Heel lekker doet het wit-blauwe team het niet en dat zou ook één van de belangrijkste redenen zijn voor BMW om de F1 vaarwel te gaan zeggen. In de officiële verklaring heeft BMW het over een aangepaste koers: minder racen en meer groen.
De gebruikte termen zijn “sustainability and environmental compatibility” die nu meer bepalend zijn voor succes als fabrikant van premium automobielen. BMW zal overigens nog wel actief blijven in andere vormen van motorsport. Het helpt ook niet echt dat racen in de koningsklasse Formule 1 goud geld kost. Niet een hobby die je als veelgeplaagde autoproducent er bij wil hebben in deze moeilijke economische tijden. Zeker niet als de resultaten ook nog eens ver achter blijven bij de wensen. BMW had voor het kampioenschap willen gaan dit jaar, maar heeft het al moeite om überhaupt punten te scoren.
Op een ingelaste persconferentie kondigde BMW-Chef Norbert Reithofer, hoofd ontwikkeling Klaus Draeger en teambaas Mario Theissen dat ze voor het komende 2010 seizoen stoppen. Daarmee zijn ze de tweede autoproducent die stopt met de F1. Honda ging hen voor, maar dat leidde weer tot de creatie van het nieuwe team Brawn GP die nu leidt in het kampioenschap.
BMW CEO Dr. Norbert Reithofer verklaart:
“Premium will increasingly be defined in terms of sustainability and environmental compatibility. This is an area in which we want to remain in the lead. In line with our Strategy Number ONE, we are continually reviewing all projects and initiatives to check them for future viability and sustainability. Our Formula One campaign is thus less a key promoter for us. Mario Theissen has been in charge of our motor sports program since 1999. We have scored a large number of successes in this period, including some in Formula One racing. I would like to express my sincere gratitude to Mario Theissen and his team for this.”
Met dank aan iedereen voor de tips!
Merry zegt
Goh wat een verrasing!
Maar dit is natuurlijk van de gekke, eerste met zijn alle geen bugetcap willen en een eigen race klasse beginnen.
En dan stoppen!
En let op Toyota gaat ook niet racen in 2010 omdat het te duur wordt.
Er is 1 oplossing, een buggetcap en prive teams.
Doe grote jongens moet gewoon motoren leveren en voor de rest hun grote waffel houden want racen kunnen ze niet.
Renault gaat ook de boel verkopen aan Flavio maar blijft misschien wel motoren leveren.
Tevens staat STR op instorten.
Laat Lola en Prodrive maar komen!
W115 zegt
BMW geeft best wel snel op, maarja, dat verbaasd me ook niet, ze pompen er ook zoveel geld in. Zoveel voorbereiding, zoveel ingezet, en dan dit?
emielwind zegt
Suzuki is toch ook gestopt?
Wessee zegt
Dat is Aguri Suzuki, niet de fabrikant
Ik vind het ook een beetje slappe actie, eerst moord en brand schreeuwen tegen de FIA en dan als het een beetje tegenzit de handdoek in de ring gooien.
SvenvW zegt
Prima keus van BMW om te stoppen met de F1, tourwagen races liggen toch veel meer in hun straatje. Daar zijn ze veel beter, en meer ervaren in.
Dinges zegt
@ SvenvW
Helemaal mee eens!
Rouge zegt
Ervaring hebben ze genoeg en het zou jammer zijn als ze zouden stoppen. En de fabrikanten gebruiken de F1 als marketingtool voor naamsbekendheid en dan kost het niet zoveel. VW geeft per jaar veel meer geld uit aan naamsbekendheid! Jammer!
Laue zegt
ik zeg niets meer over auto”sporten”.
Baan1980 zegt
Nu maar hopen dat Peter Sauber het nu hetende “BMW Sauber” weer terug hernoemd naar Sauber en zich inschrijf voor 2010
emielwind zegt
Iemand een live-stream van de persconferentie?
Eric zegt
@ SvenvW,
@ Dinges,
Helemaal akkoord,
Zouden beter in de Touringsklasse blijven en met hun M3 of M6 in de nieuwe GT1 klasse van volgend jaar gaan rijden.
Of ze bouwen een nieuwe LeMans-racer.
Of terug naar de DTM!!!!!!
Nu BMW zich profileert als een groene jongen met hun efficienty dynamics denk ik dat ze meer technologie kunnen testen dan in de F1.
Jeweetwelwie zegt
Tsja, wat is wijsheid? Dat het gigantisch veel geld kost is absoluut een feit. Maar er mee stoppen als het “even” tegenzit is wel heel erg on-BMW. Maar goed, achteraan het veld bungelen is dat natuurlijk ook…
Ben benieuwd!
GOD zegt
Hebben ze goed.
Ze willen namelijk terug naar de DTM.
Het is voor fabrikanten onmogelijk om in te stappen omdat audi en Mercedes jaren lange voorsprong heeft.
Binnenkort gaat de FIA nieuwe regels opzetten, zodat iedereen vanaf nul moet beginnen. een kans waar andere fabrikanten lang op hebben gewacht.
Dan zullen er nog wel meer teams komen. Citroen had ook interesse en mischien Alfa ook weer.
ivanadrive zegt
BMW heeft er toch nooit veel van terecht gebracht, niet?
Dat Brawn GP nu leidt heeft ook te maken met het budget van Honda vorig jaar, dat met bijna $400 miljoen het vierde grootste was. Nu het geld op raakt zijn de prestaties er ook maar naar.
Wessee zegt
Op http://www.press.bmw-motorsport.com staat al een persbericht. En idd, BMW in de F1 is history.
Prisma zegt
Spijtig als dit waar zou zijn. Het is nu 1x zo dat fabrieks teams nu de keuze moeten maken voor ze zich binden voor 3 jaar in het concorde akkoord. We zullen zien wat Toyota en Renault gaan doen.
gogogomagazine.com zegt
@GOD: Wat een gelul, de fia gaat helemaal niet over het DTM!
Wessee zegt
@ivanadrive: Nee niet echt, 1 pole en 1 overwinning als fabrieksteam. Wel 10 overwinningen als motorleverancier van Williams maar dat heeft meer met de knowhow van dat team te maken.
jan1666 zegt
wat zal ik zeggen
ben ik blij dat er weer 1 weg is, of vind ik het jammer, omdat de kans op ongelukken nu kleiner is?
tja..laten we het houden op het feit dat BMW zo weer wat geld bespaart.
Neptukker zegt
Ze hebben toch al aangekondigd met de V10 in de M5 te stoppen. Het was een V10 om de link met F1 te leggen.
Gelukkig willen F1 teams geen budget plafond het gaat otch allemaal prima? Schiet mij maar lek.
Wessee zegt
Euhm er worden al 3 jaar geen V10’s meer gebruikt in de F1.
Je kan mij niet vertellen dat dit is vanwege huidige (economische) ontwikkelingen. BMW is gewoon teleurgesteld dat ze niks bereikt hebben nadat ze zoveel geld erin hebben gepompt. Ze wilden het WK winnen en dat is ze niet gelukt. “Current developments in motor sport” geeft ze een excuus, maar het is zeker niet de reden. Het was gewoon een investering die alleen maar meer geld heeft gekost en niks heeft opgeleverd.
Harie zegt
@ Neptukker:
De F1 maakt tegenwoordig gebruik van V8 motoren (volgens mij al sinds 2006)
jack zegt
@Neptukker,
In F1 ligt een V8;)
Wessee zegt
Spuit 11
GOD zegt
@ gogogomagazine.com
oh dan was het de gene die wel daar over gaat maar het verhaal klopt wel.
stond in een interview met Dr. Mario Theissen
w0o0dy zegt
@Csl: bye bye!
midi zegt
@merry, en laat juist Lola en Prodrive niet op de FIA lijst met toetredende teams staan voor 2010.
Ik begrijp deze move wel maar vind het toch erg jammer, BMW moet wel actief blijven in een vooraanstaande race klasse anders gaat het gezichtsverlies opleveren
Wessee zegt
@GOD: ITR bedoel jij ipv de FIA.
Merry zegt
Ik zal ze niet missen.
Renault en Toyota ook exit en F1 is weer beetje gezond.
Ik zie liever prive teams rijden die willen teminste racen.
GOD zegt
@ Wessee
thanks die bedoel ik ;)
Merry zegt
@ midi
Nee maar er is nu een plekje vrij!
Headhunterz zegt
haha lol @ wooody :lol:
guzmann zegt
Hmm, jammer. Maar begrijpelijk.
Wessee zegt
@Merry: Is het niet zo dat als een team een doorstart maakt, dat team dan ook gewoon voorrang krijgt/op de lijst blijft staan?
Misschien kan Credit Suisse samen met Petronas de boel weer terugkopen en weer verder gaan met Peter Sauber onder de Sauber naam.
Texter zegt
Als ik BMW was zou ik ook een smoes verzinnen en stoppen. Geef het maar gewoon op.
Neptukker zegt
@velen
Inderdaad, de V10 mocht al een tijdje niet meer in de F1. Toont gelijk aan dat de M5 al een tijdje bestaat. Wordt weer tijd voor een nieuwe. Ze kunnen dat binnen een jaartje klaar hebben dacht ik zo als ze alle F1 ontwerpers op een M5 project zetten. Kunnen ze gelijk helpen bij de nieuwe “gewone” 5-serie.
