Tanken werd de afgelopen tijd weer geleidelijk duurder en vandaag is het dan toch gebeurd: we zijn weer meer dan anderhalve euro kwijt voor een litertje peut. Momenteel staat de prijs op €1,501. Op 1 januari 2009 was dit nog €1,21. Dat scheelt bijna 20 eypo’s op een flinke tank.
Dit komt vooral doordat de olieprijs de afgelopen tijd enorm is gestegen. Begin dit jaar was je minder dan $40 kwijt voor een vaatje, nu is dat alweer meer dan $70; gelijk aan het niveau van 2006 en 2007. De Amerikaanse bank Merrill Lynch voorspelde eind vorig jaar nog dat de prijs zou dalen tot $25, maar dat mocht niet zo zijn. De dieselprijs is overigens pas de laatste maand zo’n 10 cent gestegen, terwijl een liter LPG onveranderd goedkoop blijft.
Benzineprijs door 1,50 euro grens gebroken
EINDHOVEN 17-06-2009 De benzineprijs is vandaag door de 1,50 euro per liter grens heen gebroken en staat nu op 1,501 euro. Op 1 januari van dit jaar was de benzineprijs nog 1,21 euro p/l, aldus consumentencollectief www.UnitedConsumers.com In de eerste 6 maanden van 2009 is de benzineprijs ruim 25 eurocent per liter gestegen. Een automobilist, die 20.000 km per jaar rijdt, verbruikt (bij 1 op 14) 1.400 liter brandstof per jaar en is door de prijsstijging 1.400 liter x 0,25 euro = 350 euro duurder uit. Ruim 200 euro daarvan gaat naar de overheid in de vorm van belastingen en accijnzen.
Diesel en LPG doen vooralsnog maar zeer beperkt mee aan de prijsstijging in de eerste helft van 2009. Diesel is pas de laatste maand zo’n 10 eurocent gestegen, terwijl LPG bijna niet in prijs in verandert sinds begin dit jaar, aldus Paul van Selms van consumentencollectief www.UnitedConsumers.com
De grote boosdoener van de stijgende benzineprijzen is de dure olie. Een vat ruwe olie wisselt nu voor ruim 70 dollar van eigenaar, terwijl dat begin dit jaar voor een prijs onder de 40 dollar was. Met de huidige ruwe olie prijzen zitten we op een niveau uit de jaren 2006 en 2007, en daar past helaas een prijsniveau van 1,50 euro voor een liter benzine bij, aldus van Selms. De huidige economische crises blijkt de vraag naar olie gerelateerde producten maar zeer beperkt te remmen. Van Selms ziet dat ook terug in de vertankingen, die de particuliere automobilisten via de tankkortingspas van ww.UnitedConsumers.com realiseren. Er wordt niet minder getankt door particulieren. Wel vernemen we van de deelnemende tankstations dat zij minder zakelijke klanten zien, aldus van Selms.
knoopie zegt
Als een vaatje olie net zo duur is als in 2006 en 2007, waarom is dan wel de literprijs gestegen tov van die jaren? Beetje jammer weer..
BOL zegt
Daar gaan we weer.. 1 Augustus €1,80 per liter, 1 Januari 2010 €2,- per liter :-|
Jochempie zegt
Netjes, weer een boost voor de nieuwe technologieën!
bmw zegt
Dit zal maar een tijdelijk fenomeen zijn, aangezien door de crisis niemand zich hoge benzineprijzen zal permitteren. Een bubble van beleggers dus. Enkele maandjes geduld en het is weer voorbij.
b0z4 zegt
Aan de ene kant is het kut maar aan de andere kant alle andere experimenten met andere stoffen krijgen weer een boost dus…. :P
CustomCruiserMan zegt
zo krijg ik nooit het geld bij elkaar om een LPG te laten steken :-/
waarom blijft die eigenlijk weer lekker gelijk?
Spijker Hard zegt
Boeiend, benzine is zo 20ste eeuw….
Alwood zegt
tsja, blijft maffia, die oliehandelaren. Nu is het 1.50 bij een vatprijs van $70, toen was het 1.50 bij een vatprijs van meer dan 100 dollie’s. Bovendien is alleen de dollarprijs, en niet de eurieprijs gestegen.
