Max Mosley liet de wereld eergisteren weten dat hij zich niet herkiesbaar zal stellen voor een vijfde termijn als president van de FIA. Hij noemde daarbij oud-Ferrari-CEO Jean Todt als zijn mogelijke opvolger. Todt heeft gisteren laten weten dat hij zich inderdaad kandidaat stelt. Hij neemt het op tegen de Fin Ari Vatanen, kampioen in het WRC in 1981, die vorige week zijn campagne begon.
Todt, die al sind 1966 in de racewereld actief is, begon ooit als rally-copiloot en was sinds 1993 werkzaam bij Ferrari, waar hij Michael Schumacher binnenhaalde en diens wereldtitels van 2000 tot 2004 overzag. De 63-jarige Fransman laat geen gras groeien over zijn nieuwe ambities; hij heeft zelfs zijn team al deels samengesteld, met de Nieuwzeelander Brian Gibbons en de Brit Graham Stoker als zijn vice-presidenten en de Amerikaan Nick Craw als president van de senaat. Todt zegt erover:
“I am confident that together we will offer the FIA the opportunity to elect a dynamic leadership team of outstanding experience and commitment.”
Op 23 oktober wordt de nieuwe FIA-president verkozen. Todt en Vatanen werkten ooit samen bij Peugeot, als teambaas en coureur. (bron: bbc)
BmwMPower zegt
Ja, doen!
Toch? Hoop dan wel dat er weer regeltjes komen waarbij alles mag en alles kan.
Eelco van Vliet zegt
Ari vatanen zat voor kort nog in het Europesche parlement. Zeker niet herkozen…
Merry zegt
Ja vooral doen!!!
Lekker slim, de FIA heeft al de bijnaam FIARRARI en dat deze man op die plek zetten, heel handig.
Tevens heeft Todt niet veel support bij Teams als McLaren,Brawn en Williams.
Ron Dennis gaf ook al aan dat iemand die zo dicht bij een F1 teams heeft gestaan die nog steeds rijd niet kan, er zal altijd aan zijn geloofwaardigheid getwijfelt.
Tevens heeft deze man er alles aan gedaan om niet te hoeven racen en dan moet hij de spanning terug brengen:S
Dan kan je net zo goed Briatore kiezen.
Doe maar Vatanen dan.
Bruine zegt
Voor mij mag het Vatanen worden, al denk ik ook zoals hierboven al iemand zei dat die op zoek is naar een nieuwe job omdat ie niet meer in het Europees Parlement zetelt.
Logisch natuurlijk, hij was verantwoordelijk voor veiligheid in het verkeer. Stel je voor dat ie in iedere wagen kuipzetels en een rolkooi verplicht :D
Ik twijfel niet aan de capaciteiten van Todt, die zou dat zeker goed doen, ware het niet dat zijn hart bij Ferrari ligt.
ferrari zegt
ook ditmaal zal Todt de baas worden. een zeer bedreven man met heel veel organisatorische kennis. hij wordt niet voor niet de Napolion van de 21e eeuw genoemd.
ferrari zegt
Todt is ook een zeer neutraal man. ookal heeft hij bij Ferrari gewerkt, daarvoor heeft hij Puegeot tot grote hoogte weten te leiden! als er een geschikte kandidaat is dan is het wel Todt.
Freewarefreak zegt
@ Ferrari:
“De Napoleon van de 21e eeuw genoemd…” ;) Geweldig! Hij lijkt er ook veel op. De echte Napoleon was ook een klein dik mannetje.
Waxweazel zegt
Todt een neutraal man ? De grap van het jaar ;)
Als Todt de topman wordt, mogen we nu al de F1 titels van de komende jaren uitgeven aan Ferarri. Regeltjes zullen terug worden aangepast in het voordeel van Ferarri. En Ferarri zal terug alle regels mogen breken zoals het vroeger was (met hun dubbele bodemplaat en dergelijke).
Hopelijk kiest met die Vatanen als topman.
RickB zegt
ja vst, dan mag het onsportieve team veel meer als andere teams zeker?!
