ik een hekel aan sport .. de grofste energie verspilling ooit ..
en aan “fans” heb ik een broertje dood .. die rennen toch alleen maar achter de winnaar aan ..
voor die lui zal dat best wel mooi zijn ..
om achter een ouwe vertrouwde aan te hobbelen ..
Collegeboy zegt
Even een simpele vergelijking maken: Lance Armstrong…
Winnen? Nooit!
Geld verdienen? Heeeeeeeel veel!
Formule 1 blijft nu eenmaal een van die sporten waar enorm veel geld circuleert. Kijk naar de verkoop van tickets voor Francorchamps, alleen omdat Schumacher terugkomt.
En kan Schumacher verliezen? Neen helemaal niet.
Als hij geen race wint, dan is hij de invaller die met veel goede wil toch maar het stuur overnam omdat Luca het hem vroeg.
Als hij wint, tja dat lijkt me wel duidelijk…
Ik kijk in ieder geval al uit naar Francorchamps en het zal de formule 1 in elk geval een enorme boost geven, hopelijk wint hij!
w0o0dy zegt
@Casper: al jaren ging het verhaal dat Schumi ongeveer 0,5 seconden per ronde sneller kan rijden tijdens races dan de andere deelnemers in het veld (als je de krachtsverhoudingen van de auto’s buiten beschouwing laat)….
Als dat waar blijkt te zijn gaat Ferrari weer mee punten scoren dan tot nu toe met Massa en Raikonen. Daarnaast komt Kimi onder grote druk om te presteren want hij zal willen en moeten aantonen dat hij de grote man bij kan houden. Als derde is er het feit dat Schumi WEL de neuzen in de goede richting had staan binnen het hele team en dat er van die eensgezindheid nu niet veel over lijkt, misschien kan hij het team weer de juiste focus teruggeven. Dan is er nog het afmeten van de kwaliteit van Massa…. ze weten ongeveer wat Schumi kan straks en dus ook of Massa snel genoeg is voor titels…. of niet. Als laatste idd het ontwikkelen van deze auto en de nieuwe…. Schumi kan daarin een grote rol spelen, wellicht.
Blijft wel de vraag waarom Schumi het wil….. ik denk lol in het vak, loyaliteit en een toekomst in de racerij…..
w0o0dy zegt
Oh nog één belangrijke reden voor Ferrari vergeten: Schumi = mediakanon! Het team zal veel meer aandacht krijgen dan met een Badoer achter het stuur…. en aandacht is geld. En dat hebben ze ook bij Ferrari behoorlijk hard nodig.
GrumpyDemon zegt
Ik denk gewoon dat bernie een astronomisch geldbedrag heeft geboden als schumi een paar races achter het stuur kruipt..
Gewoon om de kijkcijfers/kaartverkoop op te krikken,
Die was namelijk niets meer vergeleken met een aantal jaar geleden.
En schijnbaar een goed deal ook.
Want overal waar ik er iets van lees, Gaan de mensen toch weer kijken nadat ze eigenlijk niet echt meer geïnteresseerd waren.
niels zegt
Omdat de 1e testpiloot Luca Badoer tevreden is met testrijden en niet de ambitie heeft om te gaan racen. En omdat Gene al helemaal geen ritme heeft …
ferrari599xx zegt
idd om scuderia te helpen
JP zegt
@ Relief; Nee, dat zeg ik niet, maar als Schumi eenmaal heeft aangegeven Massa wel te vervangen en de hele wereld springt hier bovenop, dan kun je je wel indenken dat het niet voor 1 race zal zijn.
Schumi moet ook nog weer zijn superlicentie halen (of heeft dit al inmiddels?)
BloodSeaker zegt
Dat de wagen van volgend jaar heel anders is dan deze van dit jaar is niet waar. Het worden gewoonweg evoluties, als je naar de reglementen kijkt. Voor Ferrari zal het wel een heel andere zijn omdat de huidige gewoon rotslecht is/was.
Dat Schumi terug komt is vrij logisch. Hij was nauw bij het team betrokken nog altijd, is de beste van de rijders die ze kunnen inzetten en weet als geen ander hoe je een wagen afstelt naar de race omstandigheden. En daar wringt het schoentje bij de huidige rijders bij Ferrari. Ze krijgen vaak de wagen niet perfect afgesteld. Als hij dat al voor mekaar krijgt en zo de hier aangehaalde halve seconde per ronde kan winnen, dan kan Ferrari dus wel strijden voor de titel.
