De toekomst van de Dodge Viper is al een tijdje redelijk onduidelijk. Vanaf begin 2008 (ruim voor het faillisement dus) was Chrysler al van plan om de Dodge Viper te verkopen/vermoorden*. Maar het lukte ze niet echt om een koper te vinden. Toen Chrysler een tijdje terug failliet ging was het dan ook niet de bedoeling dat de Dodge Viper deel uit zou van maken van ‘new Chrysler‘ onder leiding van Fiat.
Wat zouden die Italianen nou moeten met een benzineslurpende supercar? Dus werd er geprobeerd om de fabriek (Connor Avenue Assembly Plant) en alle rechten mbt de Viper te verkopen aan een externe partij.
Een van de partijen die interesse zou hebben gehad is Scott Devon die we kennen van de Devon Motorworks GTX. Er kwam echter maar 1 bieding binnen voor de Dodge Viper van $5,5 miljoen en dat was blijkbaar veel te weinig.
En dus heeft Fiat besloten om dit onderdeel toch maar op te nemen in het nieuwe Chrysler. Maar of de toekomst daarmee is veiliggesteld? Het huidige model Viper had eigenlijk begin dit jaar al opgevolgd moeten zijn door een nieuw model. Vorig jaar is al besloten dat de productie door zal lopen tot 2011, maar tegen die tijd moet er echt een opvolger zijn.
Zal Fiat bereid zijn om veel geld te steken in een sportauto die slechts in een zeer kleine oplage wordt gebouwd? Ik vrees het niet. Waarschijnlijk zullen ze dus proberen om alles alsnog aan een externe partij te verkopen. Maar of dat nou zo’n goede oplossing is…
Het zou zomaar het einde kunnen betekennen voor deze jeugdliefde en Nurburgring recordhouder. (via: edmunds.com, foto via Jalopnik)
Wat denken jullie dat Fiat met de Viper doet?
a) Verkopen
b) Nieuw model ontwikkelen
c) Langzaam laten sterven…
menno zegt
langzaam laten sterven natuurlijk
Lan_Evo zegt
Ik ga voor A. Vast wel een chauvinistische Amerikaan voor te vinden.
menno zegt
lijkt me moeilijk. een `viper` vermoorden
RazorHead zegt
b) nieuw model ontwikkelen, als het moet kleiner model dat concurreert met de F430 ofzo
Laue zegt
Als dodge fan vind ik dit goed nieuws. we kunnen toch niet alle supercars dood laten gaan. en al helemaal niet een icoon als de VIPER!
Stefan zegt
@ RazorHead
Ja, lekker slim… Een model ontwikkelen om binnen de Fiat Group te concurreren!
Mikey zegt
B, er moet een amerikaanse supercar blijven. mischien kleiner maar toch goed
Benz.. zegt
A) Verkopen..
Dat lijkt mij het slimste, aangezien de concurrentie dan al minder is..
Er zal vast wel iemand zijn die het wil overnemen.
Hoop je dan.. ;)
Laue zegt
@ Stefan
welke fiat/alfa kan concureren met de viper? de Alfa 8C? laat me niet lachen :P :)
Oscar zegt
Ik denk verkopen (als er een koper te vinden is) Brengt geld in het laatje en zelf een model op de markt zetten is teveel concurentie voor Ferrari en Maserati
Darahan zegt
Ik denk dat ze een mileuvriendelijkere versie maken met een supercharged Hemi ofzo. Voor Dodge is de Viper een enorme image maker, net zoiets als de GTR voor Nissan is.. Daarom zou het dom zijn de Viper te killen..
victortje zegt
@Laue, zo’n groot icoon is een viper niet, tenminste iedereen zegt ferrari porsche, en soms lamborghini als je vraagt om een sportwagen merk :(
Stefan zegt
@ Laue
Uhm, Ferrari en Maserati zijn altijd nog voor 85% van de Fiat Group
Gieltje zegt
D) Nieuw model uitbrengen, met nieuwe, modern interieur van goede kwaliteit, voor de prijs van een 911 en de zelfde motor als nu.
