Of je nou wil of niet, vanaf 1 oktober moeten alle nieuwe autobanden die verkocht worden voor personenauto’s, bestelwagens en trucks voorzien zijn van een S-markering. Die markering geeft aan dat de band voldoet aan de Europese eisen met betrekking tot het afrolgeluid. In eerste instantie geldt deze eis alleen nog maar voor banden met een maximale sectiebreedte van 185 mm. Vanaf 1 oktober 2010 ligt de grens op 215 mm en vanaf oktober 2011 moeten alle banden aan deze eis voldoen.
In 2007 begon de Nederlandse overheid al met de campagne: De Nieuwe Band en nu kunnen we er niet meer onderuit. En dat terwijl Continental een tijdje geleden nog waarschuwde dat stille banden veel gevaarlijker zijn omdat ze een langere remweg hebben en ook op nat wegdek slechter presteren.
Ook dealers en bandenboeren hebben nu een probleem, want die moeten al hun banden (met een maximale sectiebreedte van 185 mm) zonder S-markering voor 1 oktober zien te verkopen, want daarna mag het niet. Het mag dan alleen nog als er een certificaat wordt aangevraagd, maar dat kost volgens de Bovag heel veel tijd.
Grote kans dus dat je lokale bandenboer of dealer eind september zijn ‘onverkoopbare’ banden in de uitverkoop doet. Doe er je voordeel mee! (via: bovagkrant.nl)
Neptukker zegt
Wow, een overheidsregel die logisch is, de belastingbetaler geen geld kost, bedrijven tot innoveren aanzet en waar iedereen gelukkiger van wordt.
Laue zegt
245.. ik kan nog ff :P
paul zegt
Geen geld kost?
Als je als bedrijf een hele voorraad “oude” banden hebt, die niet allemaal verkoopt voor Oktober heb je wel een probleem denk ik. Deze voorraadverschillen kosten hoe dan ook geld.
Paragon zegt
Ik begrijp dus dan komende winter winterbanden verboden zijn!?? Of mogen die wèl lekker veel herrie blijven maken!? (iets wat ze nu iig wèl doen)
frank zegt
wie op autoblog heeft banden van 185 of smaller?
Kap zegt
@Neptukker Wacht maar tot je de prijzen ziet van de nieuwe banden (althans daar ben ik bang voor :( )
OT: idee is leuk maar of het ook effect heeft….
DJD zegt
Vraag me af hoe ze dat gaan oplossen voor de Veyron dan. Die heeft alleen maar de fabrieksbanden…
WId zegt
Gelukkig is de grens en marktplaats niet ver weg..
Harie zegt
@ WId:
De grens? “Die markering geeft aan dat de band voldoet aan de Europese eisen met betrekking tot het afrolgeluid.” Ik neem aan dat jij ergens bij de grens met Azie woont?
lordmaster1 zegt
@ frank
K heb d’r 135ers onder liggen;)
Barracuda_82 zegt
Geld dat ook voor semi slicks?
Jan zegt
Nou de bandenboer mag mij nog best een setje prima banden verkopen na 1 Oktober zonder S-markering geen haan die er naar kraaien zal. Moet hij ze wel even voor oktober van zijn voorraad afboeken natuurlijk.
En eh auto’s die voor nieuw worden verkocht na 1 oktober maar op dat moment van spreken al een paar seizoenen als voorraad op een vliegveld hebben overleefd. Worden op factuur verkocht met “2 hands” banden? Slechts 20 km gereden?…
KevinK zegt
wat waren de voordelen?
dat ze stiller zijn???? niks qua veiligheid?
waar gaat dit nog in godsnaam over…
creative zegt
waarom ook alweer? ik ben die bemoeizucht een beetje zat, kunnen we niet gewoon weer wat meer belasting gaan betalen ergens over?
bmw-e30-7bh zegt
@ lordmaster1: Wat voor een fietsbandjes zijn dat dan? Van een eend?