En ik geloof ook in de complottheorie dat Ecclestone wat geld er tegenaan heeft gesmeten ;)
Pixed zegt
He is back, life with it!
Vel een oordeel na zijn heroptreden, niet ervoor.
Hoflander zegt
Denk dat het wel duidelijk is dat de laatste regelementswijzigingen het spel weer compleet verpest hebben na vorig seizoen, toen het kampioenschap in de laatste bocht beslist werd, kijk maar naar de tussenstand…. booooooring……
De komst van MS moet denk ik het sentiment omgooien, zal mij niks verbazen als hij door de FIA betaald wordt, die hebben niks dan kritiek ontvangen de laatste maanden.
Frits zegt
Volgens mij is er maar één reden: Marketing/Money. Met Schumacher krijgt Ferrari weer alle aandacht op zich en zal het voor sponsors aantrekkelijker zijn. Schumi zal waarschijnlijk dik vangen en met hem dus ook scuderia Ferrari en weet ik wie allemaal nog meer.
Hoflander zegt
@Pixed
Je hoeft er niet over mee te praten/schrijven, je mag dit artikel ook gewoon overslaan ;- )
Headhunterz zegt
ik ben het wel eens met o.a. yannick, ik vind dit een belachelijke column, slaat werkelijk nergens op sorry hoor, maar als de man weer wil racen dat doet ie dat toch? respect voor Michael dat ie Ferrari wil helpen ;)
Bert zegt
Und warum?????
M. Scumacher – Mugello – F2007: 1.23.736
F. Massa – Mugello – F2007: 1.23.981
Darum!!!!!!
M-lover zegt
‘Schumi kan alleen maar verliezen.’
staat een tikfoutje in, kan moet zal zijn ;)
W115 zegt
Ik denk ook dat het gewoon voor de kick is, f1 wagens zijn erg snel, en ook staan alle fans achter hem, de wagen kan dan wel slecht zijn, maar de afstelling is ook heel belangrijk, Schumacher kan dan wel heel bruikbaar zijn met al zijn ervaringen.
W115 zegt
@ Bert
Je hebt het helaas mis, de tijd van F.Massa is met een F60 verreden
RazorHead zegt
tjaa, op een niveau waar zoveel geld is zal nobel zijn geen reden zijn om een vervanger te zijn van massa.
en die testrijders hebben eigenlijk ook nog niet zooveel met die F60 gereden(testverbod remember?) en zo goed rijden doen die toch niet vind ik persoonlijk. dan is Schumacher veel beter voor de afstelling en de ontwikkeling en hij rijdt nog beter ook. Om maar nog te zwijgen van de commerciele boost die Ferrari nu geeft aan de F1 en aan zichzelf.
Yerrie zegt
Het afbraak risico is null onder de kenners, dus toon schummi zich loyaal aan de werkgever die hem zoveel gebracht heeft.
Afbraak risico is er onder de Olaf Mol adepten die ongeveer null verstand van F1 hebben.
Onder bijvoorbeeld mensen die nog niet snappen dat Mercedes tijdens het testen zijn materiaal vergelijkt met dat van de concurentie.
Knap staaltje dom gezwets hier de laatste dagen
MSC zegt
WAt is dit voor een nutteloze topic?
Ik heb net imens veel respect voor Schumi, z’n imago kan ‘m geen reet schelen, hij wil gewoon Ferrari verder helpen, 1 woord,
Respect
w0o0dy zegt
Beelden via Nu.nl van Schumi die met de oude auto aan het testen is.
http://www.nuvideo.nl/sport/29382/schumacher-traint-in-formule-1-ferrari.html
Mr. V8 zegt
Warum? Hij heeft 7 wereldtitels gewonnen en zo’n beetje alle records verbroken + het is natuurlijk super als marketingtool ;) Heerlijk! De Rechtervoet van God is terug!
Martijn zegt
hij doet dit puur om Ferrari te helpen…nieuw leven inblazen in het team!