Kimi en Felipe zegt
Ja hoor!. De mensen die weer eens geen verstand hebben van de Formule 1 en die niet weten hoe deze wereld in elkaar zit beginnen al weer te blaten over het feit dat Ferrari al weer voor getrokken zal gaan worden. Geeft dan toch wel het niveau aan……. Het gaat om de capaciteiten die Todt heeft en gezien zijn verleden lijkt me dat wel van toepassing bij hem.
Ja mensen: ik ben een Ferrari-fan, maar weet zoiets heus wel heus wel in het juiste perspectief te zetten.
Christian Adriaensen zegt
@Waxweazel : Het is FeRRari en NIET Ferarri!
Zoals hierboven geschreven; Todt werkte jaren bij Peugeot en daarna bij de Scuderia. Ik denk dat iemand van zijn caliber en van dat niveau best wel objectief kan zijn in zijn functie. Hij kent de F1 door en door, een bijzonder groot voordeel. Mocht ik een stem hebben…hij zou ze alvast van me krijgen!
Rene95 zegt
Nee! Dan word Ferrari nog meer voorgetrokken
Hupke zegt
Ik zou niet kunnen kiezen. Todt of Vatanen?
Todt is duidelijk meer ervaren maar Vatanen heeft veel minder mensen tegen de schenen geschopt dan Todt. En ook dat is best wel belangrijk.
Merry zegt
@ Kimi en Felipe
Ik hoef je toch niet vertellen wat er gebeurt als er ook maar 1 voordeel voor Ferrari komt als hij FIA voorzitter is?
Wat denk dat alle andere teams dan doen?McLaren komt er openlijk vooruit dat ze Todt niet willen.
Ook al heeft hij alle capaciteiten die hij moet hebben zal zijn Ferrari verleden niet helpen, zo simpel werkt het gewoon.
Voor een functie van FIA voorzitter moet iemand komen die niks met ook 1 team heeft in zowel F1,WRC en GT.
Ondanks dat hij een geweldige Teambaas is geweest, is dit ook de man die Barrichello 100 m voor de Finish van het gas liet gaan, en in Indy allebij de wagens liet afremmen voor een fotomoment waardoor Barrichello in eens won, en als klap op de vuurpijl met een strak gezicht wist te vertellen dat een 7 voudig kampioen die bocht op Monaco echt niet meer kon halen en dat hij echt niet meer achteruit kon en een zijn motor niet aan de praat kon houden.
Mede door deze man is de F1 kapot gegaan door regels omdat hij simpel weg weigerde zijn coureurs te laten racen.
Johan zegt
@ ferrari
Ja want Napoleon was ook zo’n democratisch en vredelievend persoon…
Hij wilde alleenheerschappij over heel Europa, het was de Hitler van zijn tijd.
Jean is een kloon van Max en daarmee gaat de FIA er niet mee vooruit, er moet schoon schip gemaakt worden en een andere wind gaan waaien met meer samenwerking en inspraak van de grote fabrikanten. Zonder hun verliest de F1 een groot deel van zijn prestige.
De enige juiste man op deze plaats is Ari Vatanen.
unanimo zegt
@ Waxweazel schrijft:
Ik kan mij niet geheel aan de indruk onttrekken dat sinds 2002 (ofzo) de regels in de F1 aangepast zijn om dat ene team dat toen alles won (ferrari) minder dominant te maken en de sport competitiever te maken.
Is dat dan geen competitievervalsing geweest? Hoezo is de FIA dan zo pro-Ferrari? Ze zijn pas met al die regelwijzigingen begonnen toe Ferrari zo dominant was. Hebben ze toen ook niet onder stoelen of banken gestoken, ze zeiden letterlijk dat ze de sport spannender wilden maken (meer inhaalacties).
Vervolgens is Ferrari niet optimaal ingesprongen op die rentewijzigingen, dat wel. Maar FIA ging net zo lang door tot Ferrari echt niet meer dominant was (en die dominantie was voor een groot gedeelte toe te schrijven aan de inbreng van Schumacher, dus zijn pensioen zal er ook mee te maken hebben).
