Goh, wat een verrassing! Maar niet heus. Het gerucht ging al een tijdje dat Magna van plan was om de Opel fabriek in Antwerpen en de Vauxhall fabriek in Luton te sluiten. Er moeten immers ruim 11.000 ontslagen (11.600 om precies te zijn) vallen bij Opel. En aangezien de Duitse overheid het liefst geen Duitse banen ziet verdwijnen zal er in het buitenland sterk gesneden gaan worden in het personeelsbestand.
Twee dagen geleden schreef ik al dat de Russen/Magna snode plannen hadden met Opel en dat blijkt nu dus uit te komen.
De bevestiging van de sluitingen is nog niet officieel bekend gemaakt, maar uit een document van het Duitse federale ministerie van Economie blijkt dat op 27 mei tijdens een geheime vergadering dit wel degelijk is besproken. (via: gva.be)
GM Europe heeft de volgende fabrieken in Europa:
Duitsland: Bochum, Eisenach, Kaiserslautern en Rüsselsheim (25.103 werknemers)
Spanje: Zaragoza (7.001 werknemers)
Verenigd Koninkrijk: Ellesmere Port en Luton (4.279 werknemers)
Zweden: Trollhattan (Saab) (3.892 werknemers)
Polen: Gliwice (3.582 werknemers)
Belgie: Antwerpen (2.584 werknemers)
Rusland: St. Petersburg 986 werknemers)
Het is helemaal zuur voor de Belgen als je bedenkt dat Magna en Gaz van plan zijn om in Rusland extra Opel fabrieken te openen.
Ontslagnemend Vlaams minister-president Kris Peeters zegt overigens van niks te weten:
“Een sluiting van Antwerpen is mij nooit meegedeeld, laat staan officieel bevestigd”
“Dat document is niet in mijn bezit. We zullen dat rustig bekijken en zien hoe we dat moeten interpreteren”
bmw zegt
Waar zijn nu al diegenen die zich afzetten tegen een overname door FIAT, omdat FIAT al had laten doorschemeren de fabriek in Antwerpen te zullen sluiten? Je kon raden dat dit ging gebeuren, men gaat saneren en dat gebeurt door te ontslaan en elders goedkoper te produceren. Zo gaat het altijd. Bovendien is de crisis en het nakende faillissement een erge situatie, maar tegelijk een gedroomd argument om zwaar te snijden in de capaciteit in welvarende en duurdere landen. Dat men in Rusland wil gaan produceren is daar het bewijs van. Enfin, hier hebben we als kleine mensen geen invloed op, dat is iets voor politici, en dan nog.
Rsimon zegt
ahgja, beter nu sluiten dan die Russen nog eens 500000000 euro te geven om dan naar alle waarschijnlijkheid te horen dat diezelfde Russen Antwerpen twee jaar later toch sluiten
Rsimon zegt
@ mezelf
nulletje teveel ;) zoo rijk is zijn we nu ook weer niet :p
dummy zegt
Hopelijk vind de fabriek een overnemer om andere producten te gaan bouwen, zo bijft het aantal ontslagen in die fabriek enigzins beperkt. Er staat al genoeg volk uit m’n regio op straat…
Laurens zegt
Gezien de overproductie, en de opkomst van China ook als productielocatie voor auto’s, zullen er nog heel wat meer autofabrieken gaan sluiten. Misschien is het een voordeel een van de eerste te zijn, dan is er nog geld voor een sociaal plan :-)
de sjonnies zegt
Dus 47427 werknemers op straat, totaal aantal werknemers GM Europe is nu nog 54500, dus voor die “fijne dure overname’ waarbij de Duitse staat nu dus voor miljarden garant staat, worden wel 7073 arbeidsplaatsen gered !
Chapeau !
Failliet laten gaan was dus goedkoper en verstandiger geweest !
Ik vraag me in vredesnaam af wat er nu gered is, maar dat dit het slechtste scenario is lijkt me meer dan duidelijk.
Laten we in vredesnaam stoppen met staatbemoienis voor bedrijven, dit grapje kost ons miljarden (want Duitsland komt heus bij de EU om geld zeuren) en het bewijst weer eens dat ambtenaren geen zakenmensen zijn, die lui van Magna overigens wel !
Think-Tank zegt
De sjonnies: Uhh? Lees de tekst nog eens… 11600 ontslagen en geen 47400 hé.
