Hoera, yippie, feest! Opel is verkocht aan Magna! Maar moeten we daar wel zo blij mee zijn? En hoe zit het nou precies? Laat ik even vooropstellen dat Opel momenteel nog helemaal niet verkocht is aan Magna/Sberbank. Opel is ondergebracht in een opzichzelfstaande holding waar GM 35% van heeft en de Duitse overheid de overige 65%, die laatste partij zorgt ook voor de (nood)financiering. Wel wordt er momenteel druk onderhandeld met Magna en Sberbank om tot een defintief akkoord te komen. De verwachting is dat een akkoord tussen de partijen nog minimaal 5 weken op zich laten wachten. En wellicht zelfs nog veel langer.
Opvallend in alle verhalen die de afgelopen tijd op duiken is dat er steeds wordt gezegd dat Magna Opel zal overnemen, maar is dat wel zo? Want als de deal doorgaat zoals die er nu ligt dan zullen de volgende bedrijven eigenaar worden van Opel: Magna 20%, Sberbank 35%, GM 35% en de Opel werknemers 10%.
Magna kennen we inmiddels wel, GM wil ook nog een vinger in de pap houden (logisch) en de 55.000 werknemers van Opel krijgen ook iets te zeggen. Allemaal prima, maar wat is die Sberbank? De Sberbank is de grootste bank van Rusland en voor 60,25% eigendom van de Russiche Bank. De Sberbank is ook een partner van het Russische autoconcern GAZ en miljardair Oleg Deripaska. Inmiddels heeft Sberbank al aangegeven dat ze niet voor de lange termijn in Opel willen investeren, naar alle waarschijnlijkheid zullen ze het binnen korte termijn verkopen aan autofabrikant GAZ. Putin is immers al jaren op zoek naar een manier om de Russische autoindustrie weer vlot te trekken. En op deze manier gaat dat wel heel erg makkelijk. De Russische vice-premier zegt daar het volgende over:
“Opel is famous for its plentiful know-how… The goal (of the deal) is, on the base of its know-how and the possibilities Russia has, to create new know-how and to use it as a base to take a leap into the future,”
Magna en Sberbank zouden namelijk slechts een bedrag van 100 miljoen hoeven te investeren in Opel, peanuts natuurlijk! Daarnaast wil GAZ dat Rusland de nieuwe thuismarkt wordt van Opel. Ze hebben zelfs plannen om het ontwikkelingscentrum te verplaatsen van Russelheim naar Rusland. In Duitsland zouden dan alleen nog maar ‘domme’ banen overblijven.
Ook willen de Russen (en Magna) maar liefst 11.000 van de huidge 55.000 personeelsleden ontslaan. In Duitsland zouden 2.500 banen verdwijnen en de rest zou in andere Europese landen verdwijnen. Je kan er dus wel vanuit gaan dat de fabrieken in Engeland en Belgie gesloten gaan worden. Helemaal als je weet dat GAZ dit weekend een GM fabriek in Rusland heeft gekocht voor 65 miljoen euro. Die fabriek willen ze gebruiken om Opel’s inelkaar te schroeven.
Als je ook nog eens weet dat Magna en Oleg Deripaska (GAZ) zeer warme banden hebben dan weet je natuurlijk genoeg.
Verder zouden Sberbank en GAZ er ook bij GM op aandringen dat ze de verkooprechten krijgen van Chevrolet in Rusland. Voor GM is dit vrijwel onbespreekbaar, zeker omdat Chevrolet zeer goed verkoopt in Rusland.
Een ander probleem bij de overname is dat Opel de komende 10 jaar maar liefst 6,5 miljard moet betalen aan licentierechten. En dan heb ik het nog geen eens gehad over de 4,5 miljard aan pensioenlasten die iemand moet gaan betalen. Zowel Magna/Sberbank als de Duitse overheid staan niet te springen om die op zich te nemen.
En laat ik maar helemaal zwijgen over de tegenstand van Volkswagen en het feit dat Opel geen auto’s mag verkopen in de Verenigde Staten en China.
