Het is bijna tijd voor een stevig gevecht op Pikes Peak. Lekker een stukje omhoog rijden, in de bergen, in Amerika. Verschillende merken hebben monsters klaar staan om de snelste tijd op deze legendarische klim neer te zetten. Niet van dat laffe WRC-gedoe, nee denk meer aan 800+ peekaas.
Het huidige record staat op 10:01,408. In die tijd heeft in 2007 een Suzuki 12 mijl en 156 bochten bedwongen. Het vorige record stond op naam van Rod Millen, en stamt uit 1994. De verschillen zijn bizar klein want Rod deed dertien jaar eerder maar drie seconden langer over de klim.
Verschillende merken staan klaar om Pikes Peak te bedwingen. Sommigen pakken groter uit dan anderen. Suzuki heeft de zwaarste klus. Samen met recordhouder, Nobuhiro ‘Monster’ Tajima, zijn ze van plan het eigen record te verbreken.
Nummer twee in de strijd is Rhys Millen, zoon van oud recordhouder Rod, wil in een Hyundai Genesis coupe de 10min grens doorbreken.
De volgende deelnemer die een nieuw record neer wil gaan zetten doet het in stijl. In een Ford RS200 met maarliefst 1150pk wil Mark Rennison de 10 minuten grens doorbreken.
Vervolgens wil Ford het ook zelf nog eens proberen. Ze nemen een 800pk Fiesta’tje mee, met awd…
UPDATE: voor de vierde keer heeft Nobuhiro ‘Monster’ Tajima met zijn Suzuki de Pikes Peak heuvelklim gewonnen. Suzuki versloeg Ford (met WRC-kampioen Marcus Grönholm) en pakte de winst in een flink verbouwde SX4.
Fiskmas zegt
Gaaf die suzuki!
jappelflap zegt
Is de techniek dan echt zo stil blijven liggen de afgelopen 15 jaar?
KamerOlifant zegt
Zou je eens met een caravan moeten doen!
Gideon zegt
Wordt weer spannend!
Wordt het ook op TV uitgezonden (Eurosport)?
bozewolf zegt
Tajima is de man. Ouwe grijsaard die harder rijdt dan één van ons ooit zal doen.
Ouwe filmpje Climb Dance, met de legendarische Ari Vatanen die de Peak bedwingt, blijft ook magistraal.
http://www.youtube.com/watch?v=edLnXzAwHVc
SWRT zegt
En toch heb ik meer met WRC :)
schnitzerken zegt
Van die Suzuki lijken sommige onderdelen wel nogal heeel groot uitgevallen oor..
Ik kijk vooral niet naar de spoiler en de voorbumperspoilerding
924gtr zegt
super die RS200, het zijn trouwens allemaal wel pittige autotjes, m.u.v. de fiesta hij ziet er te lief uit.
bozewolf zegt
Heb t filmpje zo vaak gezien maar je hart slaat nog steeds over @ 3:36. Jezus christus, te eng gewoon.
The_12oach zegt
Die spoilert op die fiesta klopt echt niet gewoon :P
bozewolf zegt
@ schnitzerken:
Ach, met 800pk is elk beetje downforce wat je bijeen kan schrapen mooi meegenomen, hoor…
#Lennard zegt
Die Genesis coupe lijkt meer een driftauto dan een Pikes Peak deelnemer
Simpson zegt
zohee, dat filmpje van vatanen, daar krijg je het toch koud van.
zo hard zonder de optie “you failed, retry? Y/N”
en daar dan nog 3 seconden af?
Rob USA zegt
@Bozewolf:Echt COOL filmpje en wat een lef. Die vleugel komt wel van pas als je eraf vliegt hoop ik voor ze.
HDM zegt
Heerlijke auto’s, met zo’n schep waar je met gemak een woonkamer iets van kan maken. Die RS200 en Zoefzoekie zijn mijn favorieten.
Fre zegt
walter röhrl ownt toch nog steeds!
Iwan zegt
Vet! :D
Een Suzuki Schep! :D
Gideon zegt
Even wat extra info:
De race is zondag a.s. en is via internet te beluisteren.
Hier de officiële website: http://www.ppihc.com/
En nog een aardig fotootje van de Fiesta die op de kop de greppel is ingedoken:
robbie zegt
Robbie steunt de Ford RS200 :D
lincoln zegt
tis nogal een hoop gedoe om die 10 minutes of fame ..
Sven zegt
Die suzuki escudo, GRAN TURISMO 3!