Anders verdienen de 7000 overgebleven wel een loonsopslag als die per jaar samen zo’n 500.000 Opels in mekaar moeten schroeven.
de sjonnies zegt
@think-tank – idd ‘vout gelezen’ sorry ! :oops:
Zoepie zegt
Dan blijft er niet veel autoproductie in België over. Maar ja we hebben dan ook een enorme belastingsdruk
europeaan zegt
Duitsland treft geen enkel blaam, zij trokken juist al die miljarden om OPEL te redden, en massa ontslagen te voorkomen, en wat deden die andere landen? zij keken vanaf de zijlijn, lekker eerlijk. En als Magna en de Russen mensen willen gaan ontslaan, dan doen ze dit omdat het gewoon teveel geld kost, en zo veel geld hebben ze op dit moment helaas niet. Want mensen ontslaan doet heus niemand voor de plezier.
pietor zegt
Lijkt me dat je de pers omtrent Opel niet zo echt gevolgd hebt, Europeaan. Indien je dat wel had gedaan, dan had je gemerkt dat er enorm veel moeite in Opel is gestoken. Zowel door de Belgische overheid als door de Engelse en Duitse.
Jammere sluiting, maar ik vrees dat het onvermijdelijk was. Binnen een aantal maanden zullen de eerste Duitse fabrieken ook wel beginnen dicht gaan.
Thibaut zegt
Als Antwerpen sluit, gaan er nog vele toeleveranciers (die het nu vaak ook al moeilijk hebben) volgen. Het worden zwar(t)e tijden…
witte zegt
de Belgische staat heeft weeral eens gefaald. Ze hebben aan de zijlijn toegekeken en niet ingegrepen. De sporadische tekens van bezorgdheid bij de politici was weeral eens om goed voor te komen in de verkiezingen.
Esprit_de_Flandre zegt
Toen Fiat de boel zou overnemen was zogezegd een interne nota van bij Fiat uitgelekt waarop het plan stond op Antwerpen te sluiten. Fiat ontkende in alle talen, maar de Vlaamse vakbonden stonden op hun achterpoten en zeiden dat ze niet zouden toelaten dat Fiat Opel zou overnemen.
En nu wisten ze natuurlijk van niets. Wat hadden ze dan verwacht? Een fabriek sluiten in het goedkopere Polen, Spanje of Russia? Of een in Deutschland? Gelijk wie Opel uiteindelijk in handen krijgt, Opel Antwerpen is ten dode opgeschreven.
@Rsimon: “500000000”. Dat is slechts een half miljard waar je het over hebt. Zo rijk zijn we wel hoor. Uit de Vlaamse begroting voor 2009:“Voor het begrotingsjaar 2009 worden de ontvangsten op 23.821 miljoen euro begroot.” En dat puntje is geen komma :)
Citrofiel zegt
Tsja. Ontslagen. Jammer dat het nu opeens zo dichtbij komt, maar vergeleken met de cijfers in de USA is het nog niets.
Ludo Verhoeven zegt
Slechts nieuws dus voor enkele buren van mij die bij Opel werken. Enige pluspunt is dat voor de Antwerpenaren de morele verplichting wegvalt om een Opel te kopen en zo de vele gezinnen te steunen die afhankelijk zijn van de nu te sluiten fabriek. Iedereen hier in de streek kent wel één of meerdere personen die voor “den Opel” werken.
W1ck3D-78 zegt
Dat de Belgische overheid aan de zijlijn gestaan zou hebben, vind ik niet correct. Zij hebben er immers alles aan gedaan (weliswaar met de beperkte middelen die ze hebben) om Opel open te houden. Ik zie hier eerder een falen van de Europese Unie in. Als puntje bij paaltje komt, is er namelijk van een Europees standpunt geen sprake en wint degene die het meeste geld (in dit geval Duitsland) op tafel kan leggen. Een eengemaakt Europa is imo dan ook een illusie. Om dan nog maar te zwijgen over het schrappen van zoveel banen. De rijken worden rijker en de armen worden nog armer. Dit is enkel in het voordeel van die enkele aandeelhouders.
Benny1 zegt
Als het werkelijk zo is dat ze de fabriek in Antwerpen gaan sluiten… Ik hoop dat er een mogelijkheid is om op wat voor manier dan ook toch door te gaan. Een ander merk??
fructis_be zegt
Zever, er is nog altijd niks beslist dat Opel Antwerpen dicht gaat. Ik heb er persoonlijk een goed oog in, want de overheid hier geeft toch een grote bankgaranties aan die fabriek.
Mile end zegt
Antwerpen mag niet sluiten..
De auto’s die uit die fabriek rollen hebben een veel betere kwaliteit dan die uit engeland – rusland – polen ( zelf ervaring mee )