JPM zegt
@ Merry
Als er één team is waar de FIA het afgelopen decennium tegen is geweest dan is het Ferrari wel. Mosley en DiMontezemolo hebben altijd al ruzie gehad. Ferrari is allesbehalve voorgetrokken, dat laat de huidige situatie waarin Ferrari het voortouw nam om een aparte serie te starten wel zien. Trouwens niemand heeft het ooit over FIArrari behalve gefrustreerde McLaren fans die al meer dan een decennium geen constructeurstitel hebben gewonnen. Het geeft niet, je komt er wel overheen.
Kimi en Felipe zegt
@JPM: ik wilde net reageren op wat @merry schreef, maar je was me net voor. Ik ben het gewoon met je eens. Toevoeging van mijn zijde naar @Merry: De fotofinish op Indy en “Monaco” waren aktie’s van Michael zelf,. Op zo’n moment ben je JUIST een goede leider en manager als je in alle omstandigheden achter je mensen blijft staan. Reken er maat op dat er achter de schermen heus wel flinke gesprekken hebben plaatsgevonden. Mijn stem is dus voor Jean.
Merry zegt
@JPM, Kimi en Felipe
Al die regel kwamen omdat Ferrari weigerde op een normale manier te racen.
En noem 1 regel wijzeging die bedoeld was om Ferrari in het nadeel te zetten?
Daarbij is toch echt vaak McLaren de gebeten hond.
En er zijn toch wel heel veel vreemde calls gemaakt die in het voordeel van Ferrari waren.
Maar ik misgun Ferrari hun successen niet hoor, laat dat duidelijk zijn.
Iedereen gaat door get gaatje met de regels.
Maar je kan moelijk ontkennen dat Ferrari toch het lievelingetje van de klas was, alleen nu hebben ze de eigen ruiten in gedonderd door zo tegen de FIA in te gaan.
Juist het feit dat Ferrari er zo op gebrand is om Mosley weg te krijgen vind ik al vreemd.
Als hun eigen oud team baas die functie dan gaat vervullen vind ik uiterst vreemd ja.
Maar het feit dat deze disuccusie aan de gang is wil al zeggen dat Todt met zijn verleden die functie niet kan vervullen.
Als ze Ron Dennis of Frank Williams in die positie zetten zou er ook gedonder komen.
Er moet iemand komen die geen teambaas geweest is de laatse jaren.
midi zegt
@Merry,
Ik begrijp je punt wel dat het voor veel toeschouwers (maar met name sommige mclaren fans) raar is als een oud team baas en ex CEO van Ferrari de functie van FIA voorzitter zal bekleden. Maar de vergelijking met Ron Dennis of Frank Williams gaat niet op omdat dat beide team eigenaren zijn, Todt is slechts een werknemer geweest bij de Scuderia.
6C Jordy zegt
@Merry,
McLaren heeft zijn voortrekkersrol ook al gekregen van de Fia. Je weet bijvoorbeeld nog waar de “standaard ECU’s” vandaan kwamen? Helaas voor McLaren hebben ze dit voordeel niet benut. Ron Dennis zou niet moeten klagen. Zeker nu hij zich niet meer met het F1 team bemoeid.
In vrijwel elke sport worden de winnaars het meeste verdacht van valsheid of voortrekking. Dat was al eerder zo met Williams en ook met McLaren. (jaren ’80 & ’90)
Als Brawn en Red Bull hun huidige succes doorzetten zullen zij degenen zijn die veel wind moeten opvangen. Hoge bomen vangen altijd de meeste wind.
6C Jordy zegt
Voor de buitenwereld lijkt het me wel dat Vatanen de betere keus is. Ben ik met je eens.
Merry zegt
@ 6C Jordy
Dat ECU verhaal is juist voor de McLaren/Microsoft ECU gekozen omdat dit bedrijf ook al voor andere Teams en racecups ECU’s maakt en omdat ze zekerheid hadden dat McLaren er geen voordeel van zou hebben.