We zouden hier gewoon nog steeds voor 1.30 moeten kunnen tanken, maarja men koopt die peut toch wel dus dan maken we het gewoon duurder.
@Ruben
volgens mij ben je een /blockquote ofzo vergeten ;)
Barracuda_82 zegt
Hmm… het word toch echt tijd voor een daily die geen 1 op 6 loopt :P
Benz.. zegt
Tja, weer typisch een gevalletje ”automobilistje pesten”?! ;)
bmw-e30-7bh zegt
Gadverdamned!
johann3s zegt
Er zit een foutje in het bericht waardoor de knoppen en de tags in het persbericht zitten ;)
-edit: dank, is gefikst!-
opelsintrafreak zegt
klopt dit echt wel ??
bij ons kost 1 liter 1,34 (DE)
en in in ter apel 1,39
GH zegt
Gelukkig heb ik gister nog getankt voor €1,389 :)
Stefan-Venema zegt
En bij Shell en consorten lachen ze zich helemaal kapot :? Ze kunnen toch vragen wat ze willen, we kopen het toch wel. Wanneer 1 van de maatschappijen de benzine 10-15 cent goedkoper gaat aanbieden, zal het storm lopen bij hen en zullen ze meer verdienen door de veel grotere omzet, dan dat ze verdienen door de hoge prijs. Maar het zal wel een herenakkoord zijn tussen de grote olie jongens, dus dat zal er wel niet van komen.
Harry zegt
Stelletje knuppels zijn het…
waarom kost een liter in Oostenrijk dan €1,08 ?
We zijn toch een Europa ?
ik geloof al die onzin niet meer…:p
Woette zegt
100€ vr een tank van 46 liter en de wagen mag weg
Belachelijk…
bassaal zegt
eypo’s had waarschijnlijk euro’s moeten zijn?
Rouge zegt
Belasting is de grote schuldige niet de oliemaatschappijen. De overheid moet die belastingen is wat omlaag gooien……. Dan hoef je ook niet meer over de grens te tanken!
bmw zegt
@Rouge: jaja, daar is België dan wel weer aantrekkelijk voor ;-)
michielh zegt
Binnen de economie hebben ze daar een mooie term voor: Prijselasticiteit. Zolang wij wel blijven tanken zullen zij grote vraagverandering bij een prijsverandering zien. Dus dat betekent meer omzet bij een hoge prijs.
Het wordt tijd dat iedereen z’n eigen waterstof gaat stoken met zonne-energie. Dan betalen we ons ook niet meer krom om mobiel te mogen zijn.
michielh zegt
Wacht even, m’n 2e zin klopte niet. Daar had moeten staan:
Zolang wij wel blijven tanken zullen zij maar geringe vraagverandering zien bij een hoge prijsverandering.
Mercedes zegt
@michielh
Hoe hoger de vraag, hoe hoger de productie
Hoe hoger de productie, hoe lager de productiekost per eenheid.
Dus als iedereen jou redenering zou volgen zou de prijs alleen maar stijgen ;)
De enigste schuldige is de staat, die ervoor zorgt dat de prijs zo hoog komt te staan. Door deze hoge prijs daalt de omzet van de oliemaatschappijen die op hun beurt dan hun prijs moeten verhogen. En zo komen we terecht in een eindeloze cyclus met als oorzaak de staat die zo’n hoge accijnzen heft op brandstof :)
Chris zegt
net op tijd mijn benzine slurpende 2.5L bak aan geschaft…schijtzooi
Simpson zegt
@sintrafreak: in die wereld stikt het ook van de tango’s en supermarkt-tankstations, wellicht dat dat de prijs wat drukt.
Benjamin1 zegt
Net 1,399 getankt bij de Tango.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Op naar de 2 euri per liter!
Woooohooooooo!
…
Majinstar zegt
Jeetje wat een oude wijven reactie’s hierzo zeg. Als je het niet kan betalen dan pak je maar het openbaar vervoer of nog beter ga je lekker fietsen.