Wessee zegt
Ja, maar iedereen van het F1 team werkt bij BMW Sauber, niet bij BMW zelf.
GOD zegt
Sauber heeft er niks meer mee te maken.
BMW heeft de naam Sauber gehouden uit respect.
amg zegt
Gelukkig,
Nu doen misschien die bmw rijders misschien 0,0001 procent minder stoer.
Vond het toch de meest afschuwelijke f1 bolide ooit gemaakt.
Vind het wel triest voor hun rijders, aan hun ligt het echt niet.
BMW Driver zegt
Ok, dan ziet het er volgend jaar er als volgt uit:
Ferrari: Alonso en Kubica
McLaren: Lewis en Rosberg
Williams: Glock en nog iemand
Toyota stopt ook
Brawn: Button en nog iemand
Redbull: Vettel en Webber
Force India: Kartikeyan and Chandhok
Campos: Pedro Martinez de la Rosa en Alqivarez (of hoe die ook heet)
STR: Buemi en Heidfeld
USGP: Villeneuve en Danica Patrick (gaat alsnog akkoord met overstap)
Rick S. zegt
Wat een lutsers, ook al niet in de DTM, kom je dan in je bmw m3 met wtcc techniek xD
emielwind zegt
@ BMW Driver
Uhuh… sure…
CSL zegt
“voor het komende 2010 seizoen stoppen ”
Is dit voor altijd of alleen tijdig. Ik hoop dat het definitief wordt.
ooh wat ben ik hier blij als ze ermee stoppen zeg. En als het heel veel geld opleverd al helemaal. BMW was tot heden de enige die zelf niet mee deed. Als ze nou zelf gingen meedoen dat vond ik het interessant. Ze kunne zich veel beter focussen op LEMANS, DTM, WTCC etc…
Is Ferrari trouwens al gestopt?
F1 gaat hellemaal nergens meer naar toe….
emielwind zegt
@ Rick S.
Idd… daar gaat het dynamische imago, dan doen audi en vooral mercedes het beter met LM en F1 en DTM enz…
Bert zegt
Wat een lutsers inderdaad….
als ze hoger hadden gestaan hadden ze echt niet gestopt!
En meer groen minder race???
Waarom poepen ze dan per maand een nieuw model uit?
Is dat milleuvriendelijk dan, om de markt te overspoelen met modellen die niemand wil hebben en dan de domme mensen met poen dmv marketing te overtuigen dat het zoveelste nichemodel PRECIES is wat ze missen in hun leven?
En al die M modellen met 5600 PK ?
Ze spreken hunzelf tegen in hun eigen bericht….wat een amateurs zeg.
Geert Schoots zegt
Ik zeg gewoon in de DTM en dan meteen samen met Citroën dan koop ik nu vast kaartjes voor Zandvoort volgend jaar!
Burdy zegt
Tja dit krijg je dus al de autofabrikanten met een eigen team in de formule 1 stappen. Ze stappen er ook zo weer uit.
Als een fabrikant alleen de motoren levert, gebeurt dit denk ik niet zo snel.
Tombnolz zegt
En ik die er van overtuigd was dat Kubica echt ging gaan scoren dit seizoen…
Yeelen zegt
@ bmw driver
kubica bij ferrari? in his dreams..
Merry zegt
BMW Driver,
Zou nog best kunnen, alleen Ferrari blijft denk ik met Kimi en Felipe rijden in 2010.
J. zegt
BMW in de Formule 1 is gewoon een epic FAIL geworden. Ze hebben altijd een heel strak target gehaald, en haalden dat target (tot dit jaar) ook altijd.
Vorig jaar hebben ze kansen gehad om het WK te winnen, vooral omdat McLaren en Ferrari zo ontzettend veel steken hebben laten vallen maar in plaats van de focus vol op seizoen 2008 te gooien had men bij BMW in het hoofd gehaald dat 2009 het kampioenschapsjaar zou moeten worden dus Kubica kreeg geen kans om in 2008 voor het WK te gaan.
Als je dan dit jaar zo door het ijs zakt als BMW nu doet is dat gewoon een van de meest domme beslissingen ooit gemaakt binnen een Formule 1 team geweest. Het terugtrekken van BMW is gewoon een zwaktebod, als je alleen maar mee wilt doen aan de Formule 1 als je je targets haalt en dus een winnende auto hebt hoor je niet thuis in de koningsklasse. Alle teams hebben goede en slechte jaren en BMW had nog 20 jaar actief kunnen zijn in de Formule 1 maar dat aspect zouden ze nooit veranderd hebben.
Ik hoop dat Mario Theissen het team opkoopt, die man is heel toegewijd geweest aan het team en ik geloof dat hij er oprecht van baalt dat BMW de stekker eruit trekt.
Volgend jaar dan Super Mario Racing?
Headhunterz zegt
@ amg
ik vind ze er zo wat allemaal hetzelfde uitzien hoor, oke hier en daar wat verschillen maar over het algemeen zien ze er toch hetzelfde uit
pica zegt
Vind ik persoonlijk een beetje zwakjes. Niet echt een winnersmentaliteit, zo snel opgeven.
Kijk naar ferrari en Mclaren-Mercedes, die stonden in het begin van het jaar ook achteraan in het startersveld, maar die geven niet op.
En dan claimen dat ze de beste motoren bouwen. Ja ja, ik weet dat aerodynamica ook niet onbelangrijk is maar toch.
De BMW-fanaten zijn wel vrij stil momenteel.
Toch vind ik het bijzonder jammer dat zij er uit stappen.
jurrian zegt
Nou, eindelijk. En nu weer racen met verbouwde productiemodellen. Misschien dat ze dan ooit weer eens ubergeile homologatie modellen gaan maken en M modellen die weer daadwerkelijk op een racebak gebaseerd zijn in plaats van andersom.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Sjongejonge, dat stuk hoort meer thuis in de rubriek ‘marketing bla-bla en gebakken pr’!! Wat een onzin zeg…
gogogomagazine.com zegt
Nou Peter Sauber waar ben je? Zin om je oude team terug te kopen?
hape zegt
Hahaha wat een grap…nou… dat was het dan. Ik moet eerlijk zeggen dat de eerste paar jaren niet eens verkeerd gingen. Dit jaar is flut.
En dan zeggen dat ze zich op het groene vlak willen begeven… yeah right.
Typisch weer die grootheidswaanzin… eerst proberen met een grote waffel en vervolgens kansloos afdruipen. Blijkbaar is BMW technisch toch niet zo geweldig goed? Ik vind dit enorm gezichtsverlies. Als kampioen hadden ze zich terug kunnen trekken. Nu zijn de doelen niet gerealiseerd.
Maar goed, de fanboys hier zullen het wel anders zien….
frank zegt
bernie en max hebben de formule 1 de afgelopen jaren slecht geleid, en dat gecombineerd met de slechte resultaten en misschien nieuwe mogelijkheden die wij nu nog niet kennen heeft geleid tot een verstandig besluit
ik hoop dat BMW weer toerwagenraces gaat rijden met reglementen a-la eind jaren 80, en zeker niet met een eenheidsmotor
Benjamin1 zegt
Tsja, het was gewoon te hoog gegrepen voor BMW, zielig als je het moet afleggen tegen een Prius en een energiedrankje.
@CSL
Als je had opgelet dan stopt Ferrari heLemaal niet. F1 blijft de koningsklasse onder de racerij. DTM is leuk maar daar stelt BMW helemaal niks voor aangezien Audi en Mercedes daar roeleren. Ook te hoog gegrepen dus. Lemans is 1 keer per jaar, ook geen optie.
WTCC is het enige waar BMW nog een beetje de premiumboi uit kan gaan hangen. Lekker geowned worden door een Seat TDI. Premium hoor….
GOD zegt
@ Benjamin
-EDIT: doe even normaal. Laatste waarschuwing voor ban-
F1 te hoog gegrepen voor BMW is dom gelul.
Binnen de eerste 3 jaar gingen ze al voor de titel en stonden ze op een gegeven moment 1e in het kampioenschap kwa team en rijders.
Zo slecht deden ze het dus niet.
Dit jaar is misschien een drama maar dat heeft ook een goede reden.
maar ook Ferrari en McLaren doen het slecht dit jaar.
Dit licht aan het hele dubbele diffuser verhaal.
Komende jaren word de F1 sowieso nog verder verneukt door de FIA en zullen andere teams ook stoppen let maar op.
Wat DTM betreft, daar hebben ze zich al eens bewezen.
Zijn toen ook gestopt vanwege domme regels van de FIA.
op een gegeven moment reed de ene reed met een 4 cilinder de ander met een V8, de ene had RWD de ander 4WD.
Later is de hele DTM naar de kloten gegaan en is de FIA pleite gegaan en heeft de IRC de boel gered en er weer een mooie competitie van gemaakt.
“Lekker geowned worden door een Seat TDI”
geen enkel team kan alles winnen.
BMW was de jaren daarvoor redelijk dominant.
Seat rijd wel ff met diesels met turbo’s, BMW met NA benzine.
die TDI’s hebben over het algemeen meer voordeel en dat is een feit.
raad eens wie de touwtjes daar in handen heeft, juist de FIA
Nou wil ik niet zeggen dat BMW onder gelijke regels en omstandigheden alles zou winnen. geen enkel team kan alles winnen.