En het is al eerder bewezen dat Schumacher 3 tiende tot meer sneller is per rondje dan wie dan ook op de baan! De uitspraken dat Schumi alleen maar kan verliezen is ook onzin, ook al zou hij verliezen…hij doet dit om het team te helpen en te sturen.
En eerlijk gezegd denk ik dat heel wat coureurs bibberende handjes gaan krijgen als ze de rode wereldkampioen in hun spiegels zien! Want hij is en blijft te beste!
Martijn zegt
en und warum?!….
schumi is zeker 2/3 tiende sneller dan de andere ferrari rijders..en wellicht ook dan de rest van t veld.
Daarom:-)
Martijn zegt
@MSC..
Juist!
T kan hem niks schelen, helpt alleen zijn team!
zoals je zegt: Respect!
porsche_fan zegt
bijna het zelfde als dat Armstrong weer is gaan fietsen.
tripple zegt
het is zaterdag ochtend heb niks te doen dus schrijf maar iets doms over formule 1
der otto zegt
@ tripple: Ik heb hier een beetje hetzelfde gevoel bij.
Beetje nutteloos gezwam van iemand die niet echt een afficionado is.
JH zegt
Waarschijnlijk stellen mensen die nog nooit een F1 gereden hebben de vraag “waarom”…
PantheraLeo205 zegt
Conclusie: hij is de beste in de Fiat 500 en F1 kan ‘ie niet meer? Wie test die dingen ook alweer….
Ferrari-bashen kennen we nu wel n keer.
JPM zegt
Twee redenen, heel simpel:
1. Ferrari heeft hem nodig, ze zitten in een lastige situatie in het seizoen. Ze beginnen het beter te doen en hebben de punten hard nodig ivm volgend jaar. Gene of Badoer kunnen niet constant in de punten rijden. Ze hebben een 7-voudig wereldkampioen tot hun beschikking die fit is dus waarom niet.
2. Zoals hij al eerder aangaf, het jeukte. Hij zat zowat elke race bij Ferrari op de pitmuur toe te kijken. Hij wilde niets liever dan weer racen, stiekem wisten we dat eigenlijk al.
Alle andere redenen zijn onzin. Er zit verder niets achter. Ferrari heeft hem nodig en hij had erg veel zin. Punt.
JPM zegt
Haha ik lees hier toch echt de ongelooflijkste dingen. Betaald door de FIA? Marketing voor Ferrari? Ongelooflijk.
Lieve schatten als je 700 miljoen euro hebt dan hoef je het niet voor het geld te doen, schrap die redenen dus alvast weg.
joost zegt
ik denk zelf dat schumi zeker wel waarde heeft voor ferrari, zie het zelf als een valentino rossi die bij yamaha kwam en daar met zijn crew meteen de boel zo veranderde dat ze vanaf race 1 wonnen. Schumi is waarschijnlijk niet zo snel meer als dat hij was, maar die man is veruit de meest ervaren man van het veld (in ieder geval qua winnen) dus hij weet waarschijnlijk ook wel redelijk wat er achter de schermen moet gebeuren om ferrari weer om te toveren in de winnende formatie die het vorig jaar wel was.
W1ck3D-78 zegt
Goede zaak in ieder geval voor de Belgische GP eerdaags. De kaartverkoop is spectaculair gestegen nu half Duitsland de grens over zal trekken om hun ‘Schumi’ nog eens aan het werk te zien. Misschien zorgt hij wel voor de verrassing?
Duidelijk zegt
Wat denkt schumi:
Hij is een autofreak harder dan 99,99% van degene die hier zitten. Zou jij een kans laten liggen om in de F60 te mogen rijden als je zelf nog graag met een 2 jaar ouder model rijd. En dan nog, Just fun :D ik zou me ook graag amuseren.
Wat denkt ferrari:
Die man is veel geld waard al rijd die 2 wagens in de prak. De commerciële mogelijkheden die die man bied zijn enorm.
Dat massa daarvoor aan de kant gegaan is? Komaan… dit is gewoon het beste maken van een ongeluk. Hoort nu eenmaal bij het runnen van zo’n team.
Wat vind de rest?
Ze mogen tegen een legende racen. Denk maar aan contador over de foto in parijs: Ik sta als overwinnaar boven de onverslaanbare Armstrong. Die zelfde gedachtengang is ook hier van toepassing.