Anders had het Magni nogietsnogiets geworden die leverd aan Ferrari en Renault alleen wilde die partij dat niet doen daar zit weinig politiek achter.
En McLaren is er inderdaad niet op vooruit gegaan omdat nu iedereen”hun” ECU heeft.
En eerlijk is eerlijk er is tot op vandaag niks mis met de standaard ECU.
Britten en Duisters zijn nou eenmaal betrouwbaarder dan Italianen of Fransen. ;)
Maar het gaat me er ook niet om dat het Todt is het gaat mij er om dat een een man is die leiding aan een team heeft gegeven, dat moet niet kunnen, al is het die Dr India gozer.
Er moet een onafhankelijke voorzitterkomen en dat is Todt niet.
JPM zegt
@ Merry
Ongelooflijk dat je een team zit af te kraken omdat het zogenaamd verdacht veel positieve calls heeft gekregen van de FIA. Allemaal speculatie en giswerk. Wat echter geen giswerk is is het feit dat McLaren informatie heeft gestolen van Ferrari dat vervolgens heeft gebruikt in hun auto en zo 2 jaar een uiterst goed auto hadden. Vervolgens liegt McLaren en Hamilton tegen de FIA. Als iemand het vies heeft gespeeld de afgelopen tijd is het McLaren wel.
Uiteraard was Schumacher iemand die ten koste van alles wilde winnen, en ook hij heeft het wel eens vies gespeeld zo ook Senna die zowaar nog viezer was dan Schumacher maar dat heeft allemaal niets met de FIA te maken.
Ik weet niet of je volwassen bent of niet maar in de (zaken)wereld om ons heen gebeurd het overal. Ex-bankdirecteuren die opeens bij het ministerie van Financien gaan werken etc.
Todt is een werknemer geweest van Ferrari niets meer en niets minder. Hij heeft geen financiele band met het bedrijf. En als er iemand professioneel genoeg is om onpartijdig te zijn dan is het Todt wel. Kijk naar die man z’n CV wint alles en heeft geen vijanden. Hij is een eerlijk man en wat mij betreft uitermate geschikt voor die positie. Dat een gefrustreerde McLaren fan liever niet een oud Ferrari werknemer uit de tijd dat Ferrari iedereen vernederde bij de FIA wil zien dat snap ik. Overigens zie ik liever Vatanen als nieuwe leider maar dat komt door heel andere dingen.
Rogier77 zegt
Even voor alle duidelijkheid, ik ben een heel groot F1 fan. Ja ik ben fan van Mclaren. En nee ik ben niet tegen Ferrari. Eigenlijk ben ik een groot Senna fan, maar met het weg vallen van hem ben ik bij Mclaren blijven hangen.
Ik lees een hele hoop dingen boven. Veel argumenten en veel juiste dingen echter ook een aantal die er net naast zitten. Ik ben het eens dat de nieuwe voorzitter van de FIA GEEN voormalig team baas van een F1 stal moet zijn geweest. In de F1 gaan mega bedragen rond, men is niet voor niets zo fel tegen de nieuwe regels in aan het protesteren.
De nieuwe voorzitter moet dan ook wel onpartijdig zijn. Geen band hebben met een merk een team of iets anders. Je kan alleen de belangen van alle renstallen regelen als je onpartijdig bent. De kans is te groot dat je toch de ene wat meer ruimte gunt dan de ander.
Ja Ferrari en Mclaren liggen wel vaker overhoop. Echter is de laatste jaren Mclaren het vel over de oren getrokken door de mannen uit Italie. Ik zal een paar voorbeelden geven. ’94 er mocht niet meer worden geëxperimenteerd met brandstof. Ferrari en Shell zijn samen in Rotterdam aan het werk geweest met het in elkaar flansen van een nieuwe brandstof (welke nog binnen de regels van de FIA viel qua samen stelling). Dit product is later dus V-power genoemd. Mclaren tekend protest aan omdat de brandstof tijdens het seizoen is uitgevonden en gebruikt. Word afgwezen door de Fia.
’96 Een medewerker van Renault word er van verdacht voor Ferrari te hebben gespioneerd. Dit word door Ferrari ontkent en er word onder de tafel een schikking getroffen tussen beide teams. Geen tussen komst door de FIA, wat later WEL gebeurt als Mclaren voor het zelfde gepakt word. En dat is wel terrecht geweest, ze hadden het nooit moeten doen.
’03 de test kilometers worden terug gebracht en de teams mogen alleen op die circuits testen welke door de FIA zijn aangewezen met datum en tijden.
Ferrari heeft zijn eigen prive baan, en komt mooi onder deze regel uit. Je pakt een oude F1 wagen van een seizoen terug, hangt er wat nieuwe onderdelen aan en gaan met die banaan. Luca Badoer legde gemiddeld 1,5 grand prix afstand af per twee dagen. Wat bedoel je Ferrari word niet voorgetrokken.
Diverse teams dienen een protest in, word afgewezen door de FIA.
’06 De beroemde NIET bewegende voorvleugel van Ferrari. Op de tv beelden is heel duidelijk te zien wat er gebeurt, bij hoge snelheden buigt de voorvleugel. Natuurlijk wist Brawn wat hij bedacht had, hij is het meester brein. Zie wat er nu gebeurt met Brawn GP. Alle onderdelen die in het grijze gebeid vallen van de FIA zitten op de wagen van Brawn. Denk aan de dubbel achter diffuser. Hun waren de eerste met zo iets, omdat Brawn lid is van de
technische comissie. Brawn komt ook van Ferrari af.
Nee ik denk dat Todt geen goede voorzitter kan zijn van de FIA. Te nauwe banden met Ferrari. Het feit dat Todt met een groot gedeelte van het F1 niet echt lekker door een deur kan zegt mij voldoende. Of Vatane de juiste man is, ik weet het niet. Ik geef hem een kans maar of hij tegen de harde wereld van de F1 kan is voor mij een vraagteken. De toekomst zal het uit wijzen.
Merry zegt
@JPM
Als eerste ik ben geen McLaren fan, verre weg zelfs.
Hoe komt dat toch dat als je ook maar iets slechts over Ferrari zegt je gelijk een Mclaren fan ben?
Alleen heeft McLaren teveel mooie race monemten laten zien dat je ze moet waarderen net als Ferrari
Maar als je echt het spionage schandaal er bij wil halen.
Het was geen diefstal van info.Een Ferrari medewerken heeft in Engenland zelf de info aan een McLaren medewerken gegeven!
Dat ze niet eerlijk zijn dat ze die info hebben is fout, er is ook bewezen dat ze niks van deze info hebben gebruikt.
F1 deze dagen is zo modern dat ze zelf ook wel weten hoe dingen werken als ze het zien en van de motor hoeven ze niks te weten wat de Mercedes motor is toch al beter.
Tevens zijn ze nooit veroordeeld door de FIA en ook niet door een rechtbank(dat noem je onschuldig in de grote mensen wereld)
Het enige dat ze toen ten laste is gelegt is laster(de F1 in kwaad daglicht zetten), meer niet!
De zelfde uitspraak met het leugenschandaal met Hamilton.
Het verschil met McLaren is dat ze dan diep door het stof gaan en eerlijk toegeven dat ze iets fout doen/gedaan hebben.
De heren van Ferrari doen net of hun neusjes bloeden en als ze de zin niet krijgen wordt er hard met de voetjes op de grond gestapt dat het allemaal oneerlijk is.
En vooral Todt was daar heel goed in!daarom vind ik het een slecht plan om hem voorzitter te maken.
Maar goed kan je het gevecht voor pole voor geest halen tussen Alonso en Schumacher op Monza 2006 en wat daarna met Alonso en Massa gebeurde…
Door dat soort actie’s heb ik het niet zo op Ferrari.
Vincenzo zegt
die Merry weet ook niet waar hij over praat he.
We hebben gezien hoe betrouwbaar je Engelsen zijn? Gewoon de auto kopieren van een concurrent want zelf kunnen ze het niet.
Daarna lopen huilen dat ze gepakt worden. De FIA was al mild met die 100 miljoen.
