We hebben al vaker aangegeven dat de overname van Opel door Magna (en wat Russen) nog lang geen done deal is. Vandaag maakt de Frankfurter Allgemeine Zeitung namelijk bekend dat er een grote delegatie Chinezen onderweg is naar Rüsselsheim om samen met PricewaterhouseCoopers twee weken lang de complete boekhouding van Opel door te spitten voor een zogeheten ‘due diligence’ onderzoek. Wordt dit gedaan om de druk op Magna te verhogen of zijn de Chinezen serieuze kandidaten?
Hoewel optie 1 misschien het meest voor de hand ligt heb ik daar toch zo mijn bedenkingen bij. Want waarom zou GM/Opel/Duitse overheid zo dom zijn om de Chinezen inzicht te geven in al hun geheimen? Dat doe je volgens mij alleen maar als je ook echt serieus bent.
Volgens het Duitse Automobilwoche was het eerste bod van de Chinezen namelijk veruit het beste. Maar dit kwam toen zogenaamd ‘te laat‘. En daarom kreeg Magna toen de voorkeur.
De Duitse overheid en Magna zouden ook nog wat onenigheid hebben over de €4 miljard aan pensioenlasten van Opel en Magna heeft nog onenigheid met GM over het feit dat ze geen auto’s mogen verkopen in de VS en China.
Magna heeft vandaag wel aangegeven dat ze er naar streven om 15 juli een voorlopige deal gesloten te hebben over Opel, maar nu de Chinezen aan de poort rammelen is natuurlijk niks zeker.
Het zou zomaar kunnen dat de Duitse overheid kiest voor de ‘makkelijke’ oplossing van de Chinezen. Een bak met geld en meer zekerheid. De Russische geruchten zullen ze daar misschien ook niet helemaal kunnen waarderen. Denk trouwens niet dat de Chinezen helemaal geen ervaring hebben met Westerse techniek en autoconcerns. Want ze werken al 30 jaar samen met Westerse concerns via de Beijing-Benz DaimlerChrysler Automotive.
We zijn benieuwd!
Esprit_de_Flandre zegt
Niet alleen Beijing-Benz, maar ook SAIC-Volkwagen en FAW-Volkswagen, om de Duits-Chinese JV’s te noemen. Daarnaast ook nog met zowat alle Japanse en Amerikaanse groepen. De rest van Europa blijft wel wat achter daar.
MC zegt
Is toch wel raar, Chinezen de baas over Opel maar ze mogen niet verkopen in eigen land?
Vanquish zegt
Shiiiit, komt Opel net met van die mooie auto’s, komen er zulke kopers opaf. Slechte zaak. Had FGA Opel laten overnemen en hou het in Europa sukkels!!
9000cse zegt
@ robbie
Hallo, zeg! Wil je nou serieus iets laten weten op dit blog of alleen maar verwarring stichten?
Dit lijkt meer op het gooien van een emmer kippenvoer in een kippenren om te zien, hoe ze er allemaal op af rennen. Wees nou eens een vent met karakter en leg de goegemeente uit wat er precies aan de hand is.
Ik heb er geen zin in om deze onzin nog langer zelf te moeten uitzoeken.
Ga je er nou echt vanuit, dat mensen op AB alleen maar petjes zonder IQ zijn?
robbie zegt
@9000cse, boehoehoe… Is het allemaal te ingewikkeld voor je? Kan je alleen maar nieuws in hapklare brokken verwerken? Feit is gewoon dat er een heleboel onduidelijkheid is rondom Opel.
Feit is wel dat de Chinezen momenteel een ‘due diligence’ onderzoek aan het uitvoeren zijn bij Opel. Dit wordt ook duidelijk genoemd in het onderzoek.
Verder geef ik (inclusief bronnen) duidelijk aan welke andere zaken er momenteel nog spelen rondom deze overname. Je zal niemand vinden die precies weet hoe het zit. Daarom geef ik de onze lieve lezers een duidelijk overzicht van alle zaken die momenteel spelen in deze kwestie.
Ik zou zeggen neem alle informatie in je op en trek je eigen conclusie.
Jesper zegt
@ 9000cse: Hap, zei de vis…
OnT: Als het aan mij had gelegen koos ik voor de rijstoptie. Liever 1 Chinees in de hand dan 10 in de lucht ging het gezegde toch? :)
Ook gunstiger voor de afzetmarkt want als het toch China wordt die dr met de buit vandoor gaat kan GM het moeilijk er door trappen niets in China te laten verkopen :?
europeaan zegt
Die KUT AMERICANEN van die VERVLOEKTE GM zijn de grootste TERING LIJERS in deze OPEL AFFAIRE. foei foei AMERICA en GM!!! shame on you!!!-edit: Gedraag je eens een beetje…-
9000cse zegt
@ robbie
Je hebt volkomen gelijk! Als het geen hapklare brokken zijn, snap ik er geen jota van. Heb ik in het verleden al te vaak bewezen. Of niet soms?
Even citeren:
“…..Feit is gewoon dat er een heleboel onduidelijkheid is rondom Opel…..”
en
“…..Je zal niemand vinden die precies weet hoe het zit…..”
en
” …..Daarom geef ik de onze lieve lezers een duidelijk overzicht van alle zaken die momenteel spelen in deze kwestie.”
Er is dus “een heleboel onduidelijkheid” en “niemand te vinden, die precies weet hoe het zit”, maar jij geeft ons DUS “een duidelijk overzicht van alle zaken, die momenteel spelen”?
Ja! Ik ben iemand die het naadje van de kous wil weten, maar jij schrijft een post hierover en wat word ik hier wijzer van? Geen fuck! En daarom vraag ik me af, hoe je artikel te kwalificeren is.
Alleen schrijven om der wille van het schrijven? De verwijzing d.m.v. een paar linkjes, maken het immers helemaal niet duidelijker! Zeg dan gewoon: Als jullie willen weten wat er rondom de overname van Opel speelt, kijk dan op: “www.faz.net.de” en doe niet net, alsof jij het weet. Veel eerlijker dan bovenstaande mislukte poging om het eigen gelijk te willen bevestigen.
Maar verder: No bad feelings. :roll: