De laatste maand plaats ik om de twee weken een nieuw artikel over autotechniek op Autoblog. Zo schreef ik over de handbak en de automaat. Maar nu vraag ik me eigenlijk af waar jullie interesse verder nog naar uit gaat op dit gebied. Dus hebben jullie een onderwerp waarover je graag meer wilt weten? Post het dan hier.
Ik hou hier reacties in de gaten en zal er waar ik kan op inspelen met een nieuwe column. Ik kan niet beloven dat het direct aan bod komt, of dat er überhaupt wat aan bod komt, maar niet geschoten is altijd mis. Dus laat het maar weten…!
Genotsknots zegt
Ik zou meer willen weten over stroom auto’s
Denis zegt
Hoe werkt een differentieel, een elektronisch differentieel en daarmee samen gaand traction control.
Marc zegt
Misschien de Wankelmotor weer eens de revu laten passeren?
Peter zegt
(Actieve) Distronic van Mercedes-Benz :)
Voorbeeld: http://www.mbenznl.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=54&Itemid=79
Alwood zegt
hmm… iets in mij neigt naar de invloed van het in- en uitlaatsysteem op een motor. De verschillende wegen die deze kunnen afleggen en wat dit doet met koppel en vermogen. Maar dat wordt misschien te specifiek…
Een ander interessant punt ligt bij de toepassing van turbo’s (en in mindere mate verschillende typen superchargers). Wat er gebeurt bij het groeien van een turbo, waar goede blow-offs nuttig voor zijn en vanaf welke turbo druk blow-off valves gebruikt moeten worden. Om af te sluiten met het verschil tussen turbo’s op een diesel of een benzine?
Nog een interessant punt vind ik de variabele nokkenas-standen die veel merken toepassen. Tegenwoordig zelfs drie verschillende standen? En de winst die dit biedt bij dagelijks gebruik en circuit-rijden… Verschillen tussen VAMOS en V-Tec…
Alwood zegt
ow, en nog eentje… Een (detail) uitleg over compressie… En dan vooral welke invloed de klep-standen (en nokkenas?) op de compressie hebben.
lincoln zegt
ophanging en onderstel systemen ..
het hoe en waarom en productiekosten en ideale situaties ..
en zoals @Alwood al schreef .. het ademen van een motor ..
goed bezig @Kevski ..
Edman zegt
@ Genotsknots
Een elektromotor is eigenlijk heel makkelijk, er bestaan wel veel variaties op, maar alsnog, lastig is het niet. Je hebt een stator en een rotor, de rotor heeft een pos. en een neg. pool. Als je dan in een spoel er omheen (de stator) stroom laat lopen, krijg je dus rotatie van de rotor, die ‘nokkenas’ aandrijft. Voilá. Elektromotor in vogelvlucht. En daar komt bij dat een echte autoliefhebber toch echt nog niet aan de elektromotor toe is. Je wilt toch niet dat de helft van de bezoekers een burn-out krijgt hè?
Edman zegt
Oja, ik was bijna vergeten waar ik mezelf altijd zo over fascineer: Chiptuning, ecuboxen en andere zooi die je auto sneller zouden maken. Hoe werkt het nou precies en waarom zouden fabrikanten zelf de auto’s niet met pakweg 15% meer vermogen leveren met een gunstiger verbruik (dat is wat het bedrijf ziptuning garandeert)?
NB. Kevski, je levert geweldig werk :D
Edman zegt
@ Alwood
Ja, die nokkenas standen begrijp ik ook nooit helemaal. Die V-TEC, DOHC en andere begrippen gaan altijd een beetje langs me heen :mrgreen:
Gnermo zegt
@Marc: De Wankel is heel gemakkelijk uit te leggen in één plaatje, voor mij niet zo bijster interessant dus.
@Edman: Chiptuning lijkt mij ook interessant, ik geloof er zelf ook niet zo veel van.
Berton zegt
Chiptuning!
Kevski-Style zegt
@ Iedereen:
Met al het bovenstaande kan ik wel wat mee!
@ Alwood:
Je bent niet nieuwsgierig he? Het meeeste ga ik in de toekomst oppakken. In dat opzicht heb je geluk dat ik met de dingen die jij opnoemt zelf veel bezig ben op gebied van ontwikkeling voor verschillende projecten, dus dat komt wel goed….
@ Denis:
Jouw idee vind ik eigenlijk nog de beste: Nie omdat het het allerspannendste onderwerp is, maar wel omdat het goed aansluit bij de versnellingsbak….
