Volgens Italiaanse media heeft Fiat een bod uitgebracht op het noodlijdende Bertone. Sinds 2007 vallen we jullie al lastig houden we jullie op de hoogte van de ontwikkelingen bij het Italiaanse designhuis en fabrikant van bijzondere auto’s. En nu lijkt het erop dat Fiat de reddende engel gaat worden.
En als ik het Italiaanse artikel goed begrijp zou Fiat alleen interesse hebben in Carrozzeria Bertone, oftewel de productiefaciliteiten. De designafdeling, Stile Bertone, wordt niet genoemd. In het verleden aasden ook Giandomenico Rossignolo, Domenico Reviglio, Lilli Bertone en een Chinese en Spaanse partij op Bertone.
Een probeem bij een eventuele verkoop is dat moeder Lilli een beetje ruzie heeft met andere aandeelhouders (haar dochters Barbara en Marie Jeanne). Lilli Bertone zegt voor 65% eigenaar te zijn van Carrozzeria Bertone (productie) en 100% eigenaar van Stile Bertone (ontwerp). Maar volgens haar dochters is moeders slechts voor 20% eigenaar van Carrozzeria Bertone en over de rest heeft ze slechts indirect (samen met haar dochters) wat te zeggen. (via: repubblica.it)
Wordt ongetwijfeld vervolgd…
UPDATE: Fiat heeft bevestigd dat ze een non-binding offer hebben uitgebracht op Carrozzeria Bertone S.p.A. Er zijn in totaal 5 biedingen uitgebracht oa ook van Gianmario Rossignolo, het Chinese FAW Group en een onbekende Spaanse partij. De deadline voor biedingen ligt op 16 juli. Naar verwachting zal de rechtbank aan het einde van de maand bekend maken wie er met Carrozzeria Bertone S.p.A. vandoor gaat.
G_deGroot zegt
En morgen krijgen we dan te horen dat Bertone juist Fiat gaat opkopen. Volgende week krijgen we dan te horen dat deze poging mislukt en Bertone met gigantische schulden zit. Over twee weken krijgen we te horen dat Fiat met Bertone wilt fuseren.
Bespaar het ons. AUB.
Headhunterz zegt
@ g de groot
haha precies, ik wou net hetzelfde zeggen. :lol:
Rouge zegt
En uiteindelijk worden ze gekocht door een rijke oliesjeik als verjaardagscadeau voor zijn zoon!!
Headhunterz zegt
en wat ik niet snap is hoe het kan dat FIAT bezig is met ”iedereen” over te kopen, je hoort alleen maar crisis hier, crisis daar, hoe komen ze dan in hemelsnaam aan dat geld?
Nuvolari zegt
Het gaat hier om een stukje Italiaans cultureel erfgoed. Gaat vrijwel zeker naar Fiat.
Smokin zegt
Je kan de effecten van de crisis proberen te verminderen door je bedrijf volledig uit te kleden en hopen dat je er financieel zonder al te veel kleerscheuren van as komt.
Je kan ook de effecten van de crisis benutten door zoveel mogelijk koopjes binnen te halen, zodat je op volle oorlogssterkte bent zodra het tij keert.
Ik vind het nog niet zo’n rare taktiek. En de “koopjes” waar ze achteraan gaan zijn ook juist die sectoren waar FIAT zich in kan versterken.
Bertone heeft vanuit het verleden als een hele sterke band met FIAT, de specials kunnen dan in eigen huis gemaakt worden.
OPEL is een grote concurrent van FIAT, if you can’t beat them, buy them. (Especially when they are cheap).
Chrysler is één van de weinige Amerikaanse automakers die het goed doen in europa, bovendien biedt Chrysler de mogelijkheid om de Amerikaanse markt voor FIAT dichterbij te brengen.
En het is Italië hè. Op één of andere manier is daar altijd wel ergens geld.
S2000 zegt
@Headhunterz:
Als je niets meer waard bent, heb je als koper nauwelijks geld nodig om datgene te kopen……… Snappie..
L-Fred zegt
Hoe rijk is FIAT eigenlijk? En wat hoort nu tot het concern. Ik ben de draad een beetje kwijt? Is er een nieuw management, dat ineens op overnamepad is.
lincoln zegt
maar Bertone hadden ze toch al gekocht ..
dat zat toch bij de deal toen Fiat de wereld kocht ??
bartinspace zegt
Komt er vast een moderne X1/9! Zou mooi zijn, dat is een leuke auto. :D
theiz zegt
@smokin.
