De FIA onder leiding van Max Mosley, heeft een behoorlijke scheut water bij de wijn gedaan en komt de Formule 1 teams verenigd in de FOTA nu een heel eind tegemoet met nieuwe voorstellen in een poging het oeverloze geouwehoer eindelijk eens te beëindigen. Zo is de FIA bereid om voor 2010 een budgetlimiet van 100 miljoen euro te accepteren.
Dit is wel onder de nadrukkelijke voorwaarde dat de budgetlimiet in 2011 toch echt naar 45 miljoen zakt. De teams mogen zelf een accountant kiezen die de cijfers controleert. Overschrijding van de limiet zal niet leiden tot sancties op de baan, maar heeft uitsluitend financiële consequenties.
Verder is Mosley bereid om enkele bestuurlijke maatregelen te schrappen en de sportieve en technische reglementen voor 2010 te wijzigen. Mosley heeft aangegeven dat een discussie over het Hof van Beroep mogelijk is en hij is tevens bereid om appendix 5 uit de reglementen te verwijderen. De teams waren hier namelijk allerminst gelukkig mee, aangezien dat de FIA in staat zou stellen om eenzijdig regels op te leggen.
Op technisch vlak schrapt Mosley een aantal voorgestelde veranderingen. Vierwielaandrijving zal toch niet worden toegestaan, geen verbod op bandenwarmers, geen wijzigingen ten aanzien van beweegbare vleugels en geen aanpassingen in de regels voor versnellingsbakken en het motorreglement. Enkel Cosworth mag ongelimiteerd rijden.
De teams hebben twee dagen om te besluiten of ze akkoord gaan met de voorstellen.
Met dank aan bouncing bullet voor de tip
Bunzing zegt
HAHA!! dikke neus van ferrari naar mosley.. hebben ze toch wat ze wilden
TSI zegt
vooruitgang?
op zich wel ene positief bericht, anders zou ferrai waarschijnlijk egt wel uitgestapt zijn, die draaien bijna alleen al die 45 miljoen aan test/ perosneel/ en fabrieken.
klinkt goed en nu maar hopen dat alle teams accepteren. geleidelijk aan is veel beter dan in 1 keer naar 45 milj.
JPM zegt
Nouja ik vind het meer een soort ‘midden’. De voorwaarden die de FOTA stelden waren dat er in 2010 met hetzelfde regelement als 2009 geraced zou worden en zonder enige vorm van budgetcap als ik me dat goed herinner. Ik snap sowieso de budgetcap niet. Teams hebben dit jaar hun budget vrijwillig al met bijna 50% doen krimpen, nu zijn alle teams tevreden met de huidige regels en dan wil de FIA alsnog de budgetcap inzetten. Zonde dit gezeik, men heeft elkaar nodig, het zijn echter een paar hele grote ego’s in de sport die niet gekrenkt willen worden. Overigens hulde richting Ecclestone die niet aan het stoken is en geen echte kant kiest en alleen zegt dat er contracten zijn waar iedereen zich aan moet houden.
Mike zegt
@TSI
Alleen al aan salarissen zul je bedoelen!
Merry zegt
Ik snap niet waar de teams moeilijk overdoen.
Die 45 Miljoen is alleen voor het rijdende chassis en bodywork.
De motor,coureurs,top personeel,motorhome en markting valt niet onder de cap van 45 miljoen.
Dus als een team nogsteeds 1 miljard in 2 jaar wil verprutsen kunnen ze hun goddelijke gang gaan.
Maar een mooie eindsluitings denk ik zo.
jack zegt
@TSI en Mike,
Salarissen tellen niet mee bij het budget.
Meen dat ferrari per jaar 380 miljoen besteed aan F1, ook dat is ex salarissen;) Dus echt een gulle middenweg is het nog steeds niet.
Hupke zegt
lol
Ik vind dat die 100 000 000 dan toch alleen maar mag dienen voro de onderdelen, het personeel mag er niet van betaald worden. Anders maakt men helemaal geeen kans meer en gaan alle genieën en programeurs die nu milioenen per jaar in de F1 verdienen wel voor de nasa of Iraanse overheid werken.
jez zegt
Nou ja, we zullen er maar tevreden mee moeten zijn? Alleen had die stap van 100 naar 45 wel nog wat uitgesteld kunnen worden imo…
@Hupke: Eerst comments lezen, dan reageren.
robbie zegt
Nu alleen nog hopen dat de FOTA ook akkoord gaat met die nieuwe voorstel van de FIA. Nog 48 uur geduld en we weten het 100% zeker!
Lustigson zegt
Eh… volgens mij is er nog geen deal, hoor. De boel kan nog steeds uit elkaar klappen als de vijf FOTA-teams zich niet voor morgen einde dag onconditioneel aanmelden voor 2010.
m5 zegt
Enkel Cosworth mag ongelimiteerd rijden. hier zullen de fota teams nooit mee akkoord gaan
Mao zegt
@ M5
“Wel krijgt Cosworth toestemming haar motoren te tunen volgens de regels van 2006 omdat de terugkeer van de motorfabrikant anders al is mislukt voor het daadwerkelijk zo ver is”
Nou weet ik niet of die dan wel of niet begrensd is op 18000 rpm, als dit niet et geval is, moeten ze als nog ik weet niet hoeveel races met een motor doen. Volgensmij mogen ze maar een beperkt aantal motoren gebruiken.
Als dat ook alllemaal niet geld voor Cosworth dan gaan ze er waarschijnlijk niet mee accoord. Maar het lijkt er wel op dat de regels zo zijn dat ze Cosworth gewoon een kans willen geven.
Ferrari zegt
Volgens mij is er nog geen akkoord hoor, ik zie het namelijk op geen van de Formule 1 nieuwssites staan.
GOD zegt
Ze moeten niet besparen op 1 onderdeel maar op het totale budget.
laten we zeggen 250 miljoen. Dan kunnen de teams zelf bepalen waar ze op besparen.
Eric zegt
Als een voetbalploeg één speler wegkoopt voor meer als 90 miljoen euro, waarom dan een beperking van 45 miljoen voor een heel F1-team. Ok, de personeelskost is hier niet inbegrepen maar bij de voetbalploeg is de personeelskost ook niet min.
FIA wil gewoon meer teams in de F1 en hoopt door dit “kleine” budget F3-teams over de streep te trekken. Zij hebben ook al vrachtwagens en motorhome’s en personeel. Motor en chassis kunnen ze bij Cosworth inkopen voor 45 milj. en de rest van hun sponsergeld kunnen ze besteden aan reiskosten,….
Dennis zegt
@Robbie/Lustigson/Ferrari: De titel was een beetje misleidend. Natuurlijk is de FIA zelf akkoord met 100 miljoen. Het is immers hun eigen voorstel, maar pas als de teams het er ook mee eens zijn is er een echt akkoord, maar dat bleek al wel uit de tekst.
FOne zegt
Denk wederom niet dat FOTA hier mee akkoord gaat. Die wil voor iedereen dezelfde regelgeving. Nu mag Cosworth hun motoren weer onbeperkt laten lopen. Denk dat het nog niet voorbij is….
Benji zegt
Kimi Raikkonen, Ferrari, US$51 million
Savipe zegt
FIA is en zal nog harder plooien denk ik ze kunnen die super teams die het zo mooi maken niet kwijt spelen of de sport is dood!
mashell zegt
“Overschrijding van de limiet zal niet leiden tot sancties op de baan, maar heeft uitsluitend financiële consequenties.”
Netto betalen de teams die toch al teveel geld hebben en besteden dus gewoon de boete…
JPM zegt
Weetje waar het probleem zit denk ik. Mosley zag Honda vertrekken uit de F1 en oa. Toyota en Renault openlijk twijfelen over verdere deelname vanwege de financiele crisis. Toen (bang voor een leeg veld) is hij gaan praten met eventuele nieuwe teams om hun te werven voor 2010 met de afspraak danwel contract dat er een budgetlimiet zou liggen zodat het betaalbaar was voor de nieuwe teams. Dáárom kan hij nu maar zo weinig toegeven, omdat hij al afspraken heeft met de nieuwe teams. Spagaat van de FIA.
Timmie zegt
WHAAAAHAHAHA: vierwielaandrijving in een F1-auto! Dat zou een zicht zijn, die cardanassen… Maar goed ook dat de FIA niet eenzijdig regels kan opleggen. Dan zouden ze kunnen doen wat ze willen. Voor mijn part moeten de teams zich aan een ding houden: geen langetermijncontracten met de FIA afsluiten!
topless zegt
De salarissen van de coureurs vallen niet onder de budgetcap, wel die van de personeelsleden.
jens&cars zegt
Mosley is Engels en Cosworth is?
-edit: hoe je ff in met die vraagtekens!-
midi zegt
@ JPM daar kun je wel eens gelijk in hebben. De lijst met nieuwe teams die worden toegelaten voor 2010 verbaasde mij al enigzins, geen Prodrive geen Lola. Zou goed kunnen dat er al eerder toezeggingen waren gedaan door de FIA aan de nu wel toegelaten teams.
mitsustigi zegt
hilarisch,enkel cosworth mag een ongelimiteerde f1 moter leveren?volgens mij heeft ecclestone ook weer een aandeel in cosworth.vind t allemaal zo zonde.ik wil juist mooie snufjes zien.nieuwe uitvindingen.t word een beetje champcar zo
Torino zegt
Breaking news:
Acht grote teams uit de Formule 1 (waaronder Ferrari, Renault en BMW) gaan volgend seizoen een eigen comptetitie beginnen. Niet verder met de FIA dus! Check teletekst.nos.nl en dan pagina 612 voor meer informatie!
Vincegail zegt
Of kijk op http://www.autosport.com/news/report.php/id/76292
Ruben zegt
De FIA wil duidelijk dat de kleinere teams kampioen worden. Ieder jaar worden de regels zo aangepast, zodat die kleinere teams ook kansen krijgen.
De grotere teams hebben jaren lang goed gepresteerd waardoor ze grotere budget hebben vanwege goede sponsors en dat wil de FIA gewoon weer afpakken.
jesper zegt
ik heb f een vraagje welke teams gaan er dan uit?
graag reactie