GH zegt
@ Stefan schrijft:
12 June 2009 om 16:52
Ja, lekker slim… Een model ontwikkelen om binnen de Fiat Group te concurreren!
Nou, er zijn zo veel concerns die dat doen! Wat maakt het hun nou uit of ( om op de viper te blijven ) er nou een Viper of een Ferrari verkocht wordt.
Komt toch in het laatje van Fiat Group.
Als ik me niet vergist heeft bijv. Unilever ook zoiets.
Blizzzzz zegt
B
De wegligging verbeteren en aan de styling heel weinig veranderen.
Btw wel handig, ze hebben nu Ferrari, Maserati en de Viper.
W115 zegt
Fiat heeft meer tijd nodig om de doodskist te maken, schande, dat een BMW Z4M zo’n 8.nogwat liter monster op het circuit verslaat
CrazyHenkie zegt
Ja logisch, naar het schijnt werd er $100 miljoen gevraagd, dan dacht de bieder zeker dat de fabriek op Marktplaats.nl te koop stond..
Ik denk dat ze ´m gaan verkopen, aan een partij buitenom, bijvoorbeeld aan Russen (zoals TVR) of Chinezen. En uiteraard, door wanbeleid en tegenvallende resultaten zal het merk uiteindelijk een stille dood krijgen. Dus ja, enkel een nieuw model ontwikkelen onder eigen regie zou een volwaardige optie zijn, verkopen levert vaak bovenstaande scenario´s op, en eerlijk gezegd verdient de Viper dat niet ;)
CX9Owner zegt
@ Laue
ik denk dat hij de 500 bedoelt
Gnermo zegt
B, iets om te concurreren met de SLR of iets dergelijks :)
tom307 zegt
denk ook aan doorontwikkeling,met wat ferraritechniek of zo :P
Benz.. zegt
@W115
Het is een 8,4 liter V10 ja.. Echt een schande met zo’n vrachtwagen motor.. ;)
Benz.. zegt
Ik zou het overigens wel jammer vinden als de Viper zou verdwijnen. Het blijft toch een stoere verschijning met een rauw geluid!
Benz.. zegt
@Gnermo
Ik zie de Viper nou niet zo snel concurreren met de SLR bijvoorbeeld. Qua prestaties (de ACR) en zo ligt het misschien wel bij elkaar maar voor de rest was dat het ook. De SLR is een bloedsnelle, luxe Gran Turismo met een prachtig mechanisch geluid wat word veroorzaakt door de 5,5 liter V8 met compressor. De Viper ACR bijvoorbeeld is veel meer spartaans. Een straatracer kun je hem noemen, met een vrachtwagen motor. Dit bedoel ik niet negatief hoor, maar als je die 2 zou vergelijken denk ik dat de SLR zal winnen!
JosJ zegt
De Viper is gewoon een klassieker, verkopen aan een liefhebber die de Viper nieuw leven wil inblazen!
six-trey zegt
@Blizzz
een viper stuurt echt niet slecht hoor, als je er eens een week mee gereden hebt zal je echt zien dat hij op elk vlak niet moet onderdoen voor een porsche
als ik ooit een roadster zou kopen is het 100% zeker een viper.
ik hoop gewoon houden de Viper is een symbool voor Dodge en jaaren lang DE amerikaanse supercar.
als ze toch verkopen hoop ik aan Hennesey of American Club Racing vooral die laatste want hun versie van de viper heeft toch het record van snelste tijd op de N ring :D eat this germany :P
kraakensmaak zegt
C die stomme italianen snappen niks van Vipers en laten dit model 20 jaar meedraaien en dat is ze dood.
tripple zegt
iets wat niet loopt verkoopt niet, en dat wordt dan zijn doodddddd
LM zegt
Verkopen die handel… Wat zijn ze daar nu mee in Italie? Ferrari is bezig naar hybride over te stappen waarom zou Fiat dan nog een van de meeste verbruikende auto’s v/d wereld bijhouden?