Soms moet je niet ver nadenken, en ligt het antwoord in de simpelere dingen.
smoke zegt
Schumi gib Gummi!
Zijn terugkeer is natuurlijk een mooie gelegenheid om deze lofzang te posten:
http://www.youtube.com/watch?v=I1xXV1R4yVY
Rara zegt
Als jezus terug op aarde komt reageer je toch ook niet zo. Schumi is gewoon geweldig en dat zal hij nu ook bewijzen. Hij is Duitser, misschien niet de sympathiekste, maar wel zeer zeker de beste. Raikkonen moet zich maar flink zorgen gaan maken. Schumi komt echt niet terug om af te gaan.
Mean_Green zegt
Ik vind Zijn terugkeer echt geweldig en ook zeer begrijpelijk. Hij heeft zich voor de rest van z’n leven aan Ferrari verbonden, dus dan doe je dat gewoon als het nodig is. En hij zal er ook weer erg veel lol aan beleven. Ik kijk met spanning uit naar zijn eerste optreden. Gelukkig is de F1 ook bij de BBC te bekijken zonder O. Mol.
Ik hoop alleen dat Schumi zich niet wegens een freak accident de pleuris rijdt in de komende races, ik wil hem graag over 40 jaar nog eens zien op Goodwood! :)
baert wolfgang zegt
De terugkeer van de grootste en het zal ene Kimi, het andere in slaap gevallen rastalent, wel wakker schudden. Ik kan niet wachten voor het zien van de eerste tijden.
Henne zegt
Heeft sowieso te maken met de auto van 2010.
Daarnaast hebben Marc Gene en Luca Badoer bijna geen race ervaring.
In een grijs verleden hebben ze eens wat races gereden in een Minardi.
Maar dat is ook al weer een jaar of tig geleden.
Daar is ook nog een issue. Om een superlicentie te krijgen moet je of regerend kampioen zijn in een lagere raceklasse of meer dan 15 races gereden hebben in de laatste 3 F1 jaren.
Badoer en Gene hebben dat beide niet…
Benno zegt
Het testverbod is de grootste Kl*teregel in het FIA boekje!!!!!!
Sta ieder team gewoon eenzelfde hoeveelheid testdagen toe, of ze die willlen
gebruiken of niet,
Schumi gaat iig even laten zien hoe het moet! :)
bramwillemse zegt
Volgens mij wordt door veel mensen onderschat hoezeer (Scuderia) Ferrari een soort familie is. Schumacher en Massa maken daar echt deel van uit (meer dan bijvoorbeeld Raikkonen, volgens mij).
Schumacher heeft zijn veel te danken aan Ferrari en andersom. Dat Schumacher dit doet geeft aan hoezeer Schumi nog altijd betrokken is bij Scuderia Ferrari en hoe loyaal hij is. Ik kan dat wel waarderen.. En waarom zou je met minder dan Schumi himself genoegen nemen als hij wel wil?
Ik ben er van overtuigd dat hij nog goed punten kan gaan scoren voor Ferrari, maar dat had Massa ook gekund. Raikkonen scoorde ook een podiumplek in Budapest.
In combinatie met de comeback van McLaren en BrawnGP dat buiten Europa ook wel weer terug zal komen, belooft het nog een spannend einde van het seizoen te worden. En dat is toch het belangrijkste! :-)
#Lennard zegt
Hij hoeft zich aan helemaal niks en niemand meer te bewijzen, dus waarom niet?
En hij is het racen duidelijk nog niet zat (vooral motorraces)
ramond zegt
Voor mij mag Schummi… wat hij maar wil…
Vind alleen hier dat Schummi slecht imago heeft door Olav Mol en zijn collega’s…
Op Duitse televisie, zowel RTL als Premiere is hij vaker als sympathiek overgekomen… laten ze nooit zien op NL TV…
Hij is gewoon goed… kijken wat ie kan doen de komende tijd.
Ik ben benieuwd…
Edge zegt
Hamilton. Lewis Hamilton is wereldkampioen, en genoot van het vechten voor plaatsen in het middenveld.
