Obama heeft nog een spelletje prijzenslag gespeeld met de autobouwers. Ditmaal zijn het Ford, Nissan en Tesla die in de prijzen zijn gevallen. Ford ontvangt een lening van 5,9 miljard dollar, Nissan 1,6 miljard dollar en Tesla 465 miljoen dollar. Ford heeft steeds volgehouden geen staatssteun nodig te hebben, maar ontvangt nu dus alsnog een steuntje in de rug.
Anders dan bij GM en Chrysler is de steun aan Ford niet noodzakelijk om het bedrijf overeind te houden, maar vooral bedoeld om de introductie van zuinige auto’s te versnellen. Ook voor Nissan en Tesla geldt dat de kapitaalinjectie de ontwikkeling van groene technologie een boost moet geven. Nissan zal het geld gebruiken bij de ontwikkeling van elektrische auto’s en accu-technologie. Tesla zal de miljoenen benutten bij de doorontwikkeling van hun elektrische aandrijflijn en de bouw van een productiefaciliteit.
Obama heeft er volste vertrouwen in dat de investering zich zal vertalen naar nieuwe banen, de beperking van afhankelijkheid van olie en de reductie van broeikasgassen. Allemaal zaken waarvoor Obama in verkiezingstijd beloofd had zich hard te maken. Nu moet het alleen ook nog even uitpakken zoals hij heeft voorzien, want de Amerikaanse staatsschuld stijgt ondertussen tot onvoorstelbare hoogte. (via: automotive news)
F1Ferrari zegt
zat er aan te komen!
Klaas zegt
Maar Ford komt wel weer met de Model-T:
http://www.theonion.com/content/news/ford_reintroduces_model_t_line
De weg naar 100% marktaandeel ligt open!
Laue zegt
tesla aan de steun? niet verwacht maar dat moet wel goed komen met die lui.
VivelaFRANCE zegt
Nissan? Maar dat is toch geen Amerikaans bedrijf? :|
robbie zegt
Echt ‘staatssteun’ zoals bij GM/Chrysler is dit natuurlijk niet. Het is meer goedkoop geld om de ontwikkeling van groene technologie te stimuleren.
Ze krijgen ook niks cadeau en moeten de lening gewoon terug betalen. Ook staan deze bedrijven bij lange na niet op omvallen zoals bij GM en Chrysler het geval was.
Dennis zegt
@robbie: Weliswaar in een andere vorm, maar toch wel degelijk staatssteun. Er is namelijk geen bank te vinden die de autobouwers dat geld willen lenen. Als er al een bank te vinden is, dan vrijwel zeker niet tegen de condities die nu met Obama overeen gekomen zijn. Verder geef ik in de tekst ook aan dat het geld niet bedoeld is om deze autobouwers overeind te houden.
robbie zegt
Ik ontken ook niet dat het een soort van steun is die door de staat wordt verleend. Ik probeer de rest van onze lieve reaguurders alleen maar eventjes uit te leggen dat deze leningen niet te vergelijken zijn met de miljarden die door de Amerikaanse overheid in GM en Chrysler gepompt zijn (en die ze niet terug hoeven te betalen voor het grootste deel).
HTJ zegt
In Amerika was Ford een van de eersten die met de productie van hybrides begon (Ford Escape), ik snap ook niet waarom ze de nieuwe Ford Fusion hier niet heen gebracht hebben http://www.fordvehicles.com/cars/fusion/?referrer=http%3A%2F%2Fwww.ford.com&glbcmp=ford|vehicles. Maar wie weet wat nog komen gaat. Ook is Ford bezig met de ontwikkeling van elektrische auto’s http://www.ford.com/microsites/sustainability-report-2008-09/issues-climate-case-electrification
BmwMPower zegt
@ VivelaFRANCE
Er zijn modellen van Nissan enkel in Amerika leverbaar, zoals grote sedans en enkele pickups.
Polygoon zegt
Hopelijk gaan ze het inderdaad een beetje gebruiken voor het milieu.
C6_R zegt
“Nu moet het alleen ook nog even uitpakken zoals hij heeft voorzien, want de Amerikaanse staatsschuld stijgt ondertussen tot onvoorstelbare hoogte.”