BMW heeft een goede race historie daar kan jou FIAT nog een puntje aan zuigen.
BMW haakt meestal af bij kampioenschappen die verneukt worden door de FIA, dat was in het verleden al zo en dat is nu ook zo.
Benz zegt
Ah … de BMW haters kunnen hun hart weer luchten. Kijken of ze ook reageren als blijkt dat er meer merken ineens stoppen. Wel erg zielig hoor om meteen te gaan lopen zeiken …
Van mij hebben ze gelijk om te stoppen, met al die regels was F1 toch niet echt leuk meer, alle “oude” F1 fans keken grotendeels toch al niet meer. DTM en WTCC is veel leuker om te kijken, veel meer actie.
michielh zegt
BMW vind ik juist het gaafst in het WTCC. De enige reden waarom Seat soms sneller is, is omdat ze turbo’s op de oliestokers mogen zetten, wat eigenlijk best scheef is. Verder zijn de Leon’s niets waard, geef mij dan maar een RWD 320si met lekkere 6 in lijn
Tombnolz zegt
@ J: LOL
m5 zegt
jammer nu maar effe een mclaren shirtje bestellen ;)
Wessee zegt
Nou nou GOD, die reactie is een beetje cru, niet? Ik ben het ook niet helemaal eens met Benjamin maar om meteen zo te reageren.
F1 is niet te hoog gegrepen voor BMW maar ze hebben zich zeker verkeken op hun zelf ingeschatte kansen en doelen. Het zijn natuurlijk resultaten die tellen. Ze gaan nu niet stoppen omdat ze op een gegeven moment goed in het kampioenschap stonden, ze stoppen omdat ze geen WK zijn geweest.
McLaren en Ferrari zijn zich wel aan het verbeteren dit jaar. BMW blijft onderaan de lijst bungelen. Het ligt natuurlijk niet aan die dubbeldek diffusor, kijk maar naar Red Bull. Voordat zij em kregen reden ze al rondjes om de voormalige kampioenen.
Ik ben het wel met je eens dat er veel moet veranderen bij de FIA.
BMW zit echter in de FOTA en die hebben een aardige vuist kunnen maken naar de FIA. Ze stoppen nu omdat de F1 ze niet gebracht heeft wat ze voor ogen hadden.
Wessee zegt
Ik vind het trouwens ook altijd grappig dat de fanboys racedivisies van fabrikanten vergelijken met personenauto-divisies. Er is geen groter gat te bedenken tussen de twee. Je rijdt toch niet naar de supermarkt met je WTCC-race-geprepareerde Leon of E90?
tibor zegt
hoe kan je plaatjes invoegen zoals woody?
TR zegt
Wat wordt hier toch een hoop onzin als waarheid neergezet door de gebruikers. Idd:
De FIA gaat niet over het DTM
en
Formule 1 rijdt al jaren niet meer met v10’s.
Als je hier iets schrijft, zorg dat het dan ook steekhoudend is!
Benjamin1 zegt
@autoblog
Edit dat doodrijden er even uit bij GOD, dat slaat namelijk echt helemaal nergens op. Zielig dat je een discussie over auto’s zo persoonlijk gaat maken, ipban is op zijn plaats vind ik dan.
@GOD
Dus je zegt:
F1 werd niks, ze gaan weg door FIA want die zijn gemeen tegen BMW.
In DTM waren ze fantaaastisch tot de Fia de regels veranderde. Sindsdiens roeleren Audi en Merc, en daar komen ze echt niet meer tussen.
In WTCC rijd BMW op benzine en niet op diesel. Ze mogen natuurlijk niet dieselen, of zijn ze bang de de 320d no match is voor de TDI’tjes?
Zielig als je alles maar afschuift op andere als het erop aankomt……
Josje zegt
ik zie het als volgt:
BMW heeft tot dit jaar, ieder jaar enorme vooruitgangen geboekt in de F1.
Toen moest vanaf dit jaar opeens alles weer volgens andere regeltjes (met name de aerodynamica).
BMW is hierdoor flink teruggezakt, mede omdat ze niet aan de dubbele diffuser hebben gedacht en daarnaast misschien teveel op KERS hebben gefocust.
probleem van KERS is dat het vliegwiel constant het gedrag van de auto beinvloed. probeer maar eens een fietswiel van richting te veranderen. Opeens krijg je daar een gevoel voor hoe je het kan doen. Op dat moment dat je de frequentie van het vliegwiel veranderd, moet je ook opnieuw het gevoel terugvinden hoe je het wiel het makkelijkste van richting kan veranderen.
De F1 is sinds een paar jaar totaal naar de afgrond gewerkt door toepassing van achterlijke regels en heel vaak wordt de strijd niet alleen op het asfalt uitgevochten, maar door baancommissarissen.
zelf vind ik het ontzettend jammer dat BMW ermee stopt.
M-lover zegt
mooi zo, en nu terug richting DTM met het geld dat anders in de F1 werd gepompt!
ik sta wel te wachten op een superblokje voor in een M3! 10d toeren, een mega leip geluid… kortom, zoals de e30 M3 in zijn beter uitvoeringen van 350pk :D
(uit een geëvolueerde e46 M-blok moet je toch makkelijk 450 halen lijkt me… met een redelijke betrouwbaarheid)
@Benjamin1: dat de BMW diesels geen match zijn voor seat’s TDI’s is bullshit! twee jaar geleden haalden ze uit een oliestoof van bmw al 240 paarden en een kar aan koppel! met een 120d van motorsport zou de pret er voor seat snel af zijn vrees ik! eigenlijk vind ik het gewoon idioot dat een turbodiesel het tegen een atmosferische benzine moet opnemen en toch maar dezelfde cillinderinhoud mag hebben… slechte organisatie noem ik dat. maak dan een dieselreeks en een benzinereeks, heb je heel dat gezeik niet!
Timmie zegt
Ach ja… als je alles kapot analyseert, vindt je ergens wel een rotte appel. Een wit-wit-geblokte vlag (alias handdoek) voor BMW!
Cantago zegt
Erg jammer, want nu er geen ontwikkelingen meer zijn in de F1 bij BMW, kan het ook niet doorwerken in normalen productieauto’s… Dus ik vrees dat er nooit een mooie R8 V10 killer uit de stal van BMW komt? In mijn ogen is Audi dan de koploper op BMW… Jammer BMW!
Mr.Beckham zegt
Wat een haters hier allemaal zeg. Ik vind dat BMW gelijk heeft om te stoppen. Ik denk dat je in deze economische tijden je verantwoordelijkheid toont door met dure neven activiteiten te stoppen. Natuurlijk gaat het nu niet best met Sauber maar ik denk zeker zoals al een paar keer gezegd is, dat de FIA een boel kapot heeft gemaakt. Ik vind niet dat BMW gezichtsverlies lijdt hierdoor, laat ze hun geld maar gebruiken voor betere doeleinden dan het saaie F1. Respect voor BMW, deze beslissing is beter voor de consument en voor de medewerkers. Maar dan zien veel mensen hier niet in denk ik!!!
Tommaso zegt
Dat een merk als Honda zich terugtrok na miljoenen te hebben gespendeerd zonder resultaat en zonodig groen moest worden ok hun keuze.
Merkimago was toch niet echt sportief.
Dat een sportief merk als BMW zich terugtrekt onder het mom van we gaan groen want dat is het nieuwe premium gaat er bij mij niet in.
Vrees dat BMW zelfde weg als Alfa Romeo opgaat.
Daar is sinds de herstructurering door Fiat niks meer op autosportgebied overgebleven. Zelfs de sportieve Alfa’s worden niet meer gebouwd en de GTA varianten die dat zouden moeten zijn worden in de ijskast gezet.
Sponsorgeld gaat naar de Superbike.
BMW sponsort al in de MotoGP en kennelijk staan de toekomstige M modellen
voor Minder brandstof of zo.
Hopelijk kunnen we nog even genieten van de WTCC of is dat ook over als Farfus kampioen wordt dit jaar?
Kunnen ze ook een mooi statement maken tov racen tegen turbodiesels.
Rust zacht autosport en sportieve automerken.
Karaya zegt
Een zwarte dag voor de BMW fanboys. Wat een farce. :lol:
Karaya zegt
Freude am Falen! :lol:
Benjamin1 zegt
@ Mlover
Waarom zijn die er dan niet, waarom rijdt BMW van nu met benzine motoren in het WTCC en niet met diesels?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Hallo, het ging mij meer om het enorme lul-verhaal van BMW zelf hoor… ALLES wordt tegenwoordig maar gerelateerd aan het milieu: kleiner flesje wasmiddel: milieuvriendelijk, handdoek hergebruiken in hotel: milieuvriendelijk, minder vlees eten: mileivriendelijk en ga zo maar door.
Prima dat ze stoppen, F1 is toch niet meer wat het geweest is. Kijcijfers hollen achteruit en Mosley en consorten willen alleen maar ‘de wereld veroveren’ door maar overal te rijden. Het is 1 grote commerciële zooi geworden, gaat allang niet meer om autoracen…
gebruik dat als reden, en verzin niet zelf een NOG grotere commerciële farce dan de F1 zelf om je in te dekken!
