Toch wel een van de allercoolste auto’s van de jaren ’80 is de Buick GNX, de ogenschijnlijk brave hoekige Amerikaanse coupé die met zijn mede door McLaren ontwikkelde V6 turbomotor iedereen zoek rijdt. Een typische liefhebbersauto die je af en toe voor vrij hoge bedragen te koop ziet staan. Maar is er één exemplaar in Long Beach waar iedereen al die tijd overheen heeft gekeken.
De Californische dealer Boulevard Buick/Pontiac/GMC voegde deze GNX in 1987 toe aan zijn voorraad maar heeft hem nooit verkocht, simpelweg omdat er geen geïnteresseerden op af kwamen. De eigenaar beweert dat er destijds maar één serieuze gegadigde was; “a kid who couldn’t qualify for financing”. Hij besloot daarop de auto zelf te houden. De GNX staat in zijn showroom te blinken en is nooit op kenteken gezet. Heel af en toe wordt ermee gereden, om ervoor te zorgen dat de boel een beetje blijft werken; in totaal staat er nu 144 mijl op de teller.
Ik kan moeilijk omschrijven hoe graag ik deze gloedjenieuwe GNX in mijn garage zou hebben staan. De waarde van de auto zal vandaag de dag echter niet ver onder de $100.000 liggen, en ik acht de kans klein dat iemand dat bedrag voor mijn rechternier wil geven. (via straightline)
quattro competition zegt
laat ik morgen nu richting california op vakantie gaan, ik zeg koopuh koopuh koopuh
Guy zegt
binnenkort wordt er een geveild met maar 56 miles (via rm auctions).
RickB zegt
Dus, nu een auto kopen, en dan 20 jaar in je kelder laten staan, af en toe een stukje mee cruisen en hij kan in 2029 weg voor 80.000 meer?! ga ik doen!
RickB zegt
@Guy.
Wat voor ene motor ligt daar dan in?
LS7? :P
lincoln zegt
een monnik vermomd als carsales-man ..
leuk dat ie op die manier nog een appeltje voor de dorst heeft iig ..
Guy zegt
q-oekje zegt
volgens mij heb ik een bril nodig ^
Mr. Dj M. zegt
Zo dat verwacht je echt niet dat zo’n auto zoveel geld waard kan zijn en dat er een motor in zit die met McLaren samen is ontwikkeld!
HDM zegt
Mooi ding, best stoer.
Headhunterz zegt
en sowieso een V6? had natuurlijk een V8 verwacht :P
Kevski-Style zegt
@ Ruben Baeten:
De ontwikkeling heeft zich toch beperkt tot de cilinderkop, of niet? Best een leuk blok, al zou ik hetzelfde liever doen met een V8. De outlaw klasse werden een tijd lang gedomineerd door deze dingen.
Ik moet zeggen dat ik niet wist dat er zulke hoge bedragen voor deze auto’s worden betaald. Zeker als je ziet hoe hij eruit ziet, want ik blijf hem oerlelijk vinden….
Svenska_Aeroplan_AB zegt
“a kid who couldn’t qualify for financing”, da’s opzich uniek in the US!!
:D
OT: schitterende auto. Hier hou ik wel van: hoekig design, ingetogen, toch veel power. naaaais!
koreantaxiproductions zegt
echt wel mooi dat zo’n dealer een auto zo lang te koop heeft!
Laue zegt
hee… ruben heeft smaak.
wat een gave bak zeg.
RickB zegt
En dat te bedenken dat er maar 547 van gemaakt zijn :O
Laue zegt
@ RickB
let op: zet geen golf, astra,a6,5serie,C1 o.i.d weg…..
vla zegt
Nou, ik zie er nu eens niets in. Alleen al vanwege de turbomotor; ik weet dat de techniek zeer ingeburgerd is in Amerika, maar als je American muscle zegt, zeg je (onder andere ;) ) supercharger. Het is gewoon een dikke ‘does not compute’ in mijn hoofd, een Amerikaan met een turbo. Het rijgedrag klopt gewoon niet!
Wouter zegt
Mooie beginzin in het gelinkte artikel ook: “In de jaren ‘80 was de Amerikaanse autoindustrie op sterven na dood.”
Die kunnen we inmiddels recyclen.
dirk zegt
Bij de Alfa Romeo dealer in Eindhoven staat nog een ” nieuwe” Alfa Romeo SZ.
Zou je zón auto trouwens nog op kenteken kunnen zetten?