Oja, de regels zullen niet zo veel veranderen. De aerodynamische regels zullen bijvoorbeeld vrijwel hetzelfde blijven. Als Schumi ze dan ook maar iets in de goede richting weet te sturen, kan Ferrari volgend jaar wel een topauto bouwen.
de sjonnies zegt
Hij is klaar met het maaien van het gras, de heg is geknipt, het zwembad is schoon en de whirlpool heeft een beurt gehad, verder staat de Lear Jet goed in de was dus, waarom niet ?
Bert zegt
@ W115, was de F60 niet nog sneller dan?
Of was het wel gewoon dezelfde auto…?
Feit is dat Schumi nog niks onder doet, en we zullen ten opzichte van Raikonnen zien wat ie doet…..
RSA zegt
@De Sjonnies
hahaha
Gerard zegt
Schumi kan Kimi prikkelen en de F60 verder ontwikkelen. Hij kan Ferrari aan de constructeurstitel helpen….
Hij is goed voor de Pr van zowel Ferrari als de F1 in het algemeen.
……en last but not least, kan hij eindelijk een race voor Ferrari winnen!
cardesigner@USA zegt
Lijkt Armstrong wel.
Martijn zegt
dat schumi onsympathiek is…is onzin!
Tuurlijk hij heeft zijn momenten gehad, maar dat heeft iedereen. En fouten zijn er om gemaakt te worden!
Als je Schumi onsympathiek vind lees eerst dit:
“hij schenkt wel even 10 miljoen euro aan een goed doel!!!”
hamid zegt
Mr. V8 schrijft:
1 August 2009 om 12:28
Warum? Hij heeft 7 wereldtitels gewonnen en zo’n beetje alle records verbroken + het is natuurlijk super als marketingtool Heerlijk! De Rechtervoet van God is terug!
@ mr v8: de rechtervoet van God is bijnaam voor Ayrton Senna en niet voor Schumi
sjaak1234 zegt
Jezus wat een kut column zeg. Je kan nog niet meer onzin in een stuk tekst bij elkaar krijgen zelfs al zou je het proberen. Om even snel een paar punten te pakken:
Gevaar? Tuurlijk. So what. De kans dat je ernstig gewond raakt tijdens het rijden in je Fiat 500 is een stuk groter dan in een F1 wagen. En wat bv met de motorraces van Schumi? Stukken gevaarlijker dan F1. Als hij en zijn familie daar geen punt van maken, dan is F1 al helemaal geen punt.
Alles te verliezen? Niet echt. Hij heeft alles gewonnen wat los en vast zit dus het zou vrij debiel zijn als je na 3 jaar niet racen nu na 1 of 2 races waarin je misschien matig presteert opeens als loser te boek staat. Ja, bij de haters en malloten maar bij iedereen met meer dan 3 levende hersencellen maakt het echt niet uit.
Testrijders beter? Dont think so. Die hebben ook haast niet getest met de F60 en behalve dat is er een hele goede reden dat beide testrijders al jaaaaren testrijder zijn. Dat is namelijk omdat ze gewoon niet snel genoeg zijn voor het echte werk. Dus de keuze voor schumi is logisch. Wie zou jij kiezen? Iemand die 7x het WDC heeft gewonnen of iemand waarvan je weet die ie niet goed genoeg is om iedere 2 weken een race te mogen rijden?
J. zegt
Ik wil hier toch even op reageren. De overstap van 4 wielen naar 2 wielen is moeilijker dan andersom, kijk bijv. naar Rossi die ook direct behoorlijk snel was toen hij in de Ferrari ging testen (vind het nog steeds jammer dat hij de overstap niet gemaakt heeft, hij heeft de naam en het imago om een icoon te worden in F1. Het soort persoon dat we nu een beetje missen op de grid.)
Waarom ze niet voor Gene of Badoer gekozen hebben? Beiden hebben nauwelijks ervaring in de Ferrari F60, Badoer heeft in 10 jaar tijd geen wedstrijd gereden en Gene is meer met Peugeot dan met Ferrari bezig. Daarnaast heeft Ferrari in het verleden ook niet voor testcoureurs gekozen als invallers, Mika Salo mocht Schumacher vervangen toen hij aan de kant zat en niet Badoer.