J. zegt
@GOD,
Jij lult juist onzin. Leuk hoor dat BMW eerste heeft gestaan in het WK maar in plaats van dat ze vol voor de ontwikkeling van die (in de basis gewoon zeer goede) auto gingen om een serieuze gooi naar het WK te doen moesten die stijve Duitsers zich perse aan het ‘plan’ houden waarin stond dat ze pas in 2009 het WK moesten winnen en in 2008 alleen ‘bij de topteams’ zouden moeten staan.
Nou dat hebben ze geweten ook, ze waren veruit het meest consistent en betrouwbaar in 2008 maar doordat ze zich op 2009 gingen richten hebben ze 2 mogelijke kampioenschappen de prullenbak in gegooid. Hoezo oerstom?
Dan kun je zeggen dat Ferrari en McLaren het dit jaar ook slecht doen. Dat klopt, maar Ferrari en McLaren moesten zich tot en met de laatste race van vorig jaar volledig op het seizoen 2008 richten en hebben daarom van alle teams de minste voorbereiding gehad op seizoen 2009. Honda en BMW Sauber zijn de twee teams die als eerste zijn begonnen met de 2009 spec auto en daarom mag je van die teams niet minder dan overwinningen verwachten.
BMW heeft gewoon een veel te grote bek en veel te veel arrogantie gehad. Ze dachten beter te zijn dan de rest, gaven wanneer het even kon nog een sneer richting Williams en ze zouden wel ‘even’ binnen 3 jaar een WK in de wacht slepen. Leuk dat zulke dingen lukken in tweederangs kampioenschappen maar de Formule 1 is een verhaal apart.
W115 zegt
BMW-POWERRR! haha, tja wel zwak om op te geven, maar niet naar Q2 is nog zwakker, de regels hebben het zo verpest. De Formule 1 staat niet meer voor technologie, ze wilden het spannender maken, alsof het vorig jaar niet spannend genoeg was.
Tommy zegt
De Formule 1 uit -> De DTM in zou ik zeggen.
Tommaso zegt
Snap niet dat mensen het enerzijds logisch vinden dat BMW uit de saaie F1 stapt en dan oproepen om aan de optocht cq stalorder races van de DTM deel te nemen.
Enige logische daaraan is dat het allemaal zogenaamde premiummerken zijn. Dan kan BMW ook direct uit het WTCC stappen want dan hoeven ze niet tegen Lada’s en Chevrolets te racen
jack zegt
BMW moet gewoon doen waar ze goed in zijn. Audi dissen met billboards;-)
Tommy zegt
@Tommaso: De DTM is veel leuker om naar te kijken dan die domme plastic F1-bakjes met hun jankende mini V8-blokjes. De auto’s in de DTM zijn gewoon omgebouwde bestaande modellen, direct herkenbaar en veel mooier om te zien (vind ik altans).
Benz.. zegt
@Benz
Had het laatst nog gezegt.. (of het tegen jou was weet ik niet zeker) maar verander even je Nickname aangezien ik al veel eerder was!
Alvast bedankt..
Benz..
Dereck zegt
Ach jammer is het wel..
Benz.. zegt
@Geert Schoots
BMW samen met Citroen in de DTM? Keep on dreaming!
In de DTM is Mercedes al jarenlang succesvol samen met Audi. De DTM is gewoonweg te hoog gegrepen. Zelfs in het WTCC gaat het ze niet altijd even goed af tegen de Seats en Chevy’s..
Karaya zegt
Als je de geschiedenis van BMW in de formule 1 bekijkt, van de jaren ’80 tot op heden, hebben ze zichzelf als zogenaamd premium merk onsterfelijk belachelijk gemaakt.
Een rijderstitel in een grijs verleden en een handvol overwinningen. Dat lijkt me geen reclame voor een merk dat zich voor laat staan op z’n technische know-how.
BMW doet er goed aan om terug te keren naar de WTCC, kan het racen tegen andere roemruchte racemerken als Seat, Daewoo/Chevrolet en Lada. Gelukkig heeft de drie achterwielaandrijving, zonder dat voordeel hadden ze in die klasse waarschijnlijk ook achteraan gereden. :lol:
De Buurman zegt
Renault is (als fabrieksteam) ook een aantal jaren afwezig geweest in de F1, daar hoor ik nu niemand over. True ze hebben wel onder de naam Supertech en een andere naam (waar ik nu even niet op kom) motoren geleverd aan F1 teams. Mooiste tijd blijf ik toch de periode Williams Renault en Benneton Renault vinden. maar het gaat hier niet over Renault maar over BMW.
Ach wie weet….motoren door blijven leveren en over een aantal jaren weer als fabrieksteam terug komen. Het zou zomaar kunnen gebeuren toch…
Wessee zegt
Mecachrome…
Maar idd, wat heeft Renault hiermee te maken?
Laatste keer dat ik checkte hebben zij na hun comeback nog steeds 2 wereldkampioenschappen gepakt.
jack zegt
waar blijft het nieuws dat de FOTA bmw wil gaan helpen met een oplossing?
zie nu.nl
Wessee zegt
zie nu.nl? Ga gewoon naar de FOTA website:
Statement by FOTA Secretary General
“With regard to the announcement made today by BMW, FOTA Teams have immediately consulted each other and are ready to assure all the necessary support to the Swiss-based team, whose membership in the association is confirmed, to continue its involvement in the F1 Sport.
It is worth to mention that a professional work has already begun within FOTA, aimed at increasing the involvement of the fans and at improving the F1 show. Among those initiatives, one that could be interesting is the introduction of a third car on the grid. FOTA will seek the opinions of all the most relevant stakeholders in order to exchange ideas and define proposals for the future of Formula One.
FOTA Teams now wish to have the necessary certainty and stability within Formula One in order to focus on those fundamental priorities for the future.”
Simone Perillo
Secretary General
FOTA – Formula One Teams Association
porsche_fan zegt
Zondeee!!! :o
Salvador zegt
@Rouge
Volgens mij heeft VW al eens gezegd dat en project als de Bugatti Veyron ze juist minder kost, dan in stappen in de F1…
Wouterman! zegt
Wat een verschrikkelijk, akelige klerereden die ze zelf opgeven.
Freude am Fahren vs. Freude am Baumgeknuffel??
Kom nou toch op zeg!! Heel erg jammer dit :-(
Zeg dan gewoon dat je geldtekort hebt!!
J. zegt
De FOTA wil overigens niet BMW als merk gaan helpen door te proberen ze toch over te halen in de Formule 1 te blijven als motorleverancier of wat dan ook.
De FOTA wil het raceteam behouden voor Formule 1, dus een overnamekandidaat zoeken en daarmee rond de tafel gaan zitten om te bespreken welke motoren ze willen, welke technische steun ze nodig hebben etc.
Wessee zegt
@Wouterman!: BMW heeft echt geen geldgebrek, anders kunnen ze het F1 budget niet overhevelen naar de personenautodivisie. F1 heeft ze te weinig gebracht, iig minder dan ze zelf wilden en bij de nieuwe Concorde Agreement binden ze zich t/m 2012 aan de sport, daar heeft BMW denk ik geen zin in.
@J.: Dat staat toch gewoon in dat persbericht wat ik gequote had. Wat is je punt?
BMWMserie zegt
Zonde man, als 1 er mee stop stoppen de vast meerdere teams :cry:. ben ik blij dat ik nog 2 petten heb gekocht van kubica en heidfeld :D
Wessee zegt
Toyota en Mercedes hebben iig vandaag nog laten weten dat zij gewoon de Concorde Agreement tekenen en dus minstens t/m 2012 in de F1 blijven.
nomar zegt
Ach ja waarschijnlijk is de F1 gewoon niet premium genoeg meer voor BMW :D
piston zegt
Spijtig, maar goede beslissing van BMW.
Sinds 3 jaar miste ik ook de machtige V10’s… waarvan algemeen geweten was dat BMW de krachtigste in huis had !!!
Sjakie zegt
Een paar maanden geleden werd binnen BMW nog uitgelegd dat ze voor de F1 nu nog maar een fractie uitgeven in vergelijking tot de Williams tijd waar ze alleen maar motoren leverden. Het meeste geld komt nu van de externe sponsoren. Bovendien zou het super voor de PR zijn en de technologische ontwikkelingen die ze eruit halen ook niet over het hoofd te zien.
Dan het hele gebeuren met het niet eens zijn met de FIA en dreigen uit de F1 stappen om een andere serie op te zetten. Dan 2 maanden later helemaal opgeven??? ‘Al het geld’ dat ze nu sparen (wat vlak voor het seizoen volgens het team maar een klein budget was) wordt nu in andere ontwikkelingen gestopt. Voor die paar miljoen kun je vast een veel aandrijvingen ontwikkelen. Klinkt erg dubieus allemaal. PR bla bla.
Ik vind het jammer dat ze gaan, maar op deze manier is het wel heel erg zwak.
Dat ze DTM gaan rijden lijkt me sterk, ze willen zich op een groen imago concentreren, en dat als ‘sportief merk’.
hape zegt
Als je bedenkt dat BMW eind vorig jaar het enige team was dat persé door wilde met KERS… vanwege het Concorde verdrag is het systeem door BMW in de F1 gebleven.