YK zegt
@ Kevski,
Waar komen baby’s vandaan? :mrgreen:
Autogek zegt
Van mij mag Autoblog eens gaan uitleggen aan het gemiddelde publiek hier dat de accu’s in een Prius niet de accu’s zijn die men kent. En dat deze vvolledig te recyclen zijn. daarnaast mogen jullie ook eens de waarheid vertellen over de procutie tot het recyclen van een Prius. Vele komen hier altijd met een dom rapport dat stelt dat een SUV schoner is dan een Hybride. Terwijl dit absoluut niet zo is. In dit rapport gaat men er bv vanuit dat een Prius maar 160.000 km meegaat en een SUV wel 500.000 km. Een Prius is de schoonste auto van Cradle to cradle. En daar mag Autoblog ook wel eens de waarheid over schrijven ipv hybrides constant afkraken.
exclusivv zegt
Hoe de benzine omgezet wordt in energie?
Berton zegt
Afgelopen week had ik met iemand een discussie over het gebruik van de ‘juiste’ motorolie. De viscositeitswaarden en de afkortingen op de verpakking hebben een verklaarbare uitleg en maken het grotendeels het verschil tussen de soorten motorolie maar bij mij ging het om olie van de VW-norm 505.01. Iemand beweerde dat je hier ook perfect 505.00 voor kon gebruiken. Wat zou er kunnen gebeuren moest ik olie gebruiken van een 505.00 ? Hoe zit dat nu? En is dat 505.01 label misschien larie!
racerx zegt
De werking van verschillende types olie i.c.m. olieverbruik.
Okkii zegt
Homokineten. Wat kan het voor effect hebben.
Dit is mijn zwakke punt als het om Auto techniek theorie gaat. Dus een beetje uitleg over dit onderwerp vind is FANTASTIC!
Tombnolz zegt
Van mij mag er weleens een column aan LPG worden gewijd. Er bestaan meerdere types, sommige motoren draaien er perfect op, anderen niet, waarom dan…
Onlangs ben ik teweten gekomen dat er heel wat Saabs zijn die veel motorschade oplopen door het “black sludge”-fenomen. Misschien daar eens een woordje uitleg over.
Of hoe je zuinig(er) kan rijden zonder de techniek meer te belasten.
Kevski-Style zegt
@ Berton:
Geen gek idee! Eeven in het kort een antwoord: Al wil je boter gebruiken: Het kan, maar vraag niet hoe lang het goedgaat. Kwalieit van de 00 is net iets lager door de dopes, maar niet echt noemenswaardig. Je kunt het er dus voor gebruiken. Er zijn echter betere waarden om naar te kijken. Daarmee kan je algemene genormaliseerde codes met elkaar vergelijken en je eigen motorolie kiezen, of nog beter, een hogere kwaliteit ervan. Maar dat vertel ik nog wel een keer….
Kevski-Style zegt
@ Iedereen:
Ik reageer even niet meer. na het weekend pas weer. Want ik ben een lang weekendje weg. Maar wees gerust, erna ga ik gewoon weer verder, dus blijft posten!!!!
Fiat Panda zegt
@ Kevski-Style, goed weekend. We redden het hier zolang wel.
Ralluf zegt
Waterstof! Dat lijkt mij de brandstof voor de toekomst. Want onze stroom word ook niet milieuvriendelijk opgewekt. Alleen vervelend dat waterstof ook nog veel tijd en energie kost.
Benjamin1 zegt
Verschillende differentiëlen graag. Derest ben ik wel bekend mee!!
bv sperdifferentieel, semisper etc.
laue zegt
het vermogen/koppel verschil tussen diesel en benzine.
wat doen 2 de zelfde autos (bv golf) met 2oopk één met diesel één met benzine.
bakkerst zegt
@ autogek…
je gaat mij niet vertellen dat de Prius ontwikkeld is met het Cradle-to-Cradle principe in het achterhoofd. no f8cking way dat een auto volledig te hergebruiken is en volledig uit gerecyclede en biologisch afbreekbare componenten is opgebouwd. als dat echt zo was hadden ze er wel keihard mee gemarketeerd. misschien ben je in de war met een ander principe. maar CtC is een van de meest ‘hardcore’ millieuvriendelijke principes. dat label kun je niet zomaar overal op plakken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cradle_to_cradle
lees dit nogmaar eens goed door, en denk er nog even overna..
als je een term niet goed kent of begrijpt, kun je die beter maar niet gebruiken
GOD zegt
@ Laue
200PK is 200PK, of het nou een diezel of benzine is maakt niet uit.
die 200PK is gewoon een piekvermogen, de hele powerband is belangerijk.
jtb zegt
Activa en vergelijkbare systemen
-niels- zegt
turbo’s vind ik erg interessant, als daar een stukje over kan komen, graag.
eventueel gecombineerd met compressors, vrijweinig verschil eigenlijk.
wilco faber zegt
Wat dacht je van een beschrijving te geven van de verbrandingscyclus. Zowel voor 2takt als 4 takt.