OT: Nou dat wordt dan nieuwe bandjes kopen vóór okt 2010.. Of mag je er dan nog wel mee rijden?
Alwood zegt
eerst de smalle bandjes?! heu… ik dacht dat brede banden meer geluid maakten. Maar het zal wel zijn om eerst de stadsautootjes stil te krijgen :?
Vraag me af hoe ze dit met winterbanden willen doen, maar die zullen ook wel aan de norm moeten gaan voldoen.
Ik ben nog heel even veilig met m’n 195’s, niet dat het veel uit zal gaan maken om stille banden te moeten kopen :P Misschien zijn m’n Michelins al wel stil genoeg.
lordmaster1 zegt
@ bmw-e30-7bh
Idd, van een eendsoort, genaamd de Dyane, die origineel met 125 ers wordt geleverd, maar dan toch maar een maatje breder;)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Frank: ik op mn klassiekers…
GOD zegt
mijn banden hebben vrijheid van meningsuiting en mogen gewoon piepen wat ze willen.
Moods zegt
Ach, als mijn opa wegrijdt met half ingetrapte koppeling met 5000 toeren per minuut, hoor je die afrolgeluiden toch niet ;-)
Maar verder prima hoor, al vind ik dat ze -om de bandenboeren tegemoet te komen- wel een overgangsperiode hadden mogen inlassen. Of is dat al gebeurd, maar horen we daar niets over?
Texhnolith zegt
nou fijn. hopelijk zijn er tegen die tijd nog kwaliteits banden te vinden met sportieve eigenschappen..
Gelukkig zit ik nog safe met m’n 255.
Hugo zegt
In 2011 ben ik toch het land wel uit hoop ik..
Linkador zegt
En dan willen dezelfde malloten dat Hybrids & Eectrische voertuigen extra lawaai gaan maken of een trilfunctie hebben voor de slechthorende mens.
Pordon zegt
Uhm dan moet er voor 1 auto nieuwe bandjes komen, de andere zijn met 225 en 245 nog wel even veilig.
Peter_D zegt
245 dus voor mij nog even niet :D
mrtn zegt
Godsamme, hoe moet dit met oldtimers dan. Daar horen klassieke banden onder te zitten, die op dit moment al moeilijk te krijgen zijn (bijna alleen Michelins en Vredestein’s).
Lada zegt
Loopt NL hier nu weer eens voorop of wordt dit vanaf 1 oktober verplicht in de hele EU?
jamesBROWN zegt
Zucht… Die klote-EU altijd met al die &*^%$-regeltjes. Ik begin serieus overtuigd te raken dat het tijd wordt om als land al die regels van de EC naast ons neer te leggen, het wordt steeds gekker…
Alwood zegt
bedenk me nu net wel even een wat ernstiger probleem… met 265 All Terrain bandjes wordt dit best een probleem :? hoe wil je in hemelsnaam terreinrijden op soepel afrollende bandjes. Op een Defender heb je grof profiel nodig ffs!
Emile_Benz zegt
@ Alwood: dat zullen wel weer uitzonderingen op de regel worden…hoop ik…
racerx zegt
Mooi, met R18 235 voor en 255 achter heb ik er nog geen last van.
racerx zegt
In addition: voorzie de belangrijkste knelpunten, qua geluid, gewoon van fatsoenlijk asfalt. Scheelt meer dB dan andere banden onder auto’s monteren in my humble opinion.
Laue zegt
wat zijn de maten van een veyron eigenlijk?
robbie zegt
@Jan, deze regel heeft alleen maar betrekking op aftermarket banden. Nieuwe auto’s hebben hier (voorlopig) dus nog niks mee te maken.
@Pordon, je hoeft natuurlijk niet direct op 1 oktober nieuwe banden te monteren. Er mogen alleen geen nieuwe banden zonder markering verkocht worden. Je hoeft dus pas banden met markering te monteren als je aan nieuwe banden toe bent.