Valt wel mee hoor, geen paniek! (Tenzij je in Nederland woont…)
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_external_debt
(laat ‘m de boel voor de grap eens sorteren op schuld per capita of schuld als percentage van het bruto binnenlands product!)
Ontopic: slechte manager die Obama, beetje de concurrenten van zn eigen bedrijf helpen! :lol:
Serge zegt
TESSSSSLAAAAAA :D:D:D:D
@ Laue
Ze zitten niet zozeer in financiele crisis, maar ze zochten kapitaalinjectie om massa-productie van de Model S te kunnen realiseren (een nieuwe productiefaciliteit is nodig) i.p.v. kleinschalige productie en dus hun outsourcing van elektrische aandrijflijnen te kunnen opschalen.
Serge zegt
@ robbie Very true! Het zijn leningen, niet stimulerings-injecties oftewel ‘flink pompen voor het verzuipen’
victortje zegt
nu hopen dat ze ook echt groene auto’s gaan maken!
is het trouwens geen idee dat ford gaat samenwerken met tesla, want dan heeft tesla productie ruimte en ford elektrische motoren!
Chris zegt
Ze kunnen beter investeren in autos die op water rijden. Daar hebben we genoeg van.
http://www.brasschecktv.com/page/645.html
Tieme zegt
staatsteun voor Tesla? Zat gister nog ergens te lezen dat ze verwachten in juli al in de zwarte cijfers te komen!
Dennis zegt
@Tieme: Het bericht gelezen?
Anders dan bij GM en Chrysler is de steun aan Ford niet noodzakelijk om het bedrijf overeind te houden, maar vooral bedoeld om de introductie van zuinige auto’s te versnellen. Ook voor Nissan en Tesla geldt dat de kapitaalinjectie de ontwikkeling van groene technologie een boost moet geven.
poppe-joppie zegt
Ik snap het eigenlijk niet zo goed! Dit is toch niet eerlijk voor de fabrikanten die het zelfstandig moeten rooien (BMW, Mercedes)? Iedere autofabrikant wil wel tegen lage rente geld lenen toch! Kan iemand mij dat uitleggen
poppe-joppie zegt
Ik bedoel eigenlijk dat fabrikanten als BMW altijd zuinig zijn op hun centen en wel vooruit denken en ook dingen schrappen om te voorkomen dat ze in geld problemen komen. Ik vind dit niet eerlijk tegen over deze bedrijven.
CBR600rr zegt
@ poppe-joppie:
De calimero modus mag weer uit hoor;-) (Het is niet eeerlijk!) Protectionisme is van alle tijden!
Prisma zegt
Waarom word deze steun dan niet gegeven aan Toyota en Honda? Kvind het toch allemaal maar verkeerd om zomaar geld te geven aan noodleidende bedrijven die niets opzij staan hebben voor mogt er een crissies toestand ontstaan. Deze merken zouden moeten verdwijnen.
Serge zegt
Ik neem aan dat iedereen kans heeft gemaakt. Maar aangezien Nissan, Ford en Tesla duidelijke plannen hebben om vooruitstrevende groene, korte-termijn auto’s op de markt te brengen EN nieuwe Amerikaanse werkplekken gaan verschaffen, lijkt me een dergelijke lening beter uitgegeven dan een bedrijf dat met Chinese import van batterijen gaat werken of het geld zouden stoppen in brandstofcelontwikkeling.
Dil zegt
Waar blijft vw nu met zijn dom gezaag van het is niet eerlijk blablabla marktverpesting blablabla wij zijn stom blablabla
Citrofiel zegt
@ C6_R; Interessant! Nederland doet het bar slecht… Maar alsnog, $13,703,567,000,000 is niet weinig. ;) En dat is dan nog voor de grote klappers qua crisissteun.
C6_R zegt
@ Citrofiel: Er zijn inderdaad dagen dat ik het niet op m’n rekening heb staan ja…
Voor dat bedrag in Zimbabwaanse dollars heb je daar overigens net een brood…
databekker zegt
Obama is een wizard.
Klinkt allemaal mooi, maar laat GM voor wat het is Obama.
Als je die Koreaanse Chevrolets ziet, dan springen mij de tranen in de ogen van afschuw. Die kan ik missen als kiespijn.