Kijk even verder dan je neus lang is zegt
We worden weer opgelicht
Bankiers die olietankers volgooien en parkeren voor de kust, negatieve berichten over zogenaamde problemen bij raffinaderijen in Amerika etc. Allemaal om de prijs omhoog te gooien.
http://www.nytimes.com/2009/01/15/business/worldbusiness/15oil.html?_r=2
Quote: “De huidige economische crises blijkt de vraag naar olie gerelateerde producten maar zeer beperkt te remmen. Van Selms ziet dat ook terug in de vertankingen, die de particuliere automobilisten via de tankkortingspas van ww.UnitedConsumers.com realiseren. Er wordt niet minder getankt door particulieren. Wel vernemen we van de deelnemende tankstations dat zij minder zakelijke klanten zien, aldus van Selms.”
De grootste BS OOIT!!!!
http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/8050011.stm
http://www.fondsnieuws.nl/themas/grondstoffen/artikelen/3747-iea-vraag-naar-olie-daalt-steeds-verder.html
http://www.depers.nl/economie/277592/IEA-vraag-naar-olie-daalt-sterk.html
De economie trekt echt nog niet zo hard aan. We worden weer hard belazerd, ik ben er echt moe van.
Donstil zegt
Gadsie en ik tank nog wel altijd Vpower in me CooperS.
Opzich wel goed voor me figuur. alles boven de 1km doe ik nu met de auto.
Slowpoke zegt
LPG ftw! Heb alleen dit weekend ontdekt dat je dat (alleszins in België) niet kunt tanken na 20u…
Jo zegt
Yep, ik wed dat we volgend jaar op €2,00,- de liter zitten. Eigenlijk moeten wij de overheid terug pesten door massaal aan de LPG te gaan, misschien dat we dan nog een goeie deal kunnen regelen met de LPG boeren.
chief zegt
tsjonge…… 3 Polen inhuren die de auto over ’s lands wegen’ gaan duwen is bijna goedkoper
Benz.. zegt
@Majinstar
”Jeetje wat een oude wijven reactie’s hierzo zeg. Als je het niet kan betalen dan pak je maar het openbaar vervoer of nog beter ga je lekker fietsen.”
Pff.. wat een opmerking,
Nee jouw reactie is lekker.. Net of men hiermee blij is?! Het lijkt me niet want als je een auto hebt die op benzine loopt (ik dus ook) betaal je gewoon fors meer dan bijvoorbeeld diesel.. Dat is meestal het geval, maar men kan het ook overdrijven hoor. Een liter peut is nu dus €1,50. Als je dus even je tank wil volgooien (60 liter ofzo..) dan ben je bij elkaar €90 euri’s kwijt. Dat vind ik in ieder geval veel te veel. Als jij dat niet zo vind… Prima.
Maar ga niet lopen klagen over de reacties want je bent niet verplicht om ze te lezen. En wat is er zo ”oud wijverig aan dan”
Een TIP: Onderbouw je mening eens.
Dit komt nogal dom over!
Cappish? ;)
antoon zegt
Dit is precies de reden waarom ik afgelopen weekend ben overgestapt op een alternatieve brandstof. Ik rijdt nu op puur prantaardige olie. dat kost me 50 cent per liter. En ik voel me niet meer belazerd. Dat gewoon maar betalen wat ze vragen stond me niet langer aan.
Voor de diesel rijders zou ik zeggen: Meng je diesel snel aan met PPO( puur plantaardige olie)
Voor de benzine rijders zou ik zeggen: Neem snel LPG!
JanHatseflan zegt
Het wordt weer zomervakantie voor de scholen toch?
Texhnolith zegt
gister weer m’n tank vol gegooid met 98.. Shit is nog moeilijk te vinden ook. alle tankstations schrappen 98 en de gene die het nog hebben worden duurt. 1.49 voor een liter. Hopelijk verdwijnt de 98 niet helemaal.. Dan kan m’n auto ook de deur weer uit.. heb weinig aan stil staand stuk blik.
Die kansloze kut overheid moet die accijnzen eens normaal maken. maja, stelletje corrupte honden daar hoeven er geen zak voor te doen en de kas loopt toch wel vol.
Benz.. zegt
@antoon
Is het misschien mogelijk om een Mercedes W220 op LPG te laten lopen?