Opel is meer als een concurrent.
Vroeger wilde GM Fiat kopen. Dat hebben ze uiteindelijk niet gedaan, sterker nog ze hebben zich teruggetrokken.
Er waren echter al heel wat vrijages. Zo is het onderstel van de Vectra gelijk aan die van de Croma en de 159. Daarnaast zijn er meer uitgewisselde onderstellen, ophangingen, motoren, dashboardonderdelen, etc.
Als nu Opel wordt overgenomen door een andere partij heb je kans dat de onderdelen die ze wel moeten gebruiken ineens duurder zijn, of slechter, oid. Dus Fiat heeft wel meer belang bij Opel als alleen het concurrentiedeel.
Mbt Bertone: Het zou mooi zijn als het allemaal door blijft draaien. Er zijn een aantal mooie producten vandaan gekomen.
Ejay zegt
Hoe kun je nou een offer geven van iets dat je niet hebt of gaan ze Bertone short sellen. Maak daar eens vlug bid van, chop chop jongens.
Verder niet heel raar dat Fiat de carroserie tak wil net als VW en Karman en Opel en Magna, ow nee, dat is andersom.
BananaFlip zegt
@ robbie: Lilli Bertone zegt voor 65% eigenaar van Carrozzeria Bertone = Lilli Bertone zegt voor 65% eigenaar te zijn van Carrozzeria Bertone
–edit: dank u, is inmiddels gefixt–
Linkador zegt
Fiat is, net zoals Ford, nu in zijn natuurlijke omgeving.
Al jaren zitten ze te zweten en te zwoegen om uit een diepe put te kruipen.
Met de huidige crisis hebben ze de juiste mentaliteit, inzicht en middelen.
Waar de concurrentie (zelfs ivoren torens Porsche & Toyota) het noorden kwijt zijn, kan Fiat en Ford gewoon hun kaap houden.
Eric zegt
Bertone kan een beperkte reeks maken in hun fabrieken. Zo hebben ze reeds verschillende cabrio’s van bekende merken geproduceerd, dit omdat de grote fabrikanten geen plaats hebben op hun productielijnen. Gaan ze een beperkte versie bouwen van een Fiat Punto Cabrio???
Brammer zegt
Er komen helemaal geen speciale modellen, lezen jullie wel ? Het designgedeelte zelf is geen bod op uitgebracht ..
Citrofiel zegt
Alleen de productiefaciliteiten? Dus kleinere series van modellen van de Fiat-groep zullen daar geproduceerd worden. That’s it. Niets geen bijzonder gestileerde modellen, Stile Bertone lijkt ter ziele te gaan… :(
hape zegt
Theiz,
Onderstel vd Vectra is absoluut niet dezelfde als 159. Onzin.
VivelaFRANCE zegt
‘vervolgt’ ? :x ‘vervolgd’ natuurlijk! ;)
6C Jordy zegt
@L-Fred,
Snap goed dat je de draad kwijt raakt. Door al die zij-vertakkingen per merk tegenwoordig. Maar volgens de Fiat Group website hebben ze dit:
Automobiel:
– Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional, Ferrari, Lancia, Maserati.
Truck & Bus:
– Astra, Irisbus, Iveco.
Bouw & Landbouw:
– Case, Kobelco, New Holland, Steyr.
Componenten & Produktiesystemen:
– Comao, Fiat Power Trains, Magneti Marelli, Teksid.
Santana is (dacht ik) inmiddels opgegaan in Iveco.
autoblogger zegt
Arme Bertone, ze worden slachtoffer van de geldingsdrang van Fiat. Nu de deal met Opel niet doorgaat proberen ze het bij een kleinere partij…
Smokin zegt
@Theiz:
Volgens mij stond de 156 op een afgeleide van het Vectra onderstel.
De 159 staat op het Fiat/GM Premium onderstel, dat oorspronkelijk ook bedoelt was voor de Holden Monaro. Of die daar uiteindelijk ook voor gebruikt is weet ik niet.
@Brammer:
Stile Bertone is een ontwerp studio. Veel ontwerpen die daar vandaan komen worden door de opdrachtgever zelf gemaakt.