Zo blijkt maar weer eens dat er nog wel de nodige haken en ogen aan deze overname zitten. En wat nou als de deal tussen GM en Magna/Russen niet door gaat? Ook dan is er nog geen man over boord, want langs de zijlijn lopen nog steeds Fiat en het Chineese BAIC te wachten op hun kans.
It ain’t over ’til the fat lady sings!
Laue zegt
Interesant stuk text. maar ik denk dan altijd dat de manier van produceren, beleid, modellen, e.d. nooit zoveel veranderd. bij dit soort overnamens gaat het puur om wie de winst krijgt.
Lustigson zegt
Zie je wel dat ze voor Fiat hadden moeten kiezen… ;)
Oliver zegt
Ik wens ze succes, maar ik hoop nog steeds op fiat. Maarja, zolang Citroen maar blijft bestaan he, niks boven orginaliteit uit frankrijk! :D
robbie zegt
@Lustigson, idd! Fiat is veel fatsoenlijker ;)
Oliver zegt
@Mezelf
Hoofdletters zijn moeilijk he, ik bedoelde Fiat en Frankrijk xD :P
Gummen zegt
Een compliment voor het bijeenrapen van een flink aantal geruchten en persartikelen.
Het ware is echt nog niet duidelijk en sommige info die als feit geschreven wordt is gewoon weg onjuist.
Bijvoorbeeld: Helemaal als je weet dat GAZ dit weekend een GM fabriek in Rusland heeft gekocht voor 65 miljoen euro.
Een of andere hoge piet heeft aangegeven dat Magna/Sberbank wel interesse zouden hebben in andere onderdelen van Opel in Rusland, incl. de fabrieken in st Petersburg, Kaliningrad, Togliatti. Dit is echter nog steeds een “zou wel willen” en geen feit. Hoe de situatie zich in Rusland gaat ontwikkelen is onderdeel van onderhandelingen in de komende maanden.
bjabarth zegt
als fiat intresten toont dan staan alle vakbonden op zijn kop!
en nu hoor ik niets?
Stefan-Venema zegt
-edit: ff iets duidelijker neergezet-
OT: Tja, het blijft afwachten.
micheloo0 zegt
Ik verheug mij al op de opel niva .
Gummen zegt
GAZ is iets anders dan AvtoVaz, de producent van de Lada’s en de Lada niva. GM heeft een JV met AvtoVAZ voor de produktie van de Chevrolet Niva (maar dit is een ander model).
Kans dat er dus een Opel Niva komt is klein
robbie zegt
@Gummen,
Via: http://www.autonews.com/article/20090605/ANE02/906049970
Het zal misschien nog niet 100% zeker zijn, maar wel voor 90% lijkt mij zo.
Benjamin1 zegt
Geen goede zaak als Opel in de handen valt van Mother Russia.
Ze hadden beter naar Fiat kunnen gaan, maar volgens onderzoek wordt je daar heel ontevreden van toch Robbie?
Laue zegt
Benjamin1 is het nog steeds niet tevreden over robbies fiat posts :)
cheers!
bengelke zegt
:lol: De russen willen een tweede lada…….. :idea: Als lada dat maar gaat toelaten……… :twisted:
Jesper zegt
Die Russische hoge heren willen meteen na aanschaf 20% van al het personeel dr uit trappen?! En dat wordt goed gevonden? Ik dacht dat het grootste speerpunt van de Duitse overheid was dat er (in Duitsland) geen ontslagen vielen. :roll:
Ik ben totaal geen voorstander van deze deal. De Russen zien niets in het behoud van het merk en diens imago, maar willen het enkel en alleen uitbuiten om hun eigen merken uit de bagger te trekken. Zodra dat eenmaal vlot laten ze Opel alsnog verwaarlozen; mark my words!
koreantaxiproductions zegt
oeps.. nog een keer
)
europeaan zegt
De russen OPEL verwaarlozen? geloof me dat hebben die kut amerikanen van die vervloekte GM allang gedaan. Ze hebben door al die jaren heen OPEL zwaar uitgebuit, ongeloofijk dat zo iets heeft kunnen gebeuren. De grootste en gruwlijkste misdaad in de auto inudstrie ooit. LANG LEVE EEN ONAFHANKELIJKE OPEL. (in ieder geval niet van die vervloekte GM)
robbie zegt
@Jesper, in Duitsland verdwijnen dan ook ‘relatief’ weinig banen. Van de 55.000 Opelwerknemers zitten er zo’n 26.000 in Duitsland. Daarvan wordt dus ‘slechts 10% ontslagen. In andere landen is de klap veel groter. Daar zullen 8.500 van de 29.000 banen verdwijnen. Oftewel bijna 30%!
