Heet van de pers: een berichtje van Volkswagen. Volkswagen en Porsche zijn eruit. Zo snel kan het ineens gaan wanneer je belangrijke struikelblokken uit de weg ruimt. Het bestuur van Volkswagen heeft vandaag formeel groen licht gegeven en de weg voor vrij gemaakt voor de formatie van een “integrated automotive group” met Porsche, in de volksmond: de overname van Porsche.
Volgens VW topman Ferdinand Piëch heeft zo’n combinatie alles dat nodig is om internationaal een leidende rol te vervullen in autoland. Dr. Wolfgang van Porsche noemt het vandaag behaalde resultaat een belangrijke mijlpaal voor de toekomst. Volgens Uwe Hück van Porsche zal Porsche binnen de nieuwe groep onafhankelijk blijven opereren. “Porsche moet gewoon Porsche blijven”. Verder werd vandaag ook nog bekend dat Qatar een belang van 17 procent in Volkswagen neemt. Daarmee wordt de rijke golfstaat (hoe toepasselijk) de op twee na grootste aandeelhouder van VW. Details over de precieze uitwerking zijn er nog niet, dus to be continued…
Polygoon zegt
Zat er aan te komen he
Kareltje zegt
Ik ben blij dat het niet Qatar is geworden.
Porsche moet gewoon Duits blijven.
lincoln zegt
een dinosaurus is geboren .. GM 2 ..
Dennis zegt
@Kareltje: Qatar heeft wel een belang van 17% procent in Volkswagen genomen en als Volkswagen Porsche overneemt en Qatar een dikke vinger in de pap heeft bij Volkswagen, dan hebben ze dus ook een dikke vinger in de pap bij Porsche. De constructie wordt steeds overzichtelijker, NOT!
Susp1cious zegt
Het zal erop uitdraaien dat dit concern op het eerste oog weer gigantische winsten zal gaan halen en mee zal gaan liften op de stijgende trend van de economie de komende jaren.
Daarna zullen alle problemen weer boven tafel komen en zullen weer mensen met gouden handdrukken weg gaan. Deze mensen zullen een concern achterlaten dat ongezonder is dan de Mexicaanse griep.
thijmen zegt
Golfstaat :D
Relief zegt
Oeh de terroristen van Qatar mogen Porsche niet overnemen! Wat anders ja…. anders…. ja niks he !! Pfff get a life people. Of het VW of Qatar was maakt geen zak uit. Porsche heeft geld nodig en dat kan Qatar leveren. Meer doet Qatar dan ook niet. Investeren om een lekker rendement uit te kunnen slepen en niet om invloed te kunnen uitoefenen.
BananaFlip zegt
Hmmm…
Wie had dat ooit gedacht.
Een Volkswagen die een Porsche inhaalt :P .
Tommy zegt
Zoo, na jaren gehakketak is het dan in één dag geregeld nu de topman van Porsche eruit geschopt is. Maar dan van Qatar begrijp ik nog niet helemaal, is dat zo nodig dan?
ziggy zegt
Porsche had toch 49% aandlen Volkswagen in bezit.
Waarom verkocht Porsche niet gewoon die k*t volkswagen aandelen?
Zal waarschijnlijk niemand interesse in hebben gehad !
Edge zegt
@ Tommy: Qatar investeert in bedrijven zoals Volkswagen om reserves op te bouwen. Er kan niet voor eeuwig olie uit Qatar gepompt worden ;)
En wacht eens even….Wordt VAG nu de grootste autoproducent, of is Toyota na de overname nog steeds de grootste? :shock:
gogogomagazine.com zegt
@lincoln: GM 2? Gelukkig maakt VAG geen belachelijk slechte, nutteloze modellen. Ik ben er ook zeker van dat het uiteindelijk de goede kant op gaat. Zolang Porsche maar Porsche blijft.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Die Anschluss???
;)
Alain zegt
Porsche en Volkswagen zijn sinds meer dan 70 jaar min of meer aan elkaar verbonden geweest. And it goes on and on and on … .
BMWMserie zegt
ZO anders wordt volkswagen even een heel groot bedrijf !! Nu hebben ze Audi, SEAT, Škoda, Lamborghini, Bentley, and Bugatti en porsche wie volgt ?
Susp1cious zegt
Om even op de GM 2 discussie in te haken.
Op dit moment heeft GM al zijn slechte bedrijfsdelen ondergebracht in ‘Motors Liquidation company’. Dit is een aandeel dat nog publiekelijk verhandeld wordt.
Het deel van GM dat verder gaat met het produceren van auto’s is in handen van de Amerikaanse en Canadese overheid plus de vakbonden en wordt dus niet meer vrij verhandeld als aandeel.
Dit is in de Europese bestel toch allemaal wat lastiger. Hetgeen niet wil zeggen dat je een bedrijf niet op andere manier flink de nesten in kan werken. Maar dat is een iets te lang verhaal voor op een forum.
porsche_fan zegt
dus porsche is niet meer zelfstandig? ;o
JPM zegt
@ Dennis
Heb je al een antwoord op mn vorige vraag? ;) Want volgens mij is het dan weldegelijk meer een echte fusie dan een overname. Als Porsche Holding gewoon nog 50% van VW heeft maar VW Porsche auto’s overneemt dan zou je dat wel degelijk een echte fusie mogen noemen en niet een verkapte fusie die eigenlijk een overname is.
markieanta zegt
@Edge, die paar Porsches die verkocht worden zullen echt het verschil maken, NOT…
@gogogogomagazine, dat is natuurlijk grote onzin wat je nou noemt, want ook VAG heeft er wel eens een slechte wagen tussen en VAG zal uiteindelijk waarschijnlijk met gigantische pensioenslasten zitten als ze dit niet goed bijhouden. Dus de kans dat er een GM2 is geboren, eigenlijk al was geboren, jaren geleden, is best aanwezig.
Bedenk wel dat GM het ook jaren op hun manier heeft volgehouden tot ze ploften.
de sjonnies zegt
Ach ja, Ferdinand Piëch heeft altijd gelijk, krijgt altijd zijn gelijk en is zo ongeveer de verpersoonlijking van het gelijk in de autowereld.
Linksom of rechtsom, hij zal zijn idealen verwezelijken en iedereen die hij op zijn pad vind wordt gewoon weggevaagd, vraag maar aan de Heren Wiedeking en Härter, eens zijn oogappels nu het bos in gestuurd !
tibor zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
tibor zegt
dan krijgen we straks de porsche polo 1.4 en de porschaat 2.0 tdi
Witte Sprinter zegt
Ik wil ook wel met 50 miljoen het bos in worden gestuurd.
porsche_fan zegt
Porsche blijft lekker zelfstandig ! :D
cheeco zegt
zal hij echt de helft van die 50mil afstaan
Jopie zegt
Niemand schrijft het maar dit is toch wel de ultieme afgang voor Porsche!
Een half jaar geleden waren ze nog zo grootmoedig om te denken Volkswagen over te kunnen nemen en nu neemt VW de ultieme revanche.
Mismanagement van de hoogste plank. Het lijkt een beetje op een Rijkman Groenink show met als topstuk dat de topman met de miljoenen gaat lopen!