Hupke zegt
Ik zou wel wat meer willen weten over verschillende stuursystemen en ophangingen. En wat daar precies de verschillende toepassingen van zijn.
Hoeveel verschillende soorten sperdiffs er zijn.
En een critische kijk op aërodynamica en andere “tunings” verschijnselen, wegauto’s vs straatauto’s (zoals er ooit al een artikel geweest is) zou ook leuk zijn.
HDM zegt
Een kijk in de verre toekomst van de auto, kijken of de leden hier al echt vliegende auto’s met kernreactoren voor zich zien, of dat we allemaal aan de Pelvissen (Pal-V of zo) gaan, of misschien auto’s op honinggraatbollen (RSQ)….
@Wilco:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweetaktmotor
http://nl.wikipedia.org/wiki/Viertaktmotor
DaBaZZ zegt
Ik zou wel graag wat meer willen horen over superchargers en turbo’s en dan ook het verschil daar tussen.
Maar ik ben geïnterreseerd in alle techniek! Dus laat maar komen! Een wekelijks techniekcolum zie ik wel zitten!
karel zegt
Wat te denken van verlichtingssystemen van de toekomst.
zoals highpower led verlichting als dimlicht,hoever zijn ze er mee.
En hoelang gaat het nog duren voordat er een betaalbare versie is.
Cantago zegt
Ik vind de techniek stukjes erg gaaf, maar in mijn ogen gaan ze niet diep genoeg. Dat is wat ik altijd erg mis aan dit soort dingen, meer illustraties, meer voorbeelden, meer techniek achter het idee.
En ja, dan zou een koppeling ook een welkome invulling zijn;)
Ik ben er in ieder geval erg blij mee, keep up the good work!
BmwMPower zegt
Alles over downforce en aerodynamica.
Bumpers, spoilers en platen onder je auto om nog sneller te gaan.
RenesisHP zegt
Wat denk je van simpele effectieve maatregelen om een auto beter te laten presteren. Maw. De meest goedkope “werkende” maatregelen tbv prestaties kwa vermogen en handling.
Ik heb zo’n idee dat de gemiddelde tunert daar nogal verkeerd tegenaan kijkt.
six-trey zegt
@marc
van mij mag je altijd wat schrijven over de Hemi motoren, de Flatheads van Ford uit de jaren 30, de 426 monsters van Chrysler in de jaren 60-70… :D
RenesisHP zegt
@six-trey.
Niet alleen in theorie.. ;)
Graficon zegt
@ Okkii
over homokineten: dat zijn kogelkoppelingen die binnen een bepaalde hoek kunnen articuleren dus het asje moet er niet noodzakelijk recht gaan maar kan ook schuins erin draaien… het komt een beetje neer op je schoudergewricht… er gaat een as in het binneste deel van de overbrenger, het binneste en de buitenste deel zijn in elkaar vastgemaakt door kogels zoals in een lager die ervoor zorgen dat de binnenkant de buitenkant meeneemt. De binnenkant heeft ook overlangse sleufjes zodat de binnenkant kan articuleren (van boven nr beneden etc..) De laatste zin is vaag als je niet weet hoe het eruit ziet natuurlijk!
vandaar de volgende supersite met meer uitleg + foto’s:
http://www.home.versatel.nl/max040/vw-aandrijfas.htm
Base zegt
De Ford Focus, Mazda 3 en als ik me niet vergis Volvo S40 staan dacht ik op hetzelfde platform. Toch hebben ze heel andere rij-karakteristieken (de Focus wordt altijd de hemel in geprezen). Zo zijn er meer voorbeelden van zuster-automobielen die zich ondanks hun grote overeenkomsten toch heel anders laten rijden.
Graag een stukje uitleg over platform-techniek en hoe de verschillende (dochter-)fabrikanten daarmee hun eigen ding doen.
Laue zegt
@ god.
het gaat voornamelijk de uitleg hoe het met vermogen en koppel zit. waarom is een 200pk diesel eerder weg maar een 200pk benzine hogere topsnelheid(vaak)
Maksimum zegt
Kopel en Vermogen wat is nu belangrijk? Is een 200pk diesel even snel als een 200pk benzine 0 tot 100? Ik denk van wel!
Yuri zegt
Ik sluit me aan bij de onderwerpen die Alwood noemt :)
Ejay zegt
– Blueprinten van een blok.
– Berekening en werking van een resonantieuitlaat.
– Zoals hierboven reeds gemeld (electonisch geregelde) differentiëlen
M-power zegt
Kijk eens op howstuffworks.com
wordt allen stap voor stap uitgelegd met
voorbeelden en animaties. Bijv. Turbo vs supercharger
en hoe differentiëlen werken
Jeroen van der Schenk zegt
Mooie input, daar ben je nog wel even over aan het bloggen :-)
Chief_S5 zegt
NeoVVL/ VVT-i/ VTEC, daar zou ik wel eens een leuk (dus geen Wikipedia-stijl) stukje over willen zien. :)
RolfdeVries zegt
Geen electromotor, Geen CVT, Geen hybride of wat dan ook wat wegneemt van het genot van rijden.