Niet dat ik me echt bestolen voel door de overheid hoor, maar je bespaard er allicht geld mee.
Het is trouwens te hopen dat het niet nog verder omhoog gaat, want dan krijg je het spreekwoordelijke ”knuppel in het hoenderhok smijten!”
Rouge zegt
@ Texhnolith
V-power en soortgelijke hebben ook een octaan gehalte van 98!!!
Majinstar zegt
@ Benz:
Misschien is het handiger voor jou om van benzine naar diesel toe te stappen, dan heb je net als de anderen ook wat minder om te zeuren. Wie laat zich hier nou een oor aan naaien ? Het is vooralsnog jouw keuze om op benzine te rijden, als je ook voordeliger uit kan zijn.
Ik vind het gewoon zielig, dat vele mensen zeuren wanneer de olie prijzen fors omhoog gaan, maar wel massaal blijven tanken. Maak dan een statement met z’n allen ( van hier en niet verder ) en zeur gewoon niet. Zo simpel zit het in elkaar.
Waarom zou mijn mening onderbouwd moeten worden ? Is het alleen maar omdat jij het dan beter zou begrijpen.
Niemand is afhankelijk van een auto, als je dat wel bent is dat tekenend voor je leven.
The_12oach zegt
@Majinstar
Ik ben ondertussen wel degelijk afhankelijk van me auto, het is me werk zowat. En dan…. Ik moet het eerst zelf allemaal betalen maar ho maar dat mijn baas me meer vergoeding geeft hoor.
3/4 van de mensen die je ’s ochtends op de weg ziet zijn mensen die afhankelijk zijn van hun auto. Omdat vooral het OV echt veels te veel te wensen overlaat en het belachelijk is dat als je uitstapt op A’dam Centraal dat je nog een uur bezig bent om naar je werk te komen.
Mij niet gezien, ik houd het wel bij de Panda en ook dat ding zuipt met files.(ok ok het is weliswaar dan maar 1 op 10 maar ik heb maar 35 liter)
De regering moet is nadenken en niet klakkeloos dingen gaan doen, kijk naar Duitsland perfect systeem. En ook nog is goedkopere benzine.
Doe dat maar na Bakellende met zijn sjonnies.
Dennis16v zegt
@ Texhnolith:
Als je weer in Roermond ben laat ik je nog wel n tankstation zien waar je goedkoop je brandstof vandaan kan halen 98 ftw.. eerstvolgende WW meet ok?
@ Rouge:
Daar moet ik je helaas in teleurstellen, v-power is hier gewoon 95, evenals de total excellium. In Duitsland heb je wel gewoon nog de RON98 waardes, en bij enkelen RON100.
bij BP is Ultimate de enige met 98. Ook de Esso maakt nog gebruik van 98 evenals dacht ik de Texaco. Rest 95..
Jochempie zegt
@ Kijk even verder dan je neus lang is: incorrect, de economie gaat zo goed als dat je wordt verteld. Dat is het principe van de economie: zolang iedereen geloof dat het goed gaat, gaat het daadwerkelijk goed. Leugentje voor eigen bestwil.
Jochempie zegt
geloofT*
team009_gert zegt
De olieprijs aan het stijgen? Misschien ligt het aan mijn ogen, maar ik zie een dalende lijn en rode cijfertjes de afgelopen dagen… En als de dollar ineens duur werd, ok, maar dat is toch ook niet echt het geval…
http://www.oil-price.net/dashboard.php?lang=nl
En verder, vorig jaar een benzine prijs van ong 1.68 bij een olie prijs van ongeveer $150. Momenteel zitten we op een benzine prijs van ong 1.50 bij een olie prijs van $70. Zelfs al houd je rekening met het feit dat de benzine prijs een groot deel uit vaste belasting bestaat, gaat hier de verhouding wel een behoorlijk beetje scheef mijns inziens.
Majinstar zegt
@ The 12oach:
Dan heb jij de verkeerde baan uitgekozen of je kan gewoon niet onderhandelen met je baas. Bovendien niet iedereen heeft eenzelfde werkfunctie als jij.