Emile_Benz zegt
@ RacerX: maar dat kost de overheid (veel meer) geld… :wink:
CSL zegt
Dit zal Paul Vlasblom leuk vinden.
Jeroen zegt
Zit ik goed met mijn (bijna) versleten 165-ers kan ik voor de winter nog een nieuw setje erop leggen als ze lekker goedkoop geworden zijn ;)
Jan zegt
@ JamesBROWN Waarom halen mensen toch altijd europese regels / standaardisaties bv ten aan zien van veiligheid en hoe de nederlandse overheid ze implementeerd of toepast door elkaar?
CSL zegt
)
)
CSL zegt
)
Rob zegt
Wat een gezeur zeg, doe eens wat aan die teringherie uit scooters en motoren zou ik zeggen!
Stender zegt
Ik rijd nu op 185 banden :( maar gelukkig kunnen de velgen ook 195 hebben, dat scheelt dan weer, dan maar wat meer verbruiken.,
Ferry zegt
Een goed initiatief. Ik woon namelijk aan een drukke weg en ik vind dat alle beetjes helpen. NL, EU, GA ZO DOOR!
Fritschy zegt
Mogen ze eerst van mij die tering scooters allemaal stil hebben. Die maken meer lawaai dan een 747 die over komt vliegen.
Kevski-Style zegt
Slechte zaak uiteindelijk, al zullen de mijne er nog wel even aan voeldoen, aangezien het semi slicks zijn. Die banden maken ampoer geluid, aangezien profiel hoofdzakelijk verantwoordelijk is voor het geluid. In de praktijk verandert er voor mij niks….
Dev zegt
Als dit gaat betekenen dat we voor hetzelfde geld minder grip krijgen mag de ANWB van mij betreft weer in actie komen.
Activa zegt
En wat gaan ze doen om die banden stiller te maken??? Deel van de grip opofferen, neen dank u, wat mij betreft. Trouwens het geluid dat banden maken is net zo goed afkomstig van het type ondergrond en nog een hoop andere faktoren. Sluit me dus aan bij Dev.
Laurens zegt
Onder druk wordt alles vloeibaar! Prima maatregel, mits we niet weer eens vooruit lopen op Europese wetgeving en het beste jongetje van de klas willen zijn.
Klassiekerrally zegt
@ frank: Ik, 145ers in 12″. Zowel onder de Morris als onder de Cuore :)
Simpson zegt
wie gaat dit controleren? gaan onze beste vrienden bij de bandenhandel staan om te kijken of men niet stiekum ‘oude’ lawaaibanden meeneemt?
Natuurlijk wel een testje waard om te zien of ze ook stiller zijn met burnouts e.d. :mrgreen:
oftewel, flauwe maatregel om de economie wat op te krikken
Stender zegt
En dan zijn de banden stil, maakt de uitlaat nog lawaai.
Wat een belachelijke regel, LAAT MENSEN ZELF BESLISSEN :S
Initial_D zegt
Ja ik vind het allemaal best, zolang de performance van de banden er maar niet onder te lijden heeft.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ mrtn: inderdaad, my thoughts exactly! Hoop dus wel echt serieus dat er een uitzondering komt voor klassiekers…
Rob USA zegt
275-35-20 Pirelli P-Zero is dan pas in 2020 aan de beurt hoop ik ! :)
jack zegt
Ik zie opeens gouden handel opkomen:)
Nu een kwak oude banden opkopen in vaak voorkomende maten. Deze in een loods pleuren, en hopen dat de stille banden super duur zijn. En dan particulier verkopen op marktplaats.
En dan zegt men: Kaaaatsjingg!!!!
Dinkel zegt
Zachte compound – ik rij plakkerige Vredesteins – maakt minder lawaai.
Zei ik lawaai?
Een hybrid hoor je niet vanwege die elektromotor: doodgevaarlijk!
En nu gaan die banden ook nog es zorgen voor -3Db . . . “Kunnen die vogeltjes hun bek houden!”
