De kosten voor autorijden zijn de afgelopen tien jaar veel harder gestegen dan de inflatie, zo koppen diverse media vandaag. Nou zeg, had ik echt geen idee van! De grootste kostenstijging van de afgelopen jaren vormen de parkeer- en tolgelden, deze stegen met een opvallende 80 procent. Valt mee toch?
Sinds januari 1999 is het algemene prijspeil in Nederland met 26 procent gestegen, terwijl autorijden in deze periode liefst 40 procent duurder is geworden. Dat is een stijging van 3,3 procent per jaar, zo meldt ING op basis van eigen onderzoek. Dit terwijl de gemiddelde inflatie van afgelopen jaren uitkwam op 2,3 procent per jaar.
Autoverzekeringen zijn nu 14 procent duurder dan tien jaar geleden (afgelopen jaar zelfs 10 procent), de motorrijtuigenbelasting is 18 procent duurder en de kosten voor onderhoud en reparatie zijn 50 procent duurder, evenals brandstof. Parkeerkosten stegen met 80 procent, wat een verrassing! Gelukkig zijn er erg goede alternatieven.
Robert zegt
Nooo …really ?
Jo zegt
Ik moet het toch weer zeggen. Belachelijk gewoonweg BELACHELIJK.
Autogek zegt
Niet autorijden is het forst duurder geworden. Het auto stilstaan blijkbaar. ;)
bmw zegt
NL is wat dit betreft toch wel koploper. De automobilist wordt echt uitgemolken. Maar goed, er is toch haast geen enkel product vergelijkbaar met de auto: mensen betalen sowieso alle kosten die ermee gepaard gaan, wat het ook kost.
tom zegt
open deur.
Alwood zegt
tsja, vind het dit afgelopen half jaar/jaar wel weer een beetje meevallen. Maar over-all is autorijden een zeer kostbare bezigheid geworden :(
Mijn laatste visie op autorijden is dat ze de MRB en tol in heel Europa maar af moeten schaffen en één centraal geregelde accijns moeten instellen. Deze (hoge) brandstofbelasting zorgt dan meteen voor stabiliteit op de Europese energiemarkt, tanken kost overal even veel en vervuilers betalen meer :)
AlwinH zegt
Ik heb de afgelopen tien jaar ook veel meer uitgegeven aan auto’s dan de tien jaar daarvoor.
Maar dat is toch meer mijn eigen schuld. Heb er geen spijt van ook :-)
Wieldopje zegt
kosten worden toch hoger niet duurder dacht ik zo ;)?
Wel gelijk, als alle merken zoveel duurzamer en betrouwbaarder worden waarom is het onderhoud dan zoveel duurder?
En laat niemand zeggen dat een goedkoop alternatief de trein nemen is, rubbish…
Autogek zegt
Het is een goedkoop alternatief, maar het duurt 3x zo lang. ;)
Hier trouwens nooit openbaar vervoer hoor. Laat ik aan de geld uitspaarders over. LOL
vtec zegt
Zo is het eenmaal in dit kikkerlandje. Alles gaat alsmaar omhoog, nooit wat omlaag. Hier moet men werken, belasting betalen en bek dicht houden zo simpel is dat. Maar het zal wel voor de veiligheid gedaan zijn. Auto wordt duurder dus minder mensen zullen ‘waarschijnlijk’ autorijden, dus minder kans op ongelukken hoppaaaa. Zo is het met alles in Nederland. De overheid denkt veel te weten maar ze weten geen ene bal.
Bas zegt
Als de inflatie over de afgelopen 10 jaar 26% is en de verzekeringen 14% duurder zijn geworden, dan zijn ze dus eigenlijk goedkoper (-12%).
Hetzelfde geld voor de motorrijtuigenbesasting (-8%).
Of zijn ze resp. +12% en +8% hoger dan de inflatie?
Autogek zegt
@ Bas, ze zijn inderdaad goedkoper geworden gemiddeld genomen in vergelijking met de inflatie. ;)
standard zegt
belgie en nederland zijn hierin koploper hoor , ze melken gewoon de automobilist uit omdat ze goed genoeg weten dat we het nodig hebben in deze welvarenende landen .
mashell zegt
Waarom zijn de garages zoveel duurder geworden? Auto’s zijn complexer geworden maar ook veel beter van kwaliteit en door ingebouwde storingsdiagnose gemakkelijker te repareren.
riichlover zegt
@ Vtec
Verhuis dan, als je het zo’n rotland vind.
On topic:
En toch staan er iedere dag files, dus is het autorijden nog niet duur genoeg. Mensen die vinden dat ze uitgemolken moeten worden; je bent niet verplicht om auto te rijden he! Je bent ook niet verplicht om in Nederland te blijven. Je bent zo vrij als een vogel. Dat is in andere landen wel anders.
Daarom zeg ik: stop met zeuren op Nederland, er zijn genoeg alternatieven die jíj kan ondernemen om het beter te krijgen.
kZieNix zegt
@riichlover:
Je kunt natuurlijk ook met 150 km/u een boom gaan knuffelen, heb je helemaal nix meer om je zorgen over te maken….
Feit is dat Vadertje Staat de afgelopen jaren de kosten voor automobilisten flink heeft opgeschroefd. Daar is in de afgelopen 10 jaar weinig verbetering voor teruggekomen. De files staan er inderdaad iedere dag en worden steeds langer.
Als de alternatieven ook maar enigszins bruikbaar zouden zijn, ben ik ervan overtuigd dat ze gebruikt zouden worden. Het OV is gewoon WAAR-DE-LOOS op dit moment.
Appelscha zegt
@KZieNix,
maar ja mag blij zijn dat er nog zoveel mensen zijn die die alternatieven wel bruikbaar vinden, want anders waren de files nog twee keer zo lang! Van mij heb je bijvoorbeeld geen last in de doordeweekse files :) Geen dank!
Jo zegt
Nou met een OV’tje zie je mij toch echt minder gebruik maken van de auto hoor. Lekker gratis vervoer door heel NL
AMGJunk zegt
Overheid is greedy en inefficient bezig.
Men moet meer betalen maar krijgt er weinig voor terug.
RenesisHP zegt
@riichlover.
“Verhuis dan, als je het zo’n rotland vind.”
Suf!
In Nederland hebben we het inderdaad niet slecht.
We gaan tegenwoordig echter steeds meer betalen voor bestaande middelen.
De balans uitgaven en inkomsten is een beetje meer naar inkomsten verschoven. Dat is het probleem.
Vroegah was de balans beter en klaagden de mensen een stuk minder. En wat bleek. Het ging prima.
Dus als mensen klagen is dat niet geheel vreemd. Dat afwimpelen door te zeggen dat je daar zelf verantwoordelijk voor bent is niet geheel correct.
Emigreren klinkt overigens makkelijker dan het daadwerkelijk is. Anders had ik hier inderdaad niet meer gezeten. ;)
six-trey zegt
weinig van gemerkt om eerlijk te zijn… ik rij namelijk nog geen 10 jaar ;)
en toch vind ik het goed van de belgische overheid om pickups belastingvrij te maken en als je een auto ouder dan 30 jaar gebruikt als dagelijkse wagen krijg je daar ook 60% korting op :P
Citrofiel zegt
@ six trey; Dus de overheid moedigt rijden in een oude auto aan? Waarom zou dat zijn… Omdat ze het mooi vinden? In Nederland hoef je ook minder (niets) te betalen voor een oude auto, maar dat is omdat ze er van uit gaan dat die auto’s weinig gereden worden. Als de auto dagelijks gereden werd, zouden ze hem het liefst juist wél belasten. Behoorlijk verschillende politiek dus…
@ autogek; “Laat ik aan de geld uitspaarders over.” Haha! Wees blij dat Laurens hier nu even niet is… ;)