Het zal de Duitse overheid aan hun reet roesten hoeveel banen er buiten Duitsland verdwijnen. Ik denk zelfs dat ze hopen dat er veel banen buiten Duitsland verdwijnen, want elke baan die in het buitenland verdwijnt hoeft niet in Duitsland zelf te verdwijnen.
hape zegt
Ik vind het hoog tijd worden dat tante Neelie ff komt kijken…
S2000 zegt
We moeten niet vergeten dat Opel tot 1 van de slechtste (Europese) automerken behoort. Dat Nederland nou zou veel sukkels herbergt die een Opel kopen…… Het is niet voor niets dat dit merk omvalt !
924gtr zegt
moet je de koers van GM eens bekijken vandaag,
van 1.05 naar 4.00 !!! wel maar heel eventjes, maar toch.
LPJ zegt
Ga ergens anders janken S2000, het is GM dat omvalt.
Verder vind ik het ook wel “grappig” dat de vakbond hier in België niets moest weten van Fiat wegens slechte ervaring, en dat voorspelde niet veel goeds. Dit wel natuurlijk …
GOD zegt
@ bmw sloper/killer
jij bent echt een zielig mannetje dat alleen maar loopt te kankeren op automerken.
ik snap niet eens waarom je hier op autoblog zit.
je hebt niks zinnigs te zeggen, je IQ zal wel de oorzaak zijn dus ik neem het je niet kwalijk.
alles kut enter !!!
Gioor zegt
@ God
over zielige reacties gesproken..
lekker On-topic ook, goed bezig hoor (Y)
verder..
ik weet niet of we er wel zo veel van gaan merken, en ik denk dat veel gewoon het zelfde blijft. maar we gaan het wel zien.
Lucb zegt
Bedankt voor de opfrissing. Toch maar Opel nar Fiat.
JanC zegt
GAZ doet het van de Russenmerken nog relatief goed. Maar het grote probleem dat ik zie dat men slechts 100 miljoen wil investeren. Ter vergelijking: Een seizoen Formule 1 kost voor veel teams een veelvoud daarvan. Kortom: 100 miljoen voor een volumefabrikant is te weinig.
Ik deel dus een beetje de angst dat men Opel zal slachtofferen.
Opel verkocht niet alleen in NL goed, anders was het niet ook jaren Europees nummer 1.
robbie zegt
@924gtr, GM is toch al uit de Dow Jones-index gehaald?
http://www.fd.nl/artikel/11697384/gm-citigroup-dow-jones-index
http://www.depers.nl/economie/311350/GM-geschrapt-uit-Dow-Jones-Index.html
(1 juni)
Het lijkt me dus sterk dat het aandeel vandaag gestegen is…
al zegt
Ik vind dat OPEL niet het kind van de rekening moet worden, van het misbeleid van GM. Opel heeft nog nooit benzinesluppers gemaakt. Opel MOET blijven betaan, het is een van de best betaaldbare merken. Als ze dit te boven komen waar ik in geloof. Dan gaat het weer in kassucces worden.
Eigelijk ben ik dat negatieve, denegerende gezwets over OPEL spugzat te worden. Vele vinden het een oudbollig merk maar het is wel 36 jaar het meest verkocht geweest.
Citrofiel zegt
Geld regeert. Bij het selecteren van de bieders kijken ze slechts naar de korte termijn, terwijl op de lange termijn juist het verschil wordt gemaakt.