Ben ik het dan eens met de keuze voor Schumacher? Niet helemaal, zoals je zegt die rijderstitel kunnen ze toch niet meer winnen dus waarom dan geen jongen in die auto zetten die nog een toekomst heeft? Schumacher is oud, prima dat hij nu nog een paar races komt doen maar dan is het ook klaar. Aan de andere kant kan is het halen van Schumacher natuurlijk wel mooi voor de publiciteit, en ik denk ook echt dat het een gigantische boost in de motivatie van het personeel is. Van de monteurs tot aan de schoonmakers, ze liepen toch een beetje met een gebogen hoofd rond in de paddock omdat Ferrari er dit jaar gewoon niet bij staat. Nu Schumacher weer in die auto zit rechten ze de rug, en lopen ze er trots bij omdat ‘hun’ supercoureur zijn kunstje nog een keer komt vertonen.
Over de ontwikkeling van volgend jaar: De regels voor volgend jaar staan al vast, dus de ontwikkeling van een nieuwe auto kan beginnen (sterker nog, omdat Ferrari er slecht voor staat zijn ze al bezig met 2010). Schumacher zou daar zeker wel in kunnen helpen, maar aangezien de grootste verandering het verbod op KERS is en Ferrari dat systeem trouw blijft gebruiken vanwege de superstarts denk ik dat ze voor de ontwikkeling Schumacher beter in de winter kunnen laten testen.
AMGJunk zegt
Ben het met je eens hoor, maar je oude columns vond ik toch echt leuker.
Daar probeerde je lezers ergens van te overtuigen en aan het denken te zetten.
Dit verhaaltje ging bij ieder weldenkend mens al door zijn hoofd bij het lezen van het artikel dat vermelde dat Schumacher misschien de rol van massa gaat over nemen.
Graag weer een column zoals ‘vroeger’. Desnoods een klaagzang, die vond ik ook altijd zo briljant :mrgreen: (niet cynisch!)
robin zegt
Its all about the money… De formule 1 zit in het slop. De nieuwe regels welke er (mede) voor gezorgd hebben dat de “top”teams zoek gereden worden en hun technici bijkans overspannen zijn. Daarnaast daalt hun populariteit. Daarnaast het continue gedonder en ruzie’s tussen FIA, FOTA, etc. Alles bij elkaar heeft dit de F1 geen goed gedaan (al zou je anders verwachten) en hebben er o.a. voor gezorgd voor teruglopende kijkcijfers (-25%!!!!!) en daarmee ook dus de inkomsten uit sponsoring merchandising etc. Kortom het zou mij niet verbazen dat hij mede door FIA, FOTA gevraagd is om weer wat smaak in de sport te brengen. Daar Michael Schumacher een ongekend kijkcijfer kanon is. Net zoals de kandidaatstelling van Ari Vatanen. Who’s next ik hoop op Hakkinen! Kortom de FIA & FOTA hebben goed gekeken naar ASO (tour de france, parijs dakar) welke Lance weer hebben gevraagd terug te keren gezien de teruglopende belangstelling, ook al beweren ze bij hoog en laag dat dit niet het geval was.
Aardappel zegt
@Jp rij jij even met een schedelbreuk…
Kijk naar chech van chealsea die loopt nu nog te keepen met een waterpolo ding op ze hoofd. Een veer kopen met dik 300 lijkt me geen pretje en laat je ook niet in de koude kleren of denk je dat massa 3 dagen voor de lol prventief in coma lag?
Schummacher stapt in en kan alleen maar verliezen, doet ie het goed dan is het normaal doet is het slecht dan is ie de sjaak. Hij is gewoon trouw aan Ferrari en helpt hen omdt zij hem aan 5wm titels hebben geholpen, is ook wel eens goed lolaal en trouw zijn voor meerdere mensen in deze wereld
Turbo zegt
Ik kijk wel uit om Schumacher voortijdig af te serveren. Eensch geboren als snelheidsduivel, blijft altijd een snelheidsduivel.
jelle zegt
Schumacher rijdt gewoon heel graag met de auto. En een F1-bolide is het toppunt van rijplezier, me dunkt!
Ludo Verhoeven zegt
Ik heb die man nooit gemogen maar zijn beslissing om terug te keren (al is het maar voor effe) daar neem ik m’n hoed voor af. En ik zou natuurlijk graag zien dat Kimi en Lewis hem compleet afdrogen.