En dus iedereen als idioot vele miljoenen spenderen om de vermeende achterstand op bmw in te halen. En wat blijkt na een aantal races in 2009… ?
Eerst gooit bmw het hele KERS uit de auto omdat ze zonder sneller zijn… (in tegenstelling tot bv Ferrari die de gewichtsverdeling en aerodynamica met KERS wel goed voor elkaar heeft)…. en vervolgens stoppen ze maar helemaal met de F1.
Ze zijn erachter gekomen dat het echt niet eenvoudig is om F1 kampioen te worden en verdwijnen nu met de staart tussen de benen.
J. zegt
@Wessee
Op andere websites las ik al reacties van mensen dat de FOTA zou gaan proberen BMW in de Formule 1 te houden.
Vandaar dat ik het er nog een keer bij zette, zodat iig duidelijk is dat BMW gewoon gaat verdwijnen en de FOTA het team probeert te behouden voor F1.
Wessee zegt
Duidelijk :)
sjorsx87 zegt
Erg jammer! Dat er een paar “rotte” appels mee schreeuwde dat het budgetlimiet er NIET moest komen wist ik al wel, want BMW had zich bv al ingeschreven voor 2009 en dus akkoord gegaan met de nieuwe regels van de FIA, KERS aan de kant gezet terwijl ze er al zo veel geld hadden in gestoken etc. Maar dit had ik toch niet voorspeld dat ze er definitief uit zouden stappen.
Daarom ben ik ook bang dat dit niet het laatste team is die ook willen besparen/stoppen. “Bang” zeg ik omdat de fabrieksteams bij de F1 horen en het zonde is dat er steeds minder van overblijven. Niet alleen voor de F1, maar ook voor de merken zelf qua technische ontwikkelingen.
w0o0dy zegt
Tja in de F1 moet je je meten met Ferrari (wie is ook al weer de eigenaar van Ferrari? ;) ) en Mercedes. Dan is het logisch dat Bmw met de staart tussen de benen afdruipt :P They never really had s chance hahaha
Premium FAIL!
Benjamin1 zegt
de huidige BMW rijders:
http://www.youtube.com/watch?v=cCX0KQymxQ0
hape zegt
Benjamin1
LOL
gvr zegt
wat een afgang voor bmw.
BananaFlip zegt
Misschien moeten ze zich wat meer gaan richten op het WTCC-kampioenschap, om Seat eens even een beetje gaan beconcurreren.
BMW forever zegt
Niet te begrijpen hoeveel mensen zo’n kinderachtige laag bij de grond reacties sturen. Dat men anders eens Toyota ga vergelijken. Die rijden nu al hun 6de seizoen F1 zonder enig succes! BMW heeft al WK’s gewonnen en vice WK’s en 33 poles, en 19 overwinningen en een hondertal podiumplaatsen. BMW heeft in de F1 teveel beperkingen gezien men niets mag verder ontwikkelen aan de motoren. Alles moet binnen de lijntjes gebeuren zonder enige uitdagingen. FIA had zelf het voorstel om 1 motorleveracier voor ieder team met enkel een badgje van hun merk erop, alsook 1 zelfde versnelingsbakleverancier. Hoe belachelijk is het niet om nog in de F1IA te moeten blijven?
w0o0dy zegt
@BMW forever: leuk dat jij een blauw/witte waas voor ogen hebt, maar je klets een berg onzin.
Toyota heeft het hele team zelf opgebouwd ipv een bestaand team te kopen, dat is iets lastiger….
Vroeger leverde BMW vooral de motoren en daarmee haalde men in totaal 9 overwinningen…..in 5 jaar racen. Bmw heeft ooit in de F1 een RIJDERSTITEL gewonnen, bij de constructeurs nog nooit!
Ze hebben sinds 2006 welgeteld 15 podiumplaatsen gehaald…. zijn één keer tweede geworden in het WK hebben één Pole position gehaald en één overwinning gescoord……
hape zegt
BMW forever….
Alleen al met zo’n naam kan je een dergelijke reactie verwachten.
bmw is nog NOOIT kampioen geworden in F1, ze hebben in een grijs verleden een keer een motor geleverd waarmee in een brabham een rijder wereldkampioen werd. Ferrari werd in dat jaar kampioen bij de konstrukteurs. Da’s ff iets anders.
bmw had zichzelf dit jaar het doel gesteld wereldkampioen te worden en heeft alles op alles gezet om dat te halen (enige team met een interim auto voor testen met KERS, tevens zeer vroegtijdig beginnen met KERS ontwikkeling… met maximale resources op de auto van dit jaar).
Niet dat ik dat verwijt hoor, alleen toont het aan dat F1 iets anders is dan DTM of een toerwagen kampioenschapje tegen Seat of Chevrolet. F1 kampioen worden alleen de besten.
BMW forever zegt
@Wooody: Probeer jij je spleetogen eerst wat wijder te openen. Toyota heeft ook maar mensen aangeworven die van ergens anders kwamen(Ferrari, McLaren, BMW) BMW heeft de Sauberfabriek ook vergroot enz,…
@Hape: Wereldkampioen is men ook met het merk waarin men rijdt . Voor de rest zijn ze verschillende malen vice WK geworden en in 2003 net WK kunnen zijn op paar punten na met Montoya, maar hier moest de FIA Montoya straffen voor 1 race omdat die Barichello ONTERECHT eruit had gereden(nu noemt men dat een race incident) Zule actie zijn geregeld donder en inslag bij Ferrari maar tot op heden niets of geen straf voor gekregen hebben. Voor de rest blijf ik erbij. 19 overwinningen, 33 poles en een hondertal podiumplaatsen. Wat het WTCC betreft houdt BMW niemand tegen om mee te strijden met hun. En DTM? DTM ligt al jaren op een hoger niveau qua techniek vergeleken met F1.
w0o0dy zegt
@BMW forever: niet alleen ben je onbeschoft en ga je schelden, maar je hebt ook geen bewijzen, onderbouwing en dat klopt want het is niet waar wat je schrijft. Zoek het maar op…..
Je kletst onzin en dan kun je hoog en laag springen maar het is gewoonweg niet waar.
w0o0dy zegt
Van de site van BMW zelf….. “Bis 1987 holt BMW neun Grand-Prix-Siege mit diesem Turbomotor.”
Zo en hoe komen ze dan opeens op 19? Omdat jij de prestaties van Williams BMW meetelt, maar dat is onzin want dat was de Williams auto, personeel van het Williams F1 team, met Williams F1 monteurs, Williams F1 rijders, Williams F1 sponsoren, Williams F1 geld… en bmw-motoren.
Rick dos zegt
“Williams auto, personeel van het Williams F1 team, met Williams F1 monteurs, Williams F1 rijders, Williams F1 sponsoren, Williams F1 geld”
En dat is natuurlijk ook onzin. Zonder BMW motor, BMW geld, BMW personeel, BMW monteurs, door BMW aangetrokken sponsors kon je ook niet spreken over een Wiilliams auto.
En de 9 GP overwinningen waar men over spreekt is met de TURBOmotor behaalt. Dat is dus niet een algemeenheid maar een specifieke situatie.
w0o0dy zegt
@Rick dos: Williams F1 bestond al (en redelijk succesvol ook) voor BMW en bestond ook na Bmw gewoon nog. Ja er zal wel wat geld van BMW in hebben gezeten maar feit is dat zij alleen maar motorleverancier waren, meer niet. Er kan dan ook absoluut geen sprake zijn van dat team als BMW F1 team. Dat is 8 appels bij 10 peren optellen en roepen dat je 18 appels hebt…. bullshit dus.
robbie zegt
@w0o0dy, volgens mij doe je in de Formule 1 als motorleverancier wel iets meer dan een motor opsturen naar een team en je er verder niet mee bemoeien. Natuurlijk verschilt dat van leverancier tot leverancier, maar ik heb wel het vermoeden dat BMW redelijk wat meer heeft gedaan voor Williams dan alleen maar motoren leveren.
Zeker omdat ze altijd in hun achterhoofd hebben gehad dat ze hun eigen team (ooit) wilden gaan starten. Ik ga mijn vingers trouwens niet branden aan jullie overwinningen battle :D
w0o0dy zegt
@robbie: het team was van Williams en wat de mannen van BMW deden had uitsluitend met de motor en de bak te maken (en natuurlijk de electronica voor zover het nodig was om de motor aan te sturen).
De resultaten van de partnerschap mag je evenwel niet zien als BMW resultaten…. Zo reed Spyker in de F1 en was het geen team-Ferrari. Ze reed Williams ook met Toyota motoren en was het geen Toyota F1, maar nog steeds Williams.
Rick dos zegt
@wOoOdy
Het valt gewoon niet te ontkennen dat Williams met BMW weer terugkeerde op het hoogste podium van F1. Ze zaten sinds 1997 zonder overwinningen en met BMW konden ze weer voor de zeges gaan. Met het vertrek van BMW is het ook weer snel bergafwaarts gegaan.
De bijdrage van BMW op deze manier minimaliseren is pas bullshit
En F1 is volgens mij nog altijd een teamsport. Als je BMW dus niet hetzelfde krediet geeft als de rest van het team dan is het hetzelfde zeggen dat de banden, coureurs, engineers etc. ook niet tot de kampioenschap mogen claimen. Bij McLaren mag Mercedes ook niet claimen dat ze kampioen zijn geworden?