Colin zegt
Ik vraag me toch echt af waarom die hatchback’s zulke grote spoilers en bumpers aan boord hebben. Volgens mij ben je toch echt beter af zonder dat gedoe. Ze zoeken nu wel erg veel downforce op.
g40freak zegt
@sven: zit ook in gt4 hoor!!!
Gewoon ff yosemite rally 1 op hard niveau winnen in the special conditions sectie.
Jez zegt
@Colin:
Haha, dus jij veronderstelt het beter te weten dan de huidige recordhouder? Lekker bezig :P
Ik vind het wel leuk, lekker bouwen wat je wilt, zo veel pk’s en spoilers als je wilt… Da’s pas rallyen! :D
AMG Powerrr zegt
HUP RS200!!!! Dat is zeker de dikste wagen van allemaal!
Benjamin1 zegt
Mijn oma heeft ook een Fiesta….
Benjamin1 zegt
Weten jullie waar ik kan zo’n spoiler kan kopen?
Kan m niet vinden op de optielijst van de Fiesta……
Headhunterz zegt
waarvoor dienen die zandhappers? :o
EnzoR zegt
Denk dat van die 4 de Suzuki de meeste kansen heeft. Maar I Vote for Genesis!
Foramen zegt
Pikes Peak :) altijd al geniaal geweest, veel vermogen, giga spoilers en ontzettend hard rijden op een weg waar dat eigenlijk helemaal niet zou moeten kunnen.
@Colin
Je snapt het niet helemaal he?
Hoe denk je dat ze dat enorme vermogen op een onverharde weg aan de grond zouden moeten houden zonder enige vorm van downforce?
Larrs zegt
De groep B Ford RS200 was al een beest, maar dan moet met 1150pk dat nog wel erger zijn.
Timmy zegt
Geef ze die bakken ook niet zoveel pk’s omdat er tegen dat ze halverwege zijn al enkele paardjes gesneuveld zijn door de ijler wordende lucht.
Jongens klimmen namelijk wel ettelijke metertjes eer ze boven zijn.
Zou dat ook niet 1 van de redenen zijn dat ze zoveel downforce proberen te krijgen? belachelijk veel pk’s en bakken koppel, onverharde weg en steeds ijler wordende lucht. Dat ergens ooit gehoord te hebben dat ze tegen dat ze boven waren nog maar de helft van hun pk’s hadden. Motor werkt niet meer optimaal doordat er niet genoeg zuurstof in de lucht zit.
RenJie zegt
@Timmy
Ja, zoiets kan ik mij ook herinneren:
http://www.autoblog.nl/archive/2008/07/25/suzuki-wint-86e-pikes-peak-international-hill-climb
of zoek anders even op Google.
mckroket zegt
niet alleen dat, maar mij lijkt het ook dat je toch nooit 300 km/u kan rijden op dat bochtige weggetje. daarom stop je 1000 pk in je waggie, en met zon belachelijk grote spoiler dat je enorm veel downforce krijgt maar de drag compenseer je dus met het vermogen van de motor. waardoor je omgerekend toch sneller bent dan bijv. met 600 pk en normale spoilers
b0z4 zegt
HAHHAHAHA @ 2:51 FLATS ! vlieg op de camera
de sjonnies zegt
@ bozewolf – bedankt voor het posten, wat waren die peuzen 20 jaar geleden al snel zeg, wat dat aan gaat is er relatief weinig veranderd op PIkes Peak !
Jeroen zegt
Wat? Suzuki die iets wint?
Dit is wel een verassing, ik dacht dat ford of Subaru dit al lang op naam hadden…Suzuki is nou niet echt een merk waarbij je denkt aan snelle auto’s.
Kevski-Style zegt
@ Colin:
Die grip ga je echt nodig hebben. Die 800 of meer pk is niet om een top van 350 te halen, want de meesten komen niet veel verder dan 250KM per uur. Maar dan praten we niet over asfalt, maar over zandpaden, want meer is er niet. Die 800PK is nodig om de luchtweerstand te overwinnen die de extra downforce creeert. Met 800 Pk hou je dan de acceleratie over van een auto met 500 Pk zonder downforce. Maar je hebt vele malen meer grip. Het zou me niks verbazen als het zelfs zoveel is dat je met 100Km al tegen het plafond aan kunt rijden….
markieanta zegt
RS200, wauw.
Het angstaanjagendste beest ooit gemaakt.