RRenault zegt
De op dit moment meest verkochte banden voldoen allemaal al aan de nieuwe eisen hoor. Kijk maar op de de nieuwe banden site. Gelukkig zijn mijn Continental SportContact 2’tjes ook nog goed.
Realhustler zegt
Is het niet toevallig al zo dat de betere merken dat label al gewoon hebben ?
KamerOlifant zegt
Echt weer een compleet DEBIEL idee. Dit soort regels zorgen er JUIST voor dat de Nederlanders zich overbetutteld voelen, door dit soort kutregels.
Welke lul klaagt er nou over banden die wat meer lawaai maken? Dan ben je toch een gigantische kneus?
Sorcerer zegt
235/45R17 is gelukkig nog niet aan de beurt. Michelin Pilot Sport PS2 zou ook absoluut niet voldoen! :D
Maar stiller mogen ze van mij ook wel trouwens, ook m’n eigen banden.
KamerOlifant: het is wel irritant hoor, ik woon op ruim een kilometer van een snelweg en toch is het vervelend als je ’s nachts je ramen vol open wil zetten; in de ochtend hoor je dan de hele tijd langszoevende auto’s. Dus waarom niet stil als het wel kan? EU regels zijn nog best soepel aangezien de meeste smalle banden nu al best stil zijn…
X187 zegt
Zoo maar eens kijken of we een setje of 2, 175-40-R17 kunnen inslaan…
X187 zegt
Ik bedoel, er zijn een hele hoop mensen tegenwoordig die op straat staan te protesteren tegen de hoge afrolgeluiden… Het is ook echt het grootste probleem van dit moment. De EC laat weer eens zien dat ze het echt heel druk hebben en met allerlei superbelangrijke zaken…
Topless zegt
Nu moeten ze alleen nog de maximale snelheid verlagen om de langere remweg te compenseren.
Jax zegt
De nederlandse (e.a.) overheid doet toch wat ze zelf wil en luistert toch niet wat een autofabrikant, die er veel meer verstand van heeft, zegt over stillere banden.
Overheden sporen niet.
Jax zegt
Over die scooters ..
tering geluid .. wordt er af en toe helemaal GESTOORD van.
HyperTeHK zegt
Wat een walgelijke onzin, dit kost geld, verlaagd de veiligheid en heeft geen enkele nut.
Ik importeer mijn banden dan wel voortaan.
Wat hebben we toch een stelletje walgelijke pennelikkers zitten op sommige plaatsen.
We hebben minder regulering nodig niet meer we sterven al in de regeltjes zeker in Nederland.
Zoef zegt
“Wow, een overheidsregel die logisch is, de belastingbetaler geen geld kost, bedrijven tot innoveren aanzet en waar iedereen gelukkiger van wordt.”
Neptukker, wat een interessante redeneerfout.
Het is weliswaar helemaal waar, maar datzelfde geldt voor iedere uitgave waarover een consument vrij beslist ipv de overheid in de plaats van de consument.
En misschien had de consument wel gekozen voor een veiliger auto, of voor meer robotisering, of voor meer snelheid, of … in ieder geval voor wat de *consument* belangrijk genoeg vond om z’n eigen geld aan uit te geven. Op dàt vlak zou er dus ook vernieuwing zijn gestimuleerd en was iedereen (nou ja de consument toch) er gelukkiger van geworden.
Ik stel zelfs dat de mate van geluk en vernieuwing gemaximaliseerd wordt door de consument de vrije keuze te laten.
En dat deze overheidsmaatregel dus op zijn minst een minder efficiente besteding is, en misschien zelfs mensenlevens kost.
Michel 350Z zegt
De overheid intereseert het niet dat stille banden veel gevaarlijker zijn omdat ze een langere remweg hebben en ook op nat wegdek slechter presteren.
Zolang het maar beter is voor het milieu, Het zijn jah mar mensen levens, Zijn er zat van denken ze blijkbaar. Stelletje *******