Bij Carrozzeria Bertone maken ze auto’s, onder andere auto’s die ze voor zichzelf ontworpen hebben, maar ook bijvoorbeeld de Fiat X1/9 werd voor Fiat bij Bertone gemaakt. En dat kun je best een “special” noemen.
Met een productie capaciteit van ±70.000 tot 100.000 auto’s per jaar kun je niet de productie van bv. de Fiat 500 bij Bertone onderbrengen. Maar wel de productie van die types waar je niet heel erg veel van verkoopt (de “specials”).
Het zou mij trouwens niet verbazen als ze hier electrische auto’s gaan bouwen, maar dat terzijde.
Vincenzo zegt
FIAT is een conglomeraat en miljarden bedrijf. Hier in Nederland kennen ze het alleen maar van de auto’s en misschien de tractor.
De laatste jaren gaat het weer prima.
De Fiat Groep heeft in het eerste halfjaar van 2008 een omzetgroei van 10,9 procent gerealiseerd. In totaal bedroeg de omzet van de Italiaanse fabrikant 32 miljard euro. De winst voor belastingen bedraagt ruim 1,5 miljard. Dat meldt Fiat vandaag.
De autotak van Fiat was goed voor een omzet van 15,8 miljard. En dat is 11,7 procent meer dan in de eerste helft van 2007. In totaal verkocht Fiat 1,2 miljoen auto’s in het eerste half jaar.
6C Jordy zegt
Arme autoblogger,
Dit topic heeft blijkbaar te weinig hits behaald tot nu toe, dus laten we er nog effe wat vuur op gooien door wat “stoms” te roepen?
Wat heb je liever? R.I.P. Bertone Carrozzeria? Of Fiat-Bertone Carrozzeria s.p.a.?
L-Fred zegt
@ 6C Jordy
Thx, maar door de ontwikkelingen van de afgelopen maanden is dat naar mijn gevoel niet het volledige rijtje. Er moeten ook nog ergens minderheids- / meerderheidsbelangen zijn bij andere fabrikanten. Ik moet toegeven, dat ik het verhaal rond de aandelenovername (35%) met Chrysler niet helemaal gevolgd heb.
Wat Smokin al schrijft, ze werken samen met GM, maar ook met PSA en ik weet niet met hoeveel andere fabrikanten, ook buiten automotive (Yamaha). Het kan niet anders zijn dat achter de schermen de groep veel groter is. Hoe staat het met het binnenhengelen van Opel/Vauxhall (als losstaand onderdeel van GM)?
Opmerkelijk ook is, dat vele gepoogde overnames niet door gaan. Ik noem Landrover, Jaguar
En dan blijft nog de vraag, waar halen ze ineens het geld vandaan. Een aantal jaren geleden stonden ze zelf nog op het punt om failliet te gaan.
L-Fred zegt
:-) En we missen nog het verhaal van de overnames zoals van het merk Zastava. Met dat merk / label wil FIAT een Dacia-concurrent op de markt zetten. Leuke combi, btw: Zastava-Bertone
6C Jordy zegt
@L-Fred,
Klopt. De merken die ik genoemd heb zijn alleen die waar Fiat 75% of meer belang in heeft.
Een paar “links” weet ik nog wel te noemen:
– Suzuki bouwt voor Fiat de Sedeci’s. (rebadged Suzuki FX-nogwat…)
– Fiat bouwt Ford Ka’s op Fiat 500 basis.
– Fiat leverd aan Opel en Saab dieselmotoren.
– Holden leverd cillinderblokken aan Fiat/Alfa. (deze deal loopt af)
Dan heb je inderdaad de deal met PSA omtrent bestelbusjes nog. Maar wie wat voor wie bouwt weet ik niet. :(
Deal rond Jaguar loopt/liep via Ratan Tata. (eigenaar van Tata)
Ratan Tata zit ook in de board van Fiat vreemd genoeg. Hoe die deal nu werkt weet ik ook niet.
Deal met Yamaha is volgens mij alleen op sponsorgebied voor het Superbike kampioenschap. (of was het nou MotoGP ?)
Zastava verhaal was afgeketst geloof ik. Net als met Opel.
Chrysler verhaal is nog recent terug te vinden op Autoblog.nl
Met alle bijbehorende fanboyisme commentaren er gratis bij helaas….. :) ;)