Citrofiel zegt
@ Stefan; Een Ferrari- of Maserati-koper zal geen moment een Viper overwegen. Veel te ‘budget’. Als ‘goedkope’ sportwagen zou het juist een leuke aanvulling zijn.
Citrofiel zegt
@ kraakensmaak; Wat nou Italianen? Dit hebben de Amerikanen zelf besloten hoor. Fiat kan daar echt niets aan veranderen op zo’n korte termijn, ze hebben Chrysler pas net! Dan kunnen ze geen nieuwe klaar hebben staan… :roll:
six-trey zegt
@LM
vergeet niet dat ze maar 20% van de aandelen van Chrysler hebben
en als je met zo een auto rijd denk je echt dat verbruik je iets kan geven?
arjens zegt
Een Viper is een product op zichzelf, vind niet dat je het kan verelijken met een ferrari of maseratie. bedoel dat is een Jaap Stam of John de Wolf vergelijken met een Ronaldo. Ik hoop dat dit merk blijft bestaan, wellicht onder de paraplu van een andere fabrikant, maar zelf hou ik rekening met het ergste. Al hoop ik dat ik het ongelijk aan mijn zijde hebt.
oli4k zegt
Haha, komt er straks nog een Viper met een 2.4 liter V6 turbo. Valt ‘ie wel gelijk een paar honderd kilo af ;)
arjens zegt
@oli4k, Ja en heeft dan een “groen” c label…..
NLBUURMAN zegt
A. verkopen, om de simpele reden dat ze geen concurrentie willen binnen het Fiatconcern. en omdat de viper nu eenmaal een 300litermotor met 3pk heeft (bij wijze van) is dat niet goed voor het groene imago van Fiat.
johnny t zegt
six-trey , een viper is niet bepaald een circuit monster , ligt qua handling ver achter de corvette als voorbeeld. De Poreche noemen is natuurlijk een joke .
johnny t zegt
porsche heet zoiets meen ik.
six-trey zegt
@jhonny t
ik noemde maar een merk, tja circuits zijn niet de vipers sterktse punt maar vergeleken met bepaalde andere amerikanen stuurt hij vrij goed, persoonlijk vind ik hem eerder een supercar om lange afstanden mee te doen iets wat je bij porsche minder hebt
Benz.. zegt
@Six trey
De ACR heeft helemaal niet de snelste tijd neergezet. Dat is volgens mij nog altijd de Nissan GTR V-spec.. ;)
Dat de Viper zo verschrikkelijk goed is op het circuit valt ook wel mee hoor. Ze gaven voor de ACR 600 pk op maar dat het is ergens gebleken dat dat 650 pk zou zijn. Dan nog is het een schande dat de Viper met een 8,4 liter (8 KOMMA 4!!!!!) V10 met veel meer pk’s langzamer is dan de V-spec met veel minder pk’s en een veel kleinere motor!
Tja, groter is niet altijd sneller.. ;)
johnny t zegt
pk en dikke motor doen niet zoveel hoor……een auto bestaat uit meer onderdelen en die moeten kloppen.
Laue zegt
@ Benz..
en nu het antwoord van een fanboy:
V10
8.4 liters
2 turbos
nog vragen?
six-trey zegt
@Benz..
2de snelste ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Nordschleife_fastest_lap_times
en 600PK uit een 8.4l motor is toch zo slecht niet, bij een Volvo S40, Opel Corsa,… heb je de zelfde pk/cc verhouding
en hou er ook rekening mee dat je al een hebt voor €90.000
vijs er een supercharger op en hij gaat boven de 800pk hoor ;) en de dag dat iik iets om verbruik ofzo geef ruil ik mijn wagens in voor een Prius je weet wel… when hell freezes over
KoFFiE zegt
Ehm six-trey – voor een motor die als ‘high performance’ is bedoeld trekt dat op geen hol. Als je ziet wat ze bij Fiat en VAG tegenwoordig uit 1.4 blokjes persen met een turbotje – dan mag het toch iets meer zijn… 100pk/l moet met gemak te halen zijn in een moderne productiemotor.