Think-Tank zegt
S2000: Info, info, info… In de laatste tevredenheidsanalyse van ANAC blijkt dat Opel op Europees vlak het meest meest betrouwbare merk is. voor de “premiummerken” als Mercedes, Audi of BMW. Kan je nog volgen? En op de wereldranglijst gaan er enkel 3 Japanners vooraf. En ja, Honda staat daar bij. En nu komt het: Niet moeilijk als je de statistieken vergelijkt van een massaproduct met iets waarvan er maar een stuk of 3 verkocht zijn in Europa…
Anderzijds heeft de Insignia heeft tot vandaag 15 internationale awards gewonnen. Auto van het jaar, red dot design award enz.. Vandaag verscheen er een persartikel waarin vermeld stond dat de Insignia Sports Tourer uit 27 landen de hooste onderscheining heeft ontvangen in de categorie Business+. Sinds half maart zijn in Russelssheim restwaardecommités ontvangen om de nieuwe Astra te evalueren. De commissies zijn unaniem vol lof, dat zal je wel merken aan de restwaarde politiek einde dit jaar. En het is een feit; het zijn deze mensen en niemand anders die zullen bepalen welke “leasesletjes” met welke auto zal kunnen rijden en hoe vaak je de Opels in het straatbeeld ziet. En dus ook waarom je geen Honda’s of Mazda’s ziet. En de leasemarkt in NL heeft een zeer groot stuk van de verkoopstaart…
Denk eens na (of probeer het althans, moest het niet te moeilijk voor je zijn) vooraleer je zulk gezwets neerpent.
Trouwens; de S2000 (ik neem aan dat je er één hebt, of tenminste zou willen) is 1 van de auto’s waar ik het meest fun heb aan beleefd, maar de leukste Honda blijft de GSX-R K9.
Soulmaster zegt
STraks heb je de :
Lada Corsa, Lada Astra, ect….
Freewarefreak zegt
Jesper schreef: “De Russen zien niets in het behoud van het merk en diens imago, maar willen het enkel en alleen uitbuiten om hun eigen merken uit de bagger te trekken. Zodra dat eenmaal vlot is, laten ze Opel alsnog verwaarlozen…”
En dit dacht ik nou ook meteen. Dit is volgens mij funest voor het imago en dus voor de toekomstige verkoopcijfers. Dan gaat Opel alsnog onderuit in de toekomst denk ik. Stel dat we nou 5 jaar of meer verder zijn. Dan is Opel een volledig Russisch merk van een Russische fabrikant. Net als Lada. Zou jij dan een Opel willen? Ik niet. Nooit. Hoe goed ze ook zijn. Dat wil ik gewoon niet. En dan ben ik bij lange na niet de enigste, dat weet ik zeker…
Waarom kunnen ze dit niet Duits houden? Kan de VAG groep het merk er niet bij nemen? Of BMW? Da’s toch gaaf, zo’n mooie Insignia met een dikke Audi V6 onder de kap? Of een BMW 6 in lijn Bi-turbo. Met een mooi Opel kleppendeksel er op? Waarom niet? Het werkt ook bij Seat, Skoda, VW, enz.. Zelfs Fiat vind ik dan een beter alternatief als die Russen…
JanC zegt
@Soulmaster: GAZ, niet VAZ. Beetje zoiets zeggen als dat BMW hetzelfde is als Mercedes-Benz.
924gtr zegt
@robbie,
MG staat wel degelijk nog genoteerd, maar niet in de Dow
http://www.belegger.nl/aandeel-GENERAL_MOTORS_CORP.koersen
1,53 nu
LPJ zegt
“Op die woensdag 27 mei werden de plannen van de diverse investeerders in Opel bekeken. De commissieleden kregen in een document een stand van zaken. Op dat moment waren nog drie kandidaten in de running: Fiat, Magna en Ripplewood. De plannen van de drie kandidaten worden in het rapport verduidelijkt. Het plan van Magna voorziet volgens dat verslag de sluiting van Antwerpen en Luton. Het ging gepaard met 9.600 ontslagen in Europa. Volgens de Duitse krant Die Welt zou Magna 11.600 ontslagen plannen. Ook Ripplewood wou Antwerpen niet. De fabriek zou worden gesloten of verkocht.”
Neeee Fiat was slecht en kon echt niet, juist Antwerpse vakbonden?
auke feenstra zegt
een Lada rijder, al jaren een blijde rijder
en met hetbovrgehouden geld kan je andere leuke dingen doen, dat kan allen als je een voordelige Lada koopt……