IK weet nog dat Lincolns faboriet, Jeremy Clarkson in dat ding reed, en hem dus niet meer onder controle kon houden. Kan helaas het filmpje zo gauw niet meer vinden, maar het apparaat was vrij indrukwekkend.
RenJie zegt
@Kevski-Style
“niet veel verder dan 250KM per uur”
*slik*… 250 op die berg lijkt me meer dan hard genoeg.. =O
johan zegt
kan me nog wel een saab herinneren met 880 pk op basis van de viggen destijds!
M-lover zegt
dat noem ik nog eens mooie evenementen :D
jammer dat het niet om de hoek is, anders zeker de moeite om eens langs te gaan kijken!
Iceman zegt
Audi had dit jaar weer mee moeten doen tijdens hun 100 jarig bestaan.
Der Ghopmeister zegt
Pikes peak is een van de mooiste hillclimbings vind ik!
bruine zegt
Is een deel van het originele parcours tegenwoordig niet in asfalt gegoten?
(In CM Dirt zit Pikes Peak er in als ik mij niet vergis, en daar zit er een flink stuk asfalt tussen)
jammer dat de climb nergens op tv getoond wordt :(
dennis21 zegt
toch hebben die mannen geen schrik…1verkeerde beweging en je valt zo naar beneden….
Dinkel zegt
How cool is this:
klootzak1 zegt
respect voor alle deelnemers
lemster zegt
@Markianta:
http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&VideoID=4519558 deze?
Die enorme vleugels zijn omdat er niet zoveel lucht boven is om downforce te maken. Op zeeniveau is die druk hoger en zijn dus kleinere vleugels nodig. Zelfde geldt voor de motor, voor verbranding is een ontsteking, een brandstof en zuurstof nodig. Hoe hoger je komt hoe minder zuurstof en hoe minder goed je verbranding.
Blitz zegt
Ford RS200 FTW!!!
Sgt. Stevil zegt
@jappelflap:
ik denk niet dat dat het echt is. volgens mij lopen ze niet zozeer tegen de grenzen van aerodynamica en vermogen e.d. aan, maar meer tegen de pure onhandelbaarheid van het terrein, zo’n stoffig paadje kan je gewoon heel weinig mee… vermoed ik :)
Kevski Style zegt
@ RenJIe:
Wat je zegt ja!
_Eend_ zegt
Die Vitara doet me denken aan de eerste Gran Turismo. Daar had je een soortgelijke bak, die voor minstens een miljoen credits gekocht kon worden. Dat was ook met afstand de snelste en sterkste auto van de hele game. 600 tot 800 pk had dat ding.. En een topsnelheid van 380 km/u. Al reed je als een dweil dan won je nog :D
_Eend_ zegt
Ik wilde het eerst niet geloven, maar een RS2000 met 1150 pk? Op Pikes Peak? Dat ding vliegt toch bij de eerste de beste haarspeldbocht rechtdoor, om dan als een papiertje naar beneden te dwarrelen.
Of die vent het record verbreekt of niet, van mij mag hij tot “Man of the Year” worden gekozen :D
Kevski-Style zegt
@ Eend:
Dit is de evolutie van diezelfde auto die in Gran Turismo zat/zit….
BananaFlip zegt
Daar houd ik nou van!
Veel te veel peekaa’s in eigenlijk veel te klein autootjes, lekker AWD, miljoenen vleugeltjes en dergelijke en natuurlijk die belachelijk grote achterspoiler.
Mjammie.
autoblogger zegt
UPDATE: voor de vierde keer heeft Nobuhiro ‘Monster’ Tajima met zijn Suzuki SX4 de Pikes Peak heuvelklim gewonnen. Hij versloeg Ford (met WRC-kampioen Marcus Grönholm) en pakte wederom de winst!
w0o0dy zegt
De tijden (door minder goed weer bij lange na geen record):
Nobuhiro ‘Monster’ Tajima (Suzuki SX4 (ooit)) 10 min 15.368 seconden
Paul Dallenbach (Chevrolet…?) 10 min 52.097 seconden,
Grönholm (Ford Fiësta) derde in 11:928.963.
audilemans zegt
had toch wel meer verwacht van die fiesta…
nick zegt
@eend je hebt idd gelijk dat is de escudo pikes peak version
met zin dubbele 4 cylinder (1 tje voorin 1 tje achterin) dat ding is echt retesnel sneller dan die bugatti(die lacht als een boer met kiespijn)