Persoonlijk dacht ik dat de eerste ‘Nederlandse’ C-Crossers en 4007’s al van de band rolden in Born, maar dat is blijkbaar nog lang niet het geval.
Maart vorig jaar maakte NedCar nog heel trots bekend dat ze vanaf januari 2009 zouden beginnen met de productie van de Franse SUV’s met Japanse genen. Maar vandaag is bekend geworden dat de start van de productie is uitgesteld tot in ieder geval april 2010. En je mag 1x raden wat daarvoor de reden is.
Voor het kwakkelende NedCar is dit een zware klap, op dit moment bouwen ze nog wel de 3- en 5-deurs Mitsubitshi Colt en Outlander, maar die worden momenteel ook niet als warme broodjes verkocht (en dus gebouwd).
Eind 2008 maakte NedCar al bekend dat tot april 2009 15.000 auto’s minder gebouwd zouden worden dan oorspronkelijk in de planning stond. Het loopt dus niet helemaal op rolletjes bij onze Limburgse vrienden in Japanse dienst. Desondanks hoopt directeur Joost Govaarts dat er dit jaar minimaal 50.000 auto’s worden geproduceerd.
Een ander probleem voor NedCar is dat eigenaar Mitsubishi volgend jaar besluit of (en zo ja, welke) auto’s er na 2012 geproduceerd zullen worden bij NedCar. In 2012 zal de Colt namelijk vervangen worden door een nieuw model. En wellicht wordt die dan ook gebouwd in een nieuwe fabriek.
Persoonlijk zie ik de toekomst van NedCar toch redelijk somber in. Het zou me niks verbazen als er uiteindelijk nooit Peugeot’s en Citroen’s van de band gaan rollen in Born (in Japan moeten mensen ook werk hebben natuurlijk) en ik vraag me sterk af of het voor Mitsubishi verstandig is om een kleine auto zoals de Colt te blijven bouwen in het ‘dure’ Nederland. Misschien kan de elektrische i MiEV nog redding bieden. Zeker met wat subsidie van de Nederlandse overheid. Want die willen immers dat Nederland het voorbeeld land gaat worden op het vlak van elektrische auto’s. (via: fembusiness.nl)
Hieronder een klein overzichtje van de productieaantalen van NedCar de afgelopen jaren. De maximale capaciteit van de fabriek is overigens zo’n 210.000 auto’s op jaarbasis.
2003 163.080 Mitsubishi Carisma & Space Star, Volvo S40 & V40
2004 187.516 Mitsubishi Space Star & Colt, Volvo S40 & V40, smart forfour
2005 115.079 Mitsubishi Colt, smart forfour
2006 87.332 Mitsubishi Colt, smart forfour
2007 61.912 Mitsubishi Colt
2008 59.223 Mitsubishi Colt & Outlander
2009 50.620 Mitsubishi Colt & Outlander
2010 ??.??? Mitsubishi Colt & Outlander, Citroen C-Crosser, Peugeot 4007
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Sjongejongejonge, het is wel de ene klap na de andere voor NedCar zeg!
Dit zal wel zeker weer gevolgen gaan hebben…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
‘Koopt eigen waar’!
;)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
http://archief.fembusiness.nl/2009/03/21/nummer-12/Omslagartikel-Koopt-Hollandsche-waar.htm
Laue zegt
Sad but true,
wij nederlanders zijn nu eenmaal geen goedkope laag opgeleide productie mensen. Daarvoor moet je echt richting het oosten.
haakie zegt
Ik weet niet precies waar het omslagpunt ligt, maar vanwege importheffingen kan het soms goedkoper zijn om te produceren in “hogelonenlanden” dan in “lagelonenlanden”. Weet iemand waar dat omslagpunt ongeveer ligt?
Laurens zegt
Productiecapaciteit in overvloed. De duurste fabrieken zullen wel gesloten worden. Of Nedcar dat overleeft, geen idee.
Roland zegt
We zijn niet alleen maar een hoge loon-land.
We zijn ook een hoge energiekosten land en een hoge regeldichtheid-land (milieu, arbo).
Snif
robbie zegt
Overigens maakt NedCar wel gewoon winst! Vorig jaar boekte ze een winst van 24,2 miljoen en 2007 was dit 22,9 miljoen. Dus wat dat betreft doen ze het niet heel erg slecht.
http://www.nedcar.nl/images/stories/finan%20jv%20nedcar%202008%20final%20internet.pdf
MLTB zegt
Kan het kloppen dat ik die C-Crosser al zag rijden in Spanje afgelopen week?
jurrian zegt
@ Robbie,
is dat niet met een hoop subsidie? ik weet niet hoor, maar je hoort altijde van die berichten dat het slecht gaat, werknemers ontslagen, geen auto’s te maken.
Oliver zegt
@MLTB
Ja hoor, hij is in productie, ik heb er een gehad als vervangende auto van de dealert. Alleen word hij nu nog in Japan gemaakt ofzo… :(
robbie zegt
@jurrian, geen idee hoeveel subsidie ze nu krijgen van de overheid. Maar ik gok dat het wel meevalt. Ben te lui om alle jaarverslagen door te gaan spitten :D
@Oliver, idd de 4007 & C-Crosser worden nu in Japan gebouwd.
bigfood zegt
ik zit op school in born :)
RoT___ zegt
@MLTB: De C-Crosser is al dik 2 jaar op de markt. Echter, ze worden bar weinig verkocht [het aantal is bij ons op 1 hand te tellen]. 4007 is volgensmij precies hetzelfde verhaal, toevallig dat ik er laatst een heb zien rijden waar een keer geen dealer-stickers op zaten.
Geen idee hoe dat de C-Crosser en 4007 het in het buitenland doen, maar ik denk dat het maar weinig extra productie oplevert voor NedCar.
robbie zegt
@RoT___, registratiecijfers in Nederland:
C-Crosser: 562
4007: 563
jurrian zegt
@ robbie,
dan zal ik het deze keer niet van je vragen ;)
lincoln zegt
wel inventief van NedCar ..
dat ze uitsluitend nog maar klassiekers produceren ..
Oscar zegt
Ik vind die Citroen en Peugeot variant van de Mitsubishi Outlander echt lelijk. Gewoon helemaal stoppen met bouwen van de wagens!
BananaFlip zegt
Aaah, ik had even een paar plaatjes moeten schieten voor Autojunk afgelopen week!
Dikke überexclusieve C-Crosser gespot!
Ik vind ‘m overigens nog niet eens zo lelijk hoor.
Pinkeltje. zegt
Als NedCar het sociale belijd, in leveren van 2 procent van de diensten toeslag, loon garantie, nog flexibeler, enz., enz., inleverd, dan is er misschien nog hoop.