Het is een opoffering voor jezelf om met het openbare vervoer te reizen, maar 1 ding staat gewoon vast: Je komt uiteindelijk wel op je bestemming ( notabene veiliger en goedkoper ).
Nederland heeft geen export producten zoals Duitsland dat heeft met BMW, Mercedes, Porsche en Audi. Vandaar ook de belastingen en forse prijsstijgingen van grondstoffen / goederen e.a. producten. Vergeet daarbij niet dat Oost Duitsland armer is dan Oekraïne. Niet alles is rozengeur en maneschijn, maar als je Nederland vergelijkt met andere Europese landen dan mogen wij echt niet klagen.
Je kan de regering wel de schuld geven, maar zij kunnen niks doen dan alleen de infrastructuur van Nederland verhelpen met de inkomsten en andere landen supporten die minder bedeeld zijn + de staatschuld aflossen / het sparen van biljoenen voor de toekomst. Als iemand heeft geleerd om alle centjes weg te plukken en te stoppen in de staatskas is het Minister Bos wel, met als grondlegger Ex Minister financiën Zalm ( die daar zo goed in was ).
maarten zegt
eypo spreek je gewoon uit als euro of uiro, die “p” is namelijk geen p maar een rho
als je goed kijkt
Mairsil zegt
@Bassaal
Eypo is euro op z’n grieks gespeld. Waarom het in het grieks is is mij verder ook een raadsel. Zal wel hip zijn.
six-trey zegt
Hoera, belgie zal rap volgen :roll: toch misschien eventueel een tank plaatsen waar ik 1000L in kan steken daar kan ik toch al rap 14.000km mee doen… of mag dit niet? mag het enkel bij diesel, ik weet niet hoe het zit?
KlassiekeKliko zegt
Tja, de prijzen zakken niet wanneer de olie goedkoop is, daar is altijd wel weer een mooie smoes voor (duur ingekochte olie moet toch betaald worden, of andere kosten zijn gestegen, zoiets), en wanneer de olieprijs stijgt moet de prijs natuurlijk weer direct omhoog. En van concurrentie is nauwelijk sprake, maar geen kartelpolitie die er naar kijkt, want het is o zo’n lekkere melkkoe
Het is met oliemaatschappijen al net als met banken, je kunt er maar beter geen klant (en tegenwoordig ook maar beter geen aandeelhouder) van zijn, tenzij je het lekker vindt om gen**id te worden. (en dan niet eens eerst zoenen he…)
The_12oach zegt
@Mairsil Autoblog is ook hip
@Majinstar
Misschien ben ik niet de beste onderhandelaar daar in, maar het laat niet weg dat het absurt is dat wij zo gigantisch veel meer belasting betalen op wat dan ook.
Duitsland heeft inderdaad meerdere gezichten daarin, maar Nederland heeft ze ook. Utrecht heeft ook zo zijn wijken, Almere waar ik woon heeft ook zijn mindere buurten Muziekwijk is daar ook een leuk voorbeeld van, aan de 1e kant een villawijk en aan de andere kant een zeer arm gedeelte.
Maar je zegt dat Nederland geen exportproducten heeft misschien niet zo erg als Duitsland met hun automerken maar vergeet Philips niet is toch wel 1 van de marktleiders in Elektronica eveneens als TomTom, en hoe komt het dat wij 1 van de grootste havens van de wereld hebben. Daar gaat dan toch echt wel wat geld in om dat ook zeer veel winst oplevert voor de Nederlandse economie, of zie ik dat verkeerd?
Ik ga nu iig eventjes verder met rijden voor ik weer gezeik krijg. Ik weet iig wel dat ik straks niet meer op de weg te vinden ben als de benzine prijs de 2 euro aantikt voor een litertje 95
V zegt
Laat staan wat ik voor V-power betaal….
VivelaFRANCE zegt
Peut? Wat is dat nou weer? :roll: En we gaan ook al in het Grieks schrijven, nou nou! Als je het doet, schrijft ’t dan wel meteen goed ευρω ;) !
