Misschien toch iets teveel hooi op de vork genomen? Tata, eigenaar van Jaguar en Land Rover, houdt vanwege de economische situatie voorlopig even de hand op de knip en legt haar ontwikkelingsafdeling stil.
Het lijkt ons sterk dat de twee Britse merken hier op korte termijn veel hinder van ondervinden. Land Rover is druk bezig met de LRX en ook Jaguar staat op het punt om de nieuwe XJ te lanceren. Bovendien moet er een E-Type-opvolger komen, iets wat Tata erg graag wil.
Wat het Indiase merk zelf betreft: de Nano is er al, dus die wordt gewoon verkocht. Maar bijvoorbeeld de Indica hatchback, de geplande crossover en een nieuw topmodel worden voorlopig niet doorontwikkeld. De Prima Concept die we in Genève zagen komt er zelfs helemaal niet. Even afwachten dus wat er gaat gebeuren daar. (bron: reuters, via televaag)
Laue zegt
als je auto´s als de nano verkoopt kan er weinig mis gaan op ontwikkelings gebied :P
Johan zegt
Erg onverstandig imo: je loopt een achterstand op waarvoor je later de rekening gepresenteerd krijgt.
JanJansen zegt
Kijk dat is tenminste management zoals het zou moeten zijn; maatregelen nemen voordat je in de problemen komt. De winstgevende producten gaan voor, de image-makers worden even in de Indiase koelkast gezet.
In deze tijd lijkt me het helemaal geen vreemde zet.
Daarnaast is de ontwikkelingstijd van een auto ongeveer 3-4 jaar van idee tot massaproductie. Dan praten we hier dus over de modeljaren 2012 en 13. De geschiedenis heeft aangetoond dat een crisis vaak na 5 jaar op zijn top is. Niet gek gerekend door die curry-eters.
Citrofiel zegt
Ach, die Indiërs zullen toch minder dan wij Europeanen geven om hoe oud een auto is/oogt. Dus die paar modellen die een poosje later vernieuwd worden, ach, de oude wordt ook wel verkocht. En niches zijn daar vast nog niet zo gewild als hier.
lincoln zegt
@Citrofiel ..
ik geloof dat je de statusgevoeligheid van den Indiër een beetje onderschat ..
en als het in de schrootbizznizz effe wat slechter gaat moet je de hobbys effe op zij zetten .. logisch ..
DaBaZZ zegt
Het is niet zo slim om de ontwikkeling stil te leggen.. echt je loopt heel veel achterstand op en dan ga je later alsnog failliet omdat niemand je oude spul nog wil kopen.. land rover en jaguar moeten zeker doorontwikkeld worden.. In het luxe sigment wordt wat afgevochten en als ze mee willen moet je met nieuwe dingen komen..
Hoe dat op de indiase markt zit, weet ik niet:P misschien maakt het daar niet uit hoe oud de zooi is..
rikkon zegt
Het nieuwe motto is ‘stilstand is vooruitgang’?
Wanneer je al zover op de rest van de wereldd vooruitloopt kan je je dat natuurlijk prima perimiteren…
Majinstar zegt
Het speeltje van TaTa kan inderdaad ff in de kast worden gelegd. Niemand die er toch om geeft. Oja de gemiddelde autoliefhebbers en fans van Land Rover en Jaguar.
John zegt
Nou dat wordt dus nog lang wachten op de nieuwe Range Rover… Dan toch maar voor die september facelift gaan dus.. Jammer..