AriM6 zegt
@ Robbie
idd, laat ze hun gang maar gaan.
Ik heb ook ff zitten volgen en ik bemoei me er niet mee.
Wel leuk op de zondag avond om even een “hete” discussie te lezen.
En eh..
Iedereen weet dat BMW de afgelopen jaren alles behalve succesvol was in de F1. Ferrari en Mclaren waren dominant en daar kon je moeilijk tussen komen.
Behalve dit seizoen dan.
Rick dos zegt
@wOoOdy
Spyker-Ferrari met WilliamsBMW F1 vergelijken, dat is pas appels met peren vergelijken.
@AriM6
Als je in je 3e jaar als zelfstandig team al met de dominate teams kan meedoen dan is dat niet slecht lijkt mij.
AriM6 zegt
@ Rick Dos
ze deden redelijk mee, maar om ze nou echt succesvol te noemen ?
Ze zijn geen kampioen geworden en dat is wat telt.
En niet die “honderden” podium plaatsen en 19 overwinningen.
Maar goed, zo denk ik er over.
Nu is het weer de beurt aan WOoOdy en BMW forever
w0o0dy zegt
@Rick dos: McLaren F1 is voor een groot deel Eigendom van Mercedes dat is duidelijk anders dan Leverancier zijn van de motor. Bij Williams werden de auto’s getekend, werd de aerodynamica gedaan (eigen windtunnel), werden de ophangingsdelen ontworpen en gebouwd en dat maakt dat een bedrijf zich constructeur mag noemen. Een F1 motor is een belangrijk deel vd auto maar 20pk meer of minder zorgen niet voor de titel als de rest vd auto niet goed genoeg is. Bmw was leverancier en partner maar het team was GEEN Bmw F1.
JPM zegt
@ Rick-dos
Nou niet zo naief hè. Het is niet BMW dat die auto daar heeft gekregen maar de jongens van Sauber. In Hinwill (Sauber fabriek) worden de onderdelen ontworpen. Het feit dat ze uit de middenmoot kwamen komt omdat ze meer geld hadden. BMW was voornamelijk verantwoordelijk voor de motor. Het is echter de knowhow van de Sauber jongens die ervoor heeft gezorgd dat BMW mee kon doen met de titel.
Rick dos zegt
@AriM6
Binnen 3 jaar al meedoen. Ik heb het Toyota of Honda nog niet zien doen. Wat had je verwacht dan? Dat ze in het eerste jaar al kampioen werden?
@wOoOdy
Zoals ik al zei, het is een teamsport. Team betekent dat iedereen zijn aandeel heeft op het resultaat. Williams heeft z’n aandeel maar ook BMW. WilliamsBMW F1 was een partnerschap. Dat het geen BMW F1 is, is voor iedereen wel duidelijk. Desalniettemin deel je in een partnerschap de voorspoed en tegenspoed en dus mag je zeker wel overwinningen op je conto schrijven.
Rick dos zegt
@JPM
Doe eens zelf niet zo naief. Verdiep je eerst eens in de materie voor dat je hier uitspraken doet..
Rick dos zegt
Wat eigenlijk ook wel krom is aan de beredenering…
Waarom mag je wel 9 zeges met Brabham als zeges voor BMW tellen maar niet de zeges met Williams? Vreemd niet?
JPM zegt
Likewise.
Verdiep je in Sauber in plaats van je blind te staren op BMW. Het BMW team is geen nieuw team. Je hebt het hierboven over binnen 3 jaar al meedoen. Dat is gewoon horseshit. Ze zijn niet vanaf nul begonnen zoals een Toyota. Ze hebben een erg efficient en succesvol (in their own league) team overgenomen. De reden dat Sauber niet succesvoller was kwam door het gebrek aan geld. Dat geld en uiteraard de goede motoren nam BMW mee. Ik meende afgelopen vrijdag van Peter Sauber nog te horen dat ruim 60% van het team Sauber jongens zijn.
Rick dos zegt
@JPM
Krijg je weer het onzin van blindstaren…play another tune man it’s getting old…
In het eerste jaar waren ze niet succesvol. In het eerste jaar hebben ze faciliteiten uitgebreid en het personeelsbestand vergroot van 200 naar 375 tot 400. Daarnaast hebben ze in computer technologie geïnvesteerd.
Om dus hier te claimen dat het allemaal door de Sauber boys komt is horseshit. Sauber was zeer zeker wel een goede basis maar het was niet hetgeen wat BMW daar gebracht heeft. Daar zit véél meer achter dan wat je hier wilt doen geloven.
Toyota mag dan wel van nul zijn begonnen maar als je een budget hebt van grofweg 500 a 600 miljoen euro per jaar en je hebt in de 7 jaar dat je al meedoet in de F1 nog steeds niks gepresteerd dan kun je je afvragen of het wel de juiste strategie is…
AriM6 zegt
@ Rick Dos
Als ik zo naar Brawn GP kijk, dan ja waarom niet ?
Rick dos zegt
@AriM6
Hele andere situatie…
AriM6 zegt
@ Rick Dos
ff serieus, ze mogen het dan wel goed gedaan hebben in die 3 jaar tijd.
Maar als ze geen prijzen pakken dan zijn ze niet succesvol.
En aangezien hun doel het kampioenschap was , zijn ze niet succesvol.
Tuurlijk, ze zitten er pas 3 jaar in volgens jouw, maar dat neemt niet weg dat als je je doelstellingen niet haalt dat je alsnog succesvol bent.
En het lijkt me sterk als ze er een 5 jaren plan van hebben gemaakt zoals bijv bij de voetbalclub FC Twente.
Anders waren ze niet gestopt.
AriM6 zegt
@ Rick Dos
ik maakt maar een grapje maar waarom zou dan anders moeten zijn dan ?
Als ik het zo lees van wat jullie allemaal zeggen dan is het verschil niet zo groot.
JPM zegt
Rick dos
Je begrijpt me verkeerd. Ik zeg niet dat het alles Sauber is. Maar je doet net alsof BMW even een team uit de grond stampt terwijl er jongens in Hinwill al meer dan 20 jaar aan F1 auto’s werken.
Om eerlijk te zijn vond ik BMW een leuk, open en sportief team. Maar wat dat ze hun vertrek aankondigen vind ik best laf. Dat is dan ook niet de schuld van het F1 team maar van het bestuur van BMW. Peter Sauber moet nu proberen het team te redden en er maar wat van zien te maken. BMW stapt met veel bombarie in de F1, investeert gigantische hoeveelheden geld computersimulaties en na een tegenvallend jaar is het meteen de stekker eruit.
Je kunt Toyota bekritiseren dat ze veel geld uitgeven en relatief weinig succes hebben maar je kunt ze niet betichten van gebrek aan vastberadenheid of stabiliteit. Twee woorden die het bestuur van BMW niet kent.
w0o0dy zegt
@Rick dos: beetje lullig om dat ook nog van ze af te pakken maar ik ga akkoord. We houden het op één overwinning en één pole, net iets minder succesvol dan Toyota.
w0o0dy zegt
mindermeerhape zegt
Ik denk dat bmw is gestopt omdat ze alle doelen die ze voor ogen hadden hebben behaald en stiekem zelfs wel hebben overtroffen. Dat wat Honda en Toyota jarenlang hebben geprobeerd is bmw in 3 jaar gelukt.
Er ligt gewoon geen uitdaging meer in de F1 voor die jongens. It’s lonely at the top.
AriM6 zegt
@ hape
geen uitdaging ?
het kampioenschap misschien…
evert87 zegt
BMW heeft zich altijd erg bewezen in de toerenwagen racerij.
Mag dan ook hopen dat BMW zich aansluit in de DTM.
Formule 1= Politiek.
DTM= Racen.
BMW forever zegt
@WOODY: Als jij vindt dat ik een wit blauwe waas voor mijn ogen heb, dan mocht ik toch beleefd terug zeggen dat jou ogen wat gespleten zijn. Ik voelde mij hierdoor ook beledigd aangesproken. Sorry!
Nogmaals BMW heeft 33 poles en 19 overwinningen behaald in hun kort F1 bestaan. Alsook zijn ze er in geslaagd als eerst een Turbo motor WK te doen worden.
Overwinningen, poles en een 100tal podiumplaatsen van BMW waren terug te vinden bij Brabham, Benetton, Williams en Sauber.
BMW forever zegt
@WOOODY: Omdat het niet waar was ik tijpte en onderbouwd was enz.
https://www.press.bmw-motorsport.com/pressclub/p/pcmot/pressDetail.html?outputChannelId=2&id=T0037933EN&left_menu_item=node__214
Ik hoop bij deze dat dit voeldoende mag zijn.
hape zegt
@AriM6
Het was ironisch bedoeld… ;-)
Rick dos zegt
@JPM
Ik zeg niet dat ze zomaar even een team uit de grond hebben gestampt. Maar zoals jij het stelt klopt het ook niet natuurlijk. Een team opkopen en ff geld erin pompen staat niet gelijk aan goede resultaten. Kijk maar naar Honda F1. Die hadden ook een middenmotor (BAR F1) opgekocht nog méér geld er in gepompt maar daar bleven de resultaten ook uit. Goede resultaten is afhankelijk van zoveel meer factoren.