JanHatseflan zegt
Inderdaad @ VivelaFrance, schrijf het dan wel goed en niet met een griekse s als e ;)
JanHatseflan zegt
Is een kleine letter, sorry mijn fout!
sebastianchubasco zegt
@majinstar
prima om zo constructief te denken… helaas probeert de overheid je ook constructief te naaien… ik snap niet waarom het legaal is dat de overheid grootaandeelhouder zijn van koninklijke shell. ik zie hierin een onoverkomelijke belangenverstrengeling. Banken worden met geld van de belastingbetaler de handen boven het hoofd gehouden, terwijl de topbankiers niet berecht worden als fraudeurs maar er met een gouden handdruk en divident uitbetalingen ervandoor gaan… de gaten worden uiteindelijk gedicht door inning van accijns en belastingen. terwijl er enkelen er per jaar met miljoenen op voorruit gaan…
Jaap zegt
Als er veel vraag is naar olie dan gaat de prijs aan de pomp omhoog.
Als er weinig vraag is naar olie dan gaat de prijs aan de pomp omhoog.
Er is maar één constante en dat is die van de verhoging van de benzineprijs.
De OPEC is een kartel. Wanneer pakt Neelie ze aan?
#Lennard zegt
Zat er vanochtend al naar te kijken bij het tanken. Bij het lokale onbemande tankstation is het gelukkig ‘nog maar’ 1.39
Hebben die eikels het dit keer beetje bij beetje verhoogd. Dachten ze dat dit niet zou opvallen ofzo?
HyperTeHK zegt
@Jochempie Wil jij soms dood? Dat je dit soort opmerkingen hier neerzet?
Maar goed volgens mij ben jij dezelfde Jochempie die op autoweek.nl vaak post en daar hadden we al geconcludeerd dat je 12 bent en echt nergens iets van snapt.
Ga maar lekker in je vaders prius voor de bijtelling zitten.
HyperTeHK zegt
Daarmee doelde ik op je vreugde kreet betreft iedereen die nog meer geld moet betalen.
Benz.. zegt
@Majinstar
Ach, ik begrijp je wel, maar ga er maar van uit dat de meesten hier onder ons het lastig dan wel irritant vinden dat de benzineprijzen zo langzamerhand een beetje de pan uit beginnen te rijzen. Je vind het misschien onzin dat er mensen zijn die dat absoluut niet pikken.. Onzin is dat!
En ik ben eigenlijk niet van plan om diesel te gaan rijden want ik red het prima met benzine hoor.. ;)
Ik wilde gewoon even de mogelijkheden weten..
Daarom vroeg ik dat! Ik laat mij zeker geen oor aannaaien hoor.
En er zijn zeker wel mensen die de auto echt nodig hebben. Denk maar aan vertegenwoordigers die bij klanten langs moeten gaan bijvoorbeeld.
Het is wel een beetje kort door de bocht om hetgeen wat gezegd wordt ”zielig” of ”oud wijverig” te vinden want je weet niet altijd wat er verder speelt!
VivelaFRANCE zegt
@JanHatseflan,
Huh, volgens mij begrijp ik je niet helemaal :) …
Sorcerer zegt
De stijging is meer te wijten aan speculatie. De olieprijs was vorig jaar op z’n hoogst op iets van 120 dollar ofzo. Toen was de benzineprijs niet veel hoger dan nu, terwijl nu de olieprijs veel lager is en de dollar ook nog eens goedkoop is…
Speculatie houdt (heel erg versimpeld en kort door de bocht) in dat handelaars veel olie opkopen en deze tegen hogere prijzen weer verkopen. Dit kan omdat ze zelf zo veel opkopen en daardoor de prijs opdrijven. Deze uitleg klopt niet helemaal, maar het is wel zoiets.
Dankzij dit soort gegok worden een paar mensen flink rijk en mogen wij lekker dokken bij de pomp. In deze tijden is dat nog eens slecht voor de economie ook omdat we daardoor minder op andere plekken te besteden hebben. Jammergenoeg zijn dit internationale praktijken die moeilijk aan te pakken zijn.
Het goede nieuws: de benzineprijs zal nu in de toekomst minder omhoog gaan als de olieprijs weer omhoog gaat. Maargoed, we zullen zien…
Citrofiel zegt
Goed tegen de files!