Leuk ook al die argumenten om het ‘Noorden’ te verdedigen, terwijl de feiten het tegenspreken.
JPM zegt
“Tevens zijn ze nooit veroordeeld door de FIA en ook niet door een rechtbank(dat noem je onschuldig in de grote mensen wereld)
F1 deze dagen is zo modern dat ze zelf ook wel weten hoe dingen werken als ze het zien en van de motor hoeven ze niks te weten wat de Mercedes motor is toch al beter.”
The FIA issues a statement detailing its reasons behind the sanctions imposed on McLaren. In the statement, the FIA said that emails between the McLaren drivers proved that the British-based team used information leaked from title rivals Ferrari. The FIA statement also said “The emails show unequivocally that both Mr Alonso and Mr de la Rosa received confidential Ferrari information via Mike Coughlan. Both drivers knew that this information was confidential Ferrari information and that both knew that the information was being received by Coughlan from Nigel Stepney”.[28]
The FIA has also published an email exchange between De la Rosa and Alonso. “All the information from Ferrari is very reliable,” De la Rosa wrote to Alonso on 25 March in an exchange about the Ferrari’s weight distribution. “It comes from Nigel Stepney, their former chief mechanic – I don’t know what post he holds now. He’s the same person who told us in Australia that Kimi (Räikkönen) was stopping in lap 18. He’s very friendly with Mike Coughlan, our chief designer and he told him that.” In addition, the gas that Ferrari uses to inflate its tyres is discussed, as is the team’s pitstop strategy and braking system.
Er zijn weldegelijk rechtszaken geweest tegen Stepney en Coughlan, dus get your facts straight.
Eerlijk toegeven dat ze fout zijn? Haha man wordt wakker, Ron Dennis houdt tot op de dag van vandaag vol dat McLaren geen informatie had en dat niemand er iets vanaf wist.
Een discussie voeren met een McLaren fan over het schandaal is zinloos ik weet het.
Rogier77 zegt
Volgens mij heeft Mclaren nooit een auto gekopieerd. Dat ze onderdelen hebben bestuurdeerd en hier en daar hebben aangepast klopt wel.
Mclaren heeft nooit lopen ‘huilen’ dat was Ferrari namelijk. De hele directie heeft staan ‘janken’ bij de FIA, DAT MCLAREN GESTRAFT MOEST WORDEN.
Ferrari heeft zoals vele ‘zuiderlingen’ een mooie show staan opvoeren dat Mclaren ZWAAR gestraft moest worden. Naast de 100 miljoen alle punten kwijt terug gezet worden in het pedock enz enz.
Ferrari heeft ZELF toegeven dat ze OOK wel eens STOUT zijn geweest. Echter omdat het toen onderling geschikt is, zijn er nooit straffen uit gedeeld door de FIA. Het is dus jammer dat de boys uit Marnello nu wel heel hard riepen. JA Mclaren is heel dom bezig geweest, echter Ferrari moet zijn plaats soms ook eens kennen. Zelf zijn ze geen haar beter, mogelijk alleen beter in het verdoezelen van sporen.
ggj zegt
Even iets anders: Iemand enig idee wat Michael Schumacher in Nederland doet? Ik zag hem vandaag nl. op Eelde Airport met z’n privéjet (HB-JEG) waar hij werd opgehaald door een donkerbruine duits geregistreerde Audi A6 Allroad 3.0 TDI.
clubbtraxx zegt
Met Todt aan het roer blijft het gewoon de Ferrari International Assistance
Als de FIA ooit eens een beetje geloofwaardig wil overkomen kiezen ze Vatanen.
6C Jordy zegt
@Merry,
Je bedoeld Magnetti Marelli?
Niks negatiefs over hun ECU te zeggen. Toen die ECU gebruikt werd werden kampioenschappen gewonnen door Ferrari. Nu met dat engels/duits spul niet meer.
BananaFlip zegt
Max was toch juist vóór het idee van Vatanen?
sjorsx87 zegt
Jean Todt for (FIA)President!