Het terugtrekken van BMW is niet meer dan logisch. Een fabrikant die niet de financiële middelen heeft als bijv. een Toyota kan dit niet meer rechtvaardigen. Je kan je ook afvragen, gezien de politieke perikelen de laatste tijd, of het nog wel wijs is om in de F1 te blijven. Het gaat tegenwoordig niet meer over de sport maar meer over de randverschijnselen. Dat is gewoon zonde.
@wOoOdy
Je beticht hier vaak genoeg de BMW-fanboys van een blauwe-witte waas voor hun ogen, maar bij jou komt er een rode doek voor je ogen als het over BMW gaat. Gezond verstand vliegt bij jou gelijk de deur uit.
w0o0dy zegt
@Rick dos: tuurlijk als je de discussie niet met argumenten voeren wil/kan laat dan dat soort bullshit achterwege. De hele discussie ontstond toen iemand prestaties voor BMW ging claimen terwijl BMW niet meer was dan de motorleverancier. Er bestaat maar één team van BMW dat in de F1 actief is geweest en dat is BMW-Sauber. Dat BMW team heeft het redelijk tot goed gedaan maar de grote successen bleven uit. Dat team gooit nu de handdoek in de ring en dat is een beetje slap maar misschien bedrijfseconomisch wel te verdedigen.
Overigens dacht ik dat Bmw in de tijd van Brabham ook aandeelhouder was binnen dat team, maar dat blijkt niet zo te zijn. Daarmee horen die overwinningen ook niet als prestaties van Bmw te worden gerekend, overwinningen en titels reken je toe aan de constructeur. Die hebben zich ook ingeschreven, niet de motorleverancier.
Uiteindelijk gaat het om de definitie en ik hou me aan de heldere definitie niet aan wat toevallig leuk uitkomt of een gelegenheidsdefinitie om een merk te verdedigen of aan te vallen. Hiermee is deze discussie verder wel klaar, veel zinnigs lees ik niet in de laatste reacties van “de andere kant”.
Rick dos zegt
@wOoOdy
Verbeter de wereld begin bij jezelf.
Ik heb genoeg tegenargumenten opgeworpen maar je komt niet verder dan “de eer komt de constructeur toe en niemand anders” wat op zich al een hele zwakke argumentatie is. Je houdt je aan een definitie die in deze discussie jou even goed uitkomt. Dat je dat vervolgens wilt verheffen tot feit is weer blijk geven aan je geloof in je eigen gelijk. Zwak meer niet.
Het gaat hier op dit moment niet zozeer meer om BMW. Jouw definitie beweert nu ook dat Renault met Williams in de jaren ’90 de overwinningen niet mag claimen of Honda met McLaren in de jaren ’80 en Mercedes met McLaren eind jaren ’90 (voordat Mercedes zich inkocht bij McLaren). Daarmee doe je de engineers bij de verschillende autofabrikanten veel te kort. Je redenatie is gewoon flauwekul. Punt.
w0o0dy zegt
@Rick dos: en daar is ie weer. Pot verwijt ketel. Jouw definitie geldt en iedere andere is onzin.
Tuurlijk is een overwinning van een auto óók een verdienste van de motorleverancier maar dat is wat anders dan appels en peren optellen zoals Bmw forever doet. Als je het succes van het F1-team van Toyota afzet tegen dat van Bmw als constructeur dan heb je het over dezelfde grootheden, het succes van auto’s met Bmw-motor afzetten tegen de resultaten van Toyota of Honda als team is daarentegen onzin.
Je hebt wederom meer oog voor de splinter in het oog van de ander dan voor de balk in je eigen ogen.
BMW forever zegt
@WOOODY:
Een team is het geheel van een hele ploeg. BMW-Williams, -Brabham,… dat kan alleen maar winnen of verliezen in zijn geheel.
Toen het nog vrij was om aan motoren te werken begin jaren 2000 wist BMW zich als krachtigste motor te zetten in de F1, met de successen tot gevolg. Dat men BMW vrijheid had gekregen, dan hadden ze deze beslissing misschien niet genomen ipv de F1 te houden als een formule sport waar alles binnen de lijntjes moest gebeuren. Alsook het hele diffusorgedoe die men heeft toegelate om toch maar genoeg wagens op veld te houden. Dit zijn allemaal punten die een negatieve beslissing tot gevolg zijn geworden voor BMW. En je moet niet afkomen van “RedBull” Neen, die waren in het begin van het sezoen niet beter of slechter dan BMW, integendeel BMW was op wel naar een 2de(en misschien 1 ste) plaats in de eerste GP. Hun huiswerk was in de winter goed gemaakt. Maar de wagen voor 2009 moest volledig hertekend worden, waarmee men nog steeds achterstand heeft tov de andere. Ook al zouden ze terug komen, hun jaar is omzeep!
hape zegt
BMW forever
Bekend is dat de motoren in een F1 bolides bijna niets zegt over de snelheid van het geheel. Neem Mclaren en Brawn dit jaar maar als voorbeeld. In het begin van het jaar waren de Mclarens helemaal nergens en reden de Brawns alles en iedereen om de oren. En de laatste paar races zijn de rollen precies omgedraaid.
En geloof maar niet dat mercedes daar invloed op heeft gehad.
Het toverwoord is aerodynamica.
Om bmw dan ook toe te dichten dat zij wereldkampioenen zijn door vanwege alleen de motor… nou prima… ik vind het een veel te groot compliment.
Overigens blablabla als het om motorvermogens gaat. ELKE leverancier met een commercieel belang (mercedes, bmw en renault, ferrari) denkt dat ie de beste, snelste zuinigste, compactste, lichtste en betrouwbaarste motor levert… tenminste zal ie het heel hard van de daken schreeuwen.
Het gaat ze erom mensen te laten denken dat ze de beste motor bouwen.
hape zegt
ohja
Idd had bmw de eerste race de boel redelijk op orde (qua snelheid). Dat mag ook wel gezien het feit dat ze het enige team waren met een interim auto om de ingrijpende regelwijzigingen beter te kunnen beoordelen.
Dat feit, en de situatie op de baan 6 races verder, geeft aan dat bmw de ontwikkelingssnelheid in de F1 domweg niet kan volgen. Vorig jaar konden ze het afdoen door te zeggen dat ze reeds bezig waren met de ontwikkeling van de 2009 auto, dit jaar hebben ze geen excuus.
Rick dos zegt
@wOoOdy
Als je het spreekwoordelijke pot, ketel, zwart wilt gebruiken dan moet je wel weten wanneer het van toepassing is en wanneer je het moet gebruiken.
Ik stel nergens een definitie of zelfs een “zuivere” definitie vast zoals jij dat doet.
Maar goed:
“Daarmee horen die overwinningen ook niet als prestaties van Bmw te worden gerekend, overwinningen en titels reken je toe aan de constructeur. Die hebben zich ook ingeschreven, niet de motorleverancier.”
Wel apart dat die zelfde constructeur zich inschrijft als WilliamsBMW F1, WilliamsRenault F1, MclarenMercedes, etc. etc..
De constructeur kan nog zo’n aerodynamische goede auto bouwen, maar als de motor, banden, versnellingsbak, coureur etc. etc. niet up to par zijn, dan sta je als constructeur nog steeds met lege handen.
Iemand hier heeft inderdaad een balk in z’n oog, die balk heet BMW, en het zit ‘m enorm dwars. Bij mij zit ie in ieder geval niet dwars, hè wOoOdy?
w0o0dy zegt
@Rick dos: zoals je zo vaak doet kun je proberen me in een hoekje te zetten als iemand die een irrationele kruistocht voert tegen “jouw merk” en zoals altijd zul je daarin falen. Simpelweg omdat het niet zo is.
Ik reageerde (na wat plagerijtjes eerder) op de tekst van Bmw Forever (zoals zo vaak reageer ik op opmerkingen waardoor een verkeerd beeld wordt neergezet en men doet alsof men feiten presenteert.
I quote:
“BMW forever schrijft: 1 August 2009 om 16:31
Niet te begrijpen hoeveel mensen zo’n kinderachtige laag bij de grond reacties sturen. Dat men anders eens Toyota ga vergelijken. Die rijden nu al hun 6de seizoen F1 zonder enig succes! BMW heeft al WK’s gewonnen en vice WK’s en 33 poles, en 19 overwinningen en een hondertal podiumplaatsen.”
Hier wordt zoals ik al eerder heb aangegeven een vergelijking getrokken die compleet fout is. De prestaties van Toyota zijn de prestaties van een team dat alles volledig zelfstandig doet (chassis, aerodynamica, wielophanging, motor, versnellingsbak… de hele auto en het hele team dat de auto runt). Die kun je niet vergelijken met de optelsom van een aantal formule 1 teams die door de jaren gebruik hebben gemaakt van bmw motoren en het “eigen team van Bmw”.
Die laatste Bmw f1 (bmw-sauber) mag je vergelijken met Toyota en dan doet Bmw het helemaal niet veel beter.