JK 733 zegt
Als de italianen toch zoveel passie voor wagens hebben, waarom maken ze niet iets van het merk ‘Viper’?
ok, het is een niche-merk, maar misschien zijn daarom net synergieën mogelijk, denk ik zo. Maserati, en ferrari in minder mate.
Stel je voor dat ze zo op de grote VS-markt nog iets zouden verdienen.
six-trey zegt
@KoFFiE
daar zeg je het turbo, de Viper heeft geen enkele turbo zitten, steek je die er op zal je ook wel meer pk’s hebben maar dan veneuk je het geluid een supercharger dan maar, zie je bij dodge laten ze de keuze aan jou, jij beslist wat je er mee doet niet een of andere ingenieur uit duitsland die zegt wat jij wel of niet doet
Benz.. zegt
@Laue
Een fanboy? Leuk man..
En ja, ik weet dat de V10 8,4 liter inhoud heeft enz.
Nou..??
@Six trey
Ja, inderdaad ja: Het 2de snelst.. ;)
En 600 pk uit 8,4 liter, dat kan gewoon beter en verfijnder. Neem voor de grap de gewone Viper (500 pk) die toevallig OOK een vrachtwagenmotor met 8400cc bezit. Een BMW M5 of CLS AMG hebben zo om en nabij de 500 pk (iets meer…) De M5 heeft een V10 blok dat 5liter meet en de AMG maakt gebruik van een 6208cc metend V8-AMG blok.
Dat de Viper dezelfde pk/cc verhouding heeft als een Volvo of Opel is in mijn ogen niet bepaald relevant aangezien dat niet zijn concurrenten zijn EN omdat je het over totaal verschillende auto hebt.
En iets wat de gemiddelde Petrolhead (gelukkig) nooit zal laten is er een dikke turbo op smijten om er minimaal 100 pk meer uit te halen. Ikzelf geef ook vrij weinig om het verbruik anders had ik m’n Benz allang ingewisseld voor inderdaad een Prius of iets dergelijks.. :D
Cantago zegt
B, en dan is er waarschijnlijk niks meer van het origineel over, dus dan kom je automatisch op C uit. Want A gaat ze vast niet lukken;) Of ze moeten er een heel mooi prijsje aan hangen natuurlijk…
six-trey zegt
@Benz…
de normale viper heeft 600 pk :P
Alwood zegt
Gewoon een nieuwe ontwikkelen! maar dan net zo als de eerste, met minimale kosten en moeite :P sterkste blok pakken wat er te vinden is, leuke body schetsen en alles lomp snel maken :D
@Benz.
En al die duitsers raken helemaal overstuur als je RON91 in de tank gooit… En ze zijn na vijf jaar een lekkere hap van hun vermogen kwijt. :P
Benz.. zegt
@Six trey
Zucht… en ik weet toch bijna wel zeker dat de ACR 600 pk (als het niet meer is) heeft en de ”normale” Viper ongeveer 500 pk..
Google maar eens… ;)
@Alwood
Ja, logisch hé.. je moet wel de juiste peut erin doen. En na vijf jaar zijn ze een lekkere hap van hun vermogen kwijt? Dat ligt er maar net aan wat de werkelijke kilometerstand is, hoe je met de auto zelf omgaat!
You get my point? ;)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Nieuw model met 1.4TSI…
;)
Yeelen zegt
@ Benz..
de nieuwe coupé (in amerika, hier niet leverbaar denk ik, behalve via import) heeft een nieuwe 8.4 V10 met 612 PK gekregen.
RenesisHP zegt
De Dodge Viper lijkt mij een auto met een terminale ziekte. Dood gaat hij hoe dan ook. Nu is het nog een kwestie van de pijn verzachten.
RenesisHP zegt
@Benz..