Wel pk’s, werking van verschillende motor en ophangingsdelen.
BasRotterdam zegt
Brandstof hoax`en , wat is waar en wat niet om veel brandstof te besparen d.m.v. toevoegingen. ( aceton etc. )
GOD zegt
@ Chief SS
Als je Blueprinting interesant vind, raad ik je het volgende boek aan:
The Step-By-Step Guide to Engine Blueprinting van Rick Voegelin
GOD zegt
oops ik bedoelde eigenlijk Ejay
Ejay zegt
@ GOD, thx! Ik zal eens op zoek gaan.
Autogek zegt
@ Bakkerst: Cradle to Cradle wil helemaal niet zeggen dat hij 100% herbruikbaar of biologisch afbreekbaar is. Cradle to Cradle is een maatstaaf van hoe vervuilend iets is in zijn productie, leven en afbreken.
Een Prius is trouwens al voor 95% recyclebaar. En hij wordt ook met diverse onderdelen gemaakt die uit gerecyclede matrialen bestaan. Daarnaast wordt de Prius ook in 1 van de schoonste ( o niet schoonste) autofabrieken gemaakt die er bestaan.
Jij weet niet waar de term Cradle to Cradle over gaat. Dus moet jij mij daar niet op corrigeren!
Lees de Prius-brochure maar even door voor je met commentaar kom!
http://www.toyota.nl/e-brochures/slot004_tcm27-903102.zip/slot004/index.html?webtrendsID=NLNL
Ejay zegt
Hier nog een suggestie:
– Verschillende soorten injectie e.g. directe inspuiting vs. oudere typen.
Tinus zegt
1.4 TSI van VW.
Hoe krijgen ze het voorelkaar dat je bij het toenemen van het toerental de overgang van compressor naar turbo niet voelt?
Is het een overlapping of overschakeling van compressor naar turbo. Hoe die die rakkers dat?
Uhh.. en verder
De comprex-lader van mazda (hoe kan het dat uitlaatgas zich niet vermengt met de inlaatlucht en deze ook niet opwarmt? En dan ie vanaf lage toerentallen al werkt?)
Otto-motor zonder gasklep dmv bv weglaten nokkenas en deze vervanegn door ektromagnetisch bediende kleppen..
BananaFlip zegt
ESP, traction control, sperdiff.
That’s it.
Roel zegt
Ik woon nu al enige jaren in het buitenland en ik denk er over een auto uit de USA te halen (lage dollar, geen btw/bpm, aantrekkelijke prijs dus). Over een jaartje wil ik die dan mee nemen naar Nederland als ik daar weer ga wonen.
Ik denk nu aan een Saab 9.3 estate of een Subaru Outback 2.5.
Kan iemand mij vertellen hoe het zit met de verschillen tussen Subaru’s en Saab’s uit Europa en de USA? Mogen die van de USA in NL rijden? Moet ik dan eerst nog van alles laten ombouwen of aanpassen? Vooral op milieu eisen zijn er misschien verschillen. Ik kom er zelf niet helemaal uit via internet.
Kevski-Style zegt
@ Hupke & BMWMpower:
Aerodynamica wil ik over een andere boeg gooien, maar daar wil ik de hulp bij hebben van een andere gastbloggerop het gebied van styling. Want dat is een eeuwenoude clash, waarvan veel mensen niet weten. Dat onder de loep nemen is misschien ook wel eens leerzaam. Dus ja, als je zit te lezen, mail me even :P
@ Renissi HP:
Dat is niet eens een slechte. Ik zal je de meest goedkope vertellen: Sloop alles uit je auto wat je niet nodig hebt. Dat zet je op Marktplaats of iets dergelijks en verkoop het. Op die manier gaat je auto beter remmen, sturen, trek sneller op, heeft een marginaal hogere topsnelheid en verbruikt benzine. En best of all: Het levert geld op.
Kevski-Style zegt
@ Roel:
Je hoeft niet heel veel om te bouwen, maar denk aan dingen als lampen. Die zijn sealed beam in plaats van degene die wij hier gebruiken. Kortom, je moet gaan kijken naar nieuwe verlichtingsunits voor en achter. Verder zouden er volgens mij geen echte verschillen meer moeten zijn. Ik verwacht wel dat de ecu anders is. Mocht je sensor problemen krijgen in de toekomst dan kan dat een duur en langdurig geintje worden, omdat veel dealers in Nl software hebben voor bijvoorbeeld Bosch, waar in amerika dezelfde auto met Motorola rijdt…