Motorleveranciers willen hun naam aan de auto verbinden juist om er commercieel gebruik van te kunnen maken… de contructeur van de auto en degene die de auto’s runt, de strategen levert, de monteurs (voor alles behalve de motor) en die zorgt dat een goede motor ook daarwerkelijk effectief gebruikt kan worden om overwinningen binnen te halen. “Het F1 team” is dan nog steeds de constructeur en niet de motorleverancier (maar bij een aantal van de voorbeelden die je noemt, is de motorfabrikant ook daadwerkelijk mede-eigenaar of zelfs eigenaar is van het team (>50% vd aandelen in bezit))
Een motor wint tegenwoordig (sinds de introductie van downforce) niet meer de titel… zonder goed chassis en zeer goede mechanische grip ben je met de beste motoren kansloos. Zie RedBull en Spyker… zelfs met de Ferrari motor achterin konden ze geen races winnen. Nu doet Redbull het opeens zeer goed…. en waarom omdat ze de Renault motor hebben? Nee omdat ze een zeer goed chassis en een goede aerodynamica hebben dit jaar. Waarom doet McLaren het minder dan BAR? Door de motor? Nope die is hetzelfde…. de sleutel ligt bij het chassis en met name de aerodynamica…..
Dus ja, als er iets niet klopt aan je “package” dan ga je niet winnen (en dat bewijst BMW dit jaar met overtuiging) ook al is je motor nog zo goed. Maar met een goed chassis en de beste aerodynamica kun je winnen, ook al heb je niet de beste motor… (Red Bull again….)
Rick dos zegt
@wOoOdy
Ik probeer niks, dat doe je zelf maar al te goed.
Je begint in ieder geval even twee dingen door elkaar te halen. Dat jij reageert op BMW forever is iets tussen jou en hem/haar.
Ik reageer vervolgens op de onzin die jij begint uit te kramen.
Ik stel al de hele tijd dat het kampioenschap een team effort is. Jij stelt dat dit niet zo is en dat het allemaal op de constructeur aankomt. En dat is de grootste onzin. De motor is net zo essentieel als de aerodynamica. Als we jouw redenatie volgen dan kunnen we het zelfs helemaal terugvoeren naar individuele personen.
Brawn is door iedereen erkend als een meester strategist. Kijk naar zijn teneur bij Williams, Ferrari en nu Honda/Brawn. Ligt het dan allemaal aan hem dat hij kampioenschappen binnenbrengt? Nee.
Daar tegenover staat Adrian Newey. Ook door iedereen erkend als een geniaal engineer. Kijk naar CV, Williams, McLaren en nu weer RedBull. Ligt het dan allemaal aan hem dat ze kampioenschappen binnenhalen? Nee.
Michael Schumacher. Door bijna iedereen gebombardeerd tot beste coureur ooit. Ligt het alleen aan hem dat Ferrari en Benetton de kampioenschappen hebben binnengehaald? Nee.
Jij wilt het doen geloven dat het tot een specifiek item is terug te voeren en dat is niet zo. Zoals jij het stelt mag alleen AZ zich kampioen noemen en al helemaal niet de doelman, want die staat toch alleen maar op doel.
Bij de teams die ik overigens heb genoemd waren de autofabrikanten geen aandeelhouders. En al helemaal niet >50% aandeelhouder, want Mercedes staat op dit moment nog op 40%. Ook weer onzin dus.
De Renault motor mag toch wel tot één van de betere motoren in het veld worden beschouwd. De Renault motor had vorig jaar een achterstand doordat Ferrari maar ook BMW gebruik maakte van een regelement waardoor zij tot 50pk meer uit de motor konden halen. Toen de Renault dit ook deed, deden ze gelijk mee voor de overwinningen (zie de laatste paar races van 2008). Dus ja, ook RedBull heeft één van de betere motoren in het veld.
w0o0dy zegt
@Rick dos: “Jij stelt dat dit niet zo is en dat het allemaal op de constructeur aankomt.” Oh ja? Dacht het niet…. ik stel dat je het niet om mag draaien… het feit dat je meehelpt betekent niet dat je het jouw overwinning mag noemen. Zoals altijd…. je legt me woorden in de mond, alleen klopt het niet wat je zegt dat ik beweer…..
hape zegt
@ Rick Dos
“De Renault motor mag toch wel tot één van de betere motoren in het veld worden beschouwd. De Renault motor had ……………. blablablablablablablablablablablablablablabla ……….
(zie de laatste paar races van 2008). Dus ja, ook RedBull heeft één van de betere motoren in het veld.”
Sorry hoor… en dat vind jij een onderbouwing van je eigen stelling?
BMW forever zegt
@WOODY:
Waarom wou Williams de Cosworth motor niet meer? Ook al was die de goedkoopst? Ze hebben er 1 sezoen mee gereden.
Chassis, motor versnelingsbak, banden, electronica en nog zoveel meer maken dat de auto beter of slechter is. Het is een geheel en dat geheel maakt hem tot een constructeur met zijn merken.
Waar heeft Toyota en Ferrari al zijn personeel gehaald? Iedereen kan morgen een F1 stal oprichten als men wat geld tegenaan gooit. Het grootheidwaanzin en het geroep van Toyota dat ze WK zijn in 5 jaar is al lang verstreken. Ze mogen in 7 jaar tevreden zijn met een podium. Een triestig verhaal.
Al die miljoenen geld draait om die 0.3 sec per ronden aub. Hoe crazy het ook mag zijn.
Rick dos zegt
@wOoOdy
Och gut, ik leg weer eens woorden in je mond…
“Omdat jij de prestaties van Williams BMW meetelt, maar dat is onzin want dat was de Williams auto, personeel van het Williams F1 team, met Williams F1 monteurs, Williams F1 rijders, Williams F1 sponsoren, Williams F1 geld…”
WilliamsBMW F1 was een partnerschap. De definitie van een partnerschap is als volgt:
“Een partnerschap is een bijzondere vorm van samenwerking tussen partners uit verschillende sectoren, bijvoorbeeld tussen regeringen, maatschappelijke organisaties, het bedrijfsleven en kennisinstellingen. Elke partner brengt ‘zijn’ middelen in, bijvoorbeeld geld, kennis, netwerken of menskracht. De partners van een partnerschap delen risico’s, verantwoordelijkheid en successen.”
Dit is heel wat anders dan bijv. Spyker en Ferrari, waar Spyker niet meer dan een klant was van Ferrari.
Over de partnerschap tussen WilliamsF1 en BMW:
“BMW and WilliamsF1 today announced an extension of their existing partnership to contest the FIA Formula One World Championship for the next five years until the end of the 2009 season. The contract announcement comes 18 months ahead of the expiration date of the partnership agreement that was scheduled for the end of the 2004 season.
The new agreement is distinct from the previous terms of engagement between the two companies insofar as the new relationship will be characterized by an increased degree of integration. This enhances the benefit of combining the depth of resources offered by premium carmaker BMW with the niche expertise of WilliamsF1, one of the most successful teams in Formula One history.”
Dit alles betekent dat BMW wel degelijk de winsten ook op zijn conto mag schrijven. Jij stelt wel dat je het niet mag omdraaien, maar jij slaat weer door naar de andere kant. Jij bagatelliseert de rol van BMW, Renault, Mercedes, Honda etc..
Als je dan hier zo neutraal wilt overkomen en onzin van repliek wilt dienen dan adviseer ik je om dat niet meer te doen. Onzin kun je immers niet met onzin bestrijden.
@hape
Sorry hoor. Maar ik moet jouw comment serieus nemen? Iemand die hier nog geeneen goed onderbouwde comment heeft achtergelaten?
hape zegt
@ Rick dos
Je kunt mijn comment maar beter serieus nemen ja. Wow beter afzeiken dan onderbouwen ? Typisch, en JIJ verwijt mij dat ik niks onderbouw……?
Maar als jij het dan wel zo goed weet dan ben ik benieuwd waarom de Renault motor één van de betere in het veld is.
BMW forever zegt
@Hape:
Ik denk dat het niet duidelijker en verstaanbaarder kan wat Rick dos hier getijpt heeft.
U hoeft het nu alleen maar te slikken…….
hape zegt
Ach bmw forever
Citaat: …tot 50pk meer uit de motor konden halen…..
Dus 1pk … 2 pk .. 3 pk… ??
De motor is ook vast tot 50kg lichter, tot 50cm korter, tot 50% zuiniger en tot 50% betrouwbaarder.
Dit statement is nooit door Renault naar buiten gebracht.
Citaat:
….Toen de Renault dit ook deed, deden ze gelijk mee voor de overwinningen …….. Dus ja, ook RedBull heeft één van de betere motoren in het veld.
Alle motoren mogen 18k en vorig jaar nog 19k toeren draaien. Daarmee is de winst (en dus het onderscheid) tussen de motoren zeer beperkt. Daarnaast heeft Renault in de 2e helft van vorig jaar ook heel veel energie gestoken in de aerodynamica.
Je kunt dus met de bewering “ineens gingen ze stukken sneller” niet onderbouwen dat renault ineens één van de betere motoren van het veld heeft. Misschien is het nog steeds wel één van de mindere… ;-)
En ik slik niet.
etienne van cauwenberg zegt
hallo
wie kan mij de benaming geven van de persoon die in de pitstop vooraan staat met dat bordje in de hand om toesteming tot vertrek te geven na wissel bij formule 1
groetjes
w0o0dy zegt
@etienne van cauwenberg: die man noemen ze de lollypopman naar het ding dat ie in de hand heeft, die lijkt een beetje op een lolly.