Diepere zucht… Ik weet zeker dat @six-trey gelijk heeft.
http://www.autoblog.nl/archive/2006/12/28/2008-dodge-viper-srt-10-update-600pk
six-trey zegt
@Benz..
ja wat renesisHP zegt..
http://www.dodge.com/en/2009/viper/
de ACR Viper heeft een stock viper block de veranderingen liggen enkel aan de airodynamica en ophanging (beter bochten nemen)
six-trey zegt
en om nog eens redneckstyle te reageren op jou Benz :P MOPAR or no car ;)
Benz.. zegt
@RenesisHP
Nog een diepere zucht…… ik dacht altijd dat de normale 500 pk had, maargoed.. heb toch eventjes verder gezocht en six-trey heeft gelijk! Qua airodynamica (de spoiler enzo) zal denk ik het een en ander verbeterd kunnen worden maar snel.. issie wel…
@six-trey
En MOPAR or no car?
MOPAR my ass!! ;)
Grapje..
Maar ik kies voor Das Haus…!
jack zegt
optie C hoop ik eigenlijk.
Het komt namelijk niet vaak voor dat een bestaande auto al een icoon is. Wanneer ze nu een nieuw model gaan maken, en dan bedoel ik ECHT een nieuw model en niet een modificatie, dan zou het compleet een flop gaan worden. Gewoon omdat deze auto al zo ontzettend veel naamsbekendheid heeft opgebouwd. Dus als ik het voor het zeggen zou hebben:”Stekker eruit en laat het maar een old-timer worden”.
Wordt een auto die zo ontzettend veel geld op gaat leveren.
Esprit_de_Flandre zegt
Maserati GT of Ferrari F430 rebadgen? Is toch de gewoonte op de Amerikaanse automarkt.
six-trey zegt
@Esprit de Flandre
ze behouden gewoon de motor en chassis bij 80% van de rebadge gevallen op de amerikaanse markt, een Escalade en Suburban lijken op foto veel op elkaar maar zet ze naast elkaar en je moet zoeken naar gelijkenissen
en daarbij waarom zou je een viper kopen als hij geen V10 HEMI heeft?
six-trey zegt
@Benz..
ik denk niet dat er één auto liefhebber nee zou zeggen als hij eens een middagje zou kunne rijden met een HEMI powerd jaren 60 dodge charger ;) mopar baby :P
Benz.. zegt
@Six trey
Tja, een Dodge Charger is een ander verhaal. Daar wil ik idd wel eens een middagje in rondtoeren. Maar ben verder totaal geen mopar fan.. (waar staat mopar in hemelsnaam voor trouwens..)
Mopar zal ongetwijfeld leuk c.q. spannend zijn maar het is gewoon NIET mijn ding.. Mercedes wel, en dan vooral AMG ofcourse.. ;)
En wat Espirit de Flandre zei klopt grotendeels wel hoor. Als je kijkt naar Saturn bijvoorbeeld. Is in feite gewoon een opel met een andere badge. Hetzelfde geld vind ik voor de Pickups in Amerika..
Benz.. zegt
”en daarbij waarom zou je een viper kopen als hij geen V10 HEMI heeft?”
Nou…
WAAROM zou je uberhaupt een Viper kopen..?
ViperArry zegt
Gewoon omdat t net zo belachelijk is als een babyolifant als huisdier (Jezza).
Waarom zou je uberhaupt een supercar kopen??
Gewoon omdat je dat altijd al wilde? (En kan?)
De Viper heeft Chrysler al 1 keer gered…. een gerestylede met wat Italiaanse genen kan dat zomaar weer doen.
Zonde dat de koppeling met Mclaren technology er nu zeker niet van gaat komen…… de ontwikkeling van de huidige generatie motoren is grotendeels mede dankzij hun kennis totstandgekomen.
Wat de toekomst brengt…. we zullen het zien! Vooralsnog zie ik meer en meer SRT producten in Nederland rondrijden.
robbie zegt
De productie van het nieuwe Chrysler is vandaag weer opgestart. En wat hebben ze als eerste gebouwd? Een Dodge Viper!
http://online.wsj.com/article/SB124509440223116069.html