De auto is niet op kenteken gezet en voldoet natuurlijk nooit aan huidige emissie-eisen
Laue zegt
dan weet ik nog wel een Lamborghini LM002 gloedje nieuw te staan..
benz zegt
De goedkeuring op nieuwe auto’s vervalt na een paar jaar. Wat je kan doen is gewoon een kenteken aanvragen, maar dan bij verkoop pas tenaamstellen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ dirk: goeie vraag! zo niet zijn er altijd wel nood-constructies: in een ander land op naam zetten, op papier exporteren en weer importeren…
Zou anders wel doodzonde zijn…
tibor zegt
absoluut een hele gave, aparte auto.
echt heel bijzonder als je daar nu in rond rijd
RickB zegt
@Laue.
Ik zat ook eerder te denken aan een auto die nu al vrij exclusief is, een Spyker of een Carver zou het over 20 jaar wel goed doen =D
lincoln zegt
voel je niet achtergestelt als je dit niet op waarde kan schatten ..
dit ding heeft alleen maar opgeklopte emotionele waarde voor mensen die in amerika wonen en 16 jaar waren toen dit ding op de markt kwam ..
een soort van TVR Saggaris idee ..
Ralph zegt
Iets voor Vin Diesel… in de laatste 2F2F zat ie ook!
Gnermo zegt
een van de beste amerikaanse auto’s ooit gemaakt wel!
RickB zegt
@Lincoln.
Gelul want ik vindt het een pracht van een wagen!
21to5 zegt
deze stoere bak zit ook in Grand Theft Auto 4 daar heet hij “faction”.
youngtimer zegt
Schitterend!
the360box zegt
@21to5
Je moet nagaan dat ze in GTA 4 geen merkauto’s gebruiken, maar dit is een soort namaak en toch gratis.
Verder vond ik het een prachtige wagen!
hynderman zegt
Met de huidige dollarkoers is het nu aantrekkelijk om dat ding naar hier te halen. Kost ie nog maar …ehh 70.000 euro! Laat maar!
Pieter-Jan zegt
Let wel: de McLaren die aan de motor heeft gewerkt van deze Buick heeft niets te zien met het Britse McLaren, dat volgens mij hun motor-werk altijd overlaat aan iemand anders.
Benno zegt
Hoef ik je niet voor te knijpen, gewoon in de fik steken dat ding! Mvg
investor zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
RenesisHP zegt
Ben ik gek als ik de gedachte FWD niet uit mijn hoofd krijg? Daar was deze auto toch mee uitgevoerd?
Zou gelijk de kleinere en lichtere V6 verklaren(tov van een V8).
lincoln zegt
@RenesisHP ..
rond die tijd was het een beetje overstag periode ..
dus is het altijd een beetje opletten ..
omdat het toen ook niet echt een spannende tijd was weet ik ook niet welke modellen FwD/ rwd hebben ..
leuk ding .. voor 3 rooitjes met een 350 blok ..
verder kan ik er ook niet warm van worden ..
RubenBaeten zegt
@RenesisHP: Nee, de Regal waarop de GNX gebaseerd is heeft nog achterwielaandrijving. Het model hierna (vanaf 1988 geloof ik) was kleiner, lichter en FWD.
Check ook het klassiekerartikel dat ik erover schreef.
RenesisHP zegt
@RubenBaeten.
Bedankt. Je hebt gelijk. Het was de opvolger. ;)
Thomasio zegt
Ik vind het maar een lelijk ding, en het is een amerikaan?!?! en er zit geen V8 in :| , in Forza 2: Dikke corvette V8 er in en tunnen naar 712 Kw, de banden achter op maximaale grote (435mm breed :D) dan is het pas een leuke auto. Maar ik vind hem nog wel een beetje “nascar” aka, rondjes rijden op een ovaal circuit want in de bocht is hij zwaar bagger.
six-trey zegt
@Thomasio
Fonza 2 :roll: jouw race geschiedenis verbaast mij echt nog niet gedacht om aan de lemans serie mee te doen?
echt lekkere wagen, de V6 kinkt weinig voor een amerikaan maar de auto is een lichtgewicht en de V6 levert genoeg power :D heb al met een GNX gereden in LA en ik moet zeggen ik was onder de indruk, hij ligt ook goed in de bochten
@Ralph
In de film was het een gewoone Grand national met een chevy smallblock V8 om de zelfde power als een GNX te hebben, een GNX is te zeldzaam/duur om kapot te rijden voor een B film
six-trey zegt
een Corvette voldoet trouwens ook niet aan de regels om aan NASCAR mee te doen, bladveren zijn verboden en de corvette is te “plat” niet hoekig genoeg
geen foute woorden over NASCAR auto’s ook trouwens
http://www.youtube.com/watch?v=7Ij2NFmvFYA
maarja Six Trey is een redneck :P
BananaFlip zegt
